Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Jun 2011

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Thema's voor de maand Jun 2011

    Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
    Oei, 't wordt van langsom moeilijker. Want dan is elke landschapsfoto een "close up" van de wereldbol ?
    het wordt idd moeilijk hé; In principe is uw stelling wel een beetje waar hé? Maar als je het dan tov de wereld bekijkt is elke foto wel close-up.

    Vertaald is da gewoon "dichtbij", dus dan kan je het nog over de afstand beginnen hebben tussen onderwerp en fotograaf. En we staan idd dichtbij de wereld, vanop de maan gefotografeerd is het geen close up niet meer natuurlijk.

    En dan is er nog de interactie tussen afstand sensor-onderwerp en de lengte van de lens! Zo zou een foto van op 1cm met 14mm in theorie méér "close up" zijn dan een foto van hetzelfde onderwerp van op 10 cm met 200mm terwijl er dan meer van op het scherm staat en dus gevoelsmatig "closer up" is.

    Volgens mij is het een nutteloze en eindeloze discussie, en de winnaar van de challenge zal wel de meeste mensen hebben weten te overtuigen en die zal dan wel gelijk hebben hé.
    http://www.pixel7.be

    Comment


    • #17
      Re: Thema's voor de maand Jun 2011

      Uit de inzendingen te zien is een macro-opname wel toegelaten.
      Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

      Comment


      • #18
        Re: Thema's voor de maand Jun 2011

        Gek, uit bovenstaande commentaren blijkt dat je ook niet echt weet waar het verschil tussen macro en close-up ligt en nu ga je daar over oordelen?

        Ik zie bij de commentaren al vaak het woordje macro gebruikt worden alhoewel het in mijn ogen geen macro is. Vooral wanneer er een insect of bloemetje in beeld wordt gebracht, krijgt dit direct de stempel macro toebedeeld alhoewel de vergrotingsmaatstaf zeker minder dan 1op1 is (en dan moet je nog de afmetingen van de sensor weten). Trouwens als het dan om iets anders gaat dan vind je het zelf (Dirkfotografie) al geen close-up meer (dan denk ik aan de foto van de neus) , alhoewel de maatstaf ongeveer ook 1op6 moet geweest zijn, net zoals dit van sommige insectenfotos moet zijn, die dan de stempel macro krijgen.

        Zoals hierboven al te lezen is bestaat er willicht geen duidelijke grens tussen macro en close-up, en is macro ook wel close-up. Als de regel van 1op1 de grens is zoals vaak gehanteerd wordt dan heb ik mijn twijfels als er al één met zo'n maatstaf tussenzit. (dus ongeveer 36mm in de lengte van de foto en slechts 22 of minder bij een crop).

        Een vlinder is al vlug 3cm groot dus moet al op een Full-frame volledig beeldvullend zijn, laat staan op een cropcamera. Een vliegje is ongeveer 1cm, een bij 1.5cm, dus moeten deze bij een cropcamera al zeer beeldvullend in beeld gebracht zijn. Toch zie ik bij de insectenfoto's zeeën van ruimte en toch worden ze als macro bestempeld.

        Ik denk dat sommigen de vergrotingsmaatstaf van 1op1 onderschatten.
        Last edited by Erven; 15 juni 2011, 10:05.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #19
          Re: Thema's voor de maand Jun 2011

          Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          Gek, uit bovenstaande commentaren blijkt dat je ook niet echt weet waar het verschil tussen macro en close-up ligt en nu ga je daar over oordelen?

          Ik zie bij de commentaren al vaak het woordje macro gebruikt worden alhoewel het in mijn ogen geen macro is. Vooral wanneer er een insect of bloemetje in beeld wordt gebracht, krijgt dit direct de stempel macro toebedeeld alhoewel de vergrotingsmaatstaf zeker minder dan 1op1 is (en dan moet je nog de afmetingen van de sensor weten). Trouwens als het dan om iets anders gaat dan vind je het zelf (Dirkfotografie) al geen close-up meer (dan denk ik aan de foto van de neus) , alhoewel de maatstaf ongeveer ook 1op6 moet geweest zijn, net zoals dit van sommige insectenfotos moet zijn, die dan de stempel macro krijgen.

          Zoals hierboven al te lezen is bestaat er willicht geen duidelijke grens tussