Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Configuratie MacPro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Configuratie MacPro

Een tijdje terug heb ik een Macbook aangeschaft ter vervanging van mijn oude IBM A21p en ben er heel tevreden over. Nu zou ik ook wel de stap maken naar een MacPro voor mijn foto's.

Vandaag eens naar de fruitwinkel geweest en daar hebben ze me volgende configuratie voorgesteld :

MacPro 2.66GHz Quad core

Reden 4 versus 8 core : Photoshop werkt even snel op 4 als op 8 cores. Enkel voor CPU hongerige multitasking is de 8 core sneller.
    Wat ik niet weet is of Capture One & Photoshop CS3 samen sneller zouden werken op een 8 core?

Reden 2.66 versus 3.0 : 't is dezelfde chip maar de 3.0 is overclocked. Snelheidswinst lijkt marginaal tov de extra kost.

4GB RAM (4 X 1 GB)

Reden : Photoshop kan slechts tot 4GB gebruiken. De meerkost voor tot 8GB is ook niet mis (1000 euro of meer) bij Apple. Indien nodig kan ik er altijd bijsteken.

Een 250GB disk om te starten, uitbreiden kan altijd (ik heb nu ongeveer 2TB externe schijven)

Bluetooth wireless keyboard & mouse

Wacom Intuos 3 A5 tablet.

Wat denken de Mac kenners?

PS : ik wil hier niets horen in de aard van "je koopt beter een PC want...". Ik héb een PC en die blijft trouwens staan om daarmee te printen (Qimage).

Re: Configuratie MacPro

Ik denk dat je een goeie analyse maakt. Om het laatste beetje extra uit de kan te kunnen halen, moet je plots bijzonder extra bijbetalen. Ik denk dat ik net hetzelfde zou doen op dit ogenblik.

Ikzelf werk liever op een A4 tablet, maar dat is een kwestie van gewoonte. Ik ken mensen die zelfs op een A5 al verloren lopen.

Zelf ben ik niet zo tuk op dat wireless gedoe. Noem mij ouderwets, maar ik vertrouw geen muis zonder staart.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Mijn imac is momenteel ook in bestelling, en ik heb ook bij de muis en het keyboard de staart eraan gelaten, niet echt positieve ervaringen op het net gelezen, batterijen vrij vlug leeg

Ik volg je redenering ivm met de rest
      To make your dreams come true, wake up

Comment

Bedankt.

Weinig MacPro gebruikers op dit forum ??

Comment

Persoonlijk zou ik er nog een zwaardere videokaart aan toevoegen. Ik heb mij laten vertellen dat dit beduidend scheelt bij het scrollen van beelden in PS CS2 en Aperture.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Bedankt.

Weinig MacPro gebruikers op dit forum ??
            Euh, macpro is een beetje decadent, ik zie maar een paar gebruikersgroepen die de capaciteit van zo'n toestel goed kunnen gebruiken en dat is voor video-editing, 3D rendering en servertoepassingen.

Voor fotografie, layout,... is een core2duo meer dan voldoende en die kan je in de Imac krijgen... zeker met de 24inch imac.
            Er gaan veel stemmen op om een macpro te maken op basis van 1 socket met een core2duo of desnoods quad maar geen xeon, goedkoper maar toch uitbreidbaar. De huidige macpro is overkill.
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
              Euh, macpro is een beetje decadent .... De huidige macpro is overkill.
              Een Canon 1D(s) of Nikon D2X ook en toch lopen er hier veel met één rond en die kost nog meer dan een MacPro .

Een RAW file converteren op mijn 2.6GHz PC duurt 45sec., op een MacPro 2 sec. Ik zit niet graag te wachten achter mijn scherm.
              Last edited by hvr_oosterzele; 11 mei 2007, 15:25.

Comment

Een Canon 1D(s) of Nikon D2X ook en toch lopen er hier veel met één rond en die kost nog meer dan een MacPro .

Een RAW file converteren op mijn 2.6GHz PC duurt 45sec., op een MacPro 2 sec. Ik zit niet graag te wachten achter mijn scherm.
                welke CPU / memory is die PC ?
                welke software ?

Nogal een groot verschil hé in doorlooptijd
                "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Op m'n goedkope Core2duo 2.13Ghz (E6400) is het exact 10 seconden om een raw (10MP raw naar JPG) om te zetten in C1. Meestal werk ik verder in C1 terwijl hij aan het omzetten is en ben ik uiteindelijk de traagste werker op het einde, de computer is altijd klaar voor mij... ook al gebruik ik dikwijls copieeropdrachten voor instellingen...

Tja ik ga niet in vraag stellen wat jij nodig hebt, of dat een professionele 1D series camera is of een professionele 'macpro' computer, dat geeft alleen maar onzinnige discussies.

Ik constateer wel dat zelfs in een professionele omgeving weinig macpro's opduiken (grafische sector), een Imac 24inch met 2GB ram volstaat perfect en bij ons is het merendeel nog de oude G5 2.0Ghz 20inch imac met 1GB ram, onze layouters werken dagelijks met zowel Photoshop en Indesign constant open zonder problemen. Eigenaardig toch dat thuisgebruikers dikwijls met beter materiaal werken dan professionele gebruikers? Hebben ze iets te bewijzen misschien?
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Tja ik ga niet in vraag stellen wat jij nodig hebt, of dat een professionele 1D series camera is of een professionele 'macpro' computer, dat geeft alleen maar onzinnige discussies.
                    Eigenaardig toch dat thuisgebruikers dikwijls met beter materiaal werken dan professionele gebruikers? Hebben ze iets te bewijzen misschien?
                    Dank u voor deze filosofische beschouwing. Ze is inderdaad onzinnig. Nu wil ik zéker een MacPro, omdat jij er geen hebt .

