Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leek op zoek naar notebook

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• leek op zoek naar notebook

Hallo iedereen,
    Ik heb me zonet een digitale reflex aangeschaft en ben van zin om dit nieuwe hobby verder uit te bouwen.
    Daarnaast bezit ik vandaag een oude desktop PC die inmiddels 7 jaar oud is (Pentium II 350 met 192 RAM) en nog op Windows 98SE draait.
    Ik wil me een nieuwe of tweedehands notebook kopen om de nodige beeldbewerking te doen.
    Ik moet erbij zeggen dat ik vandaag totaal geen ervaring heb qua beeldbewerking.

Budget is beperkt (max 600 €).
    Vragen die ik me stel:
    - welke processor, RAM geheugen, # GB harde schijf, ...?
    - mac of PC?
    - welk besturingssysteem?
    - minimum vereisten grafische kaart?

Voornaamste bezorgdheid = groot gebruiksgemak.
    Ik herhaal: ik ben een echte leek !

Wat kan ik krijgen voor mijn budget?

Groetjes

Re: leek op zoek naar notebook

Ga op zoek naar een tweedehands mac.
    Stabieler en gebruiksvriendelijker ga je niets vinden.
    Ideaal voor fotobewerking.

Fuji FinePix S100fs

Comment

Tweedehands notebook zou ik niet kopen.
      Wel voortsparen tot je een budget hebt van zo'n 1200 euro. Dan kan je iets fatsoenlijk kopen.

Voor je huidig budget kan je ongeveer de goedkoopste van de goedkoopste notebook aanschaffen.
      Uiteraard zal je daar niet te veel mogen van verwachten.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Je kunt voor een tweedehands gaan als je die in vertrouwen kan kopen.
        Zoals deze bv: lijkt me een eerlijk toestel te zijn, maar moet wel nog 900 euro kosten (en dat is ook zeker z'n waarde hoor)
        Fuji FinePix S100fs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Tweedehands notebook zou ik niet kopen.
          Wel voortsparen tot je een budget hebt van zo'n 1200 euro. Dan kan je iets fatsoenlijk kopen.

Voor je huidig budget kan je ongeveer de goedkoopste van de goedkoopste notebook aanschaffen.
          Uiteraard zal je daar niet te veel mogen van verwachten.
          Waarom geen tweedehands? Voor de batterij?
          Iemand een idee van wat een nieuwe batterij voor Ibook G4 kost?

Grts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herball Bekijk bericht
            Waarom geen tweedehands? Voor de batterij?
            Iemand een idee van wat een nieuwe batterij voor Ibook G4 kost?

Grts
            Omdat je meestal relatief veel gaat betalen voor wat het is: de notebooks op de tweedehandsmarkt werden meestal nog vrij duur aangekocht, waardoor de verkoper er ook nog relatief veel voor vraagt in vergelijking met de huidige nieuw-prijzen. (Notebooks zijn het laatste jaar fel in prijs gezakt).
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

als je weinig wil uitgeven, koop dat een desktop
              wacht desnoods tot de volgende aldi-pc (veel goodies) of laat je er eentje op maat maken bij een pcwinkel (goedkope dan bij voorkeur )

met jouw budget wordt het "behelpen" maar het is niet onmogelijk.

ik raad je zelfs aan om ook achter "oudere" software te zoeken.
              met photoshop 7 kan je bevoorbeeld al aardig aan de slag en je hoeft geen 1000en euros aan een pc uit te geven.
              5 jaar geleden was beeldverwerking ook mogelijk.. bij wijze van spreken
              foto als spiegel of als venster?

Comment

De volgende Aldi laptop ligt op woensdag 23 mei in de winkels:

Maar die kost wel 99 euro meer dan wat je eraan wil uitgeven.

Een laptop met een heel goed scherm is meestal wel heel wat duurder, en grote harde schijven voor een laptop zijn ook veel duurder dan voor een desktop.

Je hebt een goed scherm nodig, anders weet je niet waarmee je bezig bent.
                De monitors voor een desktop zijn altijd beter dan die van de goedkope laptops.

Voor 600-700 euro kan je wel pc vinden die ruimschoots voldoet om er foto's op te bewerken. Ik werk hier nog altijd op een Aldi-pc van 2002 (Pentium 4, 2,66Ghz), en daarmee heb ik helemaal geen problemen om de foto's te bewerken.

Alle processors die tegenwoordig gebruikt worden zijn snel genoeg, en er zit zowat overal minstens 1GB werkgeheugen in. De kleinste harde schijven zijn zo'n 250GB, en daarmee kom je ook al een heel eind verder.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Maar die kost wel 99 euro meer dan wat je eraan wil uitgeven.
                  Waar vind ik dan iets gelijkaardig voor 99 euro minder? En met 3 jaar garantie?

