Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eindejaarspremie...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eindejaarspremie...

Hallo,

Als bediende heb ik enkele maanden geleden ontslag genomen bij mijn vorige werkgever. Na 2.5 maanden opzeg ben ik nu een week of 3 geleden gestart bij de nieuwe.
    Ik heb nu het loonbriefje gekregen met de "afrekening". Ik krijg dus nu een leuk bedragje (dat jammer genoeg volgend jaar tijdens de congéperiode wel afgeroomd zal worden, doch dit terzijde).
    Nu merk ik dat hierin alleen sprake is over het vakantiegeld. Normaal krijg ik op het einde van het jaar ook een eindejaarspremie. Nu ben ik redelijk zeker dat ook deze volgens het aantal gewerkt dagen ook zou moeten uitbetaald worden, maar deze staat echter nergens vermeld.

Klopt het dat ik die eindejaarspremie ook zou moeten krijgen of niet (het gaat dus over de periode van januari tot midden juni, dus eigenlijk 5.5/12 van een totale "13e maand") ? Ik heb al zitten zoeken op "hoehel", maar blijkbaar is dat nog zo simpel niet. Paritair comité is 209.059 (Metaalnijverheid West-Vlaanderen).

Velen dank...
    Groeten,

Polleke

Re: eindejaarspremie...

Neen, op die eindejaarspremie heb je volgens mij geen recht. Ik heb het zelf ook voor gehad, zelfs de volle 12 maand gewerkt, maar mijn ontslag aangeboden in november, vakantie geld correct afgerekend, maar eindejaars premie heb ik kunnen naar fluiten (was wel al een 6 tal jaar geleden)
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Daar mag inderdaad de werkgever over beslissen. Ik heb de pro-rata gekregen maar ik ben dan ook heel braaf geweest en heb alles netjes overgedragen. Ik had zowiezo een goede relatie met de werkgever tijdens de periode dat ik er heb gewerkt.
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Beste,

Je zal idd geen recht hebben.
        Sommige paritaire comités , zoals 218 (na 5jr anciënniteit) voorzien deze wel bij vrijwillig vertrek, maar de 209 niet.
        uitgebreidere info;

Maar, een vraagje, onder welk paritair comité val je nu?

groeten lieven
        Last edited by Lieven0303; 5 juli 2007, 20:32.
        Photography helps people to see
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

Comment

Voor zover ik weet onder hetzelfde...

Maar als ik die tekst juist interpreteer is er eigenlijk geen probleem :
          - op 30 november moet ik nog in dienst zijn bij mijn huidige nieuwe werkgever (dat moet te doen zijn ;-)).
          - in de periode van 1 december 2006 tot 30 november 2007 moet ik bij die nieuwe werkgever 60 dagen gewerkt hebben (dat zal wel lukken, ik werk er vanaf 18 juni)

En dan krijg ik blijkbaar die 13e maand van de nieuwe werkgever. Het speelt voor mij compleet geen rol van waar het komt, als het maar komt hé...

In ieder geval bedankt voor je CAO tekst. K'had die zelf nog niet gevonden...

Toen ik weg ging bij mijn eerste werkgever (dat is al wat langer geleden...) was mijn laatste werkdag 30 november, en toen heeft die mij de 13 maand moeten uitbetalen (dus een maand vroeger dan normaal). Wel ambetant dat al die CAO's verschillend kunnen zijn...
          Groeten,

Polleke

Comment

Ik dacht altijd dat als je op 1/1 indienst bent je nog recht heb op de eindejaarspremie.

Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Voor zover ik weet onder hetzelfde...

Maar als ik die tekst juist interpreteer is er eigenlijk geen probleem :
              - op 30 november moet ik nog in dienst zijn bij mijn huidige nieuwe werkgever (dat moet te doen zijn ;-)).
              - in de periode van 1 december 2006 tot 30 november 2007 moet ik bij die nieuwe werkgever 60 dagen gewerkt hebben (dat zal wel lukken, ik werk er vanaf 18 juni)

En dan krijg ik blijkbaar die 13e maand van de nieuwe werkgever. Het speelt voor mij compleet geen rol van waar het komt, als het maar komt hé...

In ieder geval bedankt voor je CAO tekst. K'had die zelf nog niet gevonden...

Toen ik weg ging bij mijn eerste werkgever (dat is al wat langer geleden...) was mijn laatste werkdag 30 november, en toen heeft die mij de 13 maand moeten uitbetalen (dus een maand vroeger dan normaal). Wel ambetant dat al die CAO's verschillend kunnen zijn...
              inderdaad goed geïnterpreteerd, is uiteraard een goeie tekst, van een steengoe sociaal secretariaat, ha moet dan juist mijn werkgever zijn

ieder paritair comité heeft in principe hun eigen CAO's die de toekenning van vb. eindejaarspremies bepalen (voorwaarden, bedrag, berekening , etc.)

nog vragen, shoot!
              -Berenice Abbott-
              BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                Ik dacht altijd dat als je op 1/1 indienst bent je nog recht heb op de eindejaarspremie.

Jo.
                neen, zoals gezegd, iedere sector bepaald de voorwaarden, en bij gebrek wordt de "goodwill" van de werkgever bepalend (uitgezonderd indien hij dit al meerder jaren heeft gegeven; = verworven recht)
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

Comment

Working...
                X