Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingaftrek woon-werkerkeer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belastingaftrek woon-werkerkeer

Hallo,

Heeft hier iemand enig benul waar ik accurate en uitgebreide info kan krijgen over de mogelijkheden van belastingaftrek bij het gebruik van een motorfiets voor het woon-werkverkeer ?
    Met dank bij voorbaat
    P.S.: het belastingskantoor terzijde gelaten...
    Groetjes,

Peter

Re: Belastingaftrek woon-werkerkeer

Als je abonnee bent van autogids misschien naar hun helplijn bellen? Anders kan je ook bellen denk ik, maar dan moet je wel betalen voor de raad
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
      Hallo,

Heeft hier iemand enig benul waar ik accurate en uitgebreide info kan krijgen over de mogelijkheden van belastingaftrek bij het gebruik van een motorfiets voor het woon-werkverkeer ?
      Met dank bij voorbaat
      P.S.: het belastingskantoor terzijde gelaten...
      Groetjes,

Peter
      Je mag een nieuwe motorfiest afschrijven op 5 jaar, een 2° hands op 3 jaar à rato van x %
      Je mag kledij afschrijven op x jaar. à rato van x %
      Je mag je kilometer Woon-Werk 100% inbrengen als kost.
      Je mag onderhoud, verzekering, wegentaks, herstellingen inbrengen als kost. à rato van x %

De rato is de verhouding totaal gereden kilometers tov kilometers Woon-Werk verkeer.

Vb

1. Nieuwe Tuffer = 10.000 euro
      Effectief gereden km = 20.000
      Woon-Werk = 10.000

10.000 van 20.000 = 50%

Afschrijving Tuffer = 10.000 * 50 % / 5 (afschrijving) = 1000 euro

2. Verzekering = 300 euro
      Effectief gereden km = 20.000
      Woon-Werk = 10.000

10.000 van 20.000 = 50%

Kost verzekering = 300 * 50% = 150 euro

Zo voor alle andere Tuffer-gerelateerde zaken.

Even zoeken op het net brengt voldoende info. Als je nog specifieke vragen hebt, laat het dan maar weten.

Mvg,
      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

een moter mag je toch 100% inbrengen? heeft mijnen boekhouder me toch verteld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
          Maar wel rekening houdende met de % regel ...

Het zou toch niet normaal zijn dat je alle km's kan inbrengen !!!

Groeten

Geert N
          Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            Ofwel "kent" die boekhouder "iemand bij de belastingen", of kent die boekhouder ... zijn vak niet.

Wat hij waarschijnlijk gezegd heeft is : "De (motor)kosten gemaakt voor je beroep mag je 100% inbrengen." Dat is wel helemaal iets anders hé.

Mvg,
            TravelToy

Comment

Het is juist wat hierboven gezegd werd hoor. Privé gereden km's kan je uiteraard nooit in mindering brengen.
              Last edited by kdm; 19 september 2007, 20:36.

Comment

Zie wel dat je dan ook je "kantoor" kosten thuis en nog wat meer kan inbrengen, met die grotere forfait moet je al veel kilometers doen met een dure motor voor voordeliger uit te komen.

(is eigenlijk positief)

Comment

op motornet.be vind je al heleboel info.
                  veel hangt af van soepelheid/workload belastingambtenaar.
                  % van beroepsgebruik hangt af van jaarlijkse woon-werk afstand en km-stand motor.maar ze gaan niet geloven dat je geen enkele privé-km aflegt met moto....
                  en als er op je moto jaarlijks minder km's staan dan woon-werk zou moeten geven vul je de rest aan met je auto(vb winter/regen),hierbij geef je forfetair bedrag in om benzine te dekken
                  vb autokosten 20km*2/dagX50 dagen =2000kmX0.15euro/km=300euro
                  zelf kies ik om steeds te overdrijven met kosten allerlei,je moet dan even komen of briefje antwoorden waarbij je beetje toegeeft en iedereen content.

Comment

Reken wel even na of je het forfait voor beroepskosten overschrijdt. Anders ben je uiteindelijk slechter af door je beroepskosten te bewijzen.... (Toch als bediende)
                    ---
                    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

belastingdienst neemt steeds het voor jou voordeligste,forfait of beroepskosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                        Reken wel even na of je het forfait voor beroepskosten overschrijdt. Anders ben je uiteindelijk slechter af door je beroepskosten te bewijzen.... (Toch als bediende)
                        Zoals Yoep ook al zei, je kan jezelf geen nadeel doen. Als de werkelijke kosten minder zijn dan het forfait, neemt de FOD het forfait.
                        (Dit werkt maar in één richting natuurlijk. Ze gaan uiteraard niet natellen of je met je werkelijke kosten meer voordeel zou doen indien je gebruik maakt van je forfait )
                        Toch vriendelijke mensen hé, nietwaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                          zelf kies ik om steeds te overdrijven met kosten allerlei,je moet dan even komen of briefje antwoorden waarbij je beetje toegeeft en iedereen content.
                          Hm, dan zal ik volgende keer je aangifte eens wat beter bekijken.

Comment

hm,kom er dan gewoon lekker bijzitten,want dat doen ze nu ook al hoor.... eens discussie gehad over levensduur a-band,bij mij 4000 km wat ze niet wilden aannemen,maar als ik m'n best beetje doe is die ook op 3000 km versleten... was toen grote zever,zelfs aangetekende brief moeten versturen maar"zaak" is nooit tot rechter geraakt,heb gewoon m'n centjes teruggekregen

Comment

Working...
                            X