Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Even een oud topic leven in blazen, Seagate heeft er hier de brui aan gegeven (de pc noch laptops willen er niet mee communiceren), dus kijken voor meteen 2 andere ... Iemand huidige stand van zaken en eventueel adressen voor scherpe prijzen? Dank alvast
Al problemen gehad met 2 Lacie's Rugged. Momenteel is er nog eentje binnen. Waarschijnlijk de Firewire-aansluiting. Ben een beetje het vertrouwen kwijt in dit merk.
Ik heb gisteren een WD lifebook netwerkschijf van 2 T aangeschaft (€ 179) zodat we met 3 PC's en een iPad de data kunnen delen (met nog een BU elders).
Heel eenvoudig te installeren - geruisloos (staat hier op m'n werktafel) - en heel gemakkelijk in het gebruik.
Enkel de WD BU-software wilde zich niet laten installeren op een 64-bit versie van Win 7 maar op se site van WD stond een update klaar.
Voila, nu draaien hier 3 externe USB-schijven (totaal 2.5 T) en een netwerkdrive van 2 T!
Of met een goede NAS, zoals een Synology of Qnap, zit je ook goed.
Heb net een nieuwer model gezet van Synology, DS212.
Voornamelijk gekozen omdat deze een SD kaartje en USB (3.0) schijf snel en makkelijk kan kopieren.
Zeker nog actueel zoals de reacties bewijzen Lacie heb ik ook een mindere ervaring mee. Ergens las ik dat lacie loten schijven opkoopt en dat de leveranciers bijgevolg niet altijd de zelfde zijn, prijs voor kwaliteit ...
Ik heb ergens gelezen dat Freecoms niet slecht zijn dus dacht ik van een 1.5 of 2 terra WD essential te nemen en voor de tweede een freecom. Wil had ik graag gehad dat het ding kan praten met zowel windowsmachines als mac's. Geloof dat WD dit doet maa van freecom ben ik niet zeker al kan ik ook als tweede backup enkel de beelddata overnemen natuurlijk want da's wat voor mij het belangerijkste is.
Iemand raadde ons een Esata-systeem aan voor vlotte overdracht, maar werkt dat dan ook op oudere systemen via USB2 (nieuwe pc of laptop staat op de planning)? Ik ken d'er echt niet veel van, vandaar ook mijn vraag hier en mijn "onderzoek". Het kost geen lens maar toch genoeg en vooral het gegeven dat het een schat aan beelden zal moeten bijhouden voor het nageslacht en dit dus graag goed en degelijk doet! Een van de factoren die me schrik aanjagen is het feit dat eens zo'n externe HD vol staat deze waarschijnlijk langeren tijden stil staat of het systeem dan geen faalrisico krijgt door langere tijden gewoon in storage te staan ...
Oorspronkelijk geplaatst door SonjabelgiumBekijk bericht
Een van de factoren die me schrik aanjagen is het feit dat eens zo'n externe HD vol staat deze waarschijnlijk langeren tijden stil staat of het systeem dan geen faalrisico krijgt door langere tijden gewoon in storage te staan ...
Het lang stilstaan is net goed. Een harde schijf gaat eigenlijk stuk binnen de eerste 3 maanden of na het verstrijken van de garantie termijn en dit bij normaal gebruik. Voor een backup geldt eentje is geentje. In principe heb je 2 copies nodig van de originele data. Wanneer je merkt dat je iets kwijt bent ga je de copie van stal halen. Het zou dan echt wel vervelend zijn als die ook niet meer goed blijkt te zijn.
Als je voor het nageslacht dingen wil bewaren zal je nog regelmatig copies moeten maken van je huidige backups, want de kans dat je huidige technologie zonder meer nog kan aangesloten worden op een pc in het jaar 2030 is bijzonder klein. Vergelijk het maar met de VHS tapes. Storage kost eigenlijk niks meer, maar data bewaren kost wel centjes en tijd. Selectief zijn in wat je wil bijhouden is dus aangewezen.
