Ik heb een zwembad van 12.000 liter met een pomp die per uur een kleine 10.000 liter filtert en door een zonnecollector stuurt (zo'n zwarte mat met van die dunne buisjes)
Als het water continu door de collector stroomt, dan is de temperatuur van het water dat terugkomt zo'n 1°-2° warmer dan het zwembadwater. (in de praktijk betekent dat een t°-stijging van zo'n 5°-6° per dag, op voorwaarde dat de zon lekker hard schijnt )
Als het water even heeft stilgestaan in de collector, dan is het water wat eruit komt 'gloeiend' heet .
Nu vroeg ik mij af op welke manier ik het snelste het water zou kunnen verwarmen:
Of maakt dat geen verschil?
Iemand een idee?
Peter
Als het water continu door de collector stroomt, dan is de temperatuur van het water dat terugkomt zo'n 1°-2° warmer dan het zwembadwater. (in de praktijk betekent dat een t°-stijging van zo'n 5°-6° per dag, op voorwaarde dat de zon lekker hard schijnt )
Als het water even heeft stilgestaan in de collector, dan is het water wat eruit komt 'gloeiend' heet .
Nu vroeg ik mij af op welke manier ik het snelste het water zou kunnen verwarmen:
- door continu te laten stromen, en zo ongeveer 1° per uur te verwarmen
- of door afwisselend 10 minuten te laten stilstaan, 5 minuten te laten stromen en zo iedere keer een scheut heet water toe te voegen
Of maakt dat geen verschil?
Iemand een idee?
Peter
Comment