Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vloertje leggen op zandondergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vloertje leggen op zandondergrond

Hallo,

Ik ben bezig een oude en versleten chape uit te breken in een huis dat er ondertussen al honderd jaar staat. Men bouwde in die tijd direct op het zand.
    Nu zit er onder de chape die ik al uitgebroken heb af en toe wat plastiek en daaronder zavel. Een ander stuk is zelfs zonder plastiek en enkel zwart zand.
    Nu wil ik dat terug mooi in orde brengen en er ook de bekabeling van de electriciteit mooi in onder brengen.
    Hoe diep kan ik dit best uitgraven en welke lagen (inclusief isolatie) dienen er aangebracht te worden ? Zijn er hier toevallig mensen die dat al eens gedaan hebben ? Het is geen al te groot oppervlak. Iets van een 6m².
    Alvast bedankt. Nadien weet ik nog niet wat ik er op ga leggen. Tegels op laminaat.
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Re: vloertje leggen op zandondergrond

Bij de renovatie van ons stekje hebben wij ongeveer 40-50 cm diep uitgegraven en de ondergrond geniveleerd. Hierop kwam styrofoam isolatie, plastick, beton (20-30cm) met betonnetten die in de muren werden verankerd. Hierop hebben we dan de elektriciteit gelegd en daarna 8-10cm chappe met de vloer.
    Mvg.
    Mvg, Tin_tin
    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

als het maar voor 6m^2 is zou ik gewoon een netje leggen in een 20-tal cm beton. Dan leg je al je kabels en daarover dan de chape (een 6-tal cm). Isolatie heeft echt geen zin, aangezien je met een koudebrug zit vanuit je muren. Vloerisolatie heeft enkel zin voor grote oppervlakken waar de invloed van de muren kleiner is of indien de muren ook geisoleerd zijn (door bijvoorbeel yton te gebruiken voor de eerste rij stenen).
      Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door karlito Bekijk bericht
        Hallo,

Ik ben bezig een oude en versleten chape uit te breken in een huis dat er ondertussen al honderd jaar staat. Men bouwde in die tijd direct op het zand.
        Nu zit er onder de chape die ik al uitgebroken heb af en toe wat plastiek en daaronder zavel. Een ander stuk is zelfs zonder plastiek en enkel zwart zand.
        Nu wil ik dat terug mooi in orde brengen en er ook de bekabeling van de electriciteit mooi in onder brengen.
        Hoe diep kan ik dit best uitgraven en welke lagen (inclusief isolatie) dienen er aangebracht te worden ? Zijn er hier toevallig mensen die dat al eens gedaan hebben ? Het is geen al te groot oppervlak. Iets van een 6m².
        Alvast bedankt. Nadien weet ik nog niet wat ik er op ga leggen. Tegels op laminaat.
        Ikzelf in mijn verbouwing volgende gedaan:
        1) plastic op een zo plat mogelijke ondergrond (aarde)
        2) 50mm dikke polystyreen platen gelegd (isomo)
        3) nogmaals een vel plastic
        4) betonijzer 150/150/8 (vierkanten van 15cm zijde met 8mm dikte van ijzer gelegd
        5) beton gestort met een dikte van +/-150mm en met een buis van ca. 110mm zo vlak mogelijk gemaakt direct na het storten
        6) Nog een 130mm voorzien tot je vloerpas. Dan kan je nog je CV-buizen erin kwijt, je elektriciteit en eventueel een 50mm PVC buis voor je gootsteen/douche, ... of zelfs een 1" gecoate (als dat juist geschreven is ) buis voor je aardgas.

Comment

Working...
        X