Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overeenkomst-eisen bij batterij-oplader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overeenkomst-eisen bij batterij-oplader

Je krijgt tegenwoordig zo'n verzameling batterij-opladers dat uiterste orde een noodzaak is
    Ik noteer tegenwoordig meteen het overeenkomstig apparaat op de batterij-oplader maar dat is niet steeds gebeurd...
    Zit nu met volgend probleem:
    - batterij voor handboor: 12V - 1200mAh
    - insteek-module: DC 12V Charger input DC 15V - 400mA & output DC 12V
    - transfootje dat je moet koppelen aan deze insteekmodule: ? waarschijnlijk verloren gelegd)
    Ik bezit wel een ganse verzameling andere transfo's. Vraag is nu:
    - de spanningsoutput van dat transfootje: mag die kleiner zijn dan 15 V
    - de vermogensoutput hiervan mag die ook kleiner zijn?
    Transfootjes waaruit ik bv. kan kiezen:
    (a) output: 12V -1,5A max (PhotoVosonic)
    (b) id: 12V - 2A max
    (c) id: 17V - 700mA
    (d) id: 4,5V - 700mA
    (e) id: 12V - 1000mA
    (f) id: 3V - 300mA
    - ik ga stoppen ...

Re: overeenkomst-eisen bij batterij-oplader

hetgeen dat jij nodig hebt is een omvormer van 220(230)volt Wisselpanning AC! naar 15volt gelijkspanning DC!
    een gewone transfo behoud wisselspanning AC
    je moet daar een gelijkrichter opzetten
    maar als je op een transfo van 15volt AC een gelijkrichter gaat zetten zul je minder dan 15volt DC krijgen
    die zogenaamde tranfo's die jij daar liggen hebt staat geven die 12V AC of 12V DC?
    idem voor de rest van uw zogenaamde tranfo's

Comment

Antwoord op de vraag DC of AC:
      ik vermoed DC omdat er het volgende symbool bijstaat:
      links een omcirkeld min-teken en rechts een omcirkeld plus-teken, beide verbonden met een horizontale lijn welke in het miden onderbroken wordt door een bolletje omvat door een C-teken
      tot zover deze 'technische' uitleg

Reactie op je opmerking i.v.m. gelijkrichters: zoals hierboven aangegeven ben ik niet zo'n techneut, daarom liever de keuze beperkt tot een van de aangegeven opladers.

Alleszins al bedankt voor de snelle reactie.

Comment

Dat symbool met C-teken geeft de polariteit van de spanning op de connector. Die moet overeenkomen met de polariteit van het apparaat waarop je de voeding aan wilt sluiten. De "C" staat voor de mantel van het kabeltje (de buitenkant van de ronde connector), het bolletje erin staat voor de ader (ofwel de binnenkant van de ronde connector). Dus als er op het apparaat staat:

Dan moet dat ook zo staan op de lader! In dit geval is de mantel de negatieve pool en de ader de positieve.

De spanning moet daarbij gelijk zijn en het gespecificeerde vermogen van de voeding moet groter of gelijk zijn aan wat er op het apparaat staat. Dus, als op het apparaat staat "12V/400mA", dan moet de voeding 12V leveren (let op de polariteit!) en minimaal 400mA (of, uitgedrukt in Watts: 12 * 0.4 = 4,8W).

Let op: de stekers lijken vaak op elkaar, maar passen dan toch net niet.
        Last edited by Joost; 16 juli 2007, 11:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
          hetgeen dat jij nodig hebt is een omvormer van 220(230)volt Wisselpanning AC! naar 15volt gelijkspanning DC!
          een gewone transfo behoud wisselspanning AC
          je moet daar een gelijkrichter opzetten
          maar als je op een transfo van 15volt AC een gelijkrichter gaat zetten zul je minder dan 15volt DC krijgen
          die zogenaamde tranfo's die jij daar liggen hebt staat geven die 12V AC of 12V DC?
          idem voor de rest van uw zogenaamde tranfo's
          ik heb altijd geleerd dat 15v AC gelijkgericht x 1.4 = 21v DC word !
          Of was mijn leraar mis

