Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Emotie weinig aanwezig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Emotie weinig aanwezig?

Juist alle foto's van de challenge punten gegeven. Wat me deze maand opviel is dat er veel foto's bij waren die imho totaal niets met het thema te maken hadden. Het is toch niet omdat je een kind of gezicht fotografeert dat je automatisch emotie hebt?

Ben ik alleen met deze mening?
    Last edited by rept; 25 augustus 2004, 01:57.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

Re: Emotie weinig aanwezig?

Ik kan je daar volledig in bijtreden, was ook mijn mening.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik vind het één van de zwakste challenges tot nu toe, er zijn er maar een paar bij die ik aan mijn muur zou willen hangen, en laat dat nu net de maatstaf zijn die ik hanteer om te quoteren
      Mark (300D)

Comment

Je bent niet alleen in die mening... ik ben het hartgrondig met je eens - er staan nogal wat snapshots tussen die bij mij zelfs het familiealbum niet zouden halen. Los daarvan kunnen ze nog wel een emotie tonen misschien of een emotie losmaken bij de kijker.

In mijn optiek: ik kijk eerst of de foto voldoet aan de opdracht. Dat bepaalt in grote lijnen wat mijn beoordeling zal zijn. Daarna komen zaken als originaliteit, esthetiek en techniek aan de orde. Of ik een plaat hier aan de muur zou willen hangen heeft weinig te maken met de beoordeling mijn inziens, daar kunnen heel andere dingen aan ten grondslag liggen...

Overigens geeft het eindresultaat maar weer eens aan hoe moeilijk fotografie kan zijn om emotie in beeld te brengen. Daardoor is het dan misschien ook juist wel een hele goede uitdaging!
        Last edited by Joost; 25 augustus 2004, 09:53.

Comment

Wel, ik vond het ook een moeilijke. Zowel om te beoordelen als om te maken.
          Is emotie (plotselijke ontroering) een gevoelstoestand, of moet het dat in je oproepen, of moet de foto het uitdrukken of juist oproepen?
          Maar ik moet jullie bijtreden, het is/was een komkommermaand....

Pffffw, hopelijk mag ik bij jullie aan de muur
          lijn
          canon eos 350d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katelijn
            Is emotie (plotselijke ontroering) een gevoelstoestand, of moet het dat in je oproepen, of moet de foto het uitdrukken of juist oproepen?
            Da's simpel... de opdracht van de Challenge schrijft:
            Vreugde, verdriet, boosheid, ... maak een foto die ons emoties toont.
            Nu is het met mensen wel zo dat het zien van emoties bij anderen ook vaak emoties bij de kijker oproept. Vooral als'ie dat kan correleren naar een eigen emotie uit het verleden. Kortom: je eigen beleving van de foto is m.i. een goede indicatie of de foto ook emotie toont. En daar zit 'm dan ook meteen het venijn: emotie wordt versterkt door herkenbaarheid. Iemand die zelf kleine kinderen heeft zal waarschijnlijk veel eerder vinden dat een fotootje van een lachende koter emotie laat zien dan ik bijvoorbeeld (vrijwillig kinderloos dus ).

De beste foto van deze Challenge vind ik dan ook de foto die, los van het onderwerp, bij iedereen herkenbare emoties laat zien en daarnaast ook gewoon als foto nog geslaagd is.

Pffff... niet eenvoudig hoor, deze opdracht
            Last edited by Joost; 25 augustus 2004, 10:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              Da's simpel... de opdracht van de Challenge schrijft:
              Nu is het met mensen wel zo dat het zien van emoties bij anderen ook vaak emoties bij de kijker oproept. Vooral als'ie dat kan correleren naar een eigen emotie uit het verleden. Kortom: je eigen beleving van de foto is m.i. een goede indicatie of de foto ook emotie toont. En daar zit 'm dan ook meteen het venijn: emotie wordt versterkt door herkenbaarheid. Iemand die zelf kleine kinderen heeft zal waarschijnlijk veel eerder vinden dat een fotootje van een lachende koter emotie laat zien dan ik bijvoorbeeld (vrijwillig kinderloos dus ).

De beste foto van deze Challenge vind ik dan ook de foto die, los van het onderwerp, bij iedereen herkenbare emoties laat zien en daarnaast ook gewoon als foto nog geslaagd is.