Comment

Gisteren zag ik nog een Compaq laptop voor 593 in de Macrokrant (van Nederland). Het is dus wel degelijk mogelijk om een laptop voor 600 euro te vinden. Deze Compaq heeft ook nog redelijke specs:

Model type: Compaq Presario V6302EU

- 15,4" sXWGA scherm
                    - AMD 3500+ Sempron
                    - 1GB intern geheugen
                    - 80 GB Harde schijf
                    - NVIDIa GeFoce Go 6150 (128 MB shared)
                    - DVD rewriter
                    - Wireless netwerk (b/g)
                    - Vista Home Basic

en verder natuurlijk het standaard spul and USBs, LAN, geluid

Een leuke machine voor dat geld vond ik zelf.

Comment

tenzij je echt per se een laptop wilt om mobiel te zijn (en dan bedoel ik méér dan binnenshuis-mobiel) zou ik toch eerder een desktop kopen als ik jou was. daarvoor krijg je meer kracht voor je geld... En misschien kan je je monitor, klavier en muis ook nog behouden, daar bespaar je dan ook weer op. Of op termijn je monitor eens vervangen ofzo.

Meer concreet: bij Forcom (www.forcom.be) staat wel wat. Je hebt er zowel een laptop voor 599€, echter dan heb je wel een met maar 512MB RAM, ik weet niet wat de combinatie photoshop en Vista daarmee gaat doen.
                      Dan heb je hun geassembleerde pc's, en da's interessanter: bv voor 555€ heb je een systeem met 1GB RAM, een harde schijf van 320GB, en deftige processor... en een WinXP, wat volgens mij op het moment een beter alternatief is dan Vista.

Het is maar wat je wil natuurlijk he...
                      [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Bedankt allemaal voor de reacties.
                        Conclusie van de zaak: het blijft eigenlijk gelijk wat ik koop -> veel heb ik niet nodig om te doen wat ik wil doen.

Wat voor mij inderdaad belangrijk is, is dat het een laptop is, daar ik 's avonds niet allen in mijnen bureau moet kruipen maar in de iving mijn ding kan doen.

Rest me nog eens met Mac'ers te overleggen -> ik voel er wel wat voor om deze weg in te slaan.
                        Kwestie van gebruiksgemak en zo te horen toch veel meer "build-in" -> minder installatie -> minder miserie, denk ik bij mezelf.

Grts,
                        Redgy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herball Bekijk bericht
                          Wat voor mij inderdaad belangrijk is, is dat het een laptop is, daar ik 's avonds niet allen in mijnen bureau moet kruipen maar in de iving mijn ding kan doen.

Juist de reden, dat ik me een i-mac gekocht heb. Een notebook op uw schoot is ook niet alles, 'k heb er hier ook een liggen, maar dat is goed op de baan, omdat het behelpen blijft. Een draagbare is en blijft een compromis.
                          Met de geboorte van de kleine had ik mijn vaste pc in de living gezet, gewoon omdat ik niet meer boven op mijn bureau geraakte, draden bak, scherm alle een vuiligheid om in de living te zetten .

Nu heb ik hier mijn vaste pc buiten gesmeten (terug naar mijn bureau, waar ik bijna niet meer kom, maar 'k kan er wel met vnc een verbinding mee maken, om er van in de living op te werken als het nodig is ).
                          En een i-mac in de living gezet. Niks meer dan dat scherm, 1 stroomdraad en dat is alles, en dat misstaat dus niet in een living , en dat werkt dan nog eens plezierig ook
                          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                            Juist de reden, dat ik me een i-mac gekocht heb. Een notebook op uw schoot is ook niet alles, 'k heb er hier ook een liggen, maar dat is goed op de baan, omdat het behelpen blijft. Een draagbare is en blijft een compromis.
                            Met de geboorte van de kleine had ik mijn vaste pc in de living gezet, gewoon omdat ik niet meer boven op mijn bureau geraakte, draden bak, scherm alle een vuiligheid om in de living te zetten .

Nu heb ik hier mijn vaste pc buiten gesmeten (terug naar mijn bureau, waar ik bijna niet meer kom, maar 'k kan er wel met vnc een verbinding mee maken, om er van in de living op te werken als het nodig is ).
                            En een i-mac in de living gezet. Niks meer dan dat scherm, 1 stroomdraad en dat is alles, en dat misstaat dus niet in een living , en dat werkt dan nog eens plezierig ook
                            Fijn om eens wat tekst te lezen van een gelukkig man
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                              ...Nu heb ik hier mijn vaste pc buiten gesmeten (terug naar mijn bureau, waar ik bijna niet meer kom, maar 'k kan er wel met vnc een verbinding mee maken, om er van in de living op te werken als het nodig is ).
                              Sorry, maar ben niet volledig mee: wat bedoel je met "vnc"?
                              Begrijp ik het goed dat je met de i-mac via je oude vaste PC werkt?

Kan zo'n i-mac niet rechtstreeks draadloos naar de modem?

Sorry voor de mss "domme" vragen maar ken er nog niet veel van.

Grts

Comment

Working...
                              X