Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oneerlijke handelswijze

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Oneerlijke handelswijze

    Artikel 3.1 en 3.2 van de algemene voorwaarden lijken mij alvast schoolvoorbeelden van een onrechtmatig beding. http://mineco.fgov.be/protection_con...echtmatige%20b

    Bij (juridische) betwisting worden dergelijke bedingen dus als ongeschreven beschouwd. Het lijkt mij dat een screening door hun juridische raadgever ten zeerste aangewezen is.

    Comment


    • #32
      Re: Oneerlijke handelswijze

      Mediamarkt is blijkbaar ook niet goed bezig:

      http://www.knack.be/belga/algemeen/m...icle18474.html

      Vraag is of andere dozenschuivers zich ook niet aan deze praktijken bezondigen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #33
        Re: Oneerlijke handelswijze

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Elke handelaar die VISA neemt, onderschrijft een contract dat ze geen verschil mogen maken tussen cash betalen en betalen met de creditcard.
        Naar aanleiding van deze opmerking heb ik eens contact opgenomen met Visa. Wat ik te horen kreeg: men mag wel degelijk verschil maken in prijs maar dat moet vooraf aan de klant kenbaar worden gemaakt. Firma's als Kameraexpress en Konijn mogen dus hogere prijzen (1.5-2%) hanteren bij betalen met CC. FWIW.

        Comment


        • #34
          Re: Oneerlijke handelswijze

          Ik heb BCC al 2 keer gecontacteerd en dit is hun antwoord :

          Vraag :
          To: Info BCC-Functional Mailbox
          Subject: Kosten VISA

          Beste,

          Bij deze wou ik toch even informeren naar de correctheid van de betalingsmethoden bij ondervermelde winkel.

          Zowel voor online aankopen via hun website als in de winkel in Turnhout rekenen ze 2,5% extra aan indien men wenst te betalen met VISA.

          http://www.fotokonijnenberg.be/ => Met credit card. Visa en MasterCard (de 2,5% provisie die de maatschappijen ons rekenen voor uw betaling, rekenen wij naar u door.

          Indien ik mij niet vergis dient een winkel dezelfde prijs te hanteren als met cash betaling.

          Kan u mij laten weten of dit ondertussen veranderd is of eventueel de handelaar hierop wijzen indien nodig?

          Dank bij voorbaat,

          Vriendelijke groeten,
          Antwoord :
          Geachte Heer,

          De handelswijze van de door u aangegeven handelaar gaat volledig in tegen de richtlijnen die door Visa International zijn bepaald.

          Elke handelaar of bank die aangesloten is op het netwerk van Visa International heeft zich ertoe verbonden de Visa-kaart zonder meer te aanvaarden. Het is niet toegestaan de Visa-kaart enkel onder bepaalde voorwaarden te aanvaarden of extra kosten aan te rekenen. Dit is dus absoluut niet toegestaan ! Gelieve ons te laten weten met welk kaartnummer u betaald heeft teneinde een commerciële interventie voor u te kunnen doen.



          Met vriendelijke groeten
          Bart Marcoen
          Customer Contact Center
          Tel : 02 205 87 87
          fax : 02 205 85 88
          www.bcc-corporate.be
          Als men dan de algemene voorwaarden van BCC en het gebruik van VISA gaat bekijken, dan staat daar net hetzelfde in. Ook in de bank bevestigen ze dergelijke voorwaarden en deze zijn dus internationaal van toepassing.
          Last edited by VerSeg; 21 september 2007, 10:22.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Oneerlijke handelswijze

            Interessant. Blijkbaar hanteert Visa "International" in BE en NL dus verschillende richtlijnen. Ik ga dit verder uitzoeken!

            Comment


            • #36
              Re: Oneerlijke handelswijze

              Dit was de vorige reactie van BCC :

              From: Card Info BCC-CORP-Functional Mailbox <cardinfo@bcc-corporate.be >
              Date: 2 apr. 2007 13:32
              Subject: Foto Konijnenberg Visakosten

              Mijnheer

              Naar aanleiding van ons schrijven kunnen wij u de volgende informatie verschaffen.

              "Vanaf de datum van de ondertekening aan de Aansluitingsovereenkomst zal de handelaar aan de kaarthouder bij de aanbieding van de kaart geen enkel prijsverschil, heffing, voorwaarde, verplichting of speciale waarborg opleggen, die enige benadeling van een kaarthouder tegenover een niet-kaarthouder zou inhouden."

              Wij bedanken u voor uw brief. Dit laat ons toe om in de toekomst meer aandacht te schenken aan soortgelijke problemen teneinde de klantenservice te optimaliseren.

              Voor verdere vragen of inlichtingen, blijven wij steeds tot uw dienst.

              Vriendelijke groeten.

