Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Quad kopen, wie geeft mij info?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Quad kopen, wie geeft mij info?

Een quad is iets tof om met goed weer rond te bollen op verlof ...

Ik vind het zelf heel tof en zou dat ook wel graag hebben maar in België ben je er niet veel mee want op straat ben heb je er geen plezier aan door te druk verkeer en als je de baan durft verlaten hebt ge binnen de kortste keren een PV aan je been. Mensen vedragen weinig tegenwoordig zelle.

Aan de kust of in de ardennen is het misschien wel tof maar een quad heeft zoveel beperkingen.

Je mag er niet mee op de snelweg, op een expressbaan ben je een gevaar en op andere straten moet ge u te veel aan de regelkes houden ...
    Ver kan je er niet mee bollen, comfortabel is het ook niet ... wel heel veel fun maar dat heb je alleen als je dat niet te dikwijls doet.

Wil je toch wat plezier beleven, koop dan misschien eerder een moto.
    Natuurlijk ... er zijn quads en quads en het verschil kan zéér groot zijn. Dit is een quad maar ook dit of dit is er eentje.

Ik wil het je zekers niet afraden want ik ben zeker geen tegenstander van een quad, ik zou het ook durven kopen voor de fun maar het is duur voor het weinige dat je er hier mee "mag" doen.

Dat van gevaarlijk en lawaai en al die tralala vind ik een flauw excuus.
    Met alles kan je gek doen, met alles kan je iets voor hebben en met alles kan je de wet overtreden. Ne kleine van 5 jaar hiernaast werkt meer op mijn systeem dan al de moto's en brommerkes van heel de wijk bijeen ... dus.
    Zoals met alles, veiligheid heb je grotendeels zelf in de hand ... u omver laten rijden kan je te voet ook.
    Er mee leren rijden moest iedereen ooit doen toen die begon want een quad wringt inderdaad redelijk wat tegen maar oefening baart kunst.

Heb je het geld, de plaats en voldoende veldwegen waar je kan en mag rijden en je weet dat je veel zal rijden (twijfelachtig) en dat het geen bevlieging is (twijfelachtig) ... dan zou ik het ook niet laten.
    Maar vergeet niet dat je binnen de kortste keren een aanhangwagen wil kopen om er ergens anders mee te gaan bollen en da's ook weer een bijkomende uitgave.

P.S. Eerlijk gezegd staat zoiets bij de meesten na een paar maand op eBay.
    Last edited by VerSeg; 6 juli 2007, 22:33.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
      Ik had graag geweten waarom jij verwijst naar mijn topic. Beide topics hebben mijn inziens niets met elkaar te maken.

Comment

Samen met mijn schoonbroer ben ik ook aan het uitkijken naar een quad.
        Ik heb een yamaha bruin 2X4 in mijn gedacht ( hij ook ).
        We zouden hem inschrijven als landbouwvoertuig ( één keer naar de keuring en thats it ).
        Gelukkig heb ik 10ha tot mijn beschikking waar ik eens zot kan doen ...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ziet dat ge met 2 zijt als je er een koopt, anders is het niet plezant. (hier staat nu ook één 99% van de tijd in de garage omdat ik verhuisd ben en kameraad de zijne verkocht had)

Is er veel bos in uw omgeving, ben je beter af met een klein vinnig model zodat je door de veldwegen kan vliegen ;-)

Yamaha Blaster 200cc tweetakt bv.

In het veld/bos heb je geen echte topsnelheid nodig.

Doe je redelijk veel baan, dan ben je beter af met een +400cc viertakt model.
          Stuk duurder, maar rijden vlot 100 km/u en meer.

