Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help...een Daas...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help...een Daas...

    Ik vraag me af of iemand een antwoord ka geven op mijn vraag?

    Elk jaar is het weer van dat. Als er een daas ergens in de omtrek aan het rondvliegen is op zoek naar een slachtoffer, dan ben ik het die gegarandeerd prijs heeft.
    Staan we met z'n vieren een praatje te maken in de tuin, wie wordt er aangevallen...jawel, den deze hier. Ik word er stilletjesaan zot van. Deze week al tweemaal gebeten, tijdens het uitlaten van de hond, door die rotbeesten.
    Is er iemand die weet wat ze aantrekt? En waarom een bepaalde persoon word aangevallen en andere dan weer niet? En neen ik lijk niet op een paard, noch op een mannetjesdaas
    Mvg Tim

  • #2
    Re: Help...een Daas...

    gevonden op een website:

    Dazen: lichte kleuren schrikken hen af
    Sommige vliegen (zoals dazen) kunnen steken. In tegenstelling tot muggen, zijn dazen overdag actief. Ze worden niet aangetrokken door een bepaalde geur, maar herkennen hun prooi op het zicht. Een muggenbeet voelt u zelden op het ogenblik zelf, maar pas wanneer enige tijd later de jeuk optreedt. De steek van een daas is daarentegen pijnlijk op het ogenblik zelf.
    Dazen kunnen met hun zuigsnuit makkelijk door lichte zomerkleding heen prikken. Hun beten geven vaak een veel heftigere reactie dan die van muggen. Ze jeuken feller en blijven langer hinderlijk. Met dezelfde middeltjes als bij muggen kunt u trachten de jeuk en de zwelling draaglijk te maken.

    Hoe houdt u ze uit de buurt?
    • Mensen vormen niet de belangrijkste prooi van dazen, daarom komen ze vooral voor in weiden of nabij bossen, zeker wanneer er paarden of runderen in de buurt zijn.
    • De agressiviteit van dazen neemt beduidend toe bij warm en overtrokken weer, bijvoorbeeld net voor een onweer losbarst.
    • Dazenbeten voorkomen doet u door bij een wandeling door bossen of weiden kleding te dragen met lange mouwen en pijpen, en gesloten schoenen. Ook dazen houden niet van lichtgekleurde kledij.
    • U kunt deze bloedzuigers net zoals muggen op afstand houden met een product op basis van DEET maar die moet u ook onder uw kleding aanbrengen.
    Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
    by elien_photography, on Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Help...een Daas...

      De beste remedie om dat niet meer te voelen is....doorgaan met macro fotografie.
      Een echt middel is er niet,denk ik.Heb al verschillende producten getest.
      Als ik met paddestoelen begin lig ik gewoonlijk plat op de grond en kom dan dikwijls thuis met een 4tal plekken van zo'n 4cm,om zot van te worden....die jeuk.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Help...een Daas...

        Laten steken, eens en daas gestoken heeft kan hij niet weg, en dan heb je je moment van wraak.
        Troost je, na een jaar of vijfentwintig voel je dat nog amper
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Help...een Daas...

          Heb er ook redelijk wat last van, vooral als ik bezweet ben (en dat gebeurt nog eens, als ik met de hond ga wandelen ). Vorig jaar bij as adventure Deet van care plus gekocht (http://www.careplus.nl/website.asp?l=nl spray 40% ). En dat blijkt toch redelijk te werken, Als ik dat op heb, heb ik veel minder tot geen last meer van dazen
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Re: Help...een Daas...

            Bedankt voor de tips. Ik zal eens op zoek gaan naar dat product.
            En doodslaan...die regendazen hebben wel mooie ogen, misschien eerst een foto van nemen en dan een welgemikte tik tussen de ogen
            Mvg Tim

            Comment


            • #7
              Re: Help...een Daas...

              Wat sommige mensen wel kan helpen 80%)

              Vitamine B.

              Koop een potje biergist in het grootwarenhuis.
              Neem acht van die pilletjes 's morgens, bij het opstaan.
              En nog eens acht voordat je buiten komt.
              Dat is wat ik in de boeken gelezen heb... en zelf toepas. Met succes.
              Insecten zouden niet houden van "mensen" met een vitamine B geur....

