Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Horizontaal of evenwijdig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Horizontaal of evenwijdig

Heb ik nu de Challenge verkeerd begrepen?
    In mijn ogen is de opgave horizontale lijnen, en verwacht ik foto's met lijnen evenwijdig aan de boven en onderkant van de foto? Terwijl ik verschillende foto's al heb zien paseren met gewoon evenwijdige lijnen, niet noodzakelijk horizontaal geplaatst.
    Niet dat ik er moeilijk over wil doen ofzo, maar dat was mij gewoon opgevallen. Of ben ik niet ruimdenkend genoeg...

Met vriendelijke groet,

Tim Tassent
    Did you hear about the dyslexic devil worshipper?
    He sold his soul to Santa...

Re: Horizontaal of evenwijdig

Er staat toch nergens geschreven dat ze horizontaal op de foto moeten staan! Ik ben het wel met je eens dat evenwijdige lijnen en horizontale lijnen niet hetzelfde is.

Comment

Ik denk toch dat het de bedoeling is dat er horizontale lijnen op de foto staan, net dat is de uitdaging want m.i. veel moeilijker dan met diagonalen werken.
      Mark (300D)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
        Ik denk toch dat het de bedoeling ...
        Ieder zijn interpretatie natuurlijk, maar de BEDOELING is niet in regels geschreven.

Comment

Daar heb je gelijk in, iedereen interpreteert op zijn manier.
          Maar anderzijds is het toch zo dat het vooropgestelde onderwerp liefst op de foto voorkomt ? Dat is toch min of meer gewenst bij een challenge als deze
          Ik hou er alvast rekening mee bij het quoteren.
          Last edited by Cyrox; 20 oktober 2004, 08:00.
          Mark (300D)

Comment

Aha ik ben dus niet de enige die het is opgevallen. Ja vele foto's vind ook ik niet voldoen aan de opdracht. Aan de andere kant worden ze wel toegelaten door BD dus neem ik aan dat ze aan zijn bedoeling voldoen. Toch verwacht ik bij een opdracht "Horizontale Lijnen" ook echt horizontale lijnen op de foto te zien. Het merendeel van de foto's voldoet hier echter niet aan. Misschien kan iemand eens verduidelijking brengen? Zelf zit ik nog te knoeien met de opdracht en heb nog niet ingestuurd, maar als diagonalen ook mogen is de opdracht plots een stuk eenvoudiger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadboY
              Heb ik nu de Challenge verkeerd begrepen?
              In mijn ogen is de opgave horizontale lijnen, en verwacht ik foto's met lijnen evenwijdig aan de boven en onderkant van de foto? Terwijl ik verschillende foto's al heb zien paseren met gewoon evenwijdige lijnen, niet noodzakelijk horizontaal geplaatst.
              Mij is ook hetzelfde opgevallen, bij sommige foto's vind ik zelfs geen enkele horizontale lijn.
              Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

horizontale lijnen zijn in principe lijnen evenwijdig aan de horizon.

dus ...
                zijn dat dan de 'fysische' lijnen die horizontaal moeten zijn (draadafsluitingen, bakstenen, ...)
                of de 'fotografische' lijnen (dus bakstenen recht én frontaal getrokken, zonder perspectief, camera in 't lood).

ik ga eerder voor het eerste: alle fysische horizontale lijnen, hoe je die in beeld brengt is immers toch de opzet van de challenge, niet?
                denk maar aan schuine horizon en zo, of vervormd perspectief.

allemaal voor interpretatie vatbaar, en daar steekt voor mij ook een deel van de opdracht in.

breng dus gewoon 'horizontale lijnen' op een boeiende manier in beeld zou ik zeggen.

MM
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM
                  horizontale lijnen zijn in principe lijnen evenwijdig aan de horizon.

dus ...
                  zijn dat dan de 'fysische' lijnen die horizontaal moeten zijn (draadafsluitingen, bakstenen, ...)
                  of de 'fotografische' lijnen (dus bakstenen recht én frontaal getrokken, zonder perspectief, camera in 't lood).
                  Ik zou het niet beter kunnen formuleren. In een foto-challenge zal men met "horizontale lijnen" dus bijgevolg wat bedoelen ??

