Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

    Vanaf begin dit jaar heeft Wim.Vanmaele, in samenspraak met mij, bij elke foto tijdens elke Challenge (en dat zijn er intussen vijf!) een uitgebreid commentaar geplaatst. In het begin zijn er een aantal inzenders geschrokken, maar sommigen onder hen zijn, in navolging van Wim, tevens wat commentaar beginnen leveren. D'er is ook wat polemiek ontstaan, sommigen spreken zich heel duidelijk uit tegen commentaar, terwijl anderen dan weer blij zijn met tips ter verbetering van hun foto.
    D'er is zelfs een hele topic in dit subforum aan gewijd: http://forum.belgiumdigital.com/f13/...ar-547160.html

    We hebben intussen genoeg geëxperimenteerd, en hebben nu de maand juni om te concluderen of we ermee doorgaan of niet. Omdat mogelijks niet elke inzender akkoord gaat, zouden we, mocht de meerderheid beslissen om ermee door te gaan, tevens de mogelijkheid willen voorzien om bv in het eerste commentaarveldje onder je inzending de tekst: geen commentaar aub te plaatsen.

    Deze poll wordt afgesloten einde maand juni. De zomerchallenge is dan al een maand bezig, maar het opladen/becommentariëren/scoren kan pas vanaf 1 juli beginnen.
    40
    Jazeker! Laat maar komen!
    0%
    13
    Nee
    0%
    17
    Ja, maar de inzender mag vragen om geen commentaar
    0%
    10

    The poll is expired.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

    ikzelf vind het niet erg en leer er van bij.
    Of het andere hun stemgedrag beïnvloedt? Misschien, maar so be it. Het is niet dat het draait om het presidentsschap. Maar ik kan begrijpen dat sommigen hier toch gevoeliger op reageren, dus optie 3 dan maar.

    Comment


    • #3
      Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

      Het geven van punten niet langer anoniem maken, maar de namen vrijgeven NA de challenge is wel een heel goede optie.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Het geven van punten niet langer anoniem maken, maar de namen vrijgeven NA de challenge is wel een heel goede optie.
        neen, lijkt me net niet. Dat zal mensen weerhouden van ook de foto's te beoordelen die ze niet zo goed vinden.

        Comment


        • #5
          Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
          neen, lijkt me net niet. Dat zal mensen weerhouden van ook de foto's te beoordelen die ze niet zo goed vinden.
          Het gaat vooral overdreven stemmen verhinderen, en daarmee bedoel ik beide richtingen.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

            Gelukkig (of helaas?) valt er niet aan de software te sleutelen. Ik denk dat deze poll in te stellen valt dat achteraf alle namen zichtbaar worden, maar die van de Challenge zijn enkel voor mij zichtbaar. En dan nog niet op een overzichtelijke manier. Af en toe moet ik namelijk iemand op z'n vingers tikken die uitsluitend (te?) lage cijfers geeft, maar dan moet ik de scores zien van elke individuele inzending. Ik heb die namen ook nodig omdat soms, zo opeens, vreemde namen (mensen die niet op het forum verschijnen, of zelf inzenden of zo) hoge scores aan een welbepaalde foto geven. Dan is het ook de inzender die door mij gecontacteerd wordt (stemmen ronselen?) en opvallende scores worden dan onverbiddelijk verwijderd.
            Ik heb aan de vorige discussie niet deelgenomen, maar ik wil hier nogmaals benadrukken dat ik er zelf mee stop op de dag dat vals spel de regel wordt.
            Last edited by LesC; 1 juni 2017, 11:46.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

              Dit is een challenge. Je stuurt dus een foto op die je door anderen wilt laten beoordelen (dmv punten). Ik vind het dan ook 'beleefd' om, hetzij in korte bewoordingen, hetzij heel gedetailleerd, uit te leggen wat je goed en niet goed vindt aan de foto. En ik ben de eerste om te zeggen dat mijn commentaren niet altijd even geslaagd of to the point zijn. Maar zelf vind ik het altijd heel vreemd om bij andere foto's die ik zelf goed vind, punten tegen te komen van 3 en minder, zonder in de commentaren te kunnen lezen waarom. Neem nu afgelopen maand: de bol van katrien1957, de rietjes van lilybie, de tunnel van tantine, de gaten van frakske, ... Allemaal hebben ze minstens 1 score van 3 of minder gekregen (jaja, strategische stemmen...). Dus voor mij: commentaar jazeker, en à priori niet laten blokkeren door de inzender.

              Comment


              • #8
                Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                Ik doe sinds een paar maanden mee, speciaal om commentaar op een foto te krijgen. Dus ik zou het jammer vinden als het niet meer zou gebeuren.

                Comment


                • #9
                  Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                  Commentaar moet kunnen maar niet zoals het er nu aan toegaat, korter en to the point, geen hoop blabla.
                  de verbeterpunten zijn I.m.h.o. dikwijls geen verbeterpunten maar een visie van 1 iemand en dat is erg subjectief, ik ben het dikwijls niet eens met die suggesties maar discussie leidt dan toch te ver.
                  Ik hou het nog in beraad of ik al dan niet stem ...
                  Wat ik wel vind is dat deze stemming zou moeten voorbehouden zijn aan deelnemers(van de laatste jaren)
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VQB Bekijk bericht
                    Dit is een challenge. Je stuurt dus een foto op die je door anderen wilt laten beoordelen (dmv punten). Ik vind het dan ook 'beleefd' om, hetzij in korte bewoordingen, hetzij heel gedetailleerd, uit te leggen wat je goed en niet goed vindt aan de foto. En ik ben de eerste om te zeggen dat mijn commentaren niet altijd even geslaagd of to the point zijn.
                    @ VQB: Bij deze alsnog bedankt om na afsluiten van de challenge nog te reageren op mijn vraag over de vermeende bewerking van mijn foto . De foto is bewust genomen in vol hard zonlicht en daarbij ook nog de instellingen van het contrast in de camera opgetrokken. Zoals Wim terecht opmerkte "hard en agressief" en dat was ook helemaal mijn bedoeling want ik ben geen liefhebber van plat grijze tinten in een Z/W foto. Verder geen enkele andere bewerking toegepast.Ik heb voorheen al aangegeven dat ik geen probleem heb met gefundeerde commentaar maar als je van iets niet zeker bent reageer dan niet. Wat mij vooral ergerde aan uw comment was op het einde het betuttelende "jammer" dat vond ik helemaal niet "beleefd" maar eerder neerbuigend
                    Nu op naar de volgende challenge

                    Mvg Yves.
                    Last edited by yves23; 2 juni 2017, 12:51.
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                      Raar, raar, raar, dat er zijn die niet snappen dat het geven van commentaar, wanneer er nog punten moeten/mogen gegeven worden, het stemgedrag (het aantal punten dat men geeft) beïnvloedt.
                      Ik denk ook reeds te weten wat het resultaat van de poll zal zijn, net zoals ik er vijf juist had van de top 10 voor de maand mei .
                      Maar dat is dan ook niet moeilijk, de volgend keer ga ik er weer zéker vijf juist hebben, dat zullen dan ook de besten zijn denk ik.
                      Maar soit, alle inspanningen van LesC ten spijt, we drinken een pint, pissen een plas, en alles blijft zoals het was .
                      Last edited by Guest17; 2 juni 2017, 17:43.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                        Ik ben voorstander van commentaar zolang er iets uit te leren valt maar ik begrijp ook dat er anderen liever geen hebben.
                        Daarom mag de vrije keuze voor iedereen voor mij primeren => Ja, maar de inzender mag vragen om geen commentaar

                        Tevens heb ik enkele voorstellen maar ik weet niet of ze realiseerbaar zijn:
                        1) Laat alleen wie een foto gepost heeft waarderingen plaatsen ( gedaan met stemmen ronselen )
                        Zijn er bvb. 37 foto's geplaatst dan kunnen deze 37 personen - en niemand anders - hun stemmen uitbrengen.

                        2) Verander Commentaar in Advies en / of maak de commentaar pas na het afsluiten van de stemming openbaar !!!
                        Ik ben iemand die zelden of nooit commentaar geeft, ik probeer wel een oprechte repliek te geven op opmerkingen of commentaren
                        Een foto mag een meesterwerk zijn maar als ik hem niet goed vind dan ben ik nog steeds niet geneigd om commentaar te geven.

                        En nog een kleine opmerking die geen verband heeft met deze poll maar waar misschien een nieuwe enquête moet voor opgestart worden.
                        Of misschien kan het eens als voorwaarde in de omschrijving van de opdracht van de maand ingelast worden ...
                        Van de winnende inzendingen ( sinds mei 2016 tot op heden ) zijn er slechts 2 foto's GEEN close-up, detail- of studiofoto.
                        Pas op, ik bedoel niet dat de winnaars onterechte winnaars zouden zijn ( voor het merendeel hoorden de winnaars sowieso bij mijn top 3 ).
                        Maar buiten bruggen en trappen ( waar close-ups bijna onmogelijk zijn ) vind ik spijtig genoeg geen enkel wijds beeld terug.
                        Hopelijk brengt de Challenge "Toerist in eigen buurt" daar verandering in.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                          Mooie bijdrage Mikko2, zowat alles kan ik zonder meer volgen.
                          Laat dan ook iemand pas commentaar geven als ze een foto gepost hebben, lijkt mij een logisch vervolg op jouw eerste punt.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                            Ik heb strikt gezien NEE gestemd. Ik vind, zolang de challenge loopt, het beeld moet spreken. Geen titels en geen commentaar.
                            Echter, er mag/moet na de verkiezing van de winnaar de mogelijkheid gegeven worden om te bespreken. Mss een apart forum ?J

                            YMMV
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gaan we door met commentaar in de Challenge zoals de afgelopen maanden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Ik heb strikt gezien NEE gestemd. Ik vind, zolang de challenge loopt, het beeld moet spreken. Geen titels en geen commentaar.
                              Echter, er mag/moet na de verkiezing van de winnaar de mogelijkheid gegeven worden om te bespreken. Mss een apart forum ?J

                              YMMV
                              Dat laatst kan uiteraard altijd hier, in het subforum Challenge-of-the-month, en het is eenvoudig genoeg om foto's van de Challenge site naar hier te linken.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X