Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rooilijn

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rooilijn

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    vergeet dat maar, tarpan!

worden de oplegpunten verstevigd? is er voldoende opleg?
    hoe zit het met de drukverdeling in de (misschien veel te dunne)
    gemene muren? zijn de funderingen berekend op een
    (bijkomende) puntbelasting? zijn de eventuele sloffen/schoenen
    als opleg juist gedimentioneerd?

mm

over de oplegpunten heb je wel een punt.
    over die puntbelasting, heb ik een andere denkwijze omdat de spanningen die voortkomen uit de oplegging van de poutrel wel degelijk zullen uitwaaieren in de muur waar hij op steunt en dus gewoon een bijkomende lineaire last zal voortbrengen. en nog een puntje de veiligheidscoëfficiënten die gebruikt worden bij de berekening van constructies geven je wel nog een ruime marge.

ik spreek hier ook wel over een normale afstand en niet de ganse achtermuur eruit halen e

tarpan
    Last edited by tarpan; 16 juni 2007, 12:42.
    "Three grand essentials to happiness in this life are something to do, something to love, and something to hope for."
    Ars longa, vita brevis

Comment

Nu worden in vele gevallen de lineaire lasten wel perfect opgevangen door het steken van vertikale kokerprofielen ... Voor alles is wel een oplossing te vinden, niet?
      Mvg, Tin_tin
      Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
        Hoeveel woningen wil je zien waar de bewoners (huurders dan nog, stel je voor) muren weggeslagen hebben en veel te lichte profielen voorzien hebben, soms zelfs maar met enkele centimeters opleg. In bepaalde gevallen werden openingen in een dragende muur verbreed zonder ook maar enige extra ondersteuning te voorzien. De balk boven de oorspronkelijke opening hing dan gewoonweg nog aan de muur erboven in plaats van deze te ondersteunen.
        Tegelijkertijd zijn er dan mensen die een gewapende betonplaat van 20 cm gieten om hun terras op te leggen...

Moraal van het verhaal: voor structurele veranderingen altijd een architect of ingenieur raadplegen!

seppuku.

Hier moet ik iets over kwijt. Zelf aan een verbouwing bezig (ingrijpend) dus een architect aangesproken. Prijs: 5.000 euro excl 21% BTW. als minimum. Het is een beginnende architect dus zou op de hoogte moeten zijn van het hele gebeuren. in belgie is er verplicht toezicht door de architect ed.
        Wat me echter kwaad maakte is het feit dat ze wel een plan kan tekenen maar dan een beroep moet doen op een bouwkundig ing. om de sterkteberekingen te doen wat nog eens 1.100 euro was. Ik vind dit niet normaal. Als je architect bent zal je ongetwijfeld uuuuren wiskunde en sterkteleer gekregen hebben. Draaglast, puntbelasting, ... mag toch geen prob zijn. Ik ben elektricien en daar leerden we ook de secties van voedingskabels uitrekenen, spanningsverliezen over leidingen, stromen in verschillende netten, complex rekenen etc. en dat op secundair niveau.
        Nu, als ik spreek met mensen uit mijn omgeving ben ik geen alleenstaand geval. Elke architect doet dit nu zo tegenwoordig om weer van een verantwoordelijkheid af te zijn. Je moet het contract met een architect er maar eens op nalezen, ze zijn dan ook nooit in de fout. Altijd weer worden de verantwoordelijkheden op derden afgeschoven wat meestal de aannemer is.

Dit moest ik toch even kwijt. Ik heb over elke aannemer en stielman die bij mij gewerkt heeft niks dan lof maar heb een degout gekregen van architecten. Het enige die de mijne kon was een plan tekenen (waar ik dan weer wel tevreden van ben) maar toen ze op werfbezoek kwam vroeg ze steeds maar aan mijn aannemer hoe hij een bepaalde situatie zou oplossen. Zelf kon ze amper een vraag beantwoorden van mij.

Comment

van een poutrelke steken , wij zijn hier ook bezig met onze verbouwing en komen nu aan om 2 poutrels te steken die indertijd berekend zijn door onze architekt.

Nu hebben we de rolluikkas wegnomen waar de poutrels moeten komen en daarboven zitten gewoon 2 houten balken ,daarop steunt een binnenmuur van de bovenverdieping ,wat ze al niet deden in 1937 om een muur te stutten !
          Als ik kan en tijd heb post iknog een foto

Comment

Working...
          X