Ik kan dus MadBoy (en zijn volgelingen) volgen. Ik heb zelf eerst getwijfeld maar vond toch dat "horizontale lijnen" niet hetzelfde is als gewoon "rechte lijnen" of "parallelle lijnen". Dan had er het woord "horizontaal" niet moeten bijstaan ...
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Ik had dezelfde bedenking bij het valideren, maar vermits er al eerder kritiek kwam op een te stenge moderatie laat ik nu ieder voor zich oordelen of een foto aan het onderwerp voldoet...
                    Je kan dus een onderwerp ruim interpreteren maar dat kan zich natuurlijk vertalen in een lagere score.

Enkel indien een foto totaal niet kan gelinkt worden aan het onderwerp of om een andere reden ongeldig is zal ik hem dus niet accepteren.
                    Christian D.

Comment

Raar, maar bij de vorige challenge heeft niemand opgemerkt dat 1 puzzelblokje geen speelgoed is. Toch werd het de winnaar en ik vond het zelfs niet onterecht!
                      Waarom zou je nu grenzen opleggen aan een interpretatie? Grenzen moeten afgebakend worden in de opdracht, niet in de interpretatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        Waarom zou je nu grenzen opleggen aan een interpretatie? Grenzen moeten afgebakend worden in de opdracht, niet in de interpretatie.
                        Hear hear! Je haalt me de woorden uit de mond. Als ik naar de opdracht kijk zie ik slechts twee woordjes: horizontale lijnen. Of dat nou in het origineel zo was of op de foto... that's up to the creator!

Wel vind ik dat het onderwerp van de foto ook duidelijk "horizontale lijnen" moet zijn, en daar kun je over van mening verschillen. Maar ook dit kan natuurlijk onderwerp van discussie zijn...

Persoonlijk vind ik het merendeel van de inzendingen niet getuigen van een grote originaliteit, terwijl de (korte) opdracht juist zo veel ruimte laat voor een originele invulling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
                          Raar, maar bij de vorige challenge heeft niemand opgemerkt dat 1 puzzelblokje geen speelgoed is.
                          Het zal je wel niet verbazen dat ik even op dit voorbeeld wil ingaan ...

Nooit als kind naar een speelgoedwinkel geweest om een mooie puzzel te kiezen, die dan met volle overgave en met veel moeite in elkaar te steken en op het einde tot de vaststelling komen dat er toch wel 1 stukje ontbreekt ? En overal maar zoeken waar dat stukje zou kunnen zijn. Als dat ene stukje speelgoed dan toch gevonden wordt, dan mag het toch ook wel eens in de schijnwerper staan of niet ...

Ik dacht niet dat men een ruime interpretatie moet toepassen om een stuk van een puzzel als "speelgoed" te beschouwen. 1 legoblokje is toch ook speelgoed ? Ik zie dus niet in wat het verband is met de huidige challenge-discussie ? Of zie ik het nu verkeerd

Wel tof dat je mijn foto geen onterechte winnaar vond ...
                          Last edited by filipo; 20 oktober 2004, 20:16.
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christian
                            Ik had dezelfde bedenking bij het valideren, maar vermits er al eerder kritiek kwam op een te stenge moderatie laat ik nu ieder voor zich oordelen of een foto aan het onderwerp voldoet...
                            Je kan dus een onderwerp ruim interpreteren maar dat kan zich natuurlijk vertalen in een lagere score.

Enkel indien een foto totaal niet kan gelinkt worden aan het onderwerp of om een andere reden ongeldig is zal ik hem dus niet accepteren.
                            Dit vind ik de juiste insteek van je Christian... als iemand niet voldoet aan de aandacht zal dat zich vanzelf vertalen in een lage score; hoe goed de foto ook is.

Comment

Filipo, je uitleg is mooi, maar dat is toch ook interpretatie.
                              Ik heb nooit met 1 puzzelstukje gespeeld. Misschien wel toen ik nog niet wist dat het om een puzzelstukje ging.
                              Voor mij loopt de discussie hierover parallel met de vorige hoor!
                              Mag ik nogmaals herhalen dat ik geen afbreuk doe aan jouw interpretatie over speelgoed.

Zou het niet beter zijn een discussie ivm de challenge verder te zetten na de betreffende periode om geen meningen aan elkaar op te dringen.

Comment

Working...
                              X