              Nog een ervaring:
              Look.
              'k Eet graag look, en veel. Heel veel soms. Is niet altijd leuk voor je omgeving. Maar die hebben dan ongelijk . Ze hadden ook maar look moeten eten.
              Weet wel dat ik veel bij paarden ben. En velen klagen over die dazen.
              Welke dazen Dazen ? wat is dat ?
              Ze willen mij niet. Met al die look en biergist in mijn lijfgeur....

              Toemaatje : de paarden krijgen een mengsel van water, Dettol en azijn op hun vacht gespoten. Resultaat : dazen zijn weg. Paard wordt rustig.

              Groetjes
              Skitch
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Help...een Daas...

                en als je gewoon bier drinkt helpt het ook ...

                mijn vorige uitstapje ook bekocht met 5 grootte(!) dazebeten, en een 20 tal muggebeten
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: Help...een Daas...

                  let op de kleur van je kleding:
                  geen Geel of Rood aantrekken, komen ook Wespen op af.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help...een Daas...

                    Ja. waarom bloemen zulke mooie kleuren hebben; daar is wat lekkers te halen voor veel soorten insekten.
                    Heelveel bijtende (bloedzuigende, het speeksel-antistollings geeft de jeuk!) insekten reageren op (lichaams)geuren, en/of temperaturen.
                    (Stekende insekten is een angel = wapen/verdediging.)
                    Vitamine B overdoses geeft een lichaamsgeur => werkt tegen veel bijtende insekten.
                    Als je van knoflook / spicy gekruid eten houdt hebt je een voordeel (boven diegene in je omgeving!).
                    Er zijn speciale vacuüm zuigertjes met toebehoren in een handig etui'tje verkrijgbaar bij drogisterij, tegen alle soorten beten, om direkt na de beet de meeste kwalijke stoffen er uit te zuigen; gadget als je de bush intrekt!
                    'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help...een Daas...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Wat sommige mensen wel kan helpen 80%)

                      Vitamine B.

                      Koop een potje biergist in het grootwarenhuis.
                      Neem acht van die pilletjes 's morgens, bij het opstaan.
                      En nog eens acht voordat je buiten komt.
                      Dat is wat ik in de boeken gelezen heb... en zelf toepas. Met succes.
                      Insecten zouden niet houden van "mensen" met een vitamine B geur....

                      Nog een ervaring:
                      Look.
                      'k Eet graag look, en veel. Heel veel soms. Is niet altijd leuk voor je omgeving. Maar die hebben dan ongelijk . Ze hadden ook maar look moeten eten.
                      Weet wel dat ik veel bij paarden ben. En velen klagen over die dazen.
                      Welke dazen Dazen ? wat is dat ?
                      Ze willen mij niet. Met al die look en biergist in mijn lijfgeur....

                      Toemaatje : de paarden krijgen een mengsel van water, Dettol en azijn op hun vacht gespoten. Resultaat : dazen zijn weg. Paard wordt rustig.

                      Groetjes
                      Skitch
                      Moet dat biergist of mogen dat ook pinten zijn,na een tijdje ga je dat ook niet meer voelen hé.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help...een Daas...

                        Toch even specifiëren dat het hier om vitamine B1 of thiamine gaat, dat inderdaad oa. in (bier)gist zit.

                        Ik zou er ook graag op wijzen dat deze middeltjes (look, vitamine B1) gebaseerd zijn op subjectieve ervaringen... Ik heb even gegoogled op "muggen en vitamine B", en je vindt idd ongelooflijk veel hits, maar 90% begint met "naar het schijnt", of "van horen zeggen"... Nergens enige wetenschappelijke evidentie.

                        Dan maar even wetenschappelijke literatuur geraadpleegd, en daar zijn de meningen toch héél anders, enkele citaties die de algemene trend weergeven:

                        Hospitalized patients with various diseases and taking various medications were surveyed for their attractiveness to mosquitoes by a mosquito-probing technique. No drug was found that induced unattractiveness, and no disease was associated with unattractiveness, with the possible exception of untreated myxedema. Vitamins, especially B1, in biting and probing tests were found inactive systemic mosquito repellents.
                        Most alternatives to topically applied repellents have proved to be ineffective. No ingested compound, including garlic and thiamine (vitamin B1), has been found to be capable of repelling biting arthropods.
                        Vitamin B is often recommended in the popular media as a systemic repellent against mosquitoes. This information is especially prevalent on the Web.(...)Although there was substantial and consistent individual variation in attractiveness, we found no effect of vitamin B supplementation.


