Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opstart-cd / recovery-cd/DVD voor Vista

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opstart-cd / recovery-cd/DVD voor Vista

Hallo,

Kan er iemand een beetje meer uitleg geven ivm het maken van opstart-cd's en /of recovery-cd's ? Is dit hetzelfde ?
    Bij voorgaande computers had ik altijd een recovery-cd bij gekregen maar nu ik zelf een computer heb laten samenstellen wil ik deze zelf maken zodat als het systeem faalt ik alles simpelweg terug kan zetten. Mijn documenten (foto's enz. staan allemaal op een externe HD) Dus het gaat mij alleen over de programma's, drivers enz. Ik heb reeds gehoord dat dit kan met Norton Ghost, kan dit ook op een andere manier. Ik gebruik Vista.

mvg,
    Geert

Re: opstart-cd / recovery-cd/DVD voor Vista

Acronis true image is hier niet slecht voor. Maar als je data toch op een aparte partitie staat, persoonlijk prefereer ik alles opnieuw te installeren, na een crash of dergelijke, dat je echt clean en met de laaste updates werkt.

Maar om op je vraag te antwoorden, met die acronis true image kun je perfect uw hd backupen, om later terug te zetten

Acronis True Image, formerly Cyber Protect Home Office - the only personal cyber protection solution that delivers easy-to-use, integrated backup and anti-malware in one
    To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvde Bekijk bericht
      Kan er iemand een beetje meer uitleg geven ivm het maken van opstart-cd's en /of recovery-cd's ?
      Vista zegt u ... welke versie? In bepaalde versies zit toch gewoon een BU inbegrepen?
      Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
      Maar als je data toch op een aparte partitie staat, persoonlijk prefereer ik alles opnieuw te installeren, na een crash of dergelijke, dat je echt clean en met de laaste updates werkt.
      Ik niet ...
      Je hebt niet alleen je data maar ook de configuratie van al je software, alle settings en zo. Je bent er heel wat tijd mee verloren als je opnieuw alles moet instellen.
      Mijn systeem restoren kan op een uurke gebeuren maar alles opnieuw installeren en (deels) configureren neem al snel een 15 uur in beslag ...
      Als uw systeem correct werkend was zal een BU zekers een nut hebben.
      Last edited by VerSeg; 30 juni 2007, 20:28.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Als uw systeem correct werkend was zal een BU zekers een nut hebben.
        Een BU niet maar een image wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
          Een BU niet maar een image wel.
          En wat is een image? Dat is een complete BU van uw systeem ...
          Last edited by VerSeg; 30 juni 2007, 20:57.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

En wat is een image? Dat is een complete BU van uw systeem ...
            Ah en er bestaan dus ook halve backups? Daat zal de TS veel mee zijn.

Comment

Mijn systeem restoren kan op een uurke gebeuren .

Met acronis, duurt dat ongeveer een 10 tal minuten om een partitie van 20 gb terug te zetten ('t zal zelfs zoveel niet zijn). Maar als die backup 3 -4 jaar geleden genomen is (zoals bij mijn windows xp, die in die tijd blijven werken is ) perfereer ik toch een nieuwe installatie, die zoiets van een 1-2 uur in beslag neemt, maja soit smaken verschillen nu eenmaal gelukkig .

Een backup neem ik, om data veilig te stellen. 'k ben dus afhankelijk van welke soft onder welk os draait, zeker om die backup later terug te zetten. Met een image neem ik gewoon een exacte copie van de schijf, ongeacht welk os er op die schijf staat .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                Ah en er bestaan dus ook halve backups? Daat zal de TS veel mee zijn.
                En met te lullen tegen de sterren op is de TS ook niets.
                Wat heeft die er aan als ge er alleen maar plezier in vindt commentaar te geven op andermans reacties en ze in het belachelijke te trekken? Bezigheidstherapie?
                Als IT-er van 58 zouden de jaren van verstand toch al mogen gekomen zijn zelle ...

Ooit de BU van Vista al eens bekeken? Ik heb gewoon dezelfde termen gebruikt zoals Microsoft ze gebruikt.
                De funktie noemen zij in het "Back-upcentrum" gewoon "Complete PC Back-up en terugzetten-kopie".

Kijk anders eens in de "Help" welke uitleg ze erover geven :
                Wanneer u de computer voor de eerste keer hebt geïnstalleerd, moet u met Windows CompletePC Back-up een systeemkopie maken. Hierbij maakt u als het ware een momentopname van de programma's, systeeminstellingen en bestanden op de computer. U kunt deze back-up gebruiken als de computer niet meer functioneert. Hoewel in dit type back-up uw persoonlijke bestanden zijn opgenomen, adviseren we u om regelmatig een back-up van uw bestanden te maken met de wizard Back-up van bestanden maken. U moet ook de systeemkopie van Windows CompletePC Back-up elk half jaar bijwerken.
                Windows CompletePC Back-up is niet opgenomen in Windows Vista Home Basic of Windows Vista Home Premium.

