Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
De Ford-PSA dieselmotoren gebruiken common-rail, Skoda & VW gebruiken (nog) pompverstuivers. Ga eens een testrit maken met beide wagens, je zal het verschil wel merken : een common-rail dieselmotor is véééél stiller.
Een wagen met pompverstuivers is dan weer véééél zuiniger... maak zelf maar uit wat het belangrijkst is
De reden dat VW van zijn pompverstuivers afstapt is enkel om milieu redenen.
Een wagen met pompverstuivers is dan weer véééél zuiniger... maak zelf maar uit wat het belangrijkst is
De reden dat VW van zijn pompverstuivers afstapt is enkel om milieu redenen.
Erwin
Mijn Audi heeft toch een common rail motor hoor , dat common rail's meer verbruiken kan ik niet beamen, ik zou zelfs eerder het omgekeerde beweren…Het is nu m’n derde wagen uit de VAG stal, de eerste 2 waren met pompverstuivers, het grootste verschil zit hem er in dat die common rail zich een pak comfortabeler laat rijden, hij laat veel geleidelijker en over een langer bereik z’n koppel los dan die tdi’s .
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Een wagen met pompverstuivers is dan weer véééél zuiniger... maak zelf maar uit wat het belangrijkst is
De reden dat VW van zijn pompverstuivers afstapt is enkel om milieu redenen.
Erwin
Dat van het milieu klopt niet bijster... Zonder roetfilter voldoen die evengoed aan de euro 4 norm. Voor de Euro 5 is uiteraard die roetfilter wel noodzakelijk (maar dat geldt evengoed voor een common rail motor). Hoe je trouwens een lager verbruik rijmt met minder goed qua milieu is me niet echt duidelijk.
De hoofdreden dat ze stoppen met de pompverstuivers ligt in het prijskaartje ervan. Een common rail is gewoon goedkoper om te maken.
Wat dat lawaai betreft : doe eens een testritje met een passat van 1.9 l. Dat is normaal de meest lawaaierige (de 2.0 is al iets stiller, de 170 pk versie met zijn speciale verstuivers haalt zowat het niveau van een common rail (maar is onbetaalbaar)). Je hoort die motor draaien, maar bij constante snelheid valt het goed mee.
Common rails zijn normaal inderdaad iets gulziger. Continu dat "diesel"-vat op druk houden vergt wel wat energie, terwijl de inspuitdruk ook iets lager ligt dan bij een pumpdüse. Maar zo groot is dat verschil nu ook weer niet.
Comment