Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

linkeroog... rechteroog

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: linkeroog... rechteroog

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
    Extra vraagje bij je topic: sluit ik het oog waar ik niet doorkijk???

Persoonlijk kijk ik door het rechter oog en hou daarbij het linker oog open. Dit laat me toe om steeds mijn onderwerp in "reel situation" te blijven volgen en paraat te blijven om me continu te kunnen aanpassen bij een situatieverandering van mijn onderwerp.
    Een extra voordeel om steeds beide ogen open te houden is dat er minder vermoeidheid optreed dan met een dichtgeknepen oog (extra spierbelasting). Je kan dit vergelijken met personen die langdurig door een microscoop moeten kijken; zij houden steeds beide ogen open.

Henri
    Mijn linkeroog gaat meteen naar de zoeker en het rechter dichtgeknepen. Als ik daar bij stil sta overvalt me dat ik denk dat ik niet wil dat mijn rechteroog het beeld bezoedeld. Grappig.

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
    Wat is je "dominant" oog? ... Ooit deze test geleerd van één van mijn leraren fotografie: Fixeer met beide ogen één bepaald punt/lijn in de ruimte, richt met een gestrekte arm je vinger op die ene plek ... kijk nu afwisselend door één oog! Eén van beide ogen zal exact op datzelfde punt gefixeerd staan ... het andere daarentegen!
    Ik denk dat je zowiezo onbewust gebruikt maakt van je dominant oog? (Ik ben ook een links-kijker.)

Effe een andere vraag: ik ben brildrager, één oog is slechter dan het andere ... mijn dominant oog is mijn beste oog ... is dit toeval of is dat een ruggesteuntje van moeder natuur? Hoe zit dit bij de anderen?
    Zelf was ik me al bewust van het feit dat mijn linkeroog anders ziet dan mijn rechteroog. Van oktober vorig jaar draag ik een bril (verziend) tijdens het rijden en tv kijken/lezen e.d..

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
    Hier nog een linkeroger.

Ja, het heeft, toch wij als linkerogers, meestal niet veel zin om dit open te houden tijdens het trekken.
    Ik heb wel bemerkt dat ik m'n rechteroog in NY wel vaak opengehouden heb, gewoon omdat ik dan in m'n perifeerzicht nog steeds kon bemerken of er mensen afkwamen en zo vermijden dat die mogelijks in m'n foto zouden staan.

Een ander euvel wat mij soms ook stoort is dat ik als linkeroger soms met m'n neus duw op de 4-way-controller waardoor m'n focuspunt kan verspringen. Langzaamaan ben ik dit echter aan 't afleren.
    Ik duw met mijn neus nogal makkelijk tegen de ISO-toets. Ik zou wel kunnen vloeken achteraf als ik dan merk dat ie op 1600 stond.

Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
    Dank je wel Kazan, ik heb er ondertussen al een stukje uit gelezen en vind het zeker interessant.

Comment

Hier ook met linkeroog, afhankelijk van de situatie knijp ik de rechter toe (meestal bij Macro fotografie).

mvg,
      2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
        das knap gevonden hoor, wist niet dat het al zo lang geleden was.
        waar blijft de tijd.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik moet nu door problemen met mijn rechteroog over schakelen naar links om door de zoeker te kijken, en dat valt echt niet mee
          Zijn er soms trukjes voor ?
          Sony RX10 M4 + Samsung NX1 + Samsung 16-50mm Premium S + Samsung 50-150mm Premium S

Comment

Mijn rechteroog is dominant maar omdat het astigmatisme erger is rechts gebruik ik meestal links, dat is nog met een gewone diopter te corrigeren.

Comment

Ik kijk én draag links.
              Mijn fototoestel draag ik wel in de rechterhand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoCa Bekijk bericht
                Ik moet nu door problemen met mijn rechteroog over schakelen naar links om door de zoeker te kijken, en dat valt echt niet mee
                Zijn er soms trukjes voor ?
                Ik moest omschakelen van links naar rechts, gewoon gedaan en het gaat nu vanzelf. Even wennen natuurlijk, in het begin nog links willen kijken, dan zien dat je verkeerd zit en rechts nog eens kijken.

Comment

Eigenaardig dat hier weinig gesproken wordt over het ongemak bij het gebruik van je linker oog.
                  90% van de toestellen zijn een stuk handiger te gebruiken en te bedienen als je met je rechter oog door de zoeker kijkt,
                  bediening zit bijna altijd rechts, wat bij gebruik van je linker oog nogal onhandig is, tenzij je alleen maar de ontspanknop gebruikt natuurlijk.

Comment

Linker oog en linkshandig. Knop voor scherpstelpunt zou ook wel links mogen zitten voor een linkshandige want deze wordt wel eens ongewild bedient dan door je neus.

Comment

Hopla, topic van 8 jaar geleden. :-D

Comment

Working...
                      X