Dit is net wat de TS wou ... een complete restore van zijn PC kunnen maken. De reden ook waarom ik vroeg welke versie van Vista hij heeft omdat deze functie niet in alle versies zit.
                Dat er ook andere programma's bestaan weet ik ook wel en vermoedelijk zijn die even goed of beter maar als je ze reeds bezit ga je er toch geen andere kopen / stelen?

En om op uw opmerking verder te gaan ... ja er bestaan ook halve BU's en halve images. Als je met bijvoorbeeld Ghost een image maakt dan kan je kiezen tussen een schijf of een partitie ... als je dan maar 1 van je 8 partities kiest heb je zelfs veel minder dan een halve BU.
                Last edited by VerSeg; 1 juli 2007, 02:00.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

perfereer ik toch een nieuwe installatie, die zoiets van een 1-2 uur in beslag neemt
                  Windows installeren kan inderdaad snel gebeuren maar er alle programma's bij installeren, alle settings terugzetten, aangepaste swapfile op andere partitie instellen, temp herzetten, config van vuilbak doen, alle accounts instellen (mail en dergelijke), terug alle favorieten terugzetten, aangepaste folders voor data instellen, alle login van alle websites terug ingeven (o.a. BD), desktop instellingen, ... daar ben je héél lang mee bezig als je dit deftig wil doen.
                  Als je alles standaard op uw PC smijt dan gaat dat ook sneller, dat klopt maar dan heb je van geen kanten een deftig geconfigureerde PC. Dan bekom je zoiets ans een PC dat je bij de eerste de beste handel kan kopen ... een HD van 500GB met 1 partitie en daar alles op met alle toeters en bellen zodat uw systeem goed traag is en je er niets op terug kan vinden. Maar hier kan je ze nog niets verwijten ... ze kunnen moeilijk weten hoe jij het ziet en het graag wil hebben en er zoveel tijd insteken zou onbetaalbaar worden.

En mits je normaal gezien regelmatig een BU (of noem het image) moet nemen van een werkend systeem (wie neemt nu een BU van een niet-werkend systeem) is een BU (image) terugzetten nog steeds de simpelste en snelste oplossing.

Maar zoals je zelf zegt ... ieder zijn goesting.
                  Last edited by VerSeg; 1 juli 2007, 01:54.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Wel ik gebruik Windows Vista Home Premium en had al eens gekeken in de help-files maar wat ik wil is gewoon niet mogelijk in deze versie. Dus er zal niets anders opzitten dan acronis of iets dergelijks aan te kopen.

Met dank,
                    Geert

Comment

.......
                      Last edited by alainD; 5 december 2007, 18:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvde Bekijk bericht
                        Wel ik gebruik Windows Vista Home Premium en had al eens gekeken in de help-files maar wat ik wil is gewoon niet mogelijk in deze versie. Dus er zal niets anders opzitten dan acronis of iets dergelijks aan te kopen.

Met dank,
                        Geert

Zit dit niet in alle vista versies ? Het is omdat ik zelf bitter weinig backup's neem (jaja ik weet de dag gaat komen, dat ik het me ga beklagen ), maar nu ik door dit topic er wat meer begin over te lezen, hebben ze blijkbaar in vista toch hun best gedaan om iets deftig te leveren.

Comment

Volgens deze tabel zou die backup utility toch in vista home premium moeten inzitten ?

Comment

Volgens deze tabel zou die backup utility toch in vista home premium moeten inzitten ?

http://www.extremetech.com/article2/...2068721,00.asp
                            Dat is volgens mij eerder de backup van bestanden, Volume Shadow Copy is ( denk ik toch ) eerder een image van een volledige harde schijf met alle opstartbestanden en dergelijke en dat is dus niet aanwezig in home of premium versies.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

En met te lullen tegen de sterren op is de TS ook niets.
                              Dit is 'Chit-chat', dat dient daar imo voor.
                              Als IT-er van 58 zouden de jaren van verstand toch al mogen gekomen zijn zelle ...
                              ..en dat is al de tweede keer dat je mij persoonlijk aanvalt, volgens mij geen correct gedrag in een forum. Maar dat moet een moderator maar uitmaken, ik schrijf niets meer.

Comment

Working...
                              X