Pffff... niet eenvoudig hoor, deze opdracht

Joost het is inderdaad geen gemakkelijke opdracht.
              Maar ik vind dat er nog iets ontbreekt aan jouw aanvulling.
              Christian zegt heel duidelijk
              Voor alle duidelijkheid: de foto moet een bepaalde emotie voorstellen/weergeven, het is niet de bedoeling dat hij een bepaalde emotie loswekt wat iets anders is...
              Het probleem is dat de fotograaf de enigste persoon is die de emotie van de persoon het sterkst kan weergeven.
              Neem nu die visser. Voor ons is er weinig emotie te zien.
              De poster echter heeft al gereageerd met het zeggen : van ja maar die was enorm boos dat hij niets had gevangen.
              Neem die kleine met dat ijsje. Is daar emotie op te zien op de foto? neen, maar... het zou kunnen dat die kleine enorm blij is, dat hij een hele dag heeft moeten zagen om dat ijsje.
              Neem die overgrootmoeder. Die straalt van geluk. De eerste keer ze haar achterkleinkind ziet. Het is het 11e achterkleinkind, maar het eerste achterkleinkind dat de naam verderdraagt. Dat zijn emoties die heel sterk zijn, maar die heel moeilijk zijn weer te geven in een foto.
              Inderdaad zijn kinderen heel dankbaar daarvoor. Je kan wachten tot je kind eens heel goed weent en dan een foto nemen.
              Maar niet iedereen heeft kinderen, en niet iedereen heeft daartoe de kans.
              Je kan ook een scène opzetten, maar ik vind dat emoties een spontane shot moet zijn, als dan je achtergrond niet zo gelukkig gekozen is, dan moet je dat er maar bijnemen vind ik.
              Het was een heel moeilijke opdracht.
              Allé en nu stop ik met zeveren

Comment

@Act: we zeggen in grote lijnen toch hetzelfde? Op de foto moet emotie te zien zijn, de rest kan slechts helpen bij de beoordeling van zo'n plaat. Wat je verder met je voorbeelden wilt verduidelijken gaat even aan mij voorbij.

Oorspronkelijk geplaatst door Act
                Je kan ook een scène opzetten, maar ik vind dat emoties een spontane shot moet zijn, als dan je achtergrond niet zo gelukkig gekozen is, dan moet je dat er maar bijnemen vind ik.
                Dat vind ik dus niet. We zijn niet bezig met registratieve / journalistieke fotografie waarbij (deels) voorbij gegaan mag worden aan de esthetiek van het beeld. Als de achtergrond te wild is, dan doet dat vaak afbreuk aan het eindresultaat. Of je er wat aan kunt doen is een ander verhaal, maar hoe jammer het op dat moment ook moge zijn, voor een uitdaging als deze is zo'n beeld dan stomweg minder geschikt.

Als fotograaf kunnen we maar 1 ding voor ons laten spreken: onze beelden. Alle verhalen eromheen doen niet terzake. Een sporter die minder punten maakt dan zijn tegenstander verliest, ook al komt dat misschien wel door ziekte of allerlei andere externe factoren. In dit soort fotografische uitdagingen is dat niet anders: hij/zij die komt met het beste beeld dat binnen de regels valt wint. En waar de een daarvoor zij/haar kinderen op de plaat zet die toevallig "onder handbereik" zijn moet de ander naarstig op zoek naar een boeiend onderwerp. De kansen echter dat die tweede later met een boeiend beeld op de proppen komt zijn echter duidelijk groter - misschien wel omdat de fotograaf niet meteen emotioneel betrokken is bij het onderwerp en daardoor objectiever kan oordelen over het eindresultaat. C'est la vie, eh!?

Edited to add: misschien zit hier wel de verwarring:
                De beste foto van deze Challenge vind ik dan ook de foto die [, los van het onderwerp, bij iedereen herkenbare] emoties laat zien en daarnaast ook gewoon als foto nog geslaagd is.

