Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Merkwaardige ontmoeting...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Merkwaardige ontmoeting...

Deze morgen echt verrast toen ik door het tuinvenster een eekhoorntje op het terras vrolijk zag rondlopen.
    Is dit normaal voor O-Vl (Zonnegem)?
    Dacht dat die diertjes leefden van beukennootjes... maar hier staan geen beuken in de directe omgeving. Zag er nochtans héél gezond uit en héél nieuwsgierig ...
    Voor een foto had hij/zij wel niet de tijd
    Zijn er nog mensen die hier in de streek de eekhoorn al hebben gezien of is dit puur toeval?
    En ja...ik was wel klaar wakker
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Merkwaardige ontmoeting...

1) Eekhoorns zijn niet zeldzaam in Oost-Vlaanderen
    2) Eekhoorns zijn veelwraten in tegenstelling wat inderdaad vaak beweerd wordt.
    Eekhoorns eten bijna alles. Ze eten knoppen, boomschors, jonge uitlopers van takken, eikels, hazelnoten, beukennootjes, bessen, bramen, insecten en paddestoelen (=> eekhoorntjesbrood).
    In het voorjaar durft een eekhoorn zich ook wel eens tegoed doen aan jonge eieren en kleine muisjes en vogeltjes.
    De eekhoorn wordt vaak de grootste rover van het bos genoemd.
    3) Was die eekhoorn wakker ?
    4) Hier in de streek heb ik ze al meermaals gezien ( in boeken , foto's , in het bos (Buggenhouts bos) )
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Eikels? Geef mij maar hazelnoten! : http://www.zoogdierenwerkgroep.be/index.php?id=107

Comment

Ik heb nu niet gezegd dat ze die het liefste lusten, alleen, dat ze er eten.
        Nood dwingt tot veel waar onder andere het eten van eikels ...
        Ik wilde alleen maar info geven dat het ontbreken van beukenbomen niet gelijk staat aan een afwezigheid van de eekhoorn.

ik zal in het vervolg de weegbalansen, de meetlatten en de mugfilters eerst gebruiken .

Comment

Hans en Wim bedankt voor de informatie....
          Ik had hier nog nooit een eekhoorn opgemerkt en nochtans heb ik hier al ettelijke uren in velden en bossen vertoefd...
          Vroeger waren er, toen ik nog kind was hier ook geen vossen te zien en nu heb ik wel al holen en restanten van prooien gevonden, maar de vos zelf ook nog nooit gezien.
          Ook de buizerd is hier nu een regelmatige klant.
          De leeuwerik daarentegen zie ik langs om minder...
          Die veranderingen moeten toch een oorzaak hebben????

PS: de populatie bosduiven begint wel zwaar door te wegen op de tuinbouw...vroeger kwamen de zwaksten tijdens de wintermaanden soms om van de honger, nu met de openliggende maïskuilen hebben ze voldoende eten en planten zich daardoor ook nog eens sneller voort...hoe het probleem degelijk kan aangepakt worden in de toekomst blijft voor mij ook een raadsel.
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Ik heb nu niet gezegd dat ze die het liefste lusten, alleen, dat ze er eten.
            Nood dwingt tot veel waar onder andere het eten van eikels ...
            Ik wilde alleen maar info geven dat het ontbreken van beukenbomen niet gelijk staat aan een afwezigheid van de eekhoorn.

ik zal in het vervolg de weegbalansen, de meetlatten en de mugfilters eerst gebruiken .
            Maar Purluutje toch, dat was niet persoonlijk hoor. Velen hebben het verkeerd voor dat eekhoorns eikels eten . Incluis vroeger ikzelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
              PS: de populatie bosduiven begint wel zwaar door te wegen op de tuinbouw...vroeger kwamen de zwaksten tijdens de wintermaanden soms om van de honger, nu met de openliggende maïskuilen hebben ze voldoende eten en planten zich daardoor ook nog eens sneller voort...hoe het probleem degelijk kan aangepakt worden in de toekomst blijft voor mij ook een raadsel.

Simpel : roofvogels, maar dan mogen ze ze niet vergiftigen of afschieten hé

Comment

Deze morgen echt verrast toen ik door het tuinvenster een eekhoorntje op het terras vrolijk zag rondlopen.
                Is dit normaal voor O-Vl (Zonnegem)?
                Dacht dat die diertjes leefden van beukennootjes... maar hier staan geen beuken in de directe omgeving. Zag er nochtans héél gezond uit en héél nieuwsgierig ...
                Voor een foto had hij/zij wel niet de tijd
                Zijn er nog mensen die hier in de streek de eekhoorn al hebben gezien of is dit puur toeval?
                En ja...ik was wel klaar wakker
                Jep me to
                Zitten potverdikke aan de nootjes die ik voor de koolmeesjes hang.
                En dit vogelkastje staat 10 meter van mijn achterdeur.
                Het zijn echte dieven, maar ze blijven nooit zitten als ik met foto toestel op de proppen kom
                Woon maar een 100 meter van het Stropers bos
                (wel het Nederlandse gedeelte)
                En daar zitten er meer dan genoeg maar het zijn schuwe beestjes.
                Denk dat ik een teleconverter nodig heb op mijn toestel om ze toch te kunnen fotograferen.

