Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

    Gewoon een vraagje.
    Hoeveel verschillende personen geven er punten op de foto's van de Challenge ?
    Mochten er, om wat te noemen, bvb. 30 zijn, wat is dan het commentaar van één persoon waard ?
    Heeft die éne, omdat hij in samenspraak met de leiding hier handelt, dan alle waarheid in pacht ?

    Mochten er bij elke foto tien commentaren gegeven worden, door tien verschillende personen, dat zou je reeds min of meer een "juist" idee hebben.
    Maar mocht je er aan twijfelen, in de poll stem ik NEE.

    Noem mij nog eens een fotowedstrijd waar je vóór het punten geven commentaar mag geven op foto's ?
    Juist hier is het geen wedstrijd maar een challenge .

    Wie de eerlijkheid hier in de Challenge in het vaandel voert kan niet anders dan NEE stemmen, want al de rest beïnvloedt het stemgedrag.
    Dan spreken we nog niet over het stemmen ronselen (op allerhande manieren, want dat gebeurt in alle fotowedstrijden, tenzij die met een jury van deskundigen), maar dan is er toch reeds één oneerlijkheid weggewerkt.
    Last edited by Pan1000; 4 juni 2017, 09:19.

    Comment


    • #17
      Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

      Leuk om zien dat personen die pas lid zijn, nog niets in Challenge gepost hebben kritiek hebben pro of contra.
      Als we het dan toch eerlijk willen spelen.
      1) stemmen indien je daadwerkelijk deel neemt aan 'Challenge'
      2) Commentaren NIET lezen die er staan tijdens de stemming (omdat dit voorlopig de enige mogelijkheid is om toch commentaar toe te laten)
      3) Deelnemen MAAR ook niet kijken wat er al werd gepost eer je je eigen foto plaatst.
      4) Eveneens niet spieken op het internet. Ik heb al een paar nagenoeg identieke copies gezien op het internet, ook van winnaars...
      5) Ofwel komen we overeen dat op alle foto's moet gestemd worden of enkel de eerste tien, of enkel de winnaar ?
      6) Voor mij hoeft geen commentaar, maar dan ook niet 'schone foto', 'top', ... Ook dit is commentaar.
      7) Indien commentaar toe laten, dan op alle foto's want indien je schrijft dat je er geen wil, beïnvloed je de challenge (Wees ook eerlijk met jezelf). Dezelfde redenering als dat het geven van commentaar de challenge beïnvloedt.

      PS. De challenge is GEEN normale fotowedstrijd. Het is de bedoeling dat je een onderwerp probeert uit te werken. Dat uitwerken is vaak niet eenvoudig en ik meen dat beoordeling heel zinvol is en niet zozeer de plaats. Misschien moeten we ook wel even stoppen met het geven van cadeau's zoals de CEWE-bon en een publicatie in Shoot.

      Noem mij nog eens een fotowedstrijd waar je vóór het punten geven commentaar mag geven op foto's ?
      In veel foto-wedstrijden wordt door jury foto's beoordeeld, onderling commentaar gegeven. Lijkt me correct en ook serieus. Bij Challenge is de gemeenschap jury. Ik vind het spijtig dat je dan nooit weet waarom jou foto minder scoort en een andere wel.

      Wees er maar van overtuigd dat bij bv de Koningin-Elisabeth-wedstrijd er tussen de juryleden aardig wat werd uitgepraat. Maar logisch ook.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #18
        Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

        Commentaar moet blijven !! Commentaar doet de Challenge leven.
        Dank u Wim voor de maandelijkse inspanning, men mag dit niet onderschatten om dit al die maanden vol te houden.
        Sinds april 2014 doe ik onafgebroken mee aan de Challenge met het doel om mijn niveau te verbeteren aan de hand van de commentaren en de uitgebrachte scores. Dit is nog steeds mijn hoofddoel, het is ook daarom dat ik lid ben geworden van BD.
        Het is ook duidelijk dat de commentaren invloed hebben op het stemgedrag van de deelnemers en dat vind ik jammer.
        Daarom doe ik volgend voorstel om de Challenge aantrekkelijker te maken, binnen het huidige software pakket.
        – 17 dagen tijd om een foto te uploaden.
        – Daarna 7 dagen tijd om te stemmen, dus op de 24ste dag wordt de stemming afgesloten en ligt de uitslag vast, zonder dat die reeds wordt bekend gemaakt (hierover nog wat in opmerking 1).
        – Na de 24ste dag, dus na het afsluiten van de stemming, worden de commentaren (die men reeds van bij de start kan geven, zie ook opmerking 3) getoond. Hierop kan men dan nog reageren tot op het einde van de maand.
        – De 1st van de volgende maand (zoals in het huidige systeem) wordt de uitslag bekendgemaakt en de scores getoond. Wat de scores betreft, zie opmerking 3