Comment

Ik constateer wel dat zelfs in een professionele omgeving weinig macpro's opduiken (grafische sector), een Imac 24inch met 2GB ram volstaat perfect en bij ons is het merendeel nog de oude G5 2.0Ghz 20inch imac met 1GB ram, onze layouters werken dagelijks met zowel Photoshop en Indesign constant open zonder problemen. Eigenaardig toch dat thuisgebruikers dikwijls met beter materiaal werken dan professionele gebruikers? Hebben ze iets te bewijzen misschien?
                      Kvind dit toch een beetje kortzichtig hoor. (privé)persoon x heeft wat geld opzij staan en wil zich iets aanschaffen wat op dit ogenblik top is. in het bedrijf waar jij over spreekt zijn ze momenteel allicht geroutineerd bezig op de G5's (wat, laat ons eerlijk zijn ook geen trage en goedkope beestjes zijn hé). Als persoon x binnen een jaar of 2 nog steeds werkt op zijn macpro dan kan ik dmv copy paste van jouw tekst hetzelfde zeggen over hem.

O ja dan laten we nog het feit achterwege dat ze op jouw bedrijf met de G5 native cs2 ofzo zullen draaien terwijl er momenteel met de intel processoren wordt gewerkt. OK, cs3 is nu uit maar zoals ook reeds gezegd die discussie is hier echt wel toogpraat aan het worden

Tis toch niet erg als iemand wat geld heeft liggen en hij wil hem er een topproduct mee aanschaffen dat hij zich daarover wil informeren ?

Comment

Hehe, tuurlijk heb ik er geen, ik koop alleen zinnige dingen (ahum)

Comment

@frednick: Mocht ik nu nieuwe werkstations moeten zetten ik zou voor de imac 24inch met 2GB geheugen kiezen... Macpro zou ik enkel aanraden voor video editing en 3D rendering. De top kopen in computer is nooit een verstandige keuze, devaluatie gaat bijzonder snel.

Maar ik hou hem niet tegen hé, hij moet dat vooral doen als hij daar zijn zinnen op gezet heeft. Het mottige aan die Imacs is dat ze moeilijk uit te breiden zijn of het moet extern gebeuren... Als hij nu voorziet dat hij er vanalles wil in proppen dan kan je niet anders dan bij Apple een macpro kopen... Het wordt tijd dat Apple een iets kleiner model uitbrengt met 1 cpu socket en gewone core2duo ipv xeon.

Comment

Een tijdje terug heb ik een Macbook aangeschaft ter vervanging van mijn oude IBM A21p en ben er heel tevreden over. Nu zou ik ook wel de stap maken naar een MacPro voor mijn foto's.

Vandaag eens naar de fruitwinkel geweest en daar hebben ze me volgende configuratie voorgesteld :

MacPro 2.66GHz Quad core

Reden 4 versus 8 core : Photoshop werkt even snel op 4 als op 8 cores. Enkel voor CPU hongerige multitasking is de 8 core sneller.
                            Wat ik niet weet is of Capture One & Photoshop CS3 samen sneller zouden werken op een 8 core?

Reden 2.66 versus 3.0 : 't is dezelfde chip maar de 3.0 is overclocked. Snelheidswinst lijkt marginaal tov de extra kost.

4GB RAM (4 X 1 GB)

Reden : Photoshop kan slechts tot 4GB gebruiken. De meerkost voor tot 8GB is ook niet mis (1000 euro of meer) bij Apple. Indien nodig kan ik er altijd bijsteken.

Een 250GB disk om te starten, uitbreiden kan altijd (ik heb nu ongeveer 2TB externe schijven)

Bluetooth wireless keyboard & mouse

Wacom Intuos 3 A5 tablet.

Wat denken de Mac kenners?

PS : ik wil hier niets horen in de aard van "je koopt beter een PC want...". Ik héb een PC en die blijft trouwens staan om daarmee te printen (Qimage).
                            Ik heb zelf een Powermac G5 2x2GHZ (2 jaar oud) met 2GB intern geheugen en CS2. Die combinatie lijkt wel voor elkaar gemaakt. Ik hou de powermac en ik upgrade niet naar CS3.

Wat jouw keuze betreft: top, misschien wat overkill. Ik zie echter één belangrijk item niet staan: het beeldscherm. Ik heb persoonlijk een cinema display 20 inch en daar ben ik niet tevreden over: veel te helder voor fotobewerking (ik zet het scherm voor calibratie zo laag mogelijk qua helderheid) en er zit ook een verloop in het scherm.

Kunnen we nu on topic verdergaan?
                            "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                            Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                            Uit: Apocrief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                              Ik heb persoonlijk een cinema display 20 inch en daar ben ik niet tevreden over: veel te helder voor fotobewerking (ik zet het scherm voor calibratie zo laag mogelijk qua helderheid) en er zit ook een verloop in het scherm.

Kunnen we nu on topic verdergaan?
                              Mja wat is helder hé

je kan evengoed zeggen dat de andere schermen te donker zijn.

Ikzelf sukkel ook wat met de juiste afstelling voor prints. Het beste is dat je eens probeert bij een firma met bepaalde instellingen op jouw pc/mac en dan aanpast indien nodig. Maar te helder zou ik niet zeggen, vind ik net schitterend aan dat schermpie.

Groetjes !

Comment

Working...
                              X