Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

    Zoals je misschien hier gelezen hebt, is de jaarrangschikking in zijn oude vorm (nl. op basis van de gegeven scores) tijdelijk in de koelkast geborgen, of mogelijk voor goed begraven.
    Maar achter de schermen is er toch nog beweging. Een ijverige cijferaar heeft spontaan zijn hulp aangeboden, en is nu samen met mij, en op basis van voorstellen van andere belangstellenden, aan het onderzoeken of er nog toekomst is voor een jaarrangschikking.
    We discussiëren nog over bepaalde regels: zo willen we zeker weg van de oude scores; die zouden moeten omgezet worden in een puntensysteem, op basis van de deelnemers rangschikking in de Challenge. De eerste zou uiteraard de meeste punten wegkapen, de tweede wat minder, enz. We willen ook af van de dwang om elke maand opnieuw present te zijn, maar zouden toch een aantal (de helft plus één?) deelnames vragen om in aanmerking te komen. Mocht de deelnemer toch telkenmale meedoen (ik knipoog hier naar een paar erg vaste klanten), dan zouden bv alleen de beste x aantal uitslagen meetellen.

    Maar eerst en vooral: Wil je nog een jaarrangschikking? Hoewel iedereen hier uiteraard kan en mag meestemmen, reken ik toch op de input van degenen die regelmatig (ook deze maand weer) als deelnemer van de partij zijn. Stem met een JA of een NEE, en argumenteer eventueel je stemgedrag hier in de topic. OK?
    31
    Ja
    0%
    15
    Nee
    0%
    16

    The poll is expired.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

    voor mij niet hoor.
    geniet zo ook wel van de inzendingen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

      Voor mij hoeft het ook echt niet.
      Deelnemen is belangrijker dan winnen. Het doet je steeds nadenken hoe je een foto maakt met een thema in gedachte ...
      Ik amusser me rot daarin (we werken met een drietal personen dit bijna om de twee dagen uit en er wordt nogal wat afgelachen ... Helaas komen we niet vaak te posten omdat er altijd iets teveel gelachen wordt en de posting vergeten wordt, maar we hebben ons verbetering voorgenomen voor dit jaar).

      Maar misschien moet de beoordeling van punten overgelaten worden aan diegenen die de HOF bewerken. Dit sluit uit dat bepaalde mensen op groepjes stemmen gaan ... Want zoals het nu zit, is dat perfect mogelijk.
      Oei, ik hoop dat ik hiermee geen storm veroorzaak ...
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Maar misschien moet de beoordeling van punten overgelaten worden aan diegenen die de HOF bewerken. Dit sluit uit dat bepaalde mensen op groepjes stemmen gaan ... Want zoals het nu zit, is dat perfect mogelijk.
        Oei, ik hoop dat ik hiermee geen storm veroorzaak ...
        Ja jaarrankschikking, als we zeker zijn dat het stemmen op een objectieve manier gebeurt. Nu is dat blijkbaar niet altijd het geval...
        Dus akkoord met een onafhankelijke jury... Wat mij betreft dus geen storm!
        Ik zou ook durven voorstellen om bv alleen de top 12 ( of zelfs topt 24) kenbaar te maken. Het zijn uiteindelijk enkel die die in aanmerking komen voor die rangschikking. Maar vooral het zal vele deelnemers niet afschrikken.

        Voor mij blijft de challenge ook steeds een leuke uitdaging...

        groeten

        Luc
        verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

        Comment


        • #5
          Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

          Hela, hola! De vraag die hier gesteld is, is of we de jaarrangschikking gaan voortzetten of niet. Ik kan echt niets beloven wat andere wijzigingen (zoals het scoren overlaten aan een selectieve groep, bijvoorbeeld). Wat dat betreft zie ik niets wijzigen in de nabije toekomst, hoor.
          Dit wil niet zeggen, dat ik jullie tips niet "meeneem"…
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

            Lesc,
            Weet ik ook wel. Je hebt een vraag gesteld over een jaaroverzicht en daar heb ik ook op geantwoord.
            De rest zijn tips, hints voor eventueel andere acties, maar zo vergeet ik ze niet te melden ....
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

              Dank je voor je toelichting, Wim. Voor de geïnteresseerden, en ik wijs echt naar diegenen die regelmatig of (zo goed als) altijd meedoen, hebben we beslist de poll langer te laten lopen, nl. tot het einde van de maand. Dat geeft ons nog de tijd om eventuele vragen te beantwoorden, onze eigen ideeën verder uit te werken en te ordenen, enz. Zoals gezegd gaat het hier op de eerste plaats om voortzetting (of niet!) van de jaarrangschikking, iets dat destijds door mijn voorganger spooky zelf werd uitgedokterd.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                Voor mij hoeft de jaarrangschikking niet meer, het geeft toch een vertekend beeld en ik heb eigenlijk meer respect voor degenen die minder lang bezig zijn en dan ook minder aanvoelen wat voor soort beeld beter in de smaak kan vallen maar die toch ook hun best doen.
                Zonder jaarranking is het voor iedereen gewoon een nieuwe uitdaging die losstaat van een soort geheel, het kan evt. opbouwende commentaren ook ten goede komen.
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                  Goeie argumentatie contra, Frakske!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                    Waarom is die rangschikking destijds door Spooky in het leven geroepen, omdat hij dat interessant vond of op vraag van de toenmalige Challenge deelnemers?
                    Ik weet het niet maar het was er al toen ik begon deel te nemen.

