Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kent iets van zwembaden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie kent iets van zwembaden?

Ik heb een zwembad van 12.000 liter met een pomp die per uur een kleine 10.000 liter filtert en door een zonnecollector stuurt (zo'n zwarte mat met van die dunne buisjes)

Als het water continu door de collector stroomt, dan is de temperatuur van het water dat terugkomt zo'n 1°-2° warmer dan het zwembadwater. (in de praktijk betekent dat een t°-stijging van zo'n 5°-6° per dag, op voorwaarde dat de zon lekker hard schijnt )

Als het water even heeft stilgestaan in de collector, dan is het water wat eruit komt 'gloeiend' heet .

Nu vroeg ik mij af op welke manier ik het snelste het water zou kunnen verwarmen:
    • door continu te laten stromen, en zo ongeveer 1° per uur te verwarmen
    • of door afwisselend 10 minuten te laten stilstaan, 5 minuten te laten stromen en zo iedere keer een scheut heet water toe te voegen

Of maakt dat geen verschil?

Iemand een idee?

Peter

Re: Wie kent daar iets van?

gewoon laten draaien denk ik, het bad(oppervlakte) verliest anders te veel warmte als je steeds vijf minuten wacht.
    grt,bouk.
    Last edited by bouk; 26 april 2007, 16:10.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Re: Wie kent daar iets van?

gewoon laten lopen.

de capaciteit om (meer) warmte op te slaan
      zakt met de stijgende temperatuur van het water.

je water wordt misschien tijdelijk warmer, maar
      in the end heb je meer energie verloren.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Re: Wie kent iets van zwembaden?

Ik gebruik hetzelfde systeem al een jaar of 3 , 4de zomer komt eraan.
        Ik werk met een klok , oplopend van tussenpauze van 30 minuten rond 9 u tot 5 minuten pauze op het 'heetst' van de dag
        Tijdens het eerste jaar geprobeert om 'hem' continu te laten lopen maar toen kreeg ik niet zo'n goed resultaat.
        Met het hierboven beschreven systeem 8° C winst.
        Let wel , op bewolkte dagen / dagen zonder zon 'loopt' het water niet via dit systeem , maar enkel door de filter (= lus ingebouwd via 2 driepuntskranen of hoe noem je die dingen ) en dit om de opgebouwd warmte niet te verliezen.(geen zon = geen warmer water = dus afkoeling ipv opwarmen)
        ***Ne kodak en ne zak...***

Comment

De allerbeste oplossing zou zijn om de pomp te laten draaien op het ogenblik dat de zon ook werkelijk schijnt. Ik weet niet of er daarvoor een speciale sensor bestaat.

Op een bewolkte dag koelt het zwembad af als je het water door de collector pompt, je kan op die manier ook tijdens de nacht ervoor zorgen dat het water niet te warm wordt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Ik weet niet of er daarvoor een speciale sensor bestaat.
            Deze temperatuursensor moet je plaatsen op de zonnepanelen, deze sensor en bijhorende sturing dirigeert een twee/driewegskraan om het water ofwel naar de panelen ofwel rechtstreeks terug in je bad te pompen.
            De Beste oplossing is om je pomp continu te laten draaien(filteren) (vanaf 9.30h tot 18.30h bv) afhankelijk van de periode.(Hoogzomer kan dit natuurlijk al vroeger starten)De sensor zal zorgen dat het water naar de panelen gaat indien de watertemperatuur aan de panelen hoger is dan het retourwater van het zwembad. Verleden zomer had ik hiermee temperaturen tot 32° (Je kunt dit natuurlijk instellen op je sturing) en das zalig om zelfs midden in de nacht nog te zwemmen, plonsen ect. in je zwembad.

Comment

Hey juppekes

Waarom moet het water van het zwembad warm hebben?

Er is toch niets zo leuk als een koud verfrissend badje

Wij hadden vroeger bij mijn ouders thuis ook een zwembad ong 50.000l en wij zwommen nog tot in october en dan was het al behoorlijk koud
              Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                Hey juppekes

Er is toch niets zo leuk als een koud verfrissend badje

Wij hadden vroeger bij mijn ouders thuis ook een zwembad ong 50.000l en wij zwommen nog tot in october en dan was het al behoorlijk koud
                je bent een kanjer hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

We hebben een bypass hoor, dus ik kan kiezen of het water door de collector loopt of niet, want als het niet zonnig genoeg is, koelt dat idd. je water af ipv. het op te warmen, en da's niet de bedoeling, hè! Je kan dat inderdaad ook mbv. een sensor doen, maar dat vond ik niet echt nodig: denk dat dat nuttiger is bij echt grote zwembaden.

