Re: auto chiptuning
Fabrikanten gebruiken dikwijls hetzelfde motorblok om verschillende modellen te maken met verschillende vermogens. Dikwijls zitten de verschillen in programmatie van de inspuiting, soms ook in het inspuit- en inlaatsysteem, andere nokkenassen en een andere turbo. Omdat fabrikanten modulair werken kunnen ze hun kosten beperken. Ze gebruiken meestal voor dat blok met verschillende vermogens dezelfde krukas, zuigers, smeer- en koelsysteem omdat ontwikkeling en stock van verschillende systemen veel geld kost en de logistiek ingewikkelder maakt.
Bij motorfietsen zie je dat ook, maar meestal om fiscale redenen. In België worden die machines dan als 100 pk verkocht, maar worden achteraf terug opengezet naar het originele vermogen. Die machines zijn verder volledig identiek kwestie ophanging, remmen, koeling en alles wat je maar kan bedenken aan de volvermogen versie. Alleen betaal je door deze ingreep minder BIV (wegentaks blijft hetzelfde en verzekering ook).
Trouwens, als je een Duitse BMW importeert met bv. 163 pk, dan kan je die bij een BMW garage laten afstellen op 150 pk, waardoor je minder BIV en wegentaks betaalt. Je krijgt hiervan een officieel attest. Als je achteraf die wagen terug naar 163 pk laat zetten, dan zou dat officieel ook moeten geregeld worden, maar dat wordt dikwijls "vergeten". Uiteraard kan het omgekeerde ook met in België verkochte wagens die fiscaalvriendelijk afgesteld is om net in een lagere BIV en wegentaks categorie te vallen.
Deze voorbeelden gaan uiteraard niet over chiptuning, waar het normale vermogen van de motor verhoogd wordt door een herprogrammatie van de inspuiting.
Jos
Fabrikanten gebruiken dikwijls hetzelfde motorblok om verschillende modellen te maken met verschillende vermogens. Dikwijls zitten de verschillen in programmatie van de inspuiting, soms ook in het inspuit- en inlaatsysteem, andere nokkenassen en een andere turbo. Omdat fabrikanten modulair werken kunnen ze hun kosten beperken. Ze gebruiken meestal voor dat blok met verschillende vermogens dezelfde krukas, zuigers, smeer- en koelsysteem omdat ontwikkeling en stock van verschillende systemen veel geld kost en de logistiek ingewikkelder maakt.
Bij motorfietsen zie je dat ook, maar meestal om fiscale redenen. In België worden die machines dan als 100 pk verkocht, maar worden achteraf terug opengezet naar het originele vermogen. Die machines zijn verder volledig identiek kwestie ophanging, remmen, koeling en alles wat je maar kan bedenken aan de volvermogen versie. Alleen betaal je door deze ingreep minder BIV (wegentaks blijft hetzelfde en verzekering ook).
Trouwens, als je een Duitse BMW importeert met bv. 163 pk, dan kan je die bij een BMW garage laten afstellen op 150 pk, waardoor je minder BIV en wegentaks betaalt. Je krijgt hiervan een officieel attest. Als je achteraf die wagen terug naar 163 pk laat zetten, dan zou dat officieel ook moeten geregeld worden, maar dat wordt dikwijls "vergeten". Uiteraard kan het omgekeerde ook met in België verkochte wagens die fiscaalvriendelijk afgesteld is om net in een lagere BIV en wegentaks categorie te vallen.
Deze voorbeelden gaan uiteraard niet over chiptuning, waar het normale vermogen van de motor verhoogd wordt door een herprogrammatie van de inspuiting.
Jos
Comment