                    Is een rangschikking in deze een noodzaak? Neen.

                    Ga ik het erg vinden als die er niet meer is? Neen.
                    Maar toch heb ik Ja gestemd. Wellicht omdat ik aan sportcompetitie gedaan heb. Maar ik hecht er ook niet meer waarde aan als dat het leuk is qua statistiek.

                    Waar het in feite op neer komt is de extra werklast die het genereert voor Les, onafhankelijk of Les nu voor of tegen een rangschikking is.
                    Het is belangrijker dat Les voldoende tijd geeft of om al zijn Moderator taken te kunnen blijven doen zonder dat het modereren van de Challenge in het gedrang komt. Alleen Les kan dit beoordelen.


                    Of het wegvallen van de rangschikking meer commentaren zal opleveren betwijfel ik. Het Challenge systeem laat niet meer toe om een 2de poging te doen met inachtneming van de reeds gegeven commentaren zoals het voordien wel mogelijk was.
                    Ik besef dat ikzelf niet zo een commentaargever ben maar als je het goed wil doen moet je daar tijd insteken en die heb ik meestal niet. Na een ganse dag werken in het IT gebeuren ontbreekt het mij meestal aan de goesting om nog veel op het toetsenbord te tokkelen ’s avonds. Ik doe dan liever iets anders.

                    mvg
                    Marc
                    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                    M.v.g. Marc

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                      Dank voor je antwoord, Marc. Ik denk dat Spooky destijds die jaarrangschikking heeft opgezet omdat ie, net zoals een aantal mensen hier, van dat soort dingen hield (cijfers, rangschikking, harde data…), terwijl ik de Challenge eer zie als een maandelijkse uitdaging, maar telkens onafhankelijk van de vorige. Een sterk argument PRO is natuurlijk om de mensen aan te sporen om telkenmale mee te doen (jij bent daar het strafste voorbeeld van! ). Het sterkste argument CONTRA (naast de fraudegevallen die we in het verleden helaas gezien hebben, en het gebrek aan fair play bij sommige deelnemers - "iedereen krijgt van mij een 1!") is precies die dwang om zogezegd mee te MOETEN doen. Het moet plezant blijven en er zijn redenen genoeg om aan te halen waarom je liefst een maandje of meer overslaat.

                      Nu, het is niet zo dat ik dat extra werk op mij wil nemen. Dat was trouwens toen ik van Spooky overnam een van mijn argumenten tegen mijn Moderatorschap: al dat gedoe met die cijfers wil ik niet; daarvoor heb ik noch de tijd, noch de interesse. Maar Spooky heeft 2012 netjes zelf afgehandeld, en Dirk wilde dit in 2013 doen. Voor de toekomst (maar laat ons voorlopig enkel naar 2014 kijken) is er ook iemand die zich vrijwillig heeft aangeboden, maar zich daarbij ook inzet om over zo'n klassement na te denken, met zinnige alternatieven afkomt: het is immers niet juist dat de scores van opeenvolgende maanden opgeteld worden; scores moeten op een of andere manier omgezet worden in een ander soort van getal, op basis waarvan je wel een "eerlijke en gebalanceerde rangschikking krijgt"…

                      Maar laat de reacties nog even komen!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        is er ook iemand die zich vrijwillig heeft aangeboden, maar zich daarbij ook inzet om over zo'n klassement na te denken, met zinnige alternatieven afkomt: het is immers niet juist dat de scores van opeenvolgende maanden opgeteld worden; scores moeten op een of andere manier omgezet worden in een ander soort van getal, op basis waarvan je wel een "eerlijke en gebalanceerde rangschikking krijgt"…

                        Maar laat de reacties nog even komen!
                        Een ideetje (ben geen wiskundige):
                        Per challenge is het aantal deelnemers = aan het maximum aan punten. De winnaar krijgt dat maximum, de 2de max-1, de 3de max-2 ... en de laatste krijgt 1 punt.

                        Bij iedere challenge worden de behaalde punten opgeteld en wie op het einde van de rit de meeste punten heeft staat ehm eerste.

                        Moet toch eenvoudig te doen zijn in excel, of zie ik dat te simpel.
                        Ik vermoed van wel.

                        mvg
                        Marc
                        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                        M.v.g. Marc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                          Weet je dat precies in die zin gedacht wordt? Alleen… slechts 1 punt of eventueel 2 om toch voor wat afscheiding te zorgen? Maar in principe is dat de huidige gedachtenstroom.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Weet je dat precies in die zin gedacht wordt? Alleen… slechts 1 punt of eventueel 2 om toch voor wat afscheiding te zorgen? Maar in principe is dat de huidige gedachtenstroom.
                            Is toch gewoon het systeem dat bij vele ( wereld ) titels en/of wedstrijden worden gebruikt.
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er nog interesse voor een Challenge jaarrangschikking?

                              Is inderdaad zo, en naar zo'n "simpel" systeem zouden we eventueel gaan. Alleen… als de meerderheid tegen is...
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X