Als ge echt serieus een vijs los hebt moet je voor een yamaha banshee 350cc tweetakt gaan ;-)

Meeste modellen krijg je homologatie voor in belgie, wel altijd vragen in de winkel of ze ze met papieren leveren, want dit hangt soms van modeljaar tot modeljaar af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
            Ik had graag geweten waarom jij verwijst naar mijn topic. Beide topics hebben mijn inziens niets met elkaar te maken.
            Toch wel. De vraag bij een quad is ook: "Wanneer kantelt het om?"
            Dat we ze nog lang mogen "trekken".
            Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Als fervent quad rijder zou ik toch even willen zeggen dat dit forum
              niet echt de geschikte locatie is om zulke info in te winnen.
              Door de gemiddelde leeftijd op het forum zal je meer negatieve dan
              positieve reacties krijgen. Kijk maar naar de leeftijd van de personen
              die (negatief) gereageerd hebben (+35).
              Ik wil hier zeker niemand tegen de schenen stampen, maar het zijn vooral
              mensen die er "denken" iets van te weten, die met hun negatieve kritiek de
              anderen een duwtje geven in dezelfde gedachtengang.
              De enigste serieuze reactie die ik hier gezien heb, is die van VerSeg. Hij heeft
              zowel positievere als negatievere aspecten aangehaald zonder toch zijn eigen
              positieve/negatieve mening te pushen.

Ik rij nu al enkele jaren met de quad en als het weer wat meevalt zit ik er wel
              dagelijks op. Afhankelijk van het vermogen en de afstelling van je quad kan
              je er wel degelijk kilometers mee afleggen. Als wij een ritje gaan maken, dan
              leggen we gemakkelijk 100-150 km af met de quad.
              Dat het niet zo comfortabel zit dan een Goldwing, dat kan het kleinste kind
              wel zien, maar een echte snelheidsmachine bijvoorbeeld zit ook niet
              comfortabel, maar die koop je voor de sportiviteit.
              Met elk ander gemotoriseerd voertuig kan men eveneens zot doen!
              Het is de bestuurder die bepaalt wat hij ermee doet, de machine zelf handelt
              gewoon naar de 'bevelen' van de bestuurder. Met de quad zal je ten eerste
              al niet kunnen omvallen of uitglijden zoals met een 2-wielig voertuig.
              Met de quad kan je al niet zo'n grote snelheden halen als met andere
              gemotoriseerde voertuigen. Dus waar zit hem het grootste gevaar???
              Het is volstrekte onzin dat een quad enkel is voor mensen die niet kunnen
              motor-rijden, want een quad besturen is veel moeilijker dan een motor of
              auto besturen. De bestuurder heeft juist meer vaardigheden nodig.
              Het bochtenwerk alleen al is helemaal anders... met een 2-wielig voertuig kan
              men gaan hangen in de bochten, de quad heeft 4 raakpunten met de grond
              en zal dus recht blijven staan, waardoor men met het lichaam moet werken
              om bochten te nemen.
              En zo kan ik nog wel even doorgaan met alle kritiek te weerleggen.
              Tuurlijk heeft men altijd voor en tegenstanders, maar sommige mensen
              zeggen al dadelijk: 'geen kopen, het is gevaarlijk' terwijl ze er nog nooit
              fatsoenlijk op leren rijden hebben. :S

Tuurlijk kan men met de quad 'spelen' en leuke dingen doen. Het ding is
              namelijk niet ontworpen om hoge snelheden te halen maar heeft een hoog
              acceleratievermogen waardoor men zich het fun-gehalte wel kan inbeelden.
              Het probleem ligt hem gewoon in het feit dat de quad de laatste jaren een
              sterke opmars heeft gekend en veel mensen het impulsief kopen als
              hebbeding en/of omdat het 'stoer' is. :S Die mensen willen er dan mee rijden
              zoals de meer ervaren rijders en dan gebeuren er accidenten omdat ze het
              voertuig niet onder de knie hebben of kunnen houden. Zet een 30 jarige zonder
              rijbewijs in een wagen op een drukke weg en er gebeuren ook ongelukken,
              maar daarom zegt toch niemand dat men wagens moet verbieden.
              Als er bij ons nieuwe mensen meerijden, het eerste wat we zeggen is dat ze
              op eigen tempo, naar eigen kunnen moeten rijden en niet de ervaren rijders
              moeten proberen te volgen, die ervaren rijders zullen wel op hun wachten.

