Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frustratie over de challenge-stemmers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Frustratie over de challenge-stemmers

    Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
    Klopt niet echt doordacht van mij.

    Maar voor de challenge van deze maand zou dit wel mogelijk zijn.
    Vanaf 23/09 tot 30/09 zou iedere deelnemer 1 andere foto kunnen nomineren via comments in de challenge zelf.

    Kunnen we direct zien of dit verschil zou geven.
    And the winner is.....is willicht net een motief voor de antiestemmers om hun zin te doen. Daarom ben ik ook voorstander om de commentaren niet zichtbaar te maken voor de uitslag gekend is. (want zowel positive als negative commentaar beinvloed volgens mij zeker het stemgedrag, ik betrap er mezelf ook soms op)

    Aan elk systeem zal er wel iets haperen. Wat ook een grote doorslag kan geven in de soms bizarre kronkels van de uitslag is het feit dat niet iedereen hetzelfde denkt over de invulling van fotografie. Voor sommigen gaat het enkel om de zo leuk en mooi mogelijke foto, anderen beoordelen vooral de invulling van het thema. Een deel kijkt misschien meer naar het fototechnische ( maar persoonlijk denk ik dat dit de minderheid is). Deze verschillende manieren van beoordelen kunnen heel uiteenlopende scores geven.

    De kunst van de challenge is echter iedereen te kunnen bekoren.
    De kunst van het fotograferen is echter foto's maken die je zelf graag ziet
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #32
      Re: Frustratie over de challenge-stemmers

      Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
      ........ Daarom ben ik ook voorstander om de commentaren niet zichtbaar te maken voor de uitslag gekend is. (want zowel positive als negative commentaar beinvloed volgens mij zeker het stemgedrag, ik betrap er mezelf ook soms op)
      ook niet nieuw he, stel ik al jaren voor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: Frustratie over de challenge-stemmers

        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
        And the winner is.....is willicht net een motief voor de antiestemmers om hun zin te doen.
        Die hebben sowieso al een motief.

        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
        Daarom ben ik ook voorstander om de commentaren niet zichtbaar te maken voor de uitslag gekend is. (want zowel positive als negative commentaar beinvloed volgens mij zeker het stemgedrag, ik betrap er mezelf ook soms op)
        Volledig mee eens, om deze reden geef ik dan ook geen comments in de Challenge.
        Wat wel leuk zou zijn, eerst je punten geven en dan pas de comments zichtbaar, je punten zijn dan ook niet meer aan te passen natuurlijk.

        Maar tot op heden zijn de comments wel voor iedereen zichtbaar, dus is er via deze weg wel een mogelijkheid om eens iets anders te proberen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht

        Aan elk systeem zal er wel iets haperen.
        We kunnen proberen om het minder te laten haperen.
        lucv.be - instagram - facebook

        Comment


        • #34
          Re: Frustratie over de challenge-stemmers

          Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          De kunst van de challenge is echter iedereen te kunnen bekoren.
          Dat lijkt me het belangrijkst en uit eigen naam is het dan zeker niet mijn bedoeling om te winnen, zelfs in de top 10 te raken. Als klein amateurke is het soms, niet elke maand, beetje afhankelijk van de challenge, een uitdaging om een foto te maken die de challenge volgt. De commentaren en opmerkingen zijn dan een aanvulling om in volgende challenges rekening mee te houden.
          Het idee van enkel de 10 of 12 beste foto's te nomineren gaat de mensen die het een uitdaging vinden om een foto te plaatsen volgens de challenge, maar niet direct mikken op een top 10 serieus demotiveren om nog deel te nemen.

          Voor mezelf is het soms een uitdaging om het thema te kunnen invullen en nadien te zien hoe je foto scoort ten opzichte van anderen.

          Wat me vooral opvalt is dat hoe vroeger je je foto plaatst, hoe meer stemmen je krijgt. Het zou mss een idee zijn om je stemmen pas te valideren als je ALLE foto's hebt beoordeeld.

          Comment


          • #35
            Re: Frustratie over de challenge-stemmers

            Oorspronkelijk geplaatst door Chicane Bekijk bericht
            Dat lijkt me het belangrijkst en uit eigen naam is het dan zeker niet mijn bedoeling om te winnen, zelfs in de top 10 te raken. Als klein amateurke is het soms, niet elke maand, beetje afhankelijk van de challenge, een uitdaging om een foto te maken die de challenge volgt. De commentaren en opmerkingen zijn dan een aanvulling om in volgende challenges rekening mee te houden.
            Het idee van enkel de 10 of 12 beste foto's te nomineren gaat de mensen die het een uitdaging vinden om een foto te plaatsen volgens de challenge, maar niet direct mikken op een top 10 serieus demotiveren om nog deel te nemen.