        Opmerkingen.
        – Opmerking 1.
        Door een kleine truc toe te passen is het klassement heel gemakkelijk te volgen gedurende de stemmingsperiode. Het is zelfs zo dat er reeds een klassement ontstaat tijdens het uploaden van de foto's. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat daar bepaalde deelnemers gebruik van maken om hun foto's onmiddellijk vooraan te “laten” plaatsen.
        Wil men het hierboven vermelde systeem toepassen mag dit voorlopig klassement niet zichtbaar zijn en moet iedere deelnemer op zijn inzend-plaats blijven staan tot de uitslag op de 1st van de volgende maand wordt getoond.
        – Opmerking 2.
        Uit de laatste 14 Challenges zijn er maar 6 verschillende winnaars naar voor gekomen, waarvan één 5 keer.
        Zijn die deelnemers altijd zo goed?
        Of zijn de andere inzendingen zo zwak?
        Of zijn de BD stemmers zo eenzijdig?
        Of zijn er andere krachten die meespelen?
        Als men dan naar de scores kijkt vliegen bij sommigen de 10-en je om de oren terwijl er andere goede foto's met moeite aan één 10 geraken.
        Maar zoals bij de Olympische spelen is het belangrijker om deel te nemen dan om te winnen.
        – Opmerking 3
        Alle bovenstaande opmerkingen kunnen gemakkelijk worden opgevangen door een stemming met commentaar op naam te laten verlopen.
        Om de stemming met commentaar vlot te laten verlopen zou men bv kunnen kiezen voor een vaste standaardopstelling (kunnen andere zijn dan hieronder maar beperkt tot max 4) zoals:
        Bijvoorbeeld: Compositie. Orginaliteit tov het thema. Dynamiek. Eigen beoordeling.
        Telkens met een quotering gaande van zwak – matig – goed – sterk.

        Comment


        • #19
          Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Leuk om zien dat personen die pas lid zijn, nog niets in Challenge gepost hebben kritiek hebben pro of contra.
          Als we het dan toch eerlijk willen spelen.

          PS. De challenge is GEEN normale fotowedstrijd. Het is de bedoeling dat je een onderwerp probeert uit te werken. Dat uitwerken is vaak niet eenvoudig en ik meen dat beoordeling heel zinvol is en niet zozeer de plaats. Misschien moeten we ook wel even stoppen met het geven van cadeau's zoals de CEWE-bon en een publicatie in Shoot.

          In veel foto-wedstrijden wordt door jury foto's beoordeeld, onderling commentaar gegeven. Lijkt me correct en ook serieus. Bij Challenge is de gemeenschap jury. Ik vind het spijtig dat je dan nooit weet waarom jou foto minder scoort en een andere wel.

          Wees er maar van overtuigd dat bij bv de Koningin-Elisabeth-wedstrijd er tussen de juryleden aardig wat werd uitgepraat. Maar logisch ook.
          @Wim in deze repliek schrijf je 'als we het dan toch eerlijk willen spelen', hoezo...dan toch?
          En de challenge is plots GEEN normale fotowedstrijd, stoppen met CEWE-bon en publicatie in Shoot. Aha, ben je nu lid van het bestuur?

          Laat LesC zijn ding doen, hij zal wel een weg vinden om dit weer in goede banen te leiden. We zijn allemaal akkoord dat het nog voor verbetering vatbaar is, en dat er aanpassingen nodig zijn.
          Die komen er ongetwijfeld.
          ...leeg...

          Comment


          • #20
            Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Leuk om zien dat personen die pas lid zijn, nog niets in Challenge gepost hebben kritiek hebben pro of contra.
            enzoverder
            Pas lid of al jaren lid, dat belet me niet om bepaalde topics met interesse (en verbazing) te volgen, en daar ook een mening over te hebben.
            Maar aangezien je het leuk vindt om zien, kan dat toch geen probleem zijn .

