Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houten vensterramen verven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• houten vensterramen verven

Yes, binnenkort in verlof (en 'k (onder lichte morele druk) heb besloten van mijn houten ramen eens te verven , 'k ben dus een van die mensen die gelukkig is de dag dat hij weer mag gaan werken ).

Maar aangezien ik van die toestanden helemaal geen verstand heb, 'k weet met moeite hoe een verfborstel eruit ziet, graag wat advies

Ramen afschuren, gewoon met de hand of machinaal, indien met de hand waar moet ik op letten bij het schuurpapier, indien machinaal, wat is er een goed machientje.

Verf, waar moet ik op letten ? Dat ik ze volgend jaar weer niet opnieuw moet verven Is duurder sowieso beter ?

En welke weersomstandigheden kan ik als excuus aanroepen om er niet moeten aan te beginnen (soit vergeet dit maar, 't moet gedaan zijn anders mag ik binnen een paar jaar hier al mijn ramen laten vervangen )
    To make your dreams come true, wake up

Re: houten vensterramen verven

Ik moet mijn houtwerk deze maand ook nog zien te doen
    Hier in en aan het huis is het allemaal hout wat de klok slaat (deuren, ramen, garagepoort, tuinhuis, houtstapelhok, remorque-kot, ... noem maar op) en dat heb ik op 12 jaar al heel wat keren moeten doen.
    Wat voor houtsoort heb je, hou oud is het, hoe lang is het geleden dat ze nog behandeld zijn en wil je schilderen of beitsen ?
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Hout drm met dubbel glas staat er op het plan ? Wat dat ook moge wezen (sorry hier ben ik echt leek in)

'k weet gewoon dat het ongeveer 3 jaar geleden is, dat ze gewoon vernist zijn, maar nu zie ik op sommige plekken er wit/grijs door. Dus goed afschuren en een dekkende laag over leggen, dat zou ik willen doen

Comment

Wel, ik vernis NOOIT mijn hout. Dat schilfert altijd af na een tijd, én het maakt het alleen moeilijker om ze later terug te behandelen.
        Al mijn buitenhout aan het huis is meranti, hetgeen door een deftige schrijnwerker altijd al minstens één keer op voorhand behandeld is.
        Om de pakweg 3 jaar (ik heb er een beurtrol voor opgesteld zodat ik niet elk jaar alles moet doen) kuis ik dat eens deftig af met een droge borstel en dan beits ik er gewoon over. Beits dringt in het hout en daardoor moet ik nooit afschuren e.d. Mijn hout ziet er na 12 jaar ('t zal zelfs eerder 15 jaar zijn) nog als nieuw uit, dus zo foutief zal mijn methode niet zijn.
        Je moet wel uitkijken welke beits je gebruikt, er zijn merken waarvan de kwaliteit beduidend lager is, en dan kan je na 1 of 2 jaar al opnieuw beginnen omdat alles grijs begint uit te slaan ...
        Hopelijk kan je hiermee verder.

mvg

Ronny
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Ik hoop dat je ramen er nog beter uitzien dan dit:

Ondertussen heb ik wel alle ramen en deuren laten vervangen, een laagje verf was niet voldoende om die oude ramen weer in orde te krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Zo slecht is het nog niet...

Maar het begint wel dringend te worden, en beitsen alleen zal niet genoeg zijn, deftig afschuren zal wel nodig zijn.

Voor dat afschuren iemand tips ?

Comment

Die zal je inderdaad volledig moeten afschuren voor je ze weer gaat behandelen. Je zal een schuurmachientje moeten zoeken waarmee je goed in alle hoekjes kan geraken, en het zal een heel werk worden om de ramen weer mooi te krijgen.
              BD0338BE

Comment

kaal schuren en daarna ontweringswater er overheen, zo te zien zit er nl aardig het weer in.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Volledig afschuren is m.i. niet nodig , tenzij je echt een andere tint wil hebben.

Indien je enkel maar bescherming zoekt aan te brengen in dezelfde tint (of donkerder) moet je enkel licht opschuren met niet al te grof papier (240) of staalwol, teneinde een fysisch retentieoppervlak te creeren.
                  Dan in minstens 2 lagen de beits aanbrengen vb Sikkens CLS en HLS , doch er zijn er ongetwijfel ook andere.... Een goede verfwinkel zal je hier raad over kunnen geven.

Aan je fotos te zien zou ik ook niet te lang meer wachten, doch na afloop zullen ze er als nieuw uitzien.

Ook nog : "DRM" op je plan staat voor Dark Red Meranti

succes

Silent M.

