Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Merkwaardige ontmoeting...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Merkwaardige ontmoeting...

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
    Heb nog nooit een roofvogel een bosduif zien "slaan", dus denk ik niet dat zij die overgrote populatie de baas kunnen...
    Dat spreek ik ten stelligste tegen!

Geloof me, ons "veld" van 5 ha zat vroeger vergeven van de duiven totdat er verschillende roofvogels kwamen fourageren. Overal vonden we pluimen van duiven. Na een poos was ons duivenprobleem volledig opgelost.

Als je mij niet gelooft lees dan vb dit eens :
    Al het nieuws uit Brussel en de beste cultuurtips. Actua, politiek, sport, lifestyle, uitgaan, theater, film, party, event, eten en drinken: Brussel vind je op BRUZZ.be

moet ik nog referenties zoeken?
    Last edited by hvr_oosterzele; 30 augustus 2007, 22:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Dat spreek ik ten stelligste tegen!

Geloof me, ons "veld" van 5 ha zat vroeger vergeven van de duiven totdat er verschillende roofvogels kwamen fourageren. Overal vonden we pluimen van duiven. Na een poos was ons duivenprobleem volledig opgelost.

Als je mij niet gelooft lees dan vb dit eens :
      Al het nieuws uit Brussel en de beste cultuurtips. Actua, politiek, sport, lifestyle, uitgaan, theater, film, party, event, eten en drinken: Brussel vind je op BRUZZ.be

moet ik nog referenties zoeken?
      En welk gewas stond er dan op dat veld Hans?
      Als het braakland betrof mocht je ze daar gerust laten zitten
      Restanten van duiven vind ik ook, maar meestal van uitgeputte reisduiven die een makkelijker prooi zijn dan de veel sterkere bosduif.
      Toch wil ik het eens vragen aan Steve of het eventueel mogelijk is om ook die "slechtvalken" daarvoor in te zetten.
      Is open veld een geschikt biotoop voor de slechtvalk???
      De "Amerikaanse woestijnbuizerds" van mijn buurman kunnen héél gemakkelijk een fazant slaan maar met de bosduif lukt het voorlopig toch niet.
      Vraag mij ook af waarom die slechtvalken hier bij ons niet te zien zijn...op een uitzondering na...nochtans zouden ze hier ook meer dan genoeg duifjes kunnen eten
      Of ze nu door roofvogels worden opgegeten of eventueel door jagers afgeschoten...het resultaat zou hetzelfde zijn...de populatie uitdunnen!
      (Ze moeten niet worden uitgeroeid hoor)
      Als het op de natuurlijke wijze kan ben ik ook voorstander maar het probleem mag geen jaren meer aanslepen...
      En dan moeten we ook nog rekening houden met de "duivenmelkers" , 'k weet niet of die de "slechtvalken" graag gaan zien aangroeien....de medaille heeft steeds twee kanten!
      Last edited by Aquarius; 30 augustus 2007, 23:17.
      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
      BD0290BE