Ik ben selectief hoor, mijn macro's zou ik jammer vinden om te verliezen, maar de beelden van mijn kinderen zijn een drama om te verliezen ... dus vooral deze laatste zijn waar het om draaid Daarmee ook dat ik sprak al meteen van 2 HD's aan te schaffen omdat seagate er de brui had aan gegeven. Misschien zelfs nog een derde maar dan wil ik bij voorkeur opteren voor een ander systeem, alleen een die niet maandelijks kost en die toch stabiele drager is niet zoals op schijfjes branden, da's helaas niet meteen de meest stabiele data-drager, want anders is die wel goedkoop geworden. Datadragers veranderen idd, daar ben ik me bewust van, ben ook al even deze aard***** aan het verpesten dus Ik verkies echter wat geduld te hebben tot iets nieuws-op-de-markt een massaproduct gaat worden. Al meerdere zaken zien komen en gaan die "het" nooit geworden zijn (minidisc o.a. en die gouden schijfjes enz). Je zal maar investeren in een nieuw product die blijkt een eendagsvlieg te zijn die het niet maakt in massa (duur betaald want recent ontwikkeld nieuwigheid is nog duur) ... dan zit daar mooi je geld in. Niet "veel" zegt men maar voor mij is 100 euro nog steeds 50 broden of een 50mm 1.8 of een pola'tje Ik heb het er graag voor over als het om een goede blijver gaat. Vandaar ook dat ik informeer welke de goede keuzes zijn juist om te voorkomen dat ik uit onwetendheid een foute zou uit een schap gritsen ergens Ik geef er graag wat aan uit maar als het even kan wel aan "het goede" dan en da's dus mijn "help-vraag" van hierboven, jullie mogen dus helpen shoppen met een vrouw
Alvast bedankt voor de reacties
Last edited by Sonjabelgium; 17 augustus 2012, 17:11.
Koop 2 externe harde schijven van een verschillend merk Er zijn ook harde schijf docking stations. Je plugt daar de harde schijf in die je op dat moment wil gebruiken.
Ik heb al verschillende merken gehad...
En mij bevalt western digital het meest!
WD zeg jij? Ik NOOIT MEER, mijn pa en ik dezelfde WD externe HDD gekocht en na drie maand viel die van mijn pa in panne, voeding was erdoor...
waar ze was aangekocht (Alternate) kon je geen nieuwe voeding krijgen maar werd ineens de schijf (zogezegd) vervangen, mijn pa heeft al zijn foto's en documenten op één slag kwijt gespeeld.
Slechts enkele maanden later was het de beurt aan mijn voeding, die ging er ook onderdoor... Dus voor mij NOOIT MEER een WD externe schijf.
Dit doet mij er trouwens aan herinneren dat ik zoek moet naar een nieuwe voeding...
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Voor mij ook geen WD meer. Er was eens een tijd dat ik niets anders meer wou, maar achter 2 defecte schijven (120Gb) heb ik nooit nog een gekocht.
Voor te beginnen werden die dingen abnormaal warm en dat deugt niet.
Op dit ogenblik ben ik voorstander van Samsung spinpoint.
Hier draaien er 6 van 2 TB in mijn nas (DS1512+ met DX510), waarvan 5 in raid 6 voor 1 volume. Ik ben tamelijk zeker wat mijn data betrefd.
Ik heb daar ooit al draaiend, 2 schijven uitgehaald en daarna terug laten opbouwen. (pariteitscontole) En toen nog eens gewoon de netspanning onderbroken.
Toen die onder spanning plaatste, ging die gewoon verder met zijn job en ik kon gewoon verder werken.
Gisteren was het hier binnen 27 Gr. en daar staat Samsung nu voor bekend: ik had 4X32Gr en 1 tje op 33Gr.. de 6de lag in slaap en had de ambient temp van 27Gr, dus die temp. meting klopte perfect. Bij normale binnentemperaturen komen die nauwelijks boven de 30 Gr.Ik had vroeger al Samsung hd's van 20 GB en die werken nu nog. Staan in 'n aldi PC 776Mhz P3
Die WD's zaten op 45 Gr. en gingen soms in 'n goed verluchte kast tot 54 Gr.
En je moet ook, wat Napoleon tegen zijn officier's zei : "een goede officier moet 'n beetje geluk hebben"
Elke fabrikant heeft al slechte reeksen gehad. Vandaar dat ik ook zei om twee verschillende merken te kopen. Met disken uit dezelfde reeks loop je het risico dat ze vrij snel achter elkaar de geest geven. Het is een ander verhaal als je een NAS hebt, maar voor losse disken koop je best verschillende merken. Voor een NAS geven de fabrikanten zelf aan welk merk en welk type vna harde schijf werkt met hun toestellen. Sommige types van bepaalde merken, werken bijvoorbeeld niet met hun systemen.
Comment