                        Voor de geïnteresseerden: een vergelijkende studie in pdf bestand vond ik hier.

                        DEET in hogere concentraties (wel opletten met kinderen!) lokaal aangebracht + protectieve kledij blijft het meest efficiënt. Wanneer je toch zou gebeten zijn, kan de juiste emulsie/spray (vb rcalm/diphamine) verlichting brengen. Voor meer info, vraag raad aan je apotheker
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help...een Daas...

                          Ik ben ook allergisch aan dazen, en als mountainbiker heb ik ook regelmatig prijs.
                          Ze komen op het zweet af. Ik ben nu nog herstellende van een beet die ik verleden woensdag opliep.
                          De allergische reaktie is gelukkig weg, maar ik had ook een onderhuidse infectie opgelopen en moet nog 4 dagen zware antibiotica slikken, waardoor ik dan weer andere problemen gekregen heb..

                          Wat de protectie betreft:
                          =>DEET , en liefst 30% of hoger, overvloedig aanbrengen zowel op de huid als op de kledij. Ik ben nu al 2 keer dwars door m'n kleren gebeten. De eerste keer op m'n knie maar ik heb de wonde kunnen uitzuigen en na 2 dagen was alles terug OK. Van de tweede keer heb ik nu nog last, was op m'n bovenarm.
                          =>Verder zo snel mogelijk ontsmetten. Ik wacht nu op een nieuw middel (een apparaatje dat via warmte gif onschadelijk maakt). Wonde uitzuigen is het best, maar dan moet je er aan kunnen natuurlijk.
                          Doe regelmatig een bodycheck. Als je de prik voelt is het al te laat, dan trekken ze hun kaken terug. Ik strijk regelmatig langs de achterkant van m'n benen (hun favoriete plek) en ook de achterzijde van de armen, zeker in tragere stukken als ze gemakkelijker op je kunnen komen zitten.
                          Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help...een Daas...

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Laten steken, eens en daas gestoken heeft kan hij niet weg, en dan heb je je moment van wraak.
                            Troost je, na een jaar of vijfentwintig voel je dat nog amper
                            Als je er allergisch aan bent kan je die 25 jaar niet meer halen.
                            Ik heb ooit op 2 weken tijd 2 beten gehad, en nadien liep ik met een epi-pen rond want de volgende beet kon me in een coma brengen.
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help...een Daas...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Wat sommige mensen wel kan helpen 80%)

                              Vitamine B.

                              Koop een potje biergist in het grootwarenhuis.
                              Neem acht van die pilletjes 's morgens, bij het opstaan.
                              En nog eens acht voordat je buiten komt.
                              Dat is wat ik in de boeken gelezen heb... en zelf toepas. Met succes.
                              Insecten zouden niet houden van "mensen" met een vitamine B geur....

                              Nog een ervaring:
                              Look.
                              'k Eet graag look, en veel. Heel veel soms. Is niet altijd leuk voor je omgeving. Maar die hebben dan ongelijk . Ze hadden ook maar look moeten eten.
                              Weet wel dat ik veel bij paarden ben. En velen klagen over die dazen.
                              Welke dazen Dazen ? wat is dat ?
                              Ze willen mij niet. Met al die look en biergist in mijn lijfgeur....

                              Toemaatje : de paarden krijgen een mengsel van water, Dettol en azijn op hun vacht gespoten. Resultaat : dazen zijn weg. Paard wordt rustig.

                              Groetjes
                              Skitch
                              Zou jij mij eens die vehoudingen kunnen geven van die dettol water en azijn?
                              Hoe gebruik je dat bij het paard, met plantenspuit? Onze pony loopt al een week met haar ogen ontstoken rond, omdat zij op de weide stond en die rotbeesten haar ogen hadden gevonden....
                              Ik maar eigenlijk onze dochter zou daar heel blij mee zijn....
                              En het zou natuurlijk een geweldig middel zijn voor alle paarden op stal..
                              Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                              Comment

                              Working...
                              X