Om na deze hele litanie toch even terug te komen op de oorspronkelijk vraag van Moi-online:

Het moet er een zijn voor op de baan te kunnen/mogen, nie te zwaar maar er mag toch wel wat inzitten.
              - Iemand idee van aantaal cc ik dan nodig heb?
              - wat betaalt men ongeveer aan verzekering voor zoiets?
              - verbruik van een quad ongeveer?
              Alles hangt af van je budget!
              Een degelijke quad is niet goedkoop, maar als je er mee op de weg wil rijden
              en vlot met het verkeer kunnen meegaan, dan zal je toch al mogen denken
              aan een 350-400cc. Minder kan ook natuurlijk, maar je zal meer van de
              motor vragen dan hij aankan en daardoor vlugger stukken krijgen.
              Eveneens zal je die mindere cc's vlug gewend worden en willen overstappen
              naar een zwaarder model om vlotter het verkeer te kunnen volgen zonder
              de machine 'pijn te doen'.
              Kwa verzekering kan het ook nogal verschillen. Voor een 400cc schat ik dat
              je toch zo'n 300-500€ per jaar zult mogen tellen, afhankelijk van je leeftijd
              en bestuurders verleden.
              Net als de verzekering schommelt het verbruik van de quad nogal.
              Ga je voor een lichter model, en vraag je veel van de motor, dan gaat hij natuurlijk meer verbruiken.
              Neem je een zwaarder model dat zonder problemen met het verkeer mee kan,
              dan zal het verbruik logischerwijze lager liggen want je maakt minder toeren.
              Maar neem toch maar zo'n gemiddelde van 10 liter.

Om je nu een concreet voorbeeld te geven:
              Suzuki LTZ-400 is naar mijn mening het beste wat men momenteel kan
              kopen prijs/kwaliteit.
              De 400 cc motor kan makkelijk mee in het verkeer (mits enkele kleine aanpassingen). Hij kan zonder problemen constant 80-90 rijden en
              de top-snelheid zal liggen rond de 115-120.
              Hij rijdt ook niet overdreven agressief. In het begin ga je
              waarschijnlijk vinden van wel, maar dat went vlug. (wat je ook niet mag
              weerhouden om er toch altijd voorzichtig mee te zijn)
              Voor zo'n machine betaal je standaard zo'n 6500 - 7000 euro.
              De verzekering zal schat ik rond de 400 euro bedragen.
              Het verbruik zal liggen rond een gemiddelde van 10 liter.
              Om de 1250km dient men klein onderhoud te doen.
              En om de 2500km een groot onderhoud.

Zo, ik hoop dat je hiermee wat gediend bent.
              En denk er zeker goed over na voor je het aankoopt, want het is
              geen goedkoop speelgoed en het dient goed onderhouden te worden
              als je er wat plezier aan wil beleven.

Tot slot nog enkele foto's van mijn 4-wieler... want het is en blijft toch
              een forum over fotografie.

Greetz,
              D.
              Last edited by Delriva; 9 juli 2007, 10:04.
              Sony A7iii + Sony A6500 + Sony 50mm f1.8 + Sigma 16mm f1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Delriva Bekijk bericht
                Als fervent quad rijder zou ik toch even willen zeggen dat dit forum
                niet echt de geschikte locatie is om zulke info in te winnen.
                Door de gemiddelde leeftijd op het forum zal je meer negatieve dan
                positieve reacties krijgen.
                Ik weet niet of de leeftijd er veel mee te maken heeft. Ik zwerf regelmatig door bossen met de camera in de hand. Sinds de Quad-gekte gebeurt het regelmatig dat de stilte om zeep wordt geholpen door een paar onnozelaars die het nodig achten op een zondag elk bosweggetje om te woelen.

Ik zou het een belachelijke sport noemen als er ook maar iets sportiefs was aan het rondhossen met zo een lawaai-ding.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  Ik weet niet of de leeftijd er veel mee te maken heeft. Ik zwerf regelmatig door bossen met de camera in de hand. Sinds de Quad-gekte gebeurt het regelmatig dat de stilte om zeep wordt geholpen door een paar onnozelaars die het nodig achten op een zondag elk bosweggetje om te woelen.

