Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
poeh,ik heb hier precies weer iets op gang gebracht!
*kletsen op de blote billen*
(het is hier toch chitchat eh? :P)
En ach, je kan nooit voor iedereen goed doen... ik snap/volg de meeste van die discussies niet. Af en toe eens van achter je pc komen en buiten gaan uitwaaien en foto's trekken kan al veel helpen om je er niet in op te winden.
Stefaan is gebanned tot in oktober . Ik dacht dat een eerste ban minder lang duurde, maar lang is een subjectief begrip en rekbaar.
Van Thomas weet ik het niet.
Kan hij dan niet vervroegd vrij komen wegens goed gedrag.
Stefaan is gebanned tot in oktober . Ik dacht dat een eerste ban minder lang duurde, maar lang is een subjectief begrip en rekbaar.
Hallo Purlut,
Weet dat ik je ten zeerst apprecieer als mens. En ook als kritische geest.
Gelukkig zijn er nog kritische mensen.
Maar: Een eerste ban duurt minder lang...... JA.
Dat was zo.
Nu is dat "schijnbaar" veranderd. Laten we zeggen dat die eerste korte ban (stap 1 ) van vroeger niet meer in gebruik is.... Overgeslagen wordt. Je kan het, in vergelijking met vroeger, een beetje bonter maken hier. En dan wordt je onmiddellijk geconfronteerd met stap 2 : een langere ban.
Het BD forum is gevolueerd met de tijd. Of moet ik zeggen : Bd groeit mee met zijn tijd. Gelukkig!
10 jaar geleden bestonden er (bijna) nog geen fora. Het BD forum is er dus eentje met veel ervaring en takt op het gebied van (geleerd Engels woord)
forum management.
In de "goede oude tijd" van BD werd je inderdaad sneller geband dan nu. Ook, zoals je zegt, voor kortere tijd. Maar dat was die goede oude tijd.....
En een menselijke eigenschap (instinct? ) is om "die goede oude tijd" altijd beter te vinden dan het heden. Zoals het groene gras aan die overkant...
Zelf ben ik hier al twee keer gebanned geweest in die goede oude tijd...voor kortere periodes. Inderdaad. We spraken toen van (volgens de toenmalige regeltjes...) van dagen en/of weken. (Soms ook definitief...als het TE was...)
Maar de "banned" status doet altijd wel een beetje zeer.... Lang of kort.
Dat was die goede oude tijd........
Geloof me vrij : in de beginjaren van BD waren de mods en de "forumleiding" soms een beetje onwennig. Of onervaren. Give it a name. Het is hun helemaal vergeven hoor.
Want niemand, helemaal niemand, op de hele wereld had ervaring met forum management op het internet. Het was toen allemaal nieuw.
Eén uitzondering, gevolgd door vele anderen.....
Het forum van DPreview had wel ervaring : één ( 1) te verkeerd woord en je kon het voor bekeken houden........ voor altijd. ZONDER blikken of blozen lag je er uit. Zonder uitleg noch commentaar. En zonder "history"....
Of op het forum van Fred Miranda : Als je foto (vroeger hé) een beetje te veel bloot te zien gaf : je werd weggehoond.... En het beste wat je dan kon doen was : het afbollen. En niet en nooit meer terugkomen.
En iedereen weet : DPreview en Miranda zijn nog altijd sterke en goede fora. Referenties.
Ze hebben zich nooit laten verleiden om zich door een kleine groep misnoegden te laten.... "verkrachten". (Sorry.. 'k vond geen duidelijker woord).
In vergelijking met andere grote fora is BD toch wel een forum waar je je veel kan permitteren hoor.
Die forumleiding is, ook de oude garde van BD hoor, enorm ervaren geworden in forummanagement. Sommige andere fora (in alle landen...) kunnen er een puntje aan zuigen.
Akkoord : in een forum met enkele tientallen leden kan je je nog "intiem" gedragen. Als "vrienden" onder mekaar...
totdat de hel losbarst als die tientallen..... elftallen worden.
In een forum met ++++1000 leden gedraag je je gewoon beschaafd. Als mens en medemens. En je wordt nooit gebanned.
Groetjes
Skitch
Let wel : 'k ben noch "mod" noch "RvB". 'k Ben een gewoon BD lid (en vzw lid) dat hier zijn grijze haren gekregen heeft. Al wat ik hier zeg is mijn gedacht. Als de RvB niet akkoord is met wat ik zeg ( of details ervan) zal ik wel een vlammende PM krijgen hé.
..................................
zijn er onder jullie nog die bepaalde personen missen?
of ben ik het alleen die mij afvraagt hoe het met deze mensen is,of zij mss andere intresses hebben nu,of,of,of,.....?
Neen, je bent niet alleen meuwi.