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes

...
                  Voor mij zou dat nog wel gaan, maar voor mijn dochters van 3,5 en 1 is het toch wat koud zo, zulle

Deze namiddag heeft het systeem zo'n 4 uur gedraaid, en het water is al 4 graden warmer. Morgen nog zo'n dag en dan kunnen we derin! En dan zal het wel gaan regenen, zekers

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dippie Bekijk bericht
                    En dan zal het wel gaan regenen, zekers

Peter
                    so hat als je in warm water kan plonzen, schrik om nat haar te krijge?
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      so hat als je in warm water kan plonzen, schrik om nat haar te krijge?
                      Ja zeg, en dan mene permanent naar de knoppen

Comment

Soms meer info over de gebruikte klok? Of over het schema om de klok te maken?

Oorspronkelijk geplaatst door ikkenie Bekijk bericht
                        Ik gebruik hetzelfde systeem al een jaar of 3 , 4de zomer komt eraan.
                        Ik werk met een klok , oplopend van tussenpauze van 30 minuten rond 9 u tot 5 minuten pauze op het 'heetst' van de dag
                        Tijdens het eerste jaar geprobeert om 'hem' continu te laten lopen maar toen kreeg ik niet zo'n goed resultaat.
                        Met het hierboven beschreven systeem 8° C winst.
                        Let wel , op bewolkte dagen / dagen zonder zon 'loopt' het water niet via dit systeem , maar enkel door de filter (= lus ingebouwd via 2 driepuntskranen of hoe noem je die dingen ) en dit om de opgebouwd warmte niet te verliezen.(geen zon = geen warmer water = dus afkoeling ipv opwarmen)
                        Ken's Website

Comment

Leuk zo'n kolektor !!
                          Ik zou de uitgang van die kolektor verlengen met nog eens 50m zwarte sokarex darm die je zo maar op het gras legt.
                          Ook zo je die nog kunnen in afsluiten met een paar plankjes op de zijkant en er een dun glas opleggen ( zoals in een serre )
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

ik heb zelf ook een plonsbadje besteld dat er over enkele weken zou moeten staan, dus ik volg deze link met meer dan gewone interesse. Mijn installateur is niet erg te vinden voor deze toepassing en er komt dus een warmtepomp, maar zijn argument dat het water soms te heet wordt met een zonnecollector valt dus weg. In de documentatie van de zonnecollector staat ook dat het gras eronder kan verschroeien.

Vandaar mijn toegevoegde vraag (ik kaap hier wel een beetje de thread): heeft er nog iemand ervaring met de combinatie warmtepomp + zonnecollector?
                            En een specifiek vraagje: ik meen dat de collector hoger moet liggen dan het niveau van de watertoevoer in het badje? (heb iets gelezen van de filterpomp die het water de hoogte instuurt naar de zonnecollector toe, en een luchttoevoer in de zonnecollector om hem te kunnen ledigen).
                            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Wat betreft die socarex-darm: dat heb ik eerst geprobeerd, maar dat haalde niets uit, omdat mijn pomp het water er te snel doorstuurt. (nu zit ik hier met 60m darm ) Vandaar dat ik ben overgestapt naar de collector.

Je moet de collector zeker niet op het gras leggen: 1 dag volle zon, en je gras is verschroeid. Bij mij ligt ie op het plat dak van de garage, mooi op de zwarte roofing. De pomp stuurt dus idd. het water zo'n 3 meter hoger. In het buizensysteem heb ik punten voorzien waar ik het water kan aflaten (voor de winter).
                              Een warmtepomp heb ik geen ervaring mee. Ik heb er veel over gelezen en het schijnt een heel goede manier te zijn om het water te verwarmen, maar het was mij veel te duur (wordt ook meestal gebruikt bij grote ingebouwde zwembaden)

De collector onder een glazen plaat leggen is evt. de volgende stap. Naar het schijnt geeft dat heel wat meer warmte. Maar dat zien we nog wel...

Peter

Comment

Working...
                              X