Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groen-Letterlijk of figuurlijk.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groen-Letterlijk of figuurlijk.

Hoe zit het nu met de interpretatie.
    Bij groen denken we allemaal aan de kleur groen.
    Maar ik probeer altijd wat dieper te gaan.
    Hoe zit het met foto's met heel veel kleur maar letterlijke groen?
    Hoe gaan die beoordeeld worden?
    Oké ik weet het, de mensen die hier zitten horen niet bij de ééngevers, maar toch.
    Ik denk dat daar juist het probleem zit dat mensen veel te strikt kijken en niet naar de figuurlijke kant van de zaak kijken.
    Och ja, ik lig hier niet van wakker, maar ben wel met de challenge bezig.
    Heb inderdaad zo één foto waarvan ik denk: ja dit is het, maar.... heb eigenlijk geen zin om weer opgescheept te zitten met 7 eentjes
    Dit moest even van mijn hart

Gewoon insturen Act, het gaat om jouw foto en wat jij er van vindt en bij voelt. Ok t is een challenge maar ga niet te veel anticiperen op wat de beoordeler er van zal vinden !!! Wat mij betreft pleit het alleen in je voordeel als je foto zich onderscheidt van de andere foto s en dat je er iets langer over moet nadenken. En die 1 tjes ach dat zegt toch meer over de 1 tjes gevers dan over je foto !

Je foto van de vorige challenge vond ik niet je sterkste maar zeker nog een 7 waard, de foto van glaseye (beetje zelfde idee) kreeg van mij een 10. Dus ging hier niet om het idee er achter maar wat mij betreft om de compositie.

Comment

Hallo Act,

Ik snap je probleem, frustrerend als je veel aandacht aan je opname besteed en er maar een paar zijn die verder kijken. Maar je zegt het zelf al, "bij groen denken we allemaal aan de kleur groen". Je loopt niet al te veel riciso op lage beoordelingen als je je strikt aan de opdracht houd, mensen blijven volgens mij niet lang genoeg bij foto's hangen om ze helemaal tot zich door te laten dringen.

Heb nu zelf een paar keer een inzendig gedaan bij DPChallenge, en de opnames waar ik veel tijd in heb gestoken scoren laag en de opnames die bijna letterlijk aan de wedstrijdvoorwaarden voldoen en binnen een uurtje gemaakt zijn scoren relatief hoog.

Maar stuur je foto alsjeblieft in, wees aub niet bang voor een paar eentjes, wie weet valt het wel mee.

Harm
      Nikon D90, Lightroom 3
      paint shop pro versie X3

Comment

Hallo Act, mijn mening is dat als jij zelf het idee hebt dat jou foto het waard is om in te sturen dan moet je dat ook doen hoor.
        Tuurlijk bekijkt iedereen de foto's op zijn manier, maar je maakt ze tenslotte zelf en als jij de opdracht op jouw manier interpreteerd en een ander doet dat op zijn manier dan zullen de punten wel eens wat afwijken.
        Maar, hoe was dat ook alweer : Meedoen is belangrijker dan.......

Groetjes, jantjeB
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Wel leuk.
          Ik ben blij dat ik deze morgen nog vlug impulsief deze topic heb gestart.
          Jullie hebben allemaal gelijk
          Marjo, het klopt. De laatste foto was inderdaad mijn minste.
          Maar... mijn bedoeling was om die te veranderen.
          Ik moest de zaterdag naar een trouw gaan en zondag was de laatste dag om in te zenden.
          Dus ik hoopte een betere foto te nemen.
          Maar... ik was zooo moe, en niet écht tevreden over de foto's.
          Achteraf bekeken had ik er wel enkelen kunnen opzenden hoor.
          Bv deze: http://ana-carmen.fotopic.net/p3223002.html met als onderwerp, ze geloven in elkaar en zeggen hun ja woord.
          deze ook : http://ana-carmen.fotopic.net/p3018668.html
          maar ik heb het gewoon niet gedaan. veel te moe.
          Misschien ook omdat ik niet écht meedoe om te winnen.
          maar tussen winnen en eentjes is veel verschil hé?
          Je zegt dat je mij een 7 hebt gegeven.
          Bedankt. Ik heb mezelf (en anderen) deze keer geen punten gegeven)
          Deze foto was inderdaad de minste van al mijn inzendingen, maar ja, het kan niet altijd even goed zijn hé?
          En... ik moet eerlijk zeggen ik hou van een uitdaging.
          Frevaro: ik blijf opsturen hoor. Ik vind dit écht een uitdaging.
          Jante en Harm, jullie hebben gelijk, iedereen bekijkt de foto's op zijn eigen manier en de interpretatie ervan is ook voor iedereen verschillend.
          Daarom dat ik deze topic heb gepost. Gewoon om er eens over te praten.
          Gedaan met de anonimiteit. Kan het kwaad? ik denk het niet.
          Misschien krijg ik juist daarom nu méér eendjes? Geef mij maar liever die eendjes dan die eentjes.

Moderator, ik heb de vrijheid genomen hier enkele foto's te posten.
          Ik dacht dat het in dit forum wel kon en er geen beperking op zat. Heb het trouwens nergens gevonden.
          Indien er teveel staan, laat het weten en dan haal ik die wel weg.

