Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

    Voor mij is de opdracht multi-interpreteerbaar (zoals ik ze graag heb, dus). Het is goed dat je erover nadenkt en jouw interpretatie zelf zoekt.
    Voor mij is in de eerste plaats een laag camerastandpunt lager dan het menselijk oog, zeer laag zou dus lager dan mijn knieën zijn. Als landschapsfotograaf (en ook als bezitter van slechte knieën) heb ik niet meteen de neiging om door mijn knieën te gaan om een bepaalde foto te maken. Toch is het vaak een wereld van verschil. Ik heb hier niet meteen een goed voorbeeld bij de hand, maar je moet hetzelfde landschap eens fotograferen, met je camera op verschillende hoogtes: zoals ik zei, een wereld van verschil.
    Maar een laag camerastandpunt kun je ook niet los van je onderwerp zien. Ik heb totnogtoe weinig menselijke figuren op de ingezonden foto's gezien, maar -zeg maar- een kleuter vanuit kikkerperspectief (een woord dat totnogtoe niet gebruikt is, maar toch verband houdt met een laag camerastandpunt t.o.v. het onderwerp) kan heel indrukwekkend zijn.
    En zo zijn er wellicht nog interpretaties.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • #17
      Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

      Ik dacht aan een laag standpunt dat je je toestel laag bij de grond houdt en vooruit fotografeert.
      Bij kikvorsperspectief, dat je je toestel ook laag bij de grond houdt maar omhoog fotografeert.
      Dat is mijn interpretatie, maar wellicht zijn er nog tal van andere.
      Groetjes

      Comment


      • #18
        Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

        Een even valabele interpretatie!

        (ik ben al blij dat dergelijke discussies, die echt wel zin hebben, hier gevoerd worden en niet in de commentaren bij de Challenge zelf. Het thematisch aspect kan bij de beoordeling een rol spelen, zoveel wil ik toegeven, maar dat een bepaalde foto "en plein public" zou worden bekritiseerd omdat ie zogezegd niet zou beantwoorden aan de opdracht, dat zou ik echt niet graag hebben. Maar er mag gerust over nagedacht en gesproken worden. "Quot homines, tot sententiae" zou ik zeggen... )
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

        Comment


        • #19
          Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

          Interpretatie, interpretatie

          Hier is de mijne:

          Een laag standpunt is voor mij tweeërlei. Je ziet duidelijk, ik benadruk “ziet duidelijk”, op de foto dat de camera
          a) heel veel lager gepositioneerd is dan het onderwerp.
          b) of dat je echt niet lager kon gaan met de camera omdat de camera bijna of op de grond ligt.

          mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

          Comment


          • #20
            Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

            In onze fotoclub worden er ook een paar keer per jaar thema's opgelegd, en daar krijgen we soms ook de discussie over wat het thema juist inhoudt.
            Wat mij betreft kan een thema heel ruim benaderd worden, als dat niet kan, dan krijg je voor sommige thema's allemaal foto's binnen die erg op elkaar lijken, en dat is niet de bedoeling.
            Het is de bedoeling om creatief om te springen met de opdracht, dat levert doorgaans de origineelste foto's op.

            Bekijk de foto's dus niet met oogkleppen, maar ze moeten natuurlijk wel op een of andere manier iets te maken hebben met de opgelegde opdracht, dat is wel belangrijk.
            Anders kan je eender wat insturen, dat is juist niet de bedoeling, het is wel de bedoeling dat je eerst nadenkt over wat je kan fotograferen, en dat je daar dan het best mogelijke resultaat uit haalt.
            Je moet eerst nadenken over wat je op de foto wil zetten, en hoe je dat wil doen, dat is al een groot deel van de "fun".
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

              Heel juist, Bart, en vrij dicht bij hoe ik er zelf over denk. Bij mij spelen ook nog een paar andere factoren mee: kun je meedoen met een point@shoot, of moet het per se een dSLR zijn, bij voorkeur met een 180mm lichtsterke macrolens? Is er voldoende afwisseling tussen echte onderwerpen (een boom, een trap...) en een techniek (zoals tegenlicht, of zoals nu weer met een zeer laag camerastandpunt)? We moeten een beetje de seizoenen volgen, maar kunnen toch niet elk jaar opnieuw zeg maar de lente als "lente" aanbieden...
              Voor mij zit het belangrijkste vervat in je laatste zin: je moet eerst nadenken en dan pas doen...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

              Comment


              • #22
                Re: Mogelijke thema's voor de maand maart 2014

                Inderdaad. Ik vind het onderwerp reuze en heb een aantal scenario's in gedachte. Alleen, ik kan ze technisch niet altijd uit werken omdat
                1) niet het goede moment vind en als ik het dan vind
                2) op een andere plaats, omgeving zit
                3) ALs dan 1 en 2 goed zitten, ik niet over mijn apparatuur beschik.
                Dus, van de opgezette draaiboeken probeer ik er toch steeds enkele te maken en soms is dat wel de voor mij slechtste, maar dat neemt niet weg dat ik dan gedurende een maand denkplezier gehad.
                MAAR. Ik zou het leuker vinden indien de foto's pas na afsluiten tevoorschijn kwamen. Kwestie dat iedereen dan foto's toont waar hij zelf heft over gedacht en niet iets heeft afgekeken van een ander. Zelf heb ik nog niet gekeken, juist om dit probleem niet te hebben. Dit betekent dan ook dat wanneer tot kwoteren van foto's wordt over gegaan alle foto's dan voor de eerste maal worden bekeken en zo allen even correct aan beurt komen. Enfin, dat is natuurlijk mijn mening.
                Anders vind ik Challenge op en top. Het doet je nadenken en Heylo, ik dacht dat dit de bedoeling is en was en dus klopt het.
                En nu droom ik. Misschien is het dan ook leuk dat de poster van een beeld, na de uitslag, enige commentaar geeft over het waarom en hoe van dat beeld. Maar dat is nagenoeg niet te programmeren en is gebaseerd op een oerdegelijke discipline (Pas uitleg na de uitslag) en daar vrees ik voor.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment

                Working...
                X