Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alles in RAW op reis?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Alles in RAW op reis?

Wat zouden jullie doen op reis?
    Als opslag capaciteit geen probleem is alles in RAW fotograferen?
    Natuurlijk heb je dan veel meer werk met bewerken bij thuiskomst,en je kan op reis ook niet snel enkele fotos doormailen van in bvb internet cafe.

Of deel in Jpeg en deel in RAW maar wat dan in RAW en wat in Jpeg?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: Alles in RAW op reis?

Alles in RAW, tenzij je het Jpeg schieten zeer goed onder de knie hebt. Achteraf is het vaak zo spijtig dat je een fout niet meer kan corrigeren dat RAW-fotograferen het helemaal waard is.

Comment

Ter alle tijde in RAW.

Maar heb makkelijk praken, ik bezit 180Gb aan mobiele opslagruimte.
      Gr Motordigitaal
      www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

Comment

Ja hier gaat een 70 Gb imagetank mee , voor 28 dagen = 2.5 Gb per dag = 250 fotos per dag

mir

Comment

RAW + JPG fine : thuis kan je dan de goede jpg's ineens gebruiken en de minder goede weggooien aangezien je achteraf de RAW bestanden nog kan bewerken.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Alles in Raw. Ik koop meer en meer CF-kaarten, omwille van minder gedoe met stekkers en dergelijke bij mijn Imagetank.
            Bij terugkomst zeer veel werk, maar 't is een hobby hé?
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

In Raw.
              Met een goede Rawconverter die in batch kan werken hoeft de nabewerking niet echt langer te duren : omzetting van 100 foto's, exposure en evt andere bijregelingen en omzetting naar Tiff kosten me met RAwshooter premium doorgaans een kwartier tot een halfuurtje, afhankelijk van het aantal foto's dat onder verschillende lichtomstandigheden genomen is.
              Met dergelijke zee aan ruimte dat je hebt kan je eventueel opteren voor het schieten in Raw én Jpeg, tenminste van die foto's waarvan je denkt er een aantal te gaan mailen.
              fotosite

Comment

Mijn CF card van 8 GB laat me toe om 600 foto's in RAW te nemen. Daar kom ik vlot mee toe. Als ik meer plaats nodig zou hebben, kocht ik me nog een tweede 8GB CF card, een stuk handiger dan die grote disks die je dan bent vergeten op te laten en ook een stuk fragieler zijn...
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik zit er aan te denken om in Raw + Jpeg M normaal (2544*1696).Dan heb ik de RAW voor als er iets is fout gelopen. En de Jpeg die dan ongeveer 600Kb is en ook kan gebruiken voor afdruk 10*15. of te mailen.

mir

Comment

RAW ruluz. Heb mijn cam altijd op RAW+M1(jpeg) staan. Thuis wis ik alle jpgs en doe multi job met convertor naar de instellingen die ik uiteindelijk wil. Ga er natuurlijk van uit dat ik goed geschoten heb, maar de finetuning komt toch achteraf.
                    Weer verschilt altijd en heb niet altijd zin om grijskaart mee te schieten en ook met belichtig ga je wel eens de mist in. Dus RAW voor mij
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

Comment

Raw+jpeg....De goede jpeg gebruik ik direct. En waar de witbalans of de belichting me in de steek gelaten heeft dan neem ik de Raw.
                      Maar op reis neem ik toch zeker rond de 1000 foto's.
                      Als je jpeg goed is waarom zou je dan de raw gebruiken.
                      Bewerken voor te bewerken vind ik te gek.
                      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                      Hier op dit forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
                        Raw+jpeg....De goede jpeg gebruik ik direct. En waar de witbalans of de belichting me in de steek gelaten heeft dan neem ik de Raw.
                        Maar op reis neem ik toch zeker rond de 1000 foto's.
                        Als je jpeg goed is waarom zou je dan de raw gebruiken.
                        Bewerken voor te bewerken vind ik te gek.
                        www.janvanginkel.be
                        Hangt er vanaf Jan waarvoor je die jpg nodig hebt.
                        (eventueel drukwerk of het web)

Gewoonlijk neem ik mijn laptop mee.
                        Heeft slechts 80 giga.
                        Ik ga d'r ook vanuit dat als ik niet zou toekomen met 50 giga,
                        dan zal die 80 giga ook niet volstaan
                        Ok, het hangt er weer van af.
                        Gewoonlijk ben ik een weekje in het buitenland (vakantie).
                        Het is een heel "gesleep": laptop, fototas met materiaal en dan nog
                        de gewone bagage.
                        De laptop blijft constant in het hotel en 's avonds maak ik dan een selectie
                        van de foto's van die dag.
                        Mijn CF-kaartjes formateer ik dan ook (elke dag dus).
                        Je doet het of je doet het niet maar mijn cf-kaartjes hou ik max. op 512 mb.
                        Zelfs "tien" van die kaartjes in jouw broekzak word je niet eens gewaar.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Ik zit er aan te denken om in Raw + Jpeg M normaal (2544*1696).Dan heb ik de RAW voor als er iets is fout gelopen. En de Jpeg die dan ongeveer 600Kb is en ook kan gebruiken voor afdruk 10*15. of te mailen.
                          Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel Bekijk bericht
                          Hoe? Waarom beide? In alle raws zit er toch sowieso 'n jpeg ingebouwd? Gewoon extracten.
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Hier ook alles in RAW+JPG, kaartje van 4GB volstaat bij mij want ik heb een xdrive van 120GB bij om het kaartje op te copieeren. Ik zou nooit meer in JPG alleen trekken en al zeker niet op reis waar je niet meteen de tijd hebt, ik geniet ook graag eens ipv alles via de zoeker te beleven... M'n raw bestanden zijn wel 21MB per stuk, ik ben erover aan het denken om alles om te zetten naar DNG formaat om plaats te sparen want ik hou m'n raw bestanden graag bij...
                            Als je dan toch enkel in JPG wil werken: stel je camera ten minste in op AdobeRGB kleurruimte en hou daar bij de verdere verwerking ook rekening mee... SRGB is te beperkt als bronkleurruimte, schermen en printers zijn tegenwoordig in staat om een groter gamut dan srgb weer te geven dus waarom beperken tot srgb? SRGB is enkel nog goed voor internet.
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Alles in RAW, heb 17gb aan kaartjes en dat zijn dan 850 fot0,s, en als het moet kan ik ook de laptop mee nemen op vacantie en dan voor het slapen gaan ff je kaartjes leeg maken
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

Comment

Working...
                              X