'k Zit hier al van 2001. Dat is een hele tijd. Eigenlijk al de gehele tijd volgens de BD kalender. En gedurende die tijd is er van alles en heel veel gebeurd: de wereld veranderd, de technologie veranderd, de mensen veranderen, Bd is gegroeid, Bd-leden studeren af, trouwen, veranderen van job, ook al eens van levenspartner en soms ook eens van hobby. En, jammer genoeg, sommige BD-ers worden ziek, oud en van sommigen weten we dat ze voor altijd van ons heengegaan zijn.
Zo is het leven. Zowel het echte leven als het leven op BD. (Om niet te spreken van het leven op "second life... " )
Inderdaad zijn er (weinige) leden die gebanned zijn. Of het soms al eens afgestapt zijn met "slaande deuren". En dat is heel jammer. Maar dat is zo. Ze hebben wel veel lawaai gemaakt. Dat wel. En diegene die het meest lawaai maken worden niet zo snel vergeten..... En er is bij die eeuwig gebanned forum leden zelfs een bij die ik een toffe gast vind. Zo zie je maar hé....
Dan vraag ik me ook af (i.v.m. dat bannen en die ruzies) waar de "schuld", de diepere oorzaak ligt. Want elk feit heeft zijn reden, maar ook een diepere oorzaak. Volgens de "gebanned" mensen ligt de reden wel atlijd bij BD hoor....
Maar die diepere oorzaak ?
Is de diepere oorzaak omdat BD zo gegroeid is?
Konden, met alle respect voor deze mensen, die ex-leden de grote evolutie die BD meegemaakt heeft (en meemaakt en hopelijk nog zal meemaken) niet volgen?
Of wilden ze, terecht of onterecht, dat niet aanvaarden? Dat is ook hun goed recht.....
Het is een eigenschap van de mens om zich conservatief te gedragen bij veranderingen. Mensen houden niet van veranderingen. Deze eigenschap kan je in hetzelfde doosje steken als enkele andere eigenschappen van de mens : zoals het feit dat we denken dat het gras altijd groener aan de andere kant. Of dat als er iets fout loopt dat het altijd de andere zijn schuld is. Of dat we als roedeldier uit zelfbehoud, maar wel instinctmatig, altijd klaar staan om de "macht" over te nemen als we een barstje in die "macht" menen te ontdekken. Er zijn nog andere typisch menselijke eigenschappen hoor...........(En ik ben dus ook een mens )
Maar:
De meesten die hier "wegblijven" hebben andere redenen dan wat er sommigen willen focussen.. En dat “wegblijven” is een onjuist woord. Juister is: minder aanwezig zijn.
Ze willen hier nog wel vertoeven maar hun levensomstandigheden zijn zodanig anders geworden dat hun dagelijkse bezoek aan hun “BD verslaving” niet meer kan/mag.
Als je marketing studies naleest ga je zien dat bij een winkel, bij een kleine zelfstandige enz. het klanten bestand voor +-80% wijzigt per zeven (7) jaar.
Bij Bd zal dat getal van 80% wel veel lager liggen. Gewoon omdat BD leden bvb niet verhuizen na het afstuderen, trouwen, kinderen krijgen, nieuwe job enz. Overal ter wereld kan je op het BD forum aanwezig zijn. Gelijk waar je woont.
Dus veel meer dan 20% van de forum leden zullen hier “voor altijd”, gedurende vele jaren aanwezig zijn en blijven. De hardnekkigen.
Die anderen hebben allen begrijpbare redenen om minder aanwezig te zijn op het BD forum. In de meeste gevallen om weeral klassieke redenen : afstuderen, trouwen, andere job, andere levenspartner, een kind krijgen, nog meer kinderen krijgen, een andere hobby, ziek worden of…. je levenspartner die vind dat het nu eens genoeg moet zijn met die verslaving. Of je hebt een dipje in je hobby of in je leven….
Dikwijls posten BD’ers ook minder omdat ze een eigen website of blog beginnen over fotografie.
En daar kruipt dan zoveel tijd in dat hun bezoeken aan BD drastisch verminderd. Maar deze BD’ers weten wel BD te waarderen met een link op hun site of blog. Maar echt weg voor altijd zijn die leden niet. Hun zwaartepunt is verlegd. Maar eigenlijk blijven ze BD’ers. Met drastisch verminderde aanwezigheid op het forum bij sommigen onder hen. Dat is waar. OK : ze zijn weg. Maar als hun situatie veranderd zodat ze meer vrije tijd hebben (voorbeeld : als die kinderen groot worden, de nieuwe job ben je gewoon, je bent eindelijk op (pre)pensioen.., je vind die Blog toch een zware dagelijkse last en geeft dat op, enz. . Of je wisselt van partner en die is toevallig een BD’er, komen die leden terug frekwenter op dit forum. Maar ver weg zijn ze nooit.
Groetjes
Skitch
Last edited by Skitch; 29 juli 2007, 03:29.
Reden: Toffe gast
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
@Skitch.
