Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

linkeroog... rechteroog

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• linkeroog... rechteroog

Van nature uit kijk ik altijd met mijn linkeroog door de zoeker van mijn camera. Toch stel ik vast dat het gros (lees: tot nu toe alle anderen die ik bezig zag) van alle fotograferende mensen met hun rechteroog door de zoeker kijken.

Vraag ik me toch af of er nog linkerkijkers zijn en of het linkeroog anders ziet dan het rechteroog.

Wat zijn jullie bevindingen?

Re: linkeroog... rechteroog

Ik denk dat er algemeen objectief geen verschillen zijn, maar dat we allemaal een ietwat "dominant" oog hebben. Bij schietopleidingen bestaan er methoden om dat oog te bepalen (het "meesteroog"); het wordt dan raadzaam geacht om voortaan met dit oog te mikken, omdat het "beter" zou zien.
    Of dit voor fotografie ook opgaat weet ik niet. Waarschijnlijk bestaan ook daar theoriën over waarnaar iemand ongetwijfeld zal linken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
      Van nature uit kijk ik altijd met mijn linkeroog door de zoeker van mijn camera. Toch stel ik vast dat het gros (lees: tot nu toe alle anderen die ik bezig zag) van alle fotograferende mensen met hun rechteroog door de zoeker kijken.

Vraag ik me toch af of er nog linkerkijkers zijn en of het linkeroog anders ziet dan het rechteroog.

Heb er nooit bij stilgestaan maar ik kijk inderdaad ook altijd met m'n linkeroog door de zoeker.

We zijn dus al met z'n twee, Peter!
      There are no problems, only solutions!

Comment

indeed!

Comment

Als het u kan geruststellen, hier nog een linkeroogdoorzoekergebruiker
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Hier nog een ...

Comment

zelf het rechteroog, maar kan mij herinneren, dat er al ergens een draadje over is hier op BD, maar kan het niet zo snel vinden.
              waren toen wel een hoop reacties op.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Extra vraagje bij je topic: sluit ik het oog waar ik niet doorkijk???

Persoonlijk kijk ik door het rechter oog en hou daarbij het linker oog open. Dit laat me toe om steeds mijn onderwerp in "reel situation" te blijven volgen en paraat te blijven om me continu te kunnen aanpassen bij een situatieverandering van mijn onderwerp.
                Een extra voordeel om steeds beide ogen open te houden is dat er minder vermoeidheid optreed dan met een dichtgeknepen oog (extra spierbelasting). Je kan dit vergelijken met personen die langdurig door een microscoop moeten kijken; zij houden steeds beide ogen open.

Henri
                lidnummer: BD0435BE

Comment

Wat is je "dominant" oog? ... Ooit deze test geleerd van één van mijn leraren fotografie: Fixeer met beide ogen één bepaald punt/lijn in de ruimte, richt met een gestrekte arm je vinger op die ene plek ... kijk nu afwisselend door één oog! Eén van beide ogen zal exact op datzelfde punt gefixeerd staan ... het andere daarentegen!
                  Ik denk dat je zowiezo onbewust gebruikt maakt van je dominant oog? (Ik ben ook een links-kijker.)

Effe een andere vraag: ik ben brildrager, één oog is slechter dan het andere ... mijn dominant oog is mijn beste oog ... is dit toeval of is dat een ruggesteuntje van moeder natuur? Hoe zit dit bij de anderen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
                    Wat is je "dominant" oog? ... Ooit deze test geleerd van één van mijn leraren fotografie: Fixeer met beide ogen één bepaald punt/lijn in de ruimte, richt met een gestrekte arm je vinger op die ene plek ... kijk nu afwisselend door één oog! Eén van beide ogen zal exact op datzelfde punt gefixeerd staan ... het andere daarentegen!
                    Ik denk dat je zowiezo onbewust gebruikt maakt van je dominant oog? (Ik ben ook een links-kijker.)

Effe een andere vraag: ik ben brildrager, één oog is slechter dan het andere ... mijn dominant oog is mijn beste oog ... is dit toeval of is dat een ruggesteuntje van moeder natuur? Hoe zit dit bij de anderen?
                    Wel, ik keek rechts en volgens je test is het overduidelijk dat mijn rechteroog het dominante is.
                    Wat jou vraag betreft mbt het brillen, ik ben zelf bijziend maar beide ogen even 'slecht' nl. -1,25 en dat reeds 18 jaar lang (onverandert sinds eerste bril op 16-jarige leeftijd).

Comment

Hey juppekes

Ik fotografeer met een Canon G7 en ik kijk met mijn rechteroog.

Maar nu heb ik een teleconvertor opstaan en deze belemmerd het zicht door de zoeker

Dus moet ik kijken via mijn schermpje en dit is niet zo gemakkelijk als je uit de hand wil trekken, bij redelijk wat inzoomen is het moeilijk het voorwerp in beeld te houden

Wat ik ook heb na zo'n half uur fotograferen via het schermpje, is dat ik enkele minuten nodig heb om weer normaal te zien
                      Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterfoto Bekijk bericht
                        Hier nog een linkeroger.

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                        Extra vraagje bij je topic: sluit ik het oog waar ik niet doorkijk???
                        Ja, het heeft, toch wij als linkerogers, meestal niet veel zin om dit open te houden tijdens het trekken.
                        Ik heb wel bemerkt dat ik m'n rechteroog in NY wel vaak opengehouden heb, gewoon omdat ik dan in m'n perifeerzicht nog steeds kon bemerken of er mensen afkwamen en zo vermijden dat die mogelijks in m'n foto zouden staan.

Een ander euvel wat mij soms ook stoort is dat ik als linkeroger soms met m'n neus duw op de 4-way-controller waardoor m'n focuspunt kan verspringen. Langzaamaan ben ik dit echter aan 't afleren.
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ik doe het ook met m'n linkeroog, en m'n rechteroog is gesloten.
                          Ik ben rechtshandig en kijk door de zoeker met m'n linkeroog. Zouden de linkshandigen met hun rechteroog kijken? Misschien is er wel een verband?
                          Fuji FinePix S100fs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            zelf het rechteroog, maar kan mij herinneren, dat er al ergens een draadje over is hier op BD, maar kan het niet zo snel vinden.
                            waren toen wel een hoop reacties op.
                            grt,bouk.
                            gevonden http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=93964

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
                              Ik doe het ook met m'n linkeroog, en m'n rechteroog is gesloten.
                              Ik ben rechtshandig en kijk door de zoeker met m'n linkeroog. Zouden de linkshandigen met hun rechteroog kijken? Misschien is er wel een verband?

Op school ooit een leraar biologie gehad die zei dat de rechterkant van ons lichaam gestuurd wordt van de linkse hersenhelft en omgekeerd. Sommigen onder ons wordt rechts door de rechter hersenhelft gestuurd.
                              Ik ben rechtshandig en kijk met mijn rechteroog door de zoeker.

Comment

Working...
                              X