Deze foto heeft mijn voorkeur.
          Gisteren genomen. En ja, ik weet het, het is meer rood dan groen, maar figuulijk behoort die tot het groen van mijn tuin.

Deze is herman zijn favoriet (niet van mij).

Deze vanmorgen genomen als aanvulling.

En als laatste, misschien de kanshebber

Vwoila dit was het dan.
          Zolang wij er nog wel plezier in hebben is het oké hé?

Comment

Originally posted by Act
            Vwoila dit was het dan.
            Zolang wij er nog wel plezier in hebben is het oké hé?
            Hoi Act,

persoonlijk vind ik dat de foto's niet echt aansluiten bij het thema. Het is misschien wel groen in de figuurlijke zin, maar dan nog niet overweldigend groen, dan vind ik bijvoorbeeld dat de foto van romcornel (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=41573) veel meer een groen gevoel geeft. De laatste foto zou ik zeker niet posten want de achtergrond (muur van huis) doet helemaal niet aan groen denken.

BTW: heb je geen eentjes gegeven hoor minste dat ik geef is 4 à 5.
            Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Ben ik niet met je eens rept. Dat ontluikende groen vind ik juist subtiel.

Comment

Originally posted by marjo
                Ben ik niet met je eens rept. Dat ontluikende groen vind ik juist subtiel.
                Yup, verschillende mensen, verschillende interpretaties he
                De 2de vind ik wel ook de beste hoor, maar de laatste zeker niet. (en in de eerste is nogal veel rood)

Comment

Vwoila, nu wordt het nog véééél moeilijker.
                  maar eigenlijk vind ik het niet slecht.
                  het is leuk om zo eens over elkanders meningen te praten.
                  het is wel zo, dat ik heel dikwijls in het dubbelzinnige ga.
                  daardoor behaal ik zoveel eentjes
                  maar het is leuk om erover te praten.
                  ik weet het nu zeker niet meer wat ik ga doen.
                  gewoon effe afwachten.
                  en waarschijnlijk blijf ik bij mijn eerste gedachte hoor, rood en groen en wit in het groen in mijn tuin
                  en de laatste? dat huis stoort mij volledig niet, zeker niet omdat het heel onscherp is.
                  ik kan nog altijd een crop doen hé?
                  dan zie je minder.
                  en rept, bedankt voor je vier

Comment

Originally posted by Act
                    en rept, bedankt voor je vier
                    LOL je zou nog meer dan een vier krijgen hoor. Denk dat ik tot nu toe nog maar 2 keer een 4 heb gegeven en dat was omdat ik in de verste verte de foto niet aan het onderwerp kon relateren EN ik de foto echt slecht vond! Ik vind de foto's zeker niet slecht hier, enkel niet 'groen genoeg' om hoog (8,9,10) te scoren. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel

Comment

Ik had vorige maand ook 4 keer een 1 gekregen, maar dat is geen reden om niet meer mee te doen (ik had zelf nergens minder dan 4 gegeven ). Mijn foto stond ook ergens onderaan gerangschikt. De opdracht was voor mij niet gemakkelijk, omdat ik daar niet in geloof . Voor mij is het nu dus een reden om iets beter uit de hoek te komen, deze maand. (Of toch te proberen .)
                      En of die opdracht letterlijk of figuurlijk genomen moet worden, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Dat zorgt er uiteindelijk ook voor dat iedereen een andere foto instuurt.

http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Hoi Act,

als ik je 4 foto's bekijk, vind ik de eerste de mooiste maar of deze best bij het thema past, is iets anders. Het rode vraagt meer aandacht dan het groene... De tweede foto past wellicht het best bij het thema maar het blad valt wat donker uit en is moeilijk te onderscheiden van de achtergrond. De foto's zien er trouwens alle 4 een beetje triest en donker uit. Een mooi zonnestraaltje zou al veel helpen maar dan is de sneeuw misschien al weg... nog even wachten ?

't Is maar mijn eerlijk gedacht natuurlijk.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Filipo, ik vind de eerste ook de mooiste.
                          De tweede heb ik dezelfde opmerking als jij.
                          Je ziet niet waar het blad ophoudt.
                          Ik denk er nog ff over na.
                          We zien wel.

Comment

Act jij zegt dat je graag met foto's werkt waar je iets dubbelzinnigs in hebt. Dat vind ik meestal goed. Want dit betekent dat je over je onderwerp nadenkt. Het is veelal moeilijk om een foto te brengen met een dubbelzinnige betekening. Jammer dat je daar soms voorafgestraft wordt met een ééntje.
                            In dit geval vind ik foto 1 de beste. Vooral dat het jeugdige groen en de bloem in wording het moet halen tegen de harde streng natuur. Gelukkig heeft de jeugd meestal voldoende kracht om te winnen.
                            Spookys Fotoweb
                            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Wow spooky, je bent filosofisch bezig.
                              Ik moet er nog ff over nadenken, wat de doorslag gaat geven, de uitdaging om te zien hoe idereen denkt en dan opgescheept zitten met veel eentjes omdat ze vinden dat het niets met het onderwerp te maken heeft, of mijn grasmat fotograferen en dan zien wat het wordt?
                              Tussen haakjes (ik heb geen grasmat)

Comment

Working...
                              X