            Voor mezelf is het soms een uitdaging om het thema te kunnen invullen en nadien te zien hoe je foto scoort ten opzichte van anderen.
            Akkoord hiermee. Zelf bitter weinig deelgenomen, maar ik heb ook dit gevoel.

            Ik begrijp trouwens ook niet dat de foto van dirkfotografie een 1 of 2 (en zo zijn er 6!) als beoordeling krijgt. Kan er niet in de geschiedenis van de challenge gekeken worden of mensen systematisch grote kanshebbers blokkeren? (natuurlijk wat is een andere kanshebber?)

            Comment


            • #36
              Re: Frustratie over de challenge-stemmers

              Oorspronkelijk geplaatst door Chicane Bekijk bericht
              Wat me vooral opvalt is dat hoe vroeger je je foto plaatst, hoe meer stemmen je krijgt.
              Dat is eigenlijk makkelijk te verklaren. Bij het stemmen krijgt men (ook al begint men met een foto middenin) de foto's steeds van oud naar nieuw voorgeschoteld. Wie dus niet tot het einde raakt bij het stemmen, zal enkel op de oudste foto's gestemd hebben....
              Of het een voordeel is dat je meer of minder stemmen gekregen hebt ? Ik denk het niet.
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #37
                Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                Of het een voordeel is dat je meer of minder stemmen gekregen hebt ? Ik denk het niet.
                Dat denk ik zeker ook niet hoor, het gemiddelde zal nagenoeg hetzelfde blijven en de kans op nog extra 1-tjes is mss nog groter dan ;-)

                Comment


                • #38
                  Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                  Oorspronkelijk geplaatst door Chicane Bekijk bericht
                  Dat denk ik zeker ook niet hoor, het gemiddelde zal nagenoeg hetzelfde blijven en de kans op nog extra 1-tjes is mss nog groter dan ;-)
                  ik heb deze topic wel gevolgd maar heb het momenteel druk met andere zaken
                  en toch denk ik dat dit wel een verschil maakt

                  neem nu het gemiddelde van 450 punten

                  450 / 80= 5.625
                  450/60 =7.5
                  dus als je allebei een gemiddelde hebt van 450 en de een 80 stemmen en de ander 60 stemmen maakt het toch wel degelijk een verschil
                  daarom zou het zo slecht nog niet zijn om de punten te verdelen als en inzendingen afgesloten zijn
                  ik vermoed dat er dan niet zo veel verschil is tussen de eerste en de laatste foto met het stemmen aantal maar we eerder op een gelijke komen
                  en die 1 tjes geef ik al heel lang niet meer
                  temeer omdat iedere deelnemer er zich de moeite voor doet om deel te nemen en dat word op z'n minst beloond met een 5
                  oplopende naar de betere foto's toe
                  Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                  Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                    Oorspronkelijk geplaatst door Chicane Bekijk bericht
                    Het idee van enkel de 10 of 12 beste foto's te nomineren gaat de mensen die het een uitdaging vinden om een foto te plaatsen volgens de challenge, maar niet direct mikken op een top 10 serieus demotiveren om nog deel te nemen.
                    Als men nomineert heb je geen top 10 of top 12, kunnen er evengoed maar 5 of zelfs 30 zijn.

                    Indien goede foto's afgestraft worden met eentjes werkt dit ook demotiverend, waarom nog moeite doen.

                    Volgens mij indien je maar 1 foto kan kiezen leer je ook beter te kijken naar de deelnemende foto's je hoeft je enkel nog te concentreren op wat je persoonlijk goed vind, en daar een keuze uit maken zal ook niet zo evident zijn.
                    Zou volgens mij alleen maar het niveau opkrikken, foto's worden dan of kunnen dan alleen nog maar positieve punten krijgen werkt toch motiverend of niet soms?

                    Presentatie van de challenge zou ook beter vlotter kunnen.
                    lucv.be - instagram - facebook

                    Comment


                    • #40
                      Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                      Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
                      en toch denk ik dat dit wel een verschil maakt

                      neem nu het gemiddelde van 450 punten

                      450 / 80= 5.625
                      450/60 =7.5
                      dus als je allebei een gemiddelde hebt van 450 en de een 80 stemmen en de ander 60 stemmen maakt het toch wel degelijk een verschil
                      daarom zou het zo slecht nog niet zijn om de punten te verdelen als en inzendingen afgesloten zijn
                      Euh, ik denk dat je hier gemiddelde en totaal door elkaar haalt. Als je meer stemmen krijgt zal je totaalscore verhogen, maar niet noodzakelijk je gemiddelde.

