Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer kantelt het om?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wanneer kantelt het om?

    Nee, inderdaad, het is gewoon niet te doen om van dit incident een zinvolle bereking van te maken. Maar in elk geval heb je een aantal correcte formules aangeleverd.

    Comment


    • #17
      Re: Wanneer kantelt het om?

      Het gaat wel lekker langs elkaar heen, he.

      Comment


      • #18
        Re: Wanneer kantelt het om?

        Oorzaak gevonden!!!

        Wat blijkt... aan de zijde van de kanteling zat een te kleine bladvering (te dunne en te korte bladen voorzien voor dit type aanhangwagen) heb ik uit twee onafhankelijke vertrouwensbronnen vernomen.

        De pieksnelheid bij het omkantelen was 18 km/u, het volume van de container bedroeg 38 m³, het gewicht 9 ton voor de lading, de container weegt 3.750 kg, de aanhangwagen weegt 4.700 kg. Dat maakt een totaalgewicht van 17.450 kg (behoudens vergissing).

        De container is nooit losgekomen van de aanhangwagen, de bergingsfirma heeft eerst de container moeten losmaken voor de aanhangwagen kon rechtgetrokken worden, nadien de container.

        Jullie zijn allen heel erg bedankt voor de vele reacties!

        Comment


        • #19
          Re: Wanneer kantelt het om?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Geluk gehad peter.
          Iets nuttigs bijdragen i.v.m. jouw vraag kan ik niet.
          Het kan haast niet anders dat hier de lading de grote oorzaak lijkt.
          > "slecht" geladen he wegens geen tijd enz. enz. enz.

          In Duitsland controleert dit de politie regelmatig.
          Even reageren, het bedrijf waar ik voor werk kent mij om mijn gevoeligheid qua veiligheid. Regelmatig doe ik opdrachten niet omwille van veiligheid of loopt er vertraging op omwille van veiligheid waardoor ik niet alle klanten kan doen op mijn werkdag. And they hate me for it. Maar... ik blijf bij mijn standpunt, als je met zulke dingen en gewichten de straat opkomt heb je een immense verantwoordelijkheid waar veiligheid alleszins één aspect van is. Die controles... die voer ik zelf uit, tijd of geen tijd, zin of geen zin.

          Comment


          • #20
            Re: Wanneer kantelt het om?

            Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
            Even reageren, het bedrijf waar ik voor werk kent mij om mijn gevoeligheid qua veiligheid. Regelmatig doe ik opdrachten niet omwille van veiligheid of loopt er vertraging op omwille van veiligheid waardoor ik niet alle klanten kan doen op mijn werkdag. And they hate me for it. Maar... ik blijf bij mijn standpunt, als je met zulke dingen en gewichten de straat opkomt heb je een immense verantwoordelijkheid waar veiligheid alleszins één aspect van is. Die controles... die voer ik zelf uit, tijd of geen tijd, zin of geen zin.
            Zoveel te beter Peter, alleen we zien het hier nooit op tv....
            in gelijk welk programma enz. enz.
            Ook de andere media doet het zeer kalm aan wat dit onderwerp betreft.
            Het is maar dat je weet: chauffeurs en vooral hun bazen
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Wanneer kantelt het om?

              Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
              Oorzaak gevonden!!!

              Wat blijkt... aan de zijde van de kanteling zat een te kleine bladvering (te dunne en te korte bladen voorzien voor dit type aanhangwagen) heb ik uit twee onafhankelijke vertrouwensbronnen vernomen.
              Dat is zo ook weer iets wat je door de vereenvoudigingen niet incalculeert Je gaat uit van een vast steunpunt en dat mag eigenlijk ook weer niet... maar dan moet je ook weer niet alleen veerkracht en dergelijke maar ook de metaalkarakteristieken gaan incalculeren...

              Waarom houden mensen zich eigenlijk nog bezig met theoretische fysica zou een mens zich afvragen

              Comment


              • #22
                Re: Wanneer kantelt het om?

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Nee, inderdaad, het is gewoon niet te doen om van dit incident een zinvolle bereking van te maken.
                Woot, en nog een taalfout

                You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                Comment


                • #23
                  Re: Wanneer kantelt het om?

                  Je moet gewoon enkele gegevens min of meer gaan inschatten zoals bijvoorbeeld het zwaartepunt van je lading, het zwaartepunt van je oplegger, dit kan je wel van de fabrikant krijgen of staat ergens in de handleiding wrs. Dan kan je de middelpunt vliedende kracht uitrekenen, F=mv²/r met r de straal van de bocht. Dit zal je dus waarschijnlijk ook wat moeten schatten. Die kracht levert dan een moment op uw oplegger rond het zwaartepunt. En vandaaruit kan je dan verder om te berekenen of ie gaat kantelen. Hier verwaarloos je natuurlijk dingen als de vering, wind, eventuele wringing van uw oplegger, enzovoort. Maar met gewone simpele fysica kan je tamelijk snel een inzicht krijgen in wat er is fout gelopen. Zie dus ook de post van vanslycken zou ik zeggen

                  En ter verduidelijking, de kinetische energie is zeker niet E=mc², m is hier het massadeffect en c is de lichtsnelheid!, en de energie is ook niet mv² maar wel 1/2mv² . Ma soit.
                  Last edited by Janus; 8 juli 2007, 10:01.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wanneer kantelt het om?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zenderke Bekijk bericht
                    Hier komt 1 van de bekendste formules aan te pas: E=mc²

                    Deze energie wordt bij een draaiing naar de buitenkant van de cirkel geduwd.
                    en dus naar de zijkant van de aanhanger.

                    De zwaarste lading geeft dus meer energie en duwt daardoor harder tegen de zijkant van de aanhanger. Hoe hoger dit punt, hoe sneller die gaat kantelen, want dan ben je dus sneller over het kantelpunt wat eerder al werd aangehaald

                    Op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie) nog meer informatie en formules die rekening houden met 'versnelling'

                    Succes.
                    impuls past hier wel beter dan E=mc²
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment

                    Working...
                    X