              Mevr. Dominique Duerinckx
              Customer Contact Center
              Tel 02 205 85 85 - Fax 02 205 85 88
              cardinfo@bcc-corporate.be
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Oneerlijke handelswijze

                Ik heb je vorige mailwisseling naar de servicedesk van Visa gestuurd en wacht op een reactie. Die zal ik hier plaatsen.

                Is dat bcc een officieel orgaan van Visa of van een bank die ook Visa-kaarten uitgeeft? Niet dat het verschil zou moeten uitmaken omdat er gesproken wordt over richtlijnen van Visa International zelf.

                Comment


                • #38
                  Re: Oneerlijke handelswijze

                  Hier kan je alles lezen : http://www.bcc.be/
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Oneerlijke handelswijze

                    Was ik al geweest maar zag zo snel geen atwoord op mijn vraag. Heb niet veel tijd vandaag.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Oneerlijke handelswijze

                      Lees dit eens : Algemene Aansluitingsvoorwaarden http://www.bcc.be/pdfdocs/AlgemeneAa...vwdnF2F_NL.pdf

                      IV.2 Aanvaarding van de Kaart
                      Vanaf de datum van de ondertekening van de Aansluitingsovereenkomst, zal de Handelaar elke Kaart die door de Kaarthouder wordt aangeboden en die voldoet aan artikel III.1 en III.2, ter betaling aanvaarden.
                      De Handelaar zal aan de Kaarthouder bij de aanbieding van de Kaart geen enkel prijsverschil, heffing, voorwaarde, verplichting of speciale waarborg opleggen die enige benadeling van een Kaarthouder tegenover een niet-kaarthouder kan inhouden.
                      De Handelaar mag geen Transacties aanvaarden in afwezigheid van de Kaart en de Kaarthouder.
                      Bepaalde Handelaren aanvaarden Transacties zonder de aanwezigheid van de
                      Kaarthouder (in sectoren zoals de hotelsector, reisagenten, autoverhuur,
                      Internethandel, …). Zij zijn dan verplicht een addendum en/of afwijkende overeenkomst te ondertekenen met de Maatschappij. Deze Handelaren dragen in elk geval alle financiële risico's die voortvloeien uit de betwisting van deze Transacties.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Oneerlijke handelswijze

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ik heb BCC al 2 keer gecontacteerd en dit is hun antwoord :

                        Vraag :


                        Antwoord :


                        Als men dan de algemene voorwaarden van BCC en het gebruik van VISA gaat bekijken, dan staat daar net hetzelfde in. Ook in de bank bevestigen ze dergelijke voorwaarden en deze zijn dus internationaal van toepassing.
                        Ik snap niet echt dat ge u hier mee kunt bezig houden. Ok het is misschien niet helemaal volgens de regels, maar ik durf te wedden dat gij u in u leven ook niet aan alle regels volgt. (verkeersregels en noem maar op).
                        Maar owee als een handelaar iets verkeerd doet, dan wordt er onmiddelijk alle instanties bijgesleurd. Ik heb tot nu toe alles bij Konijnenberg gekocht en heb voor de keus gestaan met visa betalen (en de provisie betalen) of cash/bancontact betalen. Heb uiteindelijk elke keer met bancontact betaald, maar zelfs indien ik met visa betaald zou hebben was het bij konijnenberg nog altijd goedkoper (voor totaalpakket wat ik toen gekocht heb, lenzen, tassen, geheugen etc) als de andere onlinewinkels die ik kende (voor totaalpakket bij een en dezelfde winkel). En niet afkomen dat er bij sommige als ge er naar vraagt dezelfde prijs kan krijgen als bij de goedkopere want dat vind ik nog erger, dat is de mensen bedriegen in mijn ogen. (Ik heb het niet over goedkoopste garantie zoals sommige electrozaken).
                        En nu is iedereen verwonderd dat de prijzen (overal) duurder worden. Iedereen wil alles zo goedkoop mogelijk (ik ook), maar owee als ze gelijk hier kosten voor visa moeten betalen (nogmaals ik zou dat niet meer als normaal vinden als dat wettelijk gemaakt zou worden), iets hogere verzendingskosten moeten betalen dan de post (maar dat het dan wel verzekerd is en met transportfirma wordt niet naar gekeken) en ga zo maar door.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Oneerlijke handelswijze

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black Bull Bekijk bericht
                          Ik snap niet echt dat ge u hier mee kunt bezig houden.
                          Als een handelaar meer vraagt dan de aangekondigde prijs, dan is dit puur bedrog en diefstal. Waarom zou dit niet aangekaart mogen worden?
                          En wettelijk regelen? Dat is al het geval hé, met eender welk betaalmiddel mag de prijs nooit meer zijn dan de prijs van het artikel.