            Comment


            • #21
              Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Leuk om zien dat personen die pas lid zijn, nog niets in Challenge gepost hebben kritiek hebben pro of contra.
              Als we het dan toch eerlijk willen spelen.
              1) stemmen indien je daadwerkelijk deel neemt aan 'Challenge'
              2) Commentaren NIET lezen die er staan tijdens de stemming (omdat dit voorlopig de enige mogelijkheid is om toch commentaar toe te laten)
              3) Deelnemen MAAR ook niet kijken wat er al werd gepost eer je je eigen foto plaatst.
              4) Eveneens niet spieken op het internet. Ik heb al een paar nagenoeg identieke copies gezien op het internet, ook van winnaars...
              5) Ofwel komen we overeen dat op alle foto's moet gestemd worden of enkel de eerste tien, of enkel de winnaar ?
              6) Voor mij hoeft geen commentaar, maar dan ook niet 'schone foto', 'top', ... Ook dit is commentaar.
              7) Indien commentaar toe laten, dan op alle foto's want indien je schrijft dat je er geen wil, beïnvloed je de challenge (Wees ook eerlijk met jezelf). Dezelfde redenering als dat het geven van commentaar de challenge beïnvloedt.

              PS. De challenge is GEEN normale fotowedstrijd. Het is de bedoeling dat je een onderwerp probeert uit te werken. Dat uitwerken is vaak niet eenvoudig en ik meen dat beoordeling heel zinvol is en niet zozeer de plaats. Misschien moeten we ook wel even stoppen met het geven van cadeau's zoals de CEWE-bon en een publicatie in Shoot.



              In veel foto-wedstrijden wordt door jury foto's beoordeeld, onderling commentaar gegeven. Lijkt me correct en ook serieus. Bij Challenge is de gemeenschap jury. Ik vind het spijtig dat je dan nooit weet waarom jou foto minder scoort en een andere wel.

              Wees er maar van overtuigd dat bij bv de Koningin-Elisabeth-wedstrijd er tussen de juryleden aardig wat werd uitgepraat. Maar logisch ook.
              over je eerste puntje. Ik denk dat ik tot nu toe maar een keer of 3 heb deelgenomen aan de challenge. Redenen:
              - ik vind in een maand niet altijd de tijd om een challenge uit te werken. Niet iedereen is op pensioen en/of kan in een maand tijd vrijmaken om actief op zoek te gaan naar het thema. Ik woon bijv. in Oosteeklo en als ik kijk naar bepaalde thema's dan weet ik dat ik in de omtrek hier niets zal vinden.
              - Soms heb ik een foto in de oude doos die zou passen, maar het is een 'challenge', dus ik snap dat dit niet mag (en ik besef dat er nog een aantal redenen zijn), maar het beperkt het aantal deelnemers/deelnames.
              - Andere thema's smeken dan weer om een studio-setup om een deftige foto te maken qua belichting e.d. Ik woon in een appartement en heb noch de plaats, noch het geld om een studio uit te bouwen.
              - En soms zie ik de geplaatste foto's en dan weet ik dat ik al geen moeite meer moet doen (alhoewel de winnaar van april me verrast heeft.)

              De combinatie van bovenstaande factoren zorgt er dus voor dat ik niet veel deelneem, maar dat zou me dus wel uitsluiten van commentaar of punten te geven? Dus je zou liever hebben dat ik eenders wat instuur om dan toch maar te kunnen deelnemen?

              BTW: de winnaar van de challenge van april is een bewijs dat commentaar niet veel beïnvloedt:


              VQB [21 apr 2017 om 22:12 ]
              Mooie en aangename macro-opname met aandacht voor de reflectie in de waterdruppel. Of het hier ook om een knoop gaat is voor discussie vatbaar. Voor mij een twijfelgeval qua onderwerp.

              opakodak [22 apr 2017 om 12:13 ]
              Zeer mooie foto, maar niet echt een knoop.

              Frakske [23 apr 2017 om 08:11 ]
              Knoop of geen knoop daar gelaten, eigenlijk gaat de druppel met de aandacht lopen en niet dat wat als knoop bedoeld is Knipoog

              tantine [23 apr 2017 om 21:13 ]
              Heb eventjes de definitie van "knopen"opgezocht:Een bevestiging tezamen de pars of uiteinden van één of meer draden, koorden, kabels, enz. Door één van verschillende manieren binden en verstrikken. Hier zijn de 2 kabels aan elkaar gebonden dmv die knoop.
              En hoe snel zal de druppel vallen? Ik vond de druppel een meerwaarde, het toont duidelijk de omgeving waar ik de foto genomen heb.
              Bedankt voor jullie reacties !