PS: Ontweringswater en andere tips (hogedrukreininger) zou ik enkel gebruiken moest ik m'n ramen ECHT beu zijn

Comment

Mag gewoon een wat donkere tint worden.

De bedoeling van dat afschuren is gewoon dat het oppervlak wat grover wordt dat de beits beter neemt.

Dit is dus niet de bedoeling dat dit machinaal gebeurt, dit mag gewoon met de hand ? Er eens deftig over gaan, of gebeurt dat tegenwoordig niet meer ? (sorry he, ben leek)

Daarna de ramen afplakken, en 2 of 3 lagen beits erop leggen (te verstaan als de vorige laag droog is ). Moet er ondertussen terug afgeschuurd worden met die 240 ? en plakband verwijderen voor iedere laag droog is ? Of mag die blijven hangen tot het karwei geklaard is ?

Ivm met de siliconen op de zijkant, kan het kwaad dat die beits daarop terecht komt, of moeten die ook afgeplakt worden ?

En mag ik daar nu aan beginnen, zonnig met kans op regen of moet ik wachten tot het regenfront wat stabieler is ?

Comment

Die afplaktape laat je best niet te lang hangen, want bepaalde soorten krijg je er na een paar dagen bijna niet meer af.

Tussen de verschillende lagen lichtjes schuren met heel fijn schuurpapier zorgt voor een gladdere afwerking.

Op siliconenkit pakt geen verf, als er acrylaatkit gebruikt is dan kan je daarover schilderen.

Op de verpakking van de beits of verf is gewoonlijk vermeld hoe lang je het schilderwerk moet beschermen tegen regen, in de winter kan het vrij lang duren vooralleer alles droog genoeg is om een bui te kunnen verdragen.
                      Last edited by Black B@ndit; 11 augustus 2007, 09:46.
                      BD0338BE

Comment

als je de boel niet helemal kaal haalt, zet je de nieuwe laag op de al bestaande laag, laat die bestaande laag los, neemt het je nieuw aangebrachte laag mee, dus voor een langer en goed resultaat, helemaal kaal halen.
                        een nieuwe verflaag, is nl zo sterk als de ondergrond waar ie op aangebracht is.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je hebt geluk dat het Meranti is

Inderdaad kaal schuren, desnoods verfverwijderaar gebruiken. Dan opnieuw beginnen met een goede (niet dat doe het zelf goedkope rommel) beits of verf opnieuw verven. Voor het beste resultaat de 1e laag verdunnen en daarna nog 1 of 2 lagen aanbrengen. Met een beetje geluk ben je er weer voor 6 tot 8 jaar vanaf.

Mijn advies is om niet naar de bouwmarkt te gaan, maar om een goede verfhandel op te zoeken voor advies. De (semi) pro verven en beitsen zijn ontzettend duur (niet schrikken als je de prijs hoort ), maar zijn veel beter te verwerken en op de lange duur heb je er veel meer plezier van.

Goedkoop is duurkoop in dit geval. En ja, ik weet er dankzij de vorige eigenaren van mijn huis alles van
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

een gouden tip ...koop je deftige beits dat ook UV bestendig is ...anders kan je om de 2 jaar opnieuw beginnen?

Sikkens heeft die spullen eerst 2 onderlagen en dan een bovenlaag CLS en HLS of is het nu omgekeerd ? .. ik moet nu de mijne ook doen na 10 jaar !!
                            merantie schuur je met staalwol ...een geen afbijtmiddelen gebruiken !
                            Maar wij gaan onze ramen nu schilderen in olijf

Comment

Nog even ter zake:

er is een verschil tss schilderen enerzijds en beitsen. Uw ramen zijn/waren gebeitst dwz het afwerkingsproduct is in het hout gedrongen. Volledig afschuren is dus niet nodig aangezien beits niet in lagen loskomt zoals oude verf (zie foto ergens bovenaan in thread). Gewoon licht opschuren, stof verwijderen (stofzuiger) en nieuwe beits erop in minstens 2 lagen.

Indien je ze nu wil verven dwz een dekkende laag aanbrengen waarbij er van het onderliggende houtstructuur niets meer te zien is zal je wel zoveel mogelijk de beits dienen te verwijderen teneinde mogelijke hechtingsproblemen tss verf en beits te voorkomen. Een deftige verfwinkel zal je hieromtrent genoeg info kunnen geven.

Best is ook te wachten op wat stabiel weer (geen regen)

succes

Silent M

Comment

Working...
                              X