Ik zou het een belachelijke sport noemen als er ook maar iets sportiefs was aan het rondhossen met zo een lawaai-ding.
                  Daarop kan ik - ondanks de gemotiveerde uitleg van Delriva - niet anders dan een volmondig "yep" op laten volgen. De ondingen maken een hels lawaai en ze trekken DIKWIJLS (het is inderdaad fout om iedereen over dezelfde kam te scheren!) onverantwoorde nozems aan die ervan uitgaan dat heel de wereld (of toch zeker heel het bos of de landwegen) van hen zijn... Het heeft zoals altijd met 'opvoeding' en 'respect voor anderen te maken'...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik ben dit weekend murw geslagen door allerlei "global warming" toestanden op canvas, NGC en life earth, en lees ik ineens dit hier:
                    Maar neem toch maar zo'n gemiddelde van 10 liter.

for what's worth?
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Eindelijk eens een goeie en duidelijke uitleg.

Door het hoge verbruik eigenlijk en de hoge verzekering (ik had da niet verwacht...), en na eens goed nagedacht te hebben heb ik toch beslist geen quad te kopen...

Bedankt allemaal voor jullie reacties...

Comment

The enthusiasm was short-lived.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

kijk, de politiek beloofd al jaren dat er in elke provincie een terrein komt voor gemotoriseerde sport, maar doet niets zodat het nu een ongeregeld zootje is. De Open ruimte moet goed gebruikt worden met respect voor alle gebruikers van de open ruimte, maar om 100% van die open ruimte voor één groep van die gebruikers (met name de niet gemotoriseerde wandelaars) voor te bestemmen is voor mij toch een brug te ver.

Ik heb destijds nog geweten dat zelf uitgeroepen "natuuractivisten" hindernissen plaatsten op een ruiterweg met de bedoeling de paarden te verwonden (aangescherpte houten palen net achter een hoek in de grond geplant etc), omdat ze vonden dat enkel wandelaars zonder paard er mochten komen. Later werden er bv. aangescherpte ijzeren pinnen onder het water van het (nu niet meer bestaande) terreintje te Kontich gelegd om de mensen die met een 4x4 het water wilden doorwaden lekke banden te geven. Onlangs hoorde ik nog van onverantwoorde idioten die een touw hadden gespannen over een veldweg op circa "hoofdhoogte" van quadrijders.

ik denk dat afgunst en onbegrip voor andermans hobby er soms meer mee te maken heeft dan "natuur".

Indien er meer legale alternatieven zouden zijn, kunnen mensen die gemotoriseerde sport beöefenen "geconcentreerd" op enkele plaatsen hun ding doen, en en is een ander deel van de open ruimte voor "gewone" wandelaars.

ten slotte, je kan wandelen, fietsen, quad rijden, met de moto rijden, of met de wagen een uitstap maken met de bedoeling een mooie "wandeling" te maken en van het landschap te genieten. Een weekeindje naar parijs rijden, vervuilt zeker zoveel als een weekeindje met je quad rondbollen. als je iets wilt verbeteren aan het milieu, begin dan bij jezelf ipv te zeggen hoe een ander het moet doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                            ze trekken DIKWIJLS onverantwoorde nozems aan die ervan uitgaan dat heel de wereld (of toch zeker heel het bos of de landwegen) van hen zijn...
                            Daar heb je wel gelijk in ja.
                            Je kan het vergelijken met het aankopen van een American Stafford.
                            Er zijn er ook heel veel die de hond gewoon kopen voor het macho-imago
                            dat eraan vasthangt. Een deftige opvoeding komt er dikwijls niet echt aan
                            te pas, want de hond moet agressief zijn om het macho-gehalte nog te verhogen.
                            Ik wil hier nu niet alle AmStaff eigenaars over dezelfde kam scheren, want heb
                            zelf ook een Rottweiler gehad en dat was een prachtbeest en poeslief.
                            Het hangt allemaal van de opvoeding af. (maar dat is weer even off-topic)

Wat dat lawaai betreft ... sommigen maken idd overdreven lawaai en ik kan
                            het zeker begrijpen dat er mensen zijn die eens rustig door de natuur willen
                            wandelen om te genieten van de stilte. Daarom dat ik ook enkel op de weg
                            rij en bos en veldwegen vermijd.
                            Trouwens, als er een groep motards met choppers voorbij je deur rijdt, dan
                            davert het hele huis ook. Maar hoe lang duurt dat? Volgens mij zijn die
                            mannen op 10 seconden gepasseerd. En kan men ook terug genieten van de
                            zondagsrust.