              Wim.Vanmaele [24 apr 2017 om 09:58 ]
              Compositie: Origineel, een prikkeldraad met een waterdruppel. snede van het beeld zit goed.
              Kleur: Alles is mooi scherp is is mooi ingelciht.
              Indruk: SOms kunnen details spelbreker worden. Zo is hier de druppel de spreekwoordelijke druppel. Hij trekt alle aandacht waarbij je niet meer nadenket over de prikkeldraad. DUs, qua thema, je een knoop, maar de druppel trekt de aandacht. Voor wat knopen btreft: Een verkeersknoop is ook een knoop, en deze gestrengelde draad mag voor mij zeker onder de noemer k
              Discussie over al dan niet een knoop + negatieve commentaar op de druppel als aandachtstrekker en toch gewonnen.

              Comment


              • #22
                Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                @Wim in deze repliek schrijf je 'als we het dan toch eerlijk willen spelen', hoezo...dan toch?
                En de challenge is plots GEEN normale fotowedstrijd, stoppen met CEWE-bon en publicatie in Shoot. Aha, ben je nu lid van het bestuur?

                Laat LesC zijn ding doen, hij zal wel een weg vinden om dit weer in goede banen te leiden. We zijn allemaal akkoord dat het nog voor verbetering vatbaar is, en dat er aanpassingen nodig zijn.
                Die komen er ongetwijfeld.
                Ofwel wordt commentaar toegelaten op alle foto's, ofwel op geen enkele. DIt is eerlijk vind ik.
                En neen, ik zie de challenge als geen gewone wedstrijd. Het is voor mij een wedstrijd tegen en met mezelf. Dat velen je foto goed vinden is natuurlijk mooi mee genomen, maar voor mij zit de overwinning in het feit dat ik eventueel mijn grenzen heb kunnen verleggen. Om deze reden vinden ik quoteren niet evident. Een persoon die zijn grenzen abonormaal heeft kunnen verleggen ziet misschien een heel slechte quotering, terwijl een andere misschien het podium haalt zonder echt moeite te moeten doen.

                Eerlijk zijn betekent voor mij ook dat ik geen foto's na-aap die ik op het internet zie, vind. Er zijn er andere en dan vind ik dat die personen gewoon zichzelf bedriegen.

                De reden waarom ik de prijs zou weg halen is dat je dan echt eerder gaat voor jezelf en niet één of andere afdruk ziet te vinden in een tijdschrift. En neen, ik ben geen lid van RvB en wil dat zelfs helemaal niet zijn. Er zijn anderen
                En jawel, ik heb veel eerbied voor Lesc, vandaar dat ik het geven van commentaar met hem op voorhand had besproken.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #23
                  Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                  Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                  ... daarbij ook nog de instellingen van het contrast in de camera opgetrokken. Zoals Wim terecht opmerkte "hard en agressief" ... Verder geen enkele andere bewerking toegepast.... Wat mij vooral ergerde aan uw comment was op het einde het betuttelende "jammer" dat vond ik helemaal niet "beleefd" maar eerder neerbuigend
                  Dag Yves,
                  de 'beleefd' slaat niet op de inhoud van of manier waarop de commentaar is gegeven, maar wel op het feit dát een commentaar wordt gegeven.
                  Wanneer je punten geeft aan een foto dan baseer je je toch op 'iets'? Wel, dan vind ik het 'beleefd', respectvol, ... dat je aan de maker vertelt wat je wel of niet goed vindt aan de foto.
                  En die moet het daar zeker niet mee eens zijn, maar het is dan wel voor die persoon duidelijk waarom hij/zij veel of weinig punten van jou heeft gekregen.
                  Kijk bvb naar de top 5 van vorige challenge: allemaal hebben ze minstens 1 keer 3 of minder punten gekregen. Wel, uit de commentaren is dat niet af te leiden en ik zie ook geen enkele reden waarom deze foto's zo'n lage scores zouden moeten krijgen.
                  Misschien hebben die personen een heel goede reden, maar dat gaan we dus nooit weten. Jammer ;-)

                  Ik blijf bij mijn mening dat voor mij jouw inzending er te veel bewerkt uitziet. Dan zal het niet aan een HDR of verscherping liggen, maar wel het (te veel) optrekken van het contrast...
                  De 'jammer' op het einde van mijn commentaar slaat op het feit dat ik je een 7 heb gegeven (als ik het mij nog herinner) maar dat het evengoed een 9 of 10 had kunnen zijn, ware de foto niet zo 'hard en agressief' geweest. Het was zeker niet neerbuigend bedoeld.