Maar ze zijn er zekers dus wat meer noten leggen nu he.
                Gelukkig koop ik steeds grote zakken van die Pinda nootjes
                omdat mijn grijze roodstaart daar ook op verlekkerd is

Grts
                Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  1)
                  In het voorjaar durft een eekhoorn zich ook wel eens tegoed doen aan jonge eieren en kleine muisjes en vogeltjes.
                  Jonge eieren ?? Dat ken ik niet, wat bedoel je daarmee of is het een nieuwe soort ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                    Jonge eieren ?? Dat ken ik niet, wat bedoel je daarmee of is het een nieuwe soort ?
                    Ewel, op die uit de Delhaize staat toch een bewaardatum?

Comment

Inderdaad verse eieren ...
                      jongens toch
                      en ik vermoed dat ze niet pas moeten gelegd (gep..pt) zijn ... als we dan toch bezig zijn ...

Comment

Hans en Wim bedankt voor de informatie....
                        Ik had hier nog nooit een eekhoorn opgemerkt en nochtans heb ik hier al ettelijke uren in velden en bossen vertoefd...
                        Vroeger waren er, toen ik nog kind was hier ook geen vossen te zien en nu heb ik wel al holen en restanten van prooien gevonden, maar de vos zelf ook nog nooit gezien.
                        Ook de buizerd is hier nu een regelmatige klant.
                        De leeuwerik daarentegen zie ik langs om minder...
                        Die veranderingen moeten toch een oorzaak hebben????

Zelfs fruit en oud brood worden door deze gastjes gegeten.

Op (zoete) appels zijn ze zelfs verzot.

Zoals je ziet hebben ze een gevarieerd dieet.

Buizerd, sperwer, havik, kiekendief etc worden minder bejaagd waardoor hun aantal toeneemt waardoor de kleinere vogels in aantal afnemen/vertrekken.

Ook de vossen nemen in aantal toe.

Wat die bosduiven betreft:

Als er een jacht is kan je een klacht indienen tegen de jagers, maar of je het ook zal halen is een andere zaak.

De algemene regel is: de landbouwer moet een fout of nalatigheid bewijzen in hoofde van de jager.

Als de jager in kwestie regelmatig bestreden heeft (en hij kan dat desnoods bewijzen) is er zeker geen fout.

De landbouwer moet de beginnende schade door duiven signaleren. (schriftelijk, zodat bestrijding/jacht gestart kan worden).

In Nederland zijn er al vergoedingen gegeven voor de schade die ganzen aanbrengen op landbouwgrond/weilanden.
                        Groetjes
                        ----JO

Comment

Duiven wegjagen? Zo kan het ook hé

Comment

Wegjagen wel ja, maar dan duiken ze op een ander weer op.

En als het dan net jouw tuin is waar ze landen?.

Die "robotjes" in Engeland zullen vlug onder de duivenstr**t zitten.

Ik weet een plaats waar een bijna perfecte namaakbuizerd op een stok zit om de vogels weg te jagen. Wat denkt ge? Yep, na een week zitten ze gewoon op zijne kop te sch**ten.

Als de "lastvogels" niet worden achterna gezeten en moeten vluchten voor hun leven zullen ze niet ver weggaan.

Er landde zondag nog een sperwer vlak bij me in een boom. Na een poosje kwam een groepje kneu's in dezelfde boom neer. Pas toen de sperwer weer de lucht inging vertrokken ook de kneu's.

Ze weten heel goed dat een zittende sperwer/roofvogel geen kwaad kan, zelfs als ze hem zien durven ze al eens met zijn voeten te spelen.

In een verrassingvlucht/duik is het een andere zaak.
                            Groetjes
                            ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                              Zelfs fruit en oud brood worden door deze gastjes gegeten.

Op (zoete) appels zijn ze zelfs verzot.

Zoals je ziet hebben ze een gevarieerd dieet.

Buizerd, sperwer, havik, kiekendief etc worden minder bejaagd waardoor hun aantal toeneemt waardoor de kleinere vogels in aantal afnemen/vertrekken.

Ook de vossen nemen in aantal toe.

Wat die bosduiven betreft:

Als er een jacht is kan je een klacht indienen tegen de jagers, maar of je het ook zal halen is een andere zaak.

De algemene regel is: de landbouwer moet een fout of nalatigheid bewijzen in hoofde van de jager.

Als de jager in kwestie regelmatig bestreden heeft (en hij kan dat desnoods bewijzen) is er zeker geen fout.

De landbouwer moet de beginnende schade door duiven signaleren. (schriftelijk, zodat bestrijding/jacht gestart kan worden).

In Nederland zijn er al vergoedingen gegeven voor de schade die ganzen aanbrengen op landbouwgrond/weilanden.
                              Jo,
                              Je bewijst dat je de zaak grondig kent.
                              En ook je laatste post getuigt daarvan!
                              Heb nog nooit een roofvogel een bosduif zien "slaan", dus denk ik niet dat zij die overgrote populatie de baas kunnen...
                              Sommige jagers doen wél aardig hun best als onze velden worden afgepikt en we duizenden euro's schade zouden oplopen...enkelen worden gedood maar de grote meerderheid wordt zoals je zelf aangeeft gewoon verjaagd...
                              Wat uiteindelijk voor een doorbraak zal kunnen zorgen weet ik voor het moment ook niet. Een ding is zéker, het is vijf voor twaalf !!!

Ondertussen heb ik mijn vriend eekhoorn wel nog niet teruggezien
                              Als ik een paar kiekjes mag nemen krijgt hij/zij lekkere nootjes
                              BD0290BE

Comment

Working...
                              X