                      Als er in je vb al 60 stemmers zijn die gemiddeld 7.5 geven, en er komen nog 10 stemmers bij die een 7 geven, en 10 die een 8 geven, dan wordt je totaal 600. Je gemiddelde = 600 / 80 = 7.5 (ongewijzigd).
                      Als er 20 stemmers bijkomen die elk een 2 geven, dan verhoogt je totaal naar 490 en je gemiddelde wordt 6.125....

                      Het gebruik van het gemiddelde ipv het totaal is net om verschillen in aantal kwoteringen per foto te neutraliseren. 450 punten van 60 stemmers of 80 maakt een groot verschil, wat tot uiting komt in het gemiddelde (7.5 en 5.625).

                      Stemmen na de afsluitperiode is nog geen garantie dat elke foto evenveel stemmen krijgt. Als iemand bvb de foto's in groepjes van 20 punten geeft en door omstandigheden de laatste 20 geen punten meer kan geven, dan zijn er 20 foto's met een minder aantal ratings.
                      Ik moet eerlijk bekennen dat ik er de laatste tijd helaas zelf niet meer toe kom om alle foto's punten te geven. En door het huidige systeem, krijg ik eerst de oudste foto's voorgeschoteld om punten aan te geven....
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                        Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
                        Zou volgens mij alleen maar het niveau opkrikken, foto's worden dan of kunnen dan alleen nog maar positieve punten krijgen werkt toch motiverend of niet soms?

                        Presentatie van de challenge zou ook beter vlotter kunnen.
                        kleine bedenking : als je een foto instuurt en geen punten krijgt, lijkt me dat ook niet motiverend en motiveer je misschien enkel maar de beste (die eigenlijk geen extra motivatie nodig hebben)
                        ... mes snijdt langs 2 kanten...

                        Zoals jaja al aangaf, de software is intussen al bijna 10 jaar oud en de maker houdt er zich niet meer mee bezig. Dus dat er hier en daar wel iets kan verbeteren, is vrij normaal. Het is eigenlijk zelfs een half mirakel dat de software het al zo lang volhoudt. Chapeau dus voor christian (en sven die af en toe kan depanneren)
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #42
                          Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                          Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                          Zoals jaja al aangaf, de software is intussen al bijna 10 jaar oud en de maker houdt er zich niet meer mee bezig. Dus dat er hier en daar wel iets kan verbeteren, is vrij normaal. Het is eigenlijk zelfs een half mirakel dat de software het al zo lang volhoudt. Chapeau dus voor christian (en sven die af en toe kan depanneren)
                          Ik volg filipo hier in niet simpel zoiets in gang houden !
                          Oh Ja, en het is ook steeds vree ambetant dat telkens uw eigen foto terug eerst voorkomt als je punten geeft . . .
                          Grts Maddy
                          zero

                          Comment


                          • #43
                            Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                            Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                            kleine bedenking : als je een foto instuurt en geen punten krijgt, lijkt me dat ook niet motiverend en motiveer je misschien enkel maar de beste (die eigenlijk geen extra motivatie nodig hebben)
                            ... mes snijdt langs 2 kanten...
                            Laatste eindigen werkt ook niet motiverend, geen punten krijgen is beter dan slechte punten krijgen.
                            Dit puntensysteem zegt meer over het stemgedrag dan over de foto's.

                            Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                            Zoals jaja al aangaf, de software is intussen al bijna 10 jaar oud en de maker houdt er zich niet meer mee bezig. Dus dat er hier en daar wel iets kan verbeteren, is vrij normaal. Het is eigenlijk zelfs een half mirakel dat de software het al zo lang volhoudt. Chapeau dus voor christian (en sven die af en toe kan depanneren)
                            Volgens mij wil dit alleen maar zeggen dat dit onderdeel van het forum niet veel aandacht heeft gekregen.
                            lucv.be - instagram - facebook

                            Comment


                            • #44
                              Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                              Oorspronkelijk geplaatst door rooman Bekijk bericht
                              Oh Ja, en het is ook steeds vree ambetant dat telkens uw eigen foto terug eerst voorkomt als je punten geeft . . .
                              Als laatste insturen kan een oplossing zijn


                              Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
                              Vanaf 23/09 tot 30/09 zou iedere deelnemer 1 andere foto kunnen nomineren via comments in de challenge zelf..
                              Ik dacht dat het wellicht juist door de comments was dat grote kanshebbers enkele lage scores gekregen hebben ? Dus vrees ik dat je hiermee de echte stemming gaat beïnvloeden, want foto's die veel nominaties krijgen, zijn kanshebbers op de overwinning...