                  Soit, tot in de volgende challenge, met of zonder commentaar ;-))

                  Grtz,
                  VQB

                  Comment


                  • #24
                    Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                    Zoals ik al eerder aanhaalde, verander van Commentaar naar Advies.

                    Zeg tegen eender welke persoon : je gaat Commentaar krijgen ... het doet bij de meesten al een zekere vechtlust ontstaan.
                    Zo van, hoe commentaar krijgen, wie of wat denkt die kl**tz*k wel dat hij is!
                    Dat is -zo denk ik- eigen aan de meeste mensen zelfs als ze niet weten of de commentaar neutraal, negatief of positief zal zijn.

                    Zeg dan tegen dezelfde persoon : je gaat Advies krijgen ...
                    Dan veranderd de vechtlust in een gemoedelijker gevoel van oké, laat maar komen, ik zal wel zien wat ik ermee kan doen.

                    Dat houdt dus wel in dat je dan best van het concept Originaliteit / Compositie / Kleur-licht / Indruk moet afstappen.
                    Originaliteit en Indruk kunnen behouden blijven omdat je daarop perfect advies kan geven.
                    Compositie en Kleur-licht is veel delicater en eerder een individueel gevoel of indruk.

                    Compositie : Waarom is de foto zo genomen? Kon het wel enigszins anders ? Dat weet alleen de fotograaf.
                    Zo kreeg ik bv. commentaar op enkele van mijn foto's dat de compositie niet goed gelukt was.
                    In uw visie is dat misschien correct maar wegens allerhande beperkingen (om er maar enkele te noemen, een kleine keuken met storende stopcontacten,
                    rondzwervend vuil, een hinderlijk geplaatste vuilnisbak en zitbank) moest ik de foto trekken zoals ik hem kon nemen.
                    Goed beseffende dat er bijna geen andere opties waren ... en ik veronderstel dat ik niet de enige fotograaf ben die zich hierin terugvind.

                    Kleur-licht : de commentaar was "Paars naar magenta en groen. Niet echt complementair". Ik heb daarop niet gereageerd maar ...
                    als je googelt => Complementaire kleuren wetenschappelijk en je bekijkt dan de kleurencirkel, dan stel je vast dat dit perfect matcht.
                    Idem zo met de kleurenschijf die ik van LesC ontving op mijn vraag "Moeten we rekening houden met het traditionele of met wetenschappelijke systeem?"
                    Sorry LesC, het is niet mijn gewoonte om andere personen in mijn postings te vermelden maar om duidelijk te maken dat ik de kleurenschijf niet
                    van Pietje Snot ontvangen heb kon ik echt niet anders.


                    Kleur-licht : of dat de zwart/wit omzetting niet goed gelukt is en dit terwijl ik geen foto's bewerk of aanpas.
                    Uw commentaar van "Had er nu nog een laagje mist gehangen" heb ik -alhoewel ik geen mistmachine in mijn bezit heb- wel vlot geaccepteerd.
                    Ik ben zelfs op een mistige ochtend een keertje terug gereden om een gelijkaardige foto met mist te maken, helaas hing er daar
                    (bosrand vlak naast de velden gelegen) een beetje teveel mist en was de trap daardoor (zelfs met het blote oog) bijna niet zichtbaar.

                    Advies geven houdt in dat je geen futiliteiten gaat zoeken bij foto's maar de fotografen er attent
                    kunt op maken dat sommige delen van een foto overbelicht zijn of dat het water uit de zee wegloopt aan die ene kant of ...

                    Een heel epistel geschreven alleen maar om te zeggen dat sommige dingen alleen maar subjectief kunnen beoordeeld worden.
                    Met dank aan Wikipedia = Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op
                    of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit

                    Comment


                    • #25
                      Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
                      Zoals ik al eerder aanhaalde, verander van Commentaar naar Advies.