We zouden eens een open gesprek, niet tussen twee maar in een grote groep, moeten kunnen voeren zoals we voor een paar maand hadden bij je "thuis". En ik schrijf "thuis" gemeend als "thuis""
Zou voor veel mensen de ogen openen en misschien, misschien zou er dan heel wat minder gediscuteer zijn om zaken waar velen misschien het raden naar hebben en oprecht meenden het te kennen ...
Geen verwijten hoor !
PS. Ik verschoot alleen maar over de plotse lange banduur, had hierover nergens iets gelezen.
Zou voor veel mensen de ogen openen en misschien, misschien zou er dan heel wat minder gediscuteer zijn om zaken waar velen misschien het raden naar hebben en oprecht meenden het te kennen ...
Verstandige praat...
Zou er dan graag bij zijn maar niet als jager of rechter.
Gewoon maar deze mogelijkheid aangrijpen om alles te kunnen begrijpen.
@Skitch.
We zouden eens een open gesprek, niet tussen twee maar in een grote groep, moeten kunnen voeren zoals we voor een paar maand hadden bij je "thuis". En ik schrijf "thuis" gemeend als "thuis""
Geen verwijten hoor !
PS. Ik verschoot alleen maar over de plotse lange banduur, had hierover nergens iets gelezen.
'k Ben een beetje laat met mijn antwoord hé. Maar 'k heb dat eerst even grondig met mijn vrouwtje besproken. Je "uitnodiging" is wel iets dat even overwogen kan worden hé.
Misschien is dat een beetje flauw voor een man maar mijn vrouw is altijd een goed "klankbord" gebleken in mijn leven.....
Ze is een neutraal iemand. Die BD alleen kent, om zo te zeggen, als dat "iets" waarbij ik zoveel tijd achter mijn PC verdoe. En ze vraagt zich af of dit eigenlijk wel allemaal nodig is... .
Ze is dus onbevooroordeeld i.v.m. persoonlijke geschiedenissen van BD'ers................. en dus mijn beste neutrale raadgever op dat gebied. Een positieve ideeën generator zeg maar.
.............
Eigenlijk zouden we inderdaad voor al de geïnteresseerden samen eens een open gesprek kunnen hebben. Een BD-DD zeg maar. BD-Discussie Dag.
Maar dan wel helemaal open hé. Hélemaal open!!! Voor iedereen die zich aangesproken voelt. Niet om te bekvechten. Wel om uit te klaren. Al mag het er hevig aan toe gaan.....
Niet om dwars te liggen en om zijn eigen persoonlijke mening te PONEREN, of zijn eigen mening te willen doordrukken. Dezen zijn niet welkom. Want dan is het geen open discussie meer. We hebben het wel over een OPEN discussie. En dat vraagt om consensus.
Wel om elkaars, soms heel uiteenlopende, meningen kenbaar te maken EN te bespreken EN vooral uit te klaren. Als mens. Zelfs als die mening buiten de "klassieke" denkpatronen gaan.
En niet alleen als mens, maar als iemand die het met de BD gemeenschap goed meent. 'k Denk dat dit een voorwaarde mag zijn.
Ook als dat denkpatroon helemaal anders is dan wat we gewoon zijn. 'k Doe mee als het BD-minded is.
Face to face is het soms gemakkelijker en eenvoudiger om gevoelige of delicate dingen te zeggen, of te horen, dan dat het hier ergens "geschreven" moet worden. Face to face heb je er de mimiek en de stemintonatie bij.De echte knipoog i.p.v. die smiley. En er kan geen screenshot van gemaakt worden.
Dus Purlut : 'k zet me helemaal achter jouw idee. En dat meen ik.
Maar dan wel als open samenspraak en niet als "subversieve" bijeenkomst.
'k Stel dan ook voor dat er tenminste één (het mogen er meer zijn van mij...) Mod en een RvB mee aan tafel zit. Want anders is het, imho, niet helemaal "open". (En eigenlijk schaam ik me om dat hier zo maar te zeggen want die Mod's en RvB zie ik niet als "die van de andere kant" maar als mede BD'ers....... )
Anders zullen sommige vragen, antwoorden of ideeën weer heen en weer geschreven moeten worden. En dat was dan niet de bedoeling.
Als ik je goed versta voor die BD-DD: direct, openhartig, sans rancunes, 't mag er een beetje lawaaierig zijn, 't mag er zelfs kletteren maar we blijven positief.
OK?
Hoe en wanneer?
Edit: Als deze bijeenkomst gebeurt hebben we ook een goede verslaggever nodig. BD is vooral een internetgebeuren en de BD leden die niet aanwezig kunnen zijn hebben dan ook recht op een résumé. Hopelijk zeuren ze dan niet of dit résumé al of niet rechtsgeldig is .
Groetjes
Skitch
Last edited by Skitch; 30 juli 2007, 23:29.
Reden: Verslaggever
" Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )
Comment