Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

    Persoonlijk maak ik altijd een verdeling qua techniek, compositie, sfeer en originaliteit (telkens op 10).
    Daar neem ik een gemiddelde van die mijn uiteindelijke puntentotaal bepaalt.
    Mijn YouTube kanaal || Fotografische uitstapjes in België? Een overzicht per provincie vind je hier.

    Comment


    • #32
      Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

      geen comments meer toelaten.
      heeft te veel invloed op het stemgedrag.
      zie wat er gebeurt in andere forumonderdelen.
      iemand vind een opname mooi.
      een ander vind van niet en neemt dat ook mee in zijn/haar comment.
      zie dan de reacties eens van diegenen die daarna een comment geven.
      soms blijft er dan van die in eerste instantie goed bevonden opname niets goeds meer over.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        geen comments meer toelaten.
        Of misschien comments pas zichtbaar maken nadat de challenge afgesloten is ?
        Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
        BD0993BE
        Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

        Comment


        • #34
          Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

          Ook ik betreur, dat er mensen zijn die de uitslag van de Challenge beïnvloeden door het geven van niet realistische punten aan goede inzendingen.

          Het eerlijk geven van punten, is voor bepaalde Challenge deelnemers vaak een probleem.

          Het nagaan, of deelnemers de punten op eerlijke wijze toekennen, is voor mij als moderator heel erg moeilijk. Dit belet niet dat ik maandelijks op regelmatige tijdstippen het normaal stemgedrag evalueer.

          Bij dergelijke evaluaties, ga ik er steeds van uit, dat de getallenreeks gaande van 1 tot 10 door iedereen moet kunnen en mag benut worden, om op deze wijze de foto’s op hun juiste waarde te beoordelen. Met andere woorden een 1 toekennen kan in bepaalde gevallen een beoordeling rechtvaardigen. Het volledig bannen van de waarde 1 zou even oneerlijk zijn voor de juiste weergave van de algemene Challenge kwaliteit. Iemand die aan een minder goede foto een 1 toekent wordt daarom niet meteen scheef bekeken.

          Als iemand meerdere inzendingen beoordeeld, met een overwegende 1 en zichzelf nog eens beloond met een volle 10, krijgt uiteraard mijn volle aandacht. Omdat hier duidelijk iemand bezig is de uitslag te manipuleren om zichzelf te bevoordelen.

          Meestal lukt het me om dergelijke handelingen tijdig op te sporen.

          Bij vaststelling van dergelijke praktijken wordt betrokkene per PM-bericht en per mail aangeschreven met het verzoek de gegeven punten te herzien en te herleiden tot een normale en meer verantwoorde verhouding.

          Moeilijker wordt het als iemand listig de puntenrangschikking gaat manipuleren zonder gebruik te maken van dat opvallende eentje.

          Voor deze Challenge is er momenteel een regelmatige deelnemer bezig om op listige en sluwe wijze oneerlijke punten toe te kennen. Op het ogenblik van mijn nazicht gaf betrokkene op de 39 ingezonden foto’s 37 foto’s een punten waarde. Op de 37 beoordeelde foto’s gaf deze persoon maar liefst:

          1 maal de waarde 2
          20 maal de waarde 3 (dit is ongeveer 55% van zijn/haar uitgebrachte punten)
          12 maal de waarde 4
          3 maal de waarde 5

          Aan zichzelf kende betrokkene de waarde 10 toe.

          De waarden 1, 6, 7, 8 en 9 komen in zijn/haar waardering niet voor. Het eentje zal hier niet gebruikt zijn om op deze manier onopgemerkt te ontsnappen aan de te verwachten controle van de punten.

          Ook dit is duidelijk een oneerlijke handelswijze. Bij dergelijke praktijken, stel ik mij de vraag waarom een dergelijk iemand nog verder aan de Challenge wenst deel te nemen. Als voor hem/haar de inzending van zo’n laag niveau is, waarom wil hij/zij dan met zijn perfecte foto zich verlagen tot deelname aan deze Challenge ?

          Aan betrokkene vraag ik ofwel zijn foto terug te nemen uit de Challenge of zijn punten te herzien waarin een normaal patroon van toekenning kan gevonden worden.