                      Zeg tegen eender welke persoon : je gaat Commentaar krijgen ... het doet bij de meesten al een zekere vechtlust ontstaan.
                      Zo van, hoe commentaar krijgen, wie of wat denkt die kl**tz*k wel dat hij is!
                      Dat is -zo denk ik- eigen aan de meeste mensen zelfs als ze niet weten of de commentaar neutraal, negatief of positief zal zijn.

                      Zeg dan tegen dezelfde persoon : je gaat Advies krijgen ...
                      Dan veranderd de vechtlust in een gemoedelijker gevoel van oké, laat maar komen, ik zal wel zien wat ik ermee kan doen.

                      Dat houdt dus wel in dat je dan best van het concept Originaliteit / Compositie / Kleur-licht / Indruk moet afstappen.
                      Originaliteit en Indruk kunnen behouden blijven omdat je daarop perfect advies kan geven.
                      Compositie en Kleur-licht is veel delicater en eerder een individueel gevoel of indruk.

                      Compositie : Waarom is de foto zo genomen? Kon het wel enigszins anders ? Dat weet alleen de fotograaf.
                      Zo kreeg ik bv. commentaar op enkele van mijn foto's dat de compositie niet goed gelukt was.
                      In uw visie is dat misschien correct maar wegens allerhande beperkingen (om er maar enkele te noemen, een kleine keuken met storende stopcontacten,
                      rondzwervend vuil, een hinderlijk geplaatste vuilnisbak en zitbank) moest ik de foto trekken zoals ik hem kon nemen.
                      Goed beseffende dat er bijna geen andere opties waren ... en ik veronderstel dat ik niet de enige fotograaf ben die zich hierin terugvind.

                      Kleur-licht : de commentaar was "Paars naar magenta en groen. Niet echt complementair". Ik heb daarop niet gereageerd maar ...
                      als je googelt => Complementaire kleuren wetenschappelijk en je bekijkt dan de kleurencirkel, dan stel je vast dat dit perfect matcht.
                      Idem zo met de kleurenschijf die ik van LesC ontving op mijn vraag "Moeten we rekening houden met het traditionele of met wetenschappelijke systeem?"
                      Sorry LesC, het is niet mijn gewoonte om andere personen in mijn postings te vermelden maar om duidelijk te maken dat ik de kleurenschijf niet
                      van Pietje Snot ontvangen heb kon ik echt niet anders.


                      Kleur-licht : of dat de zwart/wit omzetting niet goed gelukt is en dit terwijl ik geen foto's bewerk of aanpas.
                      Uw commentaar van "Had er nu nog een laagje mist gehangen" heb ik -alhoewel ik geen mistmachine in mijn bezit heb- wel vlot geaccepteerd.
                      Ik ben zelfs op een mistige ochtend een keertje terug gereden om een gelijkaardige foto met mist te maken, helaas hing er daar
                      (bosrand vlak naast de velden gelegen) een beetje teveel mist en was de trap daardoor (zelfs met het blote oog) bijna niet zichtbaar.

                      Advies geven houdt in dat je geen futiliteiten gaat zoeken bij foto's maar de fotografen er attent
                      kunt op maken dat sommige delen van een foto overbelicht zijn of dat het water uit de zee wegloopt aan die ene kant of ...

