Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixel Fonts ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pixel Fonts ?

Hallo,

Ik had voor onze groep een logo proberen te maken met PS. Waarin ik ook gebruik maakte van sommige lettertypes. Op de computer lijkt dit wel goed gelukt maar als je een beetje inzoomt verliezen deze letters hun scherpe randen en krijg je het blokjes-effect. Als briefhoofd kan dit wel dienen maar als we het een beetje groter willen laten afdrukken krijg je het bovengenoemde effect. Nu ben ik op het internet al te weten gekomen dat je hiervoor enkel Pixel-fonts kan gebruiken. Maar welke lettertypes vallen hieronder ? Of waar kan ik hierover meer informatie vindenJ Ik heb al gezocht op het www maar vind hierover geen duidelijke informatie.

mvg,
    Geert

Re: Pixel Fonts ?

Pixel fonts? Ik zou eerder denken dat je een vector font nodig hebt. Een pixel (of bitmap) font heeft voor elke grootte een ander font nodig. Vector fonts kan je schalen tot elke grootte omdat die beschreven worden door formules. Kijk eens naar postscript fonts en truetype fonts.

Comment

Op http://www.dafont.com vind je een énorm aanbod aan gratis lettertypes, verdeeld over een hele hoop categorieën. Er zit vast wel iets bij dat je kan gebruiken.

Comment

Hallo,

@ Kristof,
        Bedankt zeer interessante site

@ Spanik,
        Ik ga me eens verdiepen in de vectors en paden van photoshop.

Bedankt voor de medewerking.

mvg,
        Geert

Comment

Ik denk dat je die zgn. pixels die je ziet eerder worden veroorzaakt door de resolutie van uw PS-bestand. PS werkt sowieso altijd op basis van pixels, zelfs al ga je vectorgebaseerde fonts gebruiken. Je dient dus je resolutie van bij aanvang in te stellen op ca. 300 dpi op ware grootte. Dan krijg je in druk een bevredigend resultaat. Je gaat bij inzoomen trouwens altijd die blokjes zien, gelijkwelke resolutie je gebruikt.
          | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

Comment

Voor de creatie van logo's doe ik nog steeds een beroep op mijn oude vertrouwde CorelDraw.

Comment

Even een kanttekening: de benaming "pixelfonts" is hier wat slecht gekozen. Dat bestaat immers ook: het gaat dan om vectoriële letters die ontworpen zijn om in een bepaalde (zeer kleine) pixelgrootte te gebruiken. Vaak gebruikt men die in Flash.

Voor een logo gebruik je in ieder geval beter een illustratieprogramma dan een fotobewerkingsprogramma.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Wel, ik heb het eens gemaakt in een grootte van 50 op 80 cm en dpi 600 en hiervan een papier afgedrukt en deze randen leken mij ok. Dit zou eventueel moeten dienen om een grote afdruk te maken voor op de wagen. Ik weet echter niet of ze een jpg-file hiervoor kunnen gebruiken. Het kleinere formaat zal wel goed zijn voor op een polo en petje te laten borduren of drukken.

Als het grotere formaat niet kan dienen heeft ze dan toch al een voorbeeld om aan de drukker te tonen welke deze dan kan maken als vector.

Ik wou dit zelf proberen in de trial-versie van illustrater, maar deze versie heeft beperkingen denk ik. Want als ik in het gereedschap op de kleine zwarte pijltjes klik rechtsonder (voor het openen van andere tools) openen die niet.

Bedankt voor de reactie's.

mvg,
                Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvde Bekijk bericht
                  Ik wou dit zelf proberen in de trial-versie van illustrater, maar deze versie heeft beperkingen denk ik. Want als ik in het gereedschap op de kleine zwarte pijltjes klik rechtsonder (voor het openen van andere tools) openen die niet.
                  Vreemd. Normaal gezien is de trial versie volledig functionerend gedurende 30 dagen. Als je 'm daarna koopt, dan kan je die zelfs gewoon activeren, dacht ik, met het registratienummer dat je ontvangt. Je hoeft dan geen nieuwe versie te installeren.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvde Bekijk bericht
                    Dit zou eventueel moeten dienen om een grote afdruk te maken voor op de wagen. Ik weet echter niet of ze een jpg-file hiervoor kunnen gebruiken.
                    Tuurlijk, als het bv gaat om een kleurenprint op witte vinyl;
                    Maar je logo is perfect geschikt om uit te snijden in 2 kleuren, wat mooier effect gaat geven. Daarvoor heb je vector files nodig.

Hallo, Ik heb voor de eerste maal een logo gemaakt voor een vriendin en wou even vragen of ik de juiste werkwijze toepaste. Dit is gemaakt in PsCS. Eerst had ik gewoon 300 dpi gebruikt op een canvas van 15 op 10 cm. Als ik echter inzoomde kreeg ik onscherpe randen. Het is nl. de bedoeling om dit logo op een paar truitjes

Als je het font beschikbaar stelt wil ik het mss wel even voor je maken.

Comment

Alles wat in photoshop wordt gemaakt, is beeld... ook de teksten die je gebruikt om in een foto te gebruiken. Daarom stel je basisdocument in op 300dpi, formaat 10x15, of 13x18 naargelang je formaat. (je kan tekst gebruiken in Photoshop om een leuke design te maken...) Als je echt veel tekst wilt gebruiken, maak je best je beeld in photoshop en imorteer je dit beeld best in Adobe Illustrator of Indesign die bedoeld zijn voor opmaak. met deze drie programma's word het meest gewerkt in de drukkerswereld.

mvg,

Tim W.
                      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Wel ik heb inkscape geinstalleerd (heel gebruiksvriendelijk trouwens) en heb hierin het logo nog eens gemaakt en nadien opgeslagen als EPS bestand. Nu weet ik niet of dit hetzelfde is als een EPS van Illustrater en kan dienen voor drukwerk. Ik zal het dan wel horen.

@ Maguy, hartelijke dank voor het aanbod maar ik wil dit zelf onder de knie krijgen en een beetje bijleren.

En bedankt voor de reacties.

mvg,
                        Geert

Comment

Eps lijkt me ook zwaar erop achteruitgegaan qua gebruik, maar moet gaan normaal gezien. Voor vectoren is het zeker geen slecht idee (eps of native formaat).

Wat men nu dikwijls vraagt is een pdf.

In Illustrator kan je nl. je werk bewaren als pdf en deze pdf toch editeerbaar houden in Illustrator. Voordeel is dat de "gewone mens" het in zijn Acrobat kan bekijken/vergroten en de pro het kan aanpassen en verder verwerken in Illustrator.

Comment

Working...
                          X