          Laten het plezier van een hobby niet bederven door een oneerlijke wedijver onder elkaar.
          Last edited by spooky; 19 maart 2012, 13:22.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #35
            Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

            Tot nu toe heb ik nog nooit punten aan mezelf gegeven in de challenge omdat ik dit een onjuiste praktijk vind. Ik besef ook wel dat het punt dat je aan jezelf zou geven nauwelijks een invloed zou hebben op de totaalscore als je maar 1 van de 40 stemmers bent, maar toch... Het idee van punten toe te kennen aan je eigen foto, vind ik heel vreemd. Voor mij mag dit gerust afgeschaft worden. Ik ga er nog steeds van uit dat een goede foto het wel goed zal doen in de challenge.
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

            Comment


            • #36
              Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

              Zolang de Challenge moet "roeien met de riemen die hij heeft" (d.i., met de huidige software) zijn alle hierboven gegeven suggesties zinloos; bovendien zijn de meeste van die suggesties reeds vervat in het werk van de Challenge-werkgroep (en is men hier tot treurens toe het warm water aan het heruitvinden). Toen ik nog meedeed, gaf ik mezelf aanvankelijk ook geen punten, maar gezien iedereen dat doet (en het toegelaten is!) zie ik niet in waarom je jezelf zou benadelen t.o.v. een ander.
              Zoals Spooky uitstekend heeft uitgelegd is "fair play" (eerlijk spel) dus essentieel. Met iedereen "slechte punten" te geven en jezelf de hoogste score, beantwoord je eigenlijk niet aan "de geest van de BD-Challenge", hoewel je dit technisch perfect kunt. Daarom is het goed dat de Challenge Mod een oogje in het zeil houdt, en eventuele "valsspelers" tijdig op de vingers kan tikken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #37
                Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                .... Daarom is het goed dat de Challenge Mod een oogje in het zeil houdt, en eventuele "valsspelers" tijdig op de vingers kan tikken.
                alleen al hier bekend maken, dat de MOD die mogelijkheid heeft zal al helpen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #38
                  Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                  Vooral voor Spooky ligt de Challenge zo nauw aan het hart dat hij het niet zal laten verloederen!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #39
                    Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Vooral voor Spooky ligt de Challenge zo nauw aan het hart dat hij het niet zal laten verloederen!
                    aai no.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #40
                      Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                      Betrokkene werd gisteren per mail en PM-bericht verwittigd van zijn onrealistische punten toekenning.

                      Nu nog even hem/haar de kans geven om passend te reageren.

                      ik hou U op de hoogte LesC van het verdere verloop.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment


                      • #41
                        Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                        Betrokkene werd gisteren per mail en PM-bericht verwittigd van zijn onrealistische punten toekenning.

                        Nu nog even hem/haar de kans geven om passend te reageren.
                        oeps.....geen mail of PM gehad gelukkig)(.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #42
                          Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                          Betrokkene welke wat te roekeloos omging met de waarde 3 heeft zijn puntenwaardering herzien tot een meer realistische en rechtvaardige waardering.

                          Waarvoor mijn dank, aan betrokkene voor het begrip dat hij betuigt in de geest van de Challenge.
                          Spookys Fotoweb
                          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                          Comment


                          • #43
                            Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                            een oplossing ligt in een gewichtssysteem...


                            een stem krijgt een gewicht afhankelijk van de 'juistheid' van de stemmen in het verleden...

                            iemand die constant ver van het gemiddelde stemt krijgt zo minder waarde
                            iemand die vaak rond het gemiddelde scoort krijgt hogere waarde....

                            zo krijg je na een tijdje het resultaat dat, wie correct stemt, meer invloed heeft op de punten dan wie troll speelt of iedereen een tien geeft als er een puppie in voorkomt..

                            worth1000 past dit al jaren toe en werkt fantastisch
                            www.aeri-photography.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                              Ik heb voor mezelf 5 vragen opgesteld waar ik enkel met een 1 of een 2 antwoord nl;
                              is de foto
                              kwalitatief
                              past hij binnen het thema
                              is hij origineel
                              is hij creatief
                              en vooral, vind ik hem mooi
                              Zo kom je nooit onder de 5...
                              Zou handig zijn als je op 5 vragen dit kon aanklikken en dat het systeem dit zelf zou berekenen. Maar dan moet het programma weer herschreven worden...
                              Of een idee'tje voor een thema...Dé foute foto...
                              Diegene met de minste punten wint ;-)

                              Comment


                              • #45
                                Re: 2x2 - 1x3 - 6x4 - 11x5 ....

                                Volgens de uitslag van de maand Mei is er nog niets veranderd hoor. Een foto kan dan wel een controverse oproepen, maar zowel een 1 als een 10 halen in de top 5 behalve de winnaar dan, dat is extremisme. (dat laatste met , maar toch)

                                Comment

                                Working...
                                X