                          Maar het is simpel te regelen hoor, je betaalt de volle pot met kosten bij Konijn, je stuurt het bewijs naar BCC en zij betalen u terug wat je teveel betaalde. Dit bedrag mogen ze en zullen ze integraal van Konijn zijn rekening halen volgens de algemene voorwaarden die hij ondertekende voor het gebruik van Visa. Iedereen zou het eigenlijk zo eens moeten doen.
                          Last edited by VerSeg; 21 september 2007, 12:57.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Oneerlijke handelswijze

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Als een handelaar meer vraagt dan de aangekondigde prijs, dan is dit puur bedrog en diefstal. Waarom zou dit niet aangekaart mogen worden?
                            En wettelijk regelen? Dat is al het geval hé, met eender welk betaalmiddel mag de prijs nooit meer zijn dan de prijs van het artikel.

                            Maar het is simpel te regelen hoor, je betaalt de volle pot met kosten bij Konijn, je stuurt het bewijs naar BCC en zij betalen u terug wat je teveel betaalde. Dit bedrag mogen ze en zullen ze integraal van Konijn zijn rekening halen volgens de algemene voorwaarden die hij ondertekende voor het gebruik van Visa. Iedereen zou het eigenlijk zo eens moeten doen.
                            Sorry maar ge moet toch is tegoei lezen wat ik schrijf, ik vind dat ze (en van mijn part nog vandaag) het wettelijk moeten goedkeuren dat de koper de kosten (2,5%) moet betalen.
                            Ge hebt nog altijd zelf de keus om met visa te betalen of niet. Staat duidelijk vermeld. Ik vind dit niet meer vragen als de uiteindelijke prijs. Waarom hoor ik niemand klagen over het feit dat als ge op zoveel plaatsen een betaling minder als 12.50 euro doet met bancontact er 12 cent bijgeteld wordt. Misschien omdat het maar 12 cent is en die 2.5% iets meer is als 12 cent.
                            Dus de prijs met 2,5% verhogen en bij met betaling bancontact/cash 2.5% korting geven is volgens u wel goed en dit duidelijk vermelden.
                            Hetzelfde met paypal, dit kost de verkoper 4%, sorry maar dan vind ik de verkoper dat mag doorrekenen als de koper met paypal wilt betalen. Maar neen de verkoper moet dit maar weer eens betalen. Sorry maar ik vind dit niet normaal. Als ge bv de Amerikanen bekijkt in het geval paypal, die zullen bijna allemaal zelf voorstellen om de 4% extra te betalen omdat dit nog altijd veel goedkoper is als het via wiretransfer te betalen. En dit terwijl het wettelijk (regels van paypal) ook verboden is om die 4% door te rekenen.
                            Last edited by Black Bull; 21 september 2007, 13:33.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Oneerlijke handelswijze

                              En nu ff ontopic reactie over het geval tassen

                              Ik vind dat als dit op een fatsoenlijke manier duidelijk gemaakt wordt (dat de prijs van het artikel verkeerd is) dit door de koper moet worden verstaan, maar ook hierweer (niet bedoeld of dit specifiek geval maar meer algemeen) zijn er altijd kopers die dit niet verstaan en direct een hoop kabaal moeten maken dat ze het aan de laagste prijs moeten hebben etc.
                              Als het nu zo zou zijn dat zoveel % van hun aangeboden artikelen een lagere prijs zou hebben als normaal dan zou ik zeggen maak kabaal, maar niet als dit maar met 1 of 2 artikelen het geval is, want dan denk ik dat men logischerwijs mag zeggen dat dit een menselijke fout is.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Oneerlijke handelswijze

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black Bull Bekijk bericht
                                Ge hebt nog altijd zelf de keus om met visa te betalen of niet. Staat duidelijk vermeld.
                                Niet iedereen weet altijd vooraf voor hoeveel geld hij gaat kopen en onverwacht koop je bijna altijd voor meer geld dan je voorzien had. Je ziet o.a. een deftige tas hangen aan een goed prijsje, een extra lensje, een nieuwere body ...
                                Wil je met Bancontact betalen dan zitten de meeste mensen al vast aan een limiet van 500€ per dag, je kan natuurlijk eerst geld afhalen met je kaart maar ook dan heb je die limiet. Visa is nu eenmaal de oplossing voor duurdere aankopen en het is in het voordeel van de verkoper want het is bewezen dat mensen dan veel meer en gemakkelijker kopen. Het voordeel in meerverkoop gaat boven de onkosten dat Visa met zich meebrengt.
                                Trouwens hebben ze ook het administratief voordeel en geen risico. Ze kunnen geen geld verliezen, het kan niet gepikt worden en het is gegarandeerd dat ze het geld zullen hebben. Ook geen personeelskosten om alles na te tellen, het geld naar de bank te doen of om een veilig transport te voorzien.
                                Eén nadeel ... ge kunt niet in het zwart werken, maar da's minder van toepassing in dergelijke zaken veronderstel ik.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X