Comment

En dan moeten we ook nog rekening houden met de "duivenmelkers" ...
        Zwijg me daarvan . Ik heb er zo één als buur. De kinderen mogen verdorie de zondag nog niet eens in de tuin spelen als zijn duiven moeten vallen . Nog erger als hij met jonge duiven zit die hij aan trainen is, wee je gebeente als je dan in de buurt komt, laat staan het gras afrijden (neen, niet op zondag). Voor zo'n mannen is de enige goede roofvogel inderdaad een dode .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Zwijg me daarvan . Ik heb er zo één als buur. De kinderen mogen verdorie de zondag nog niet eens in de tuin spelen als zijn duiven moeten vallen . Nog erger als hij met jonge duiven zit die hij aan trainen is, wee je gebeente als je dan in de buurt komt, laat staan het gras afrijden (neen, niet op zondag). Voor zo'n mannen is de enige goede roofvogel inderdaad een dode .
          't Is niet eenvoudig hé Hans...elk zijn hobby...en ik moet toegeven dat ik ook niet graag heb dat mijn vrouw de was komt ophangen als ik vlinderkes probeer te fotograferen
          Die "brave jongens" hebben al een paar keer mijn schrikkanonnen stukgemaakt of meegenomen alhoewel ik ze op voorhand verwittig en hun zelfs toon hoe ze het buiten werking moeten stellen als hun duifjes moeten "vallen"...soms doet een kistje witloof dan wél weer wonderen
          Leven en laten leven...is een mooie leuze!
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Bij mijn grootouders zaliger was het en duivenlokaal en mijn peter was ne groten duievnpiet.
            Op zondag hing de was buiten nast het hok en of het felle of doffe kleuren had maakte niets uit.
            Op zondag mocht ik met mijn vrienden daar voetballen, fietsen en cowboy spelen naast het duivenhok, ook als ze moesten vallen ...
            Die duiven waren dat gewoon en mijn peter had heel goede duiven, reken maar.
            Hij zei altijd: Als het gewend zijn is dat geen probleem. Dat is alemaal zever voor diegenen die het minder goed lukt om gezonde en goei duiven te hebben.
            Het was zelfs zo erg, als hij buiten liep en ook ik, dat ze uit je hand kwamen eten.
            Ik heb hem vaak op zijne akker gezien met de duiven rond of op hem ...
            Kwestie van opvoeding zekers ?
            Hij leerde ze wel niet te eten van de bodem buiten, daar had hij een hemelse schrik van ...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Bosduivenprobleem is niet één, twee drie op te lossen vrees ik. De sperwers hebben het dit jaar goed gedaan, verschillende juveniele zien vliegen, maar een bosduif is in vergelijking met een Turkse tortel te groot en te snel, dus gaan de sperwers achter de tortels aan, en concentreren zich verder op merels en zangvogels.
              Bejagen brengt doorgaans geen oplossing vanwege zeer arbeidsintensief en weinig resultaat. De bosduiven verzetten zich gewoon na een paar schoten een paar honderd meter en de jager kan opnieuw beginnen. De meeste zien er tegenop en doen het alleen uit schrik voor gewasschade te moeten opdraaien.
              Het slapen in de bomen maakt de bosduiven voor grondroofdieren onbereikbaar.
              Het zijn dan ook nog eens zeer opportunisische cultuurvolgers geworden en ze vinden zowat overal hun kostje, tot in de tuinen toe.
              Een andere probleemvogel is de Kauw. De laatste twee jaar is er een onvoorstelbare toename van de populaties kauwkes. Op sommige akkerlanden tel ik er tegenwoordig gemakkelijk tot honderd in één groep. Ze zijn niet alleen vrij alert, maar bovendien geweldig schrander en overleven met gemak. Grootste probleem op het ogenblik met deze kauwkes is hun gewoonte om te gaan nesten in schouwen, met alle gevolgen van dien als in oktober de eerste
              kachels aangestoken worden.
              De natuur doet het zeer goed momenteel, maar dat brengt dus mee dat sommige soorten idd overlast kunnen geven.
              Om op de originele vraag van TS terug te komen : de Europese eekhoorn is allang geen zeldzaamheid meer in Oost-Vlaanderen. Dat je ze nu waarneemt is geen toeval : ze hebben blijkbaar ook een geslaagde kweek achter de rug deze zomer en de laatste veertien dagen zie ik regelmatig jonge diertjes op plaatsen waar ik er tevoren geen zag. Waarschijnlijk zijn dit dus eekhoorntjes die een eigen woongebied zoeken tegen de winter die komt.
              De (ook bij ons in de streek veel gehoorde) stelling dat ze jonge vogels zouden pakken berust volgens mij op verzinsels, daar is geen enkele aanwijzing voor en past helemaal niet in het patroon van een knaagdier. Het leidt er alleen toe dat sommige (ik zeg dus wel "sommige") jagers het op hun heupen krijgen en er gaan naar schieten.
              fotosite

Comment

Hey juppekes

't Is niet eenvoudig hé Hans...elk zijn hobby...en ik moet toegeven dat ik ook niet graag heb dat mijn vrouw de was komt ophangen als ik vlinderkes probeer te fotograferen
                Die "brave jongens" hebben al een paar keer mijn schrikkanonnen stukgemaakt of meegenomen alhoewel ik ze op voorhand verwittig en hun zelfs toon hoe ze het buiten werking moeten stellen als hun duifjes moeten "vallen"...soms doet een kistje witloof dan wél weer wonderen
                Leven en laten leven...is een mooie leuze!
                Eens volledig off-topic

Nu met dit antwoord te lezen zie ik nu echt wat je avatartje betekend

Ik zag dit altijd als een of ander mond tanden
                Bootjes

Comment

Working...
                X