Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
horizontale lijnen zijn in principe lijnen evenwijdig aan de horizon.
dus ...
zijn dat dan de 'fysische' lijnen die horizontaal moeten zijn (draadafsluitingen, bakstenen, ...)
of de 'fotografische' lijnen (dus bakstenen recht én frontaal getrokken, zonder perspectief, camera in 't lood).
ik ga eerder voor het eerste: alle fysische horizontale lijnen, hoe je die in beeld brengt is immers toch de opzet van de challenge, niet?
denk maar aan schuine horizon en zo, of vervormd perspectief.
allemaal voor interpretatie vatbaar, en daar steekt voor mij ook een deel van de opdracht in.
breng dus gewoon 'horizontale lijnen' op een boeiende manier in beeld zou ik zeggen.
MM
Ben het hier helemaal mee eens!
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
Amai ik heb hier al volgelingen... Buigt allen neder...
Nee serieus:
Oorspronkelijk geplaatst door MM
horizontale lijnen zijn in principe lijnen evenwijdig aan de horizon.
dus ...
zijn dat dan de 'fysische' lijnen die horizontaal moeten zijn (draadafsluitingen, bakstenen, ...)
of de 'fotografische' lijnen (dus bakstenen recht én frontaal getrokken, zonder perspectief, camera in 't lood).
ik ga eerder voor het eerste: alle fysische horizontale lijnen, hoe je die in beeld brengt is immers toch de opzet van de challenge, niet?
denk maar aan schuine horizon en zo, of vervormd perspectief.
allemaal voor interpretatie vatbaar, en daar steekt voor mij ook een deel van de opdracht in.
breng dus gewoon 'horizontale lijnen' op een boeiende manier in beeld zou ik zeggen.
MM
Ik ga hier volledig mee akkoord, maar ik vind dat indien je voor de eerste optie kiest de challenge wel een stuk makkelijker wordt. Als je goed om je heen kijkt zie je overal wel ergens horizontale lijnen, maar het word in mijn ogen pas een challenge om die uit een loodrecht standpunt tot een interessante foto te laten komen. Hier baseer ik mijn op als ik punten geef...
Zijn we allemaal niet een beetje aan het overdrijven wat kan en wat niet kan ???
Het maken van een foto is toch nog altijd de interpretatie van de maker naar ik meen.
Deze zal met hart en ziel de interpretatie omzetten in zijn fotografische realisatie.
Als men echt horizontale lijnen bedoelt, moet men een blad papier nemen en hiervan een foto maken, simpel toch ?
Ik denk toch dat er meer schuilt in de challenge als dit.
Gelijk hierboven aangehaald zal het resultaat zich wel vertalen door de beoordeling.
Wel is er de vereiste dat er zich uiteraard een minimum aan horizontale lijnen voordoet.
Moge de best geïnterpreteerde foto winnen !!!!
En Filipo, nog eens proficiat met je vorige challenge, toen ik deze foto zag was ik direct verkocht (onafgezien van de interpretatie van het woord "speelgoed" !!
Zou het niet beter zijn een discussie ivm de challenge verder te zetten na de betreffende periode om geen meningen aan elkaar op te dringen.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om meningen op te dringen. Een discussie vooraf bespaart deelnemers wel van onaangename verrassingen bij het openbaar maken van de eindscores. In het verleden zijn er verschillende topics geweest na een challenge omdat er onbegrijpelijk lage scores waren. Uit deze topic blijkt nu alvast dat sommigen rekening zullen houden met het al of niet aanwezig zijn van horizontale lijnen bij het toekennen van hun punten. Dat is geen opdringen van een mening, dat is gewoon een vaststelling. Dat kan voor sommige deelnemers misschien een reden zijn om hun inzending alsnog te veranderen, dat is dan hun keuze. Maar de link met een thema zal bij velen niet het enige criterium zijn om punten te geven, ook de compositie, de afwerking, de technische uitvoering enz. spelen een rol.
Maar hoe je het ook draait of keert, de eindscore is een gemiddelde van pro's en contra's en wie het hoogste gemiddelde behaalt, mag zich de winnaar noemen. Zo simpel is het. En of dat nu een foto zal zijn met horizontale, diagonale, evenwijdige, vertikale, schuine, rechte of kromme lijnen, als de meerderheid kiest voor een bepaalde foto dan is dat zo en daar zal ik nadien niet over discussiëren.
Oorspronkelijk geplaatst door lut
Mag ik nogmaals herhalen dat ik geen afbreuk doe aan jouw interpretatie over speelgoed.
Dat had ik wel door hoor
Oorspronkelijk geplaatst door yvannovich
En Filipo, nog eens proficiat met je vorige challenge, toen ik deze foto zag was ik direct verkocht (onafgezien van de interpretatie van het woord "speelgoed" !!
Ik had dezelfde bedenking bij het valideren, maar vermits er al eerder kritiek kwam op een te stenge moderatie laat ik nu ieder voor zich oordelen of een foto aan het onderwerp voldoet...
Je kan dus een onderwerp ruim interpreteren maar dat kan zich natuurlijk vertalen in een lagere score.
Enkel indien een foto totaal niet kan gelinkt worden aan het onderwerp of om een andere reden ongeldig is zal ik hem dus niet accepteren.
Toch denk ik dat foto's die niet aan de regels voldoen gewoon geweigerd moeten worden. Een horizontale lijn is een horizontale lijn (dus geen diagonalen), dat is toch vrij eenvoudig lijkt me. Als iedereen zelf maar gaat beoordelen of zijn foto voldoet, daalt het niveau en dat is zonde. Weet hoe jullie hierover denken, maar dit is mijn mening.
Toch denk ik dat foto's die niet aan de regels voldoen gewoon geweigerd moeten worden. Een horizontale lijn is een horizontale lijn (dus geen diagonalen), dat is toch vrij eenvoudig lijkt me. Als iedereen zelf maar gaat beoordelen of zijn foto voldoet, daalt het niveau en dat is zonde. Weet hoe jullie hierover denken, maar dit is mijn mening.
Ik vind dat Christian er juist aan gedaan heeft. Er is in het verleden al een discussie geweest of een foto al dan niet voldeed en toen is er ook gezegd geweest: bij de minste twijfel foto toch toelaten de score zal uitwijzen.
Om het niveau op te krikken zoals hierboven ergens gezegd wordt denk ik dat iedereen zich beter wat kritischer opstelt ten opzichte van zijn eigen foto's, en niet zomaar het eerste het beste instuurt bij gebrek aan een betere, om toch maar te kunnen deelnemen...
Je ziet toch zélf of een foto in aanmerking komt om deel te nemen of niet ?
Ik begrijp dus niet goed wat sommigen bezielt om een foto in te zenden die in de verste verte niet aan het onderwerp voldoet, zoals ook nu enkele malen het geval is.
Comment