Het draait allemaal op verdraagzaamheid en wederzijds respect.
                            Wie wil crossen, doet dit liefst op een afgesloten parcours en niet over
                            wandelpaden en boswegjes (wat trouwens verboden is).
                            Van hen die geen bospaden willen vernielen en gewoon wat rondtoeren op de weg, verdraag daar ook van dat ze 10 seconden wat lawaai maken bij het passeren.

Greetz,
                            D.
                            Last edited by Delriva; 9 juli 2007, 10:25.
                            Sony A7iii + Sony A6500 + Sony 50mm f1.8 + Sigma 16mm f1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Delriva Bekijk bericht
                              Het draait allemaal op verdraagzaamheid en wederzijds respect.
                              Wie wil crossen, doet dit liefst op een afgesloten parcours en niet over
                              wandelpaden en boswegjes (wat trouwens verboden is).
                              Van hen die geen bospaden willen vernielen en gewoon wat rondtoeren op de weg, verdraag daar ook van dat ze 10 seconden wat lawaai maken bij het passeren.

Greetz,
                              D.
                              Dàt is gesproken sè - met zo'n instelling kan ik perfect leven !!!
                              En ja, het is inderdaad altijd hetzelfde, je vergelijking met de "stoere-honden-eigenaars" gaat op. Ook de "dolgedraaide groene jongens" in het tekstje van 'Momentopname' (wat 'n naam!) kunnen voor mijn part onder dezelfde noemer geplaatst worden : "onverlaten die geen rekening kunnen houden met anderen rondom hen"...

Respectvol,
                              Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Met een tractor door een veldweg rijden mag, met een quad of crossmoto er rijden stuit op kritiek en de nodige onzinnige verkeersregeltjes.

Een quad of moto die langs een veldweg rijdt doet er niets verkeerd maar toch zal die een PV krijgen als de flikken er staan.
                                Er is een groot verschil tussen ergens "rijden" en ergens gaan "crossen" maar mensen veralgemenen graag en aanzien ze allen als grote boosdoeners.
                                Misschien kan je best iedereen afraden een auto te kopen ... je zou ermee kunnen gaan "racen".
                                Mensen verdragen idd héél weinig maar ja ... overal heb je overdrijvers die op de zenuwen werken.
                                Met gezond verstand, respect voor anderen en verdraagzaamheid is veel mogelijk.

Het aanleggen van een crossterrein is zekers niet beter voor de buurt.
                                Zoiets leggen ze altijd aan in of kort bij een bebouwd gebied, voor de mensen die daar wonen is het een echte hel als er daar een paar honderd komen crossen ... ook op zondagen.

Dat je niet moet gaan crossen op "wandelwegen" weet ik wel maar velen onder ons aanzien alles als "wandelwegen", zeker met goed weer op zondag.
                                Rij je met de wagen twee keer door dezelfde straat (openbare weg voor voertuigen), dan kijken sommige voetgangers u al scheef aan omdat ze uit de weg moeten gaan ... doe je dit met een quad of een moto dan schelden ze u al uit dat ge ergens anders moet gaan racen/crossen ook al rij je er heel reglementair door.

Wat het lawaai van een voertuig betreft (auto / quad / moto) ... als je dit reglementair laat zoals die gebouwd is door de fabrikant en goedgekeurd is voor de openbare weg dan zal dat lawaai heel beperkt zijn om aan de strenge Europese normen die eraan verbonden zijn te voldoen.

De onverdraagzaamheid is in dit topic nogmaals bewezen.
                                Iemand vraagt info over de aankoop van een quad en de meesten antwoorden door er kritiek op te geven en hem te veroordelen nog voordat hij hem gekocht heeft.
                                Waar gaan we naartoe? Klagen op voorhand.
                                Last edited by VerSeg; 9 juli 2007, 15:41.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X