                      Een heel epistel geschreven alleen maar om te zeggen dat sommige dingen alleen maar subjectief kunnen beoordeeld worden.
                      Met dank aan Wikipedia = Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op
                      of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit
                      Alweer een mooi betoog dat ik helemaal kan volgen en onderschrijven.
                      Er gaat niets gebeuren of veranderen, dat weet ik ook wel, maar er werd een poging ondernomen. Alweer.
                      Gelukkig zijn er nog leden die hun visie durven openbaar brengen, pb's worden niet beantwoord @Wim, waarom zou ik als de discussie hier open kan gevoerd worden?
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Alweer een mooi betoog dat ik helemaal kan volgen en onderschrijven.
                        Er gaat niets gebeuren of veranderen, dat weet ik ook wel, maar er werd een poging ondernomen. Alweer.
                        Gelukkig zijn er nog leden die hun visie durven openbaar brengen, pb's worden niet beantwoord @Wim, waarom zou ik als de discussie hier open kan gevoerd worden?
                        Is dit écht... via PB achter de rug van heel wat mensen hier proberen verder te discussiëren, of iemand achter zich proberen te krijgen zodat niemand het weet.... het wordt van langs om mooier .
                        Als het achter de rug moet gaan gebeuren, dan zegt dit genoeg volgens mijn bescheiden mening.
                        Bedankt LL om dit te melden.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                          Man, man, man.....al die discussies!
                          Ik weet maar één ding....de beste foto zal uiteindelijk winnen...met of zonder commentaar, zowel neg. of pos.
                          Het is misschien wel niet leuk als je neg. reacties krijgt, maar daar kan je nog iets van leren. En ben je niet akkoord met wat iemand zegt over je foto....REAGEER dan daarop!!
                          Vertel de persoon hoe die foto genomen is en waarom je bv op die manier de foto gepost hebt.
                          De scores...hmmm....kan mij daar ook veel aan ergeren....die 1tjes, 2tjes,3tjes...terwijl anderen dan 7,8 en 9 geven....maar uiteindelijk....ik zeg het nogmaals....de beste zal winnen!
                          Of er daar een oplossing voor is, neen, dat denk ik niet.
                          En eerlijk...als ik dit hier alles lees heb ik gewoon geen zin meer om deel te nemen....ik doe mee om dingen te fotograferen die ik normaal nooit vastleg, het is een uitdaging en je leert zoveel bij...
                          Maar als dit op zo'n manier moet gebeuren...tja....
                          Komt overeen...laten we genieten van de challenge, das toch zo leuk om te doen!!!
                          Gr Pascale
                          Last edited by tantine; 5 juni 2017, 16:46.
                          Eerlijkheid duurt het langst!!
                          Mijn website: http://www.degrafon.be/

                          Comment


                          • #28
                            Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Is dit écht... via PB achter de rug van heel wat mensen hier proberen verder te discussiëren, of iemand achter zich proberen te krijgen zodat niemand het weet.... het wordt van langs om mooier .
                            Als het achter de rug moet gaan gebeuren, dan zegt dit genoeg volgens mijn bescheiden mening.
                            Bedankt LL om dit te melden.
                            Graag gedaan, 't zal meteen ook één van mijn laatste meldingen worden.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
                              Zoals ik al eerder aanhaalde, verander van Commentaar naar Advies.
                              ....
                              Een heel epistel geschreven alleen maar om te zeggen dat sommige dingen alleen maar subjectief kunnen beoordeeld worden.
                              Met dank aan Wikipedia = Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op
                              of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit
                              En dit samengevat waar het steeds om draait. Fotobeoordeling is een subjectief spel. Een spel waarbij je als toeschouwer emotioneel berokken bent en die door dat emotioneel gebeuren een waarde toe meet.
                              Nergens is er voor die subjectieve beoordeling een waardeschaal. Iemand ide graag blauw ziet kworteert blauwe kledij hoger dan rode en dit al zeker indien rood eerder tot zijn lelijke kleuren behoort.
                              De commentaar. Zie dit inderdaad als een persoonlijk gegeven, uitgedrukte emotie van de toeschouwer. Dat daar een andere titel kan aan gegeven worden verandert niets aan de inhoud.
                              Indien ik opmerk dat er wat 'rommel' staat op de achtergrond betekent dit dat dit me trof. Of die rommel al dan niet effectief kan verwijderd worden is niet de bedoeling van de commentaar. Het kan wel een tip zijn dat dit anderen eventueel stoort en dat je als fotograaf er misschien niet op hebt gelet.
                              Dat een foto genomen wordt door een fotograaf en dat hij zo probeert zijn ervaring, gevoelen weer te geven is de normaalste zaak. Met het geven van commentaar is het niet de bedoeling om de fotograaf zijn gedachtengoed te veranderen.niet
                              Dit doet me denken aan een hele poos terug, toen hier iemand steevast continue onscherpe beelden postte. Bij de opmerking dat de beelden niet scherp waren, was zijn reactie er één van: Dat weet ik ook wel en daar hoeven jullie mij niet op te duiden. Ik als fotograaf wil dit zo...
                              Er is dan een aardig stukje afgeschreven geworden. En zowel de fotograaf als de toeschouwer hadden vermoedelijk gelijk. De fotograaf toont de wereld zoals hij dat wil. De toeschouwer vertelt de fotograaf dat zijn verhaal niet overkomt ...
                              Zie de commentaren in Challenge als een idee hoe een toeschouwer dat beeld, gevoel eerder probeert te zien. Daar is niets verkeerd of vijandigs aan.