@PB gebruik de A of E maar mits de correcte aansluiting ..Let 1.5a laadvermogen zal uw batterij wat rapper geladen zijn en zoals bij alle goedkope spullen zal hier geen druppellading aanwezig zijn !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
            @PB gebruik de A of E maar mits de correcte aansluiting
            Die dingen leveren echter slechts 12V en de lader heeft 15V nodig... afhankelijk van de opbouw van de lader gaat het:
            a) niet werken
            b) rook opleveren
            c) langer duren om op te laden
            d) afhankelijk van de stand van Jupiter, het weerbericht en het tij een van de eerder genoemde effecten opleveren (of een combinatie daarvan)
            e) gewoon wel werken

Comment

Ben serieus aan het klussen, vandaar de late reactie

@Joost
              Dat symbool met C-teken geeft de polariteit van de spanning op de connector. Die moet overeenkomen met de polariteit van het apparaat waarop je de voeding aan wilt sluiten. De "C" staat voor de mantel van het kabeltje (de buitenkant van de ronde connector), het bolletje erin staat voor de ader (ofwel de binnenkant van de ronde connector).
              Weten we dus weeral...

De spanning moet daarbij gelijk zijn en het gespecificeerde vermogen van de voeding moet groter of gelijk zijn aan wat er op het apparaat staat. Dus, als op het apparaat staat "12V/400mA", dan moet de voeding 12V leveren (let op de polariteit!) en minimaal 400mA (of, uitgedrukt in Watts: 12 * 0.4 = 4,8W).
              M.a.w. om de insteekmodule van stroom te voorzien (DC 12V Charger input DC 15V - 400mA) kan ik kiezen tussen transfootje

Nogmaals bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                ik heb altijd geleerd dat 15v AC gelijkgericht x 1.4 = 21v DC word !
                Of was mijn leraar mis
                Dat is de onbelaste spanning, gemeten op de condensator die je achter de gelijkrichter zet, maar daarvan moet je nog wel 1,4V aftrekken voor de bruggelijkrichter (0,7V per diode).

De laadspanning zal zeker hoger moeten zijn dan 12V, want een nikkel-metaalhydride akku van 12V zal pas 100% geladen zijn als er tijdens het laden een spanning van ongeveer 14,4V over staat.
                De transfo van 17V 700mAh is het meest geschikt, maar dan heb je wel een voorschakelweerstand nodig om de stroom te beperken (anders gaat de transfo stuk). De laadstroom mag bij zo'n lader niet te hoog zijn, want dan kan de akku stuk gaan (eventueel in brand vliegen of exploderen) als je ze te lang laat laden met een grote stroom.
                Zo een "niet intelligente" of niet automatische lader heeft meestal een laadstroom die 10% van de maximale capaciteit levert, en dan moet de akku zo'n 14 uur laden om ze helemaal vol te krijgen. Als je een akku wat langer laat laden met zo'n lage stroom, dan zal er niet snel wat mis gaan, omdat de akku niet te heet kan worden.

Een universele lader bouwen is onbegonnen werk, maar bij sommige merken wordt er wel een lader geleverd die akku's van verschillende spanningen en capaciteiten (van hetzelfde merk) kan laden. Als je dus allemaal toestellen hebt van hetzelfde merk, dan kan je soms een lader bestellen die geschikt is voor alle akku's van dat merk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paull Bekijk bericht
                  De spanning moet daarbij gelijk zijn
                  M.a.w. om de insteekmodule van stroom te voorzien (DC 12V Charger input DC 15V - 400mA) kan ik kiezen tussen transfootje
                  De voeding van de oplader vereist 15V, geen 12V. De kans is groot dat geen van beide optimaal zijn. Een eenvoudige oplader (zoals van een goedkope boor/schroefmachine) zal ws. gewoon de voedingsspanning aanbieden en alleen de laadstroom beperken (met de nadruk op "waarschijnlijk"!). Het is niet onmogelijk dat zelfs die beperking er niet in zit en dat het ding puur op de interne weerstand van de accu z'n laadstroom beperkt. Zet je er 12V op, dan zal het ding niet of nauwelijks opladen. Zet je er 17V op, dan kan de accu oververhitten. In beide gevallen komt het de praktische levensduur van de accu niet ten goede.

Ergo, als het een A-produkt is die de investering waard is, ga dan niet zelf experimenteren maar koop er een nieuwe voeding bij.

Comment

Working...
                  X