Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD Challenge-Verlies van kleur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

    Image > Mode > Convert to profile

    Destination space: sRGB

    Intent: Relative Colorimetric

    Use blackpoint compensation

    Comment


    • #17
      Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

      Ik heb Uw ingezonden Challenge foto eens bewerkt, met een oud fotobewerkingsprogramma Jasc Paint Shop Pro 9 door gewoon een eenstaps fotocorrectie door te voeren. Dit gaf een verbeterd kleuren resultaat dat sterk de kleuren benaderde zoals de foto hier op het forum. Hieruit besluit ik dat het kleuren verlies niet te zoeken is in de Challenge software maar eerder aan een foutieve instelling van het fotobewerkings programma. Het kleuren profiel van mijn programma Jasc Shop Pro 9 staat ook op sRGB.

      Ik stel voor, dat U bij de volgende Challenge deelname in samenwerking met de Challenge Mod LesC afspreekt om Uw komende deelname instuurd met een sRGB kleuren instellen en vraagt aan LesC eerst de foto te willen evalueren op correcte kleurweergave vooraleer LesC de foto werkelijk valideerd.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #18
        Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

        Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
        Image > Mode > Convert to profile



        Destination space: sRGB

        Intent: Relative Colorimetric

        Use blackpoint compensation
        Ga ik zeker eens proberen, bedankt!

        Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
        Ik heb Uw ingezonden Challenge foto eens bewerkt, met een oud fotobewerkingsprogramma Jasc Paint Shop Pro 9 door gewoon een eenstaps fotocorrectie door te voeren. Dit gaf een verbeterd kleuren resultaat dat sterk de kleuren benaderde zoals de foto hier op het forum. Hieruit besluit ik dat het kleuren verlies niet te zoeken is in de Challenge software maar eerder aan een foutieve instelling van het fotobewerkings programma. Het kleuren profiel van mijn programma Jasc Shop Pro 9 staat ook op sRGB.

        Ik stel voor, dat U bij de volgende Challenge deelname in samenwerking met de Challenge Mod LesC afspreekt om Uw komende deelname instuurd met een sRGB kleuren instellen en vraagt aan LesC eerst de foto te willen evalueren op correcte kleurweergave vooraleer LesC de foto werkelijk valideerd.
        Zal ik zeker doen, bedankt voor de hulp
        Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

        Comment


        • #19
          Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

          Goeie tip van mijn voorganger en nu ex-collega Spooky!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

            De oorzaak van dit kleurverschil is inderdaad te vinden zoals hierboven al aangegeven: een verschil in referentie-kleurprofiel.

            De originele foto (zo blijkt uit de details van de metadata van de versie die via Dropbox gelinkt werd) is bewerkt met Lightroom 3.2. Dit programma gebruikt standaard als bewerkingskleurruimte ProPhotoRGB, een kleurruimte die meer kleuren 'aankan' dan normaliter je camera ziet of je scherm kan weergeven (laat staan"die je printer kan afdrukken). De kleurwaarden uit je camerabeeld (opgeslagen in ofwel sRGB ofwel AdobeRGB kleurruimte, afhankelijk van je toestelinstelling) worden standaard bij import in Lightroom naar waarden t.o.v. de ProPhotoRGB ruimte omgezet.

            Na bewerking, bij export, kan je in het betreffende dialoogvenster aangeven in welke kleurruimte het afgewerkte beeld bewaard moet blijven: sRGB (voor alle 'normaal' en webgebruik), AdobeRGB (verkiesbaar voor kwaliteitsdruk), ProPhotoRGB (indien het beeld nog verder in een ander programma bewerkt moet worden), of nog een andere ruimte (waarvoor een ICC profiel op je computer aanwezig is - én als je goed weet wat je doet!).

            Normaal exporteer je de finale JPEG in sRGB. Dat is de default instelling van de Lightroom export opties. Het is ook de enige kleurruimte die enigszins accuraat door allerhande 'normale' webtoepassingen gebruikt wordt (of erger, zoals hier blijkt: gewoon verondersteld wordt zonder te kijken ).

            Jouw beeld bevat evenwel kleurwaarden met de ProPhotoRGB kleurruimte als referentie. Dat wordt wel degelijk in de metadata vermeld, maar dan ben je wel afhankelijk van de 'goede wil' van verdere software om dit te detecteren en de nodige kleuraanpassingen te doen, bv. voor het beeld op een scherm (in de regel voldens de sRGB stanndaard) tevoorschijn komt. Onze BD-Challenge software doet dat dus duidelijk niet.

            Bewijs van de stelling: als je het (100%) beeld dat van de Challenge-server wordt afgehaald bv. in Photoshop opnieuw van een ProPhotoRGB 'etiket' voorziet, komen de kleuren terug als voorheen:



            (en ja: de kleur van mijn screendump is ook niet perfect...)

            Onthoud dus: schrijf bewerkte foto's altijd weg met gebruik van de sRGB kleurruimte (tenzij je perfect weet van de volgende stappen doen en aankunnen met andere kleurprofielen).
            BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

            Comment


            • #21
              Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

              Bedankt allen die hier hebben zitten meedenken aan het digitaal kleur probleem welke opdoemde bij de foto van Tigor.

              Fijn te kunnen vaststellen hoe gezamenlijk een probleem wordt opgelost. Meer nog hoe leerzaam een Challenge kan zijn om te komen tot betere digitale foto's.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #22
                Re: BD Challenge-Verlies van kleur?

                Bedankt allemaal!!!!
                Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                Comment

                Working...
                X