                              Die bakstenen gevel, ik zou die persoonlijk in een grijstint gezet hebben ... Een ander zou die eerder in de kleur gehouden hebben. Wat is er nu verkeerd om dit aan elkaar te melden ?
                              Challenge is geen wedstrijd op zich, het is een oefening die je maakt, doet. De oplossingen zijn steeds goed.
                              Vaak wordt gewezen dat het zien van al geposte foto's kan bijdragen om nog je eigen idee nog meer volume te geven. Waarom kunnen commentaren dat dan niet ?
                              Maar soit. Blijkbaar hebben weinigen zin naar een beoordeling van een ander en vooral indien ze niet van het type mooi, prachtig ... zijn.

                              De eindcijfers zullen met de commentaren weg of niet niet echt verschillen hoor. Alleen spijtig voor diegene die dan laag scoort tegen zijn vermoeden in, zonder ook maar één reactie te zien van wat er eventueel fout kan zijn gelopen. Maar mij niet gelaten. Een pak werk minder.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Die bakstenen gevel, ik zou die persoonlijk in een grijstint gezet hebben ... Een ander zou die eerder in de kleur gehouden hebben.
                                Wat is er nu verkeerd om dit aan elkaar te melden ?
                                ....
                                Blijkbaar hebben weinigen zin naar een beoordeling van een ander en vooral indien ze niet van het type mooi, prachtig ... zijn.
                                Hey Wim,
                                er is niks verkeerd mee dat het vermeld wordt maar wel HOE men het zou melden!
                                Ik ben het niet eens met U en vind dat sommige beoordelingen voorbarig, niet correct en of zelfs kleinerend zijn.
                                Als je laat weten dat je het persoonlijk in een grijstint gezet zou hebben, oké dat is duidelijk uw mening ( en misschien een advies ).
                                Maar wat er dan vaak extra aan toegevoegd wordt is commentaar (volgens anderen is dat dan weer kritiek en of die terecht is ? )

                                Zo lees ik opmerkingen bij sommige foto's ( en ik citeer ) ...
                                - De foto had mooier geweest bij een helblauwe lucht.
                                ( de fotograaf verklaart nadien waarom hij die witte lucht gebruikte ... en misschien vond ik het dan wel mooier met donkere, dreigende wolken ??? )
                                - Achtergrond had je beter ook volledig zwart gemaakt. Nu is nog een blauwe en oranje kleurzweem merkbaar.
                                ( Misschien was dit ook een bewuste keuze of Photoshop dan maar gebruiken ??? )
                                - Ik had wel de achtergrond wit gemaakt, ofwel de kledij in lichtere kleuren.
                                ( De huidtinten moesten de complementaire kleuren weergeven, dus een bewuste keuze v/d fotograaf, wat doet de kleur van de achtergrond en of de kleding er dan toe ??? )
                                - Geeft de indruk van 'lui' te zijn: als je veel kleuren toont zullen er wel complementaire tussen zitten.
                                ( zacht omschreven maar leuk om te lezen ? , luierik )
                                Einde citaat.

                                Trouwens, ik heb slechts enkele foto's geraadpleegd maar ik weet zeker dat we zo kunnen nog wel even kunnen doorgaan.
                                Is dat "commentaar" of op het randje af "kritiek" en zo ja, wat heeft zulke commentaar voor nut ?
                                Als iedereen de visie van de fotograaf respecteert en zich afvraagt -of het vraagt- waarom hij hem zo gemaakt heeft alvorens zulke commentaren te posten
                                dan zou er veel minder wrevel en nijd maar vooral meer wederzijds respect zijn.
                                En respect voor elkaars werk en inzending is toch ook een belangrijk onderdeel om de goesting te behouden om maandelijks deel te nemen.

                                Aan alle fotografen (en vooral aan de hobbyfotografen) het zijn jullie inzendingen (de foto's) die deze site interessant maken en niet de commentaren.
                                Althans, dat is nu eens mijn mening !

                                Groetjes, Mikko2

                                Pps. moest ik nu mijn uitgebrachte stem kunnen veranderen, ik zou het direct doen,
                                Last edited by Mikko2; 11 juni 2017, 06:37.

                                Comment

                                Working...
                                X