                              Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
                              Laatste eindigen werkt ook niet motiverend, geen punten krijgen is beter dan slechte punten krijgen.
                              Dit puntensysteem zegt meer over het stemgedrag dan over de foto's..
                              Met het laatste heb je wel een punt. Over het eerste ben ik niet zo zeker. Je zal gewoon veel meer mensen hebben die laatste eindigen met geen stemmen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door mypicture Bekijk bericht
                              Volgens mij wil dit alleen maar zeggen dat dit onderdeel van het forum niet veel aandacht heeft gekregen.
                              Het is een kwestie van prioriteiten. Binnen de "challengegemeenschap" (als ik het zo mag noemen) leeft de problematiek zeker en is er al veel gedicussieerd over wat er zou kunnen verbeteren. Er is zelfs een werkgroep geweest olv spooky die een synthese gemaakt heeft van hoe het nieuwe systeem er zou moeten/kunnen uitzien en die overgemaakt heeft aan de RvB. Dat is intussen wel al 2 jaar geleden... En toen waren er andere prioriteiten en is er eigenlijk niets mee gebeurd. Het lijkt me idd begrijpelijk dat bvb de oprichting en samenwerking met een nationaal magazine meer aandacht en tijd krijgt dan een klein onderdeel van de website dat ondanks sommige strubbelingen nog steeds elke maand zijn ding doet en een redelijk aantal deelnemers heeft. Het forum op zich draaiende houden is ook belangrijker (naar bvb adverteerders toe) dan een klein onderdeel als de challenge.

                              Maar dit lijkt me in elk geval al een stap in de goede richting :
                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              In de (nabije) toekomst zijn er belangrijkse websitewerkzaamheden gepland en de challengesoftware behoort ook tot dat pakket van werkzaamheden.
                              Ik ben benieuwd....
                              Last edited by filipo; 10 september 2011, 11:03.
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Frustratie over de challenge-stemmers

                                Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
                                En toch eindigt de foto die de meeste mensen kon overtuigen niet op de eerst plaats, zelfs geen top 3. De enige reden waarom daarvoor is omdat er mensen zijn die doelbewust 1tjes en 2tjes geven om bepaalde foto’s kapot te stemmen. Dirkfotografie heeft zo 6 moordaanslagen te verwerken gekregen deze maand.
                                Ik heb eens wat tijd genomen (had ik beter in het begin gedaan) om het toch eens wat meer in detail te bekijken en ik moet helaas vaststellen dat je eigenlijk (jammer genoeg) niet echt gelijk hebt met je beginstelling in deze topic....
                                Ik weet niet of je bvb ook mijn scores goed bekeken hebt....

                                Kijken we naar de scores van de top 4 (gekleurde vakken duiden op meest of minst aantal keer van de top4) :


                                dan zien we dat van de top 4 Dirk het minst aantal 8'en gekregen heeft, duidelijk veel minder 7's, minst aantal x 6, meest aantal x 5 en meest aantal x 4 en die vijf tweeën.
                                Bovendien heeft hij maar 2 tienen en 3 negens meer dan mij (2e) gehaald. Meer zelfs er waren 46 personen die mij een 7 of meer gaven en maar 42 die Dirk een 7 of meer gaven. 60 die mij een 6 of meer gaven, slechts 52 die Dirk een 6 of meer gaven.
                                Dan zou ik toch zeker niet stellen (sorry Dirk) dat het een foto is die de meeste mensen kon overtuigen en dat het de tweetjes zijn die hem de das hebben omgedaan. Blijkbaar was het gewoon een foto waar de meningen erg over verdeeld waren, de scores bijgevolg sterk verspreid uitgedeeld werden en heeft hij daarom niet gewonnen. That's it.
                                Of hij zoveel 2'en verdiende, heb ik ook mijn sterke twijfels maar ... men kan dus niet stellen dat het de meest overtuigende foto was en door "moordaanslagen" (sic) onterecht verloren heeft.

                                O ja, voor wie zou twijfelen : ik had Dirkfotografie veel meer dan 2 of 1 gegeven....
                                Mijn fotowebsite : www.filover.be

                                Comment

                                Working...
                                X