Vierkant haken toegevoegd: ik bedoelde dus vooral dat de foto emoties moet laten zien waar eenieder zich mee kan identificeren c.q. wat bij voor kan stellen. Een beeld van een huilend kind identificeer ik misschien eerder met een verwend kreng dat om aandacht vraagt dan met een kind dat zijn/haar huisdier kwijt is als je snapt wat ik bedoel. Het eerste is geen emotie, het tweede wel.
                Last edited by Joost; 25 augustus 2004, 15:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rept
                  Juist alle foto's van de challenge punten gegeven. Wat me deze maand opviel is dat er veel foto's bij waren die imho totaal niets met het thema te maken hadden. Het is toch niet omdat je een kind of gezicht fotografeert dat je automatisch emotie hebt?

Ben ik alleen met deze mening?
                  Ben ik het volledig mee eens. Het onderwerp is ook extreem moeilijk (vind ik dan toch) en wat voor de een emotie is (omdat hij de situatie van de foto kent) is dat voor een buitenstaander vaak niet. Maar als buitenstaander is het makkelijk oordelen, maar zelf wacht ik tot de volgende challenge (die hopelijk een iets makkelijker thema heeft).
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

Comment

Ik had gedacht dat deze challenge ook wel een uitdaging zou zijn voor de straatfotografen onder ons maar daar heb ik niet zo veel van gezien, jammer.

Comment

lees steeds meer dat er slechte foto's bijzitten, ik heb er toch al enkele gezien waarvan ik denk Nou die is echt heel mooi..

Maar wat ik me afvraag, indien jullie "Lage"scores gaan geven, vermelden jullie dit ook bij een reactie, waarom je een laag punt geeft ?
                      een challenge is om te leren toch?
                      Gelukkig heeft iedereen een eigen visie op fotografie
                      mvg
                      gabriella
                      Canon 300D en 350D
                      canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                      canon 20-35 usm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gabriella
                        lees steeds meer dat er slechte foto's bijzitten, ik heb er toch al enkele gezien waarvan ik denk Nou die is echt heel mooi..
                        Het een sluit het ander niet uit...
                        Maar wat ik me afvraag, indien jullie "Lage"scores gaan geven, vermelden jullie dit ook bij een reactie, waarom je een laag punt geeft ?
                        een challenge is om te leren toch?
                        Als het gaat om reacties op fotos ben je beter af in het forum. Daar kun je dan gerichter vragen en antwoorden krijgen. Een kritiek die eenmalig 1 kant op gaat is zinloos (en gaat dan vaak ook niet verder dan "Mooie foto, 2TU, kijk ook eens naar de mijne....". Oh nee, da's een andere site )

Gelukkig heeft iedereen een eigen visie op fotografie
                        Hartgrondig mee eens .

Comment

ben niet helemaal met je stelling eens,
                          Soms zie je vaak hele goede foto's met 3 tot 4 lage score's soms ook 1en ertussen.
                          Maar ja deze discussie blijft altijd komen / doorgaan
                          mvg
                          gabriella
                          Canon 300D en 350D
                          canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                          canon 20-35 usm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gabriella
                            ben niet helemaal met je stelling eens,
                            Soms zie je vaak hele goede foto's met 3 tot 4 lage score's soms ook 1en ertussen.
                            Maar ja deze discussie blijft altijd komen / doorgaan
                            Dit zal je altijd blijven houden. Zelf geef ik eigenlijk nooit lager dan een 3 (bij een 3 heb je voor mij óf de opdracht niet nageleefd (bv geen emotie) óf een technisch hele slechte foto gemaakt). Ik verbaas mij ook wel over de lage scores van sommige goede foto's, maar ik denk dan maar dat niet iedereen even serieus met de challenge bezig is.
                            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                            --------

Comment

Ik vond het persoonlijk een heel moeilijke opgave en ben dan ook wat verrast dat er toch zo veel inzendingen zijn. Maar als ik dan de foto's bekijk, heb ik bij veel inzendingen het gevoel dat het om een gewoon familiekiekje gaat. Niet dat er iets mis is met familiekiekjes maar als objectieve kijker voel of zie je toch niet dezelfde emotie als diegene die de foto gemaakt heeft en vaak ontbreekt het ook aan creativiteit in dergelijke "snapshots". Er zijn dit keer bij de inzendingen ook maar weinig andere/originele/creatieve interpretaties van het thema bij.

Het was dit keer duidelijk geen gemakkelijk thema.

Ik ben ook benieuwd om de foto's te zien van hen die in deze topic posten... hopelijk staan de beste stuurlui niet aan wal ...
                              Last edited by filipo; 27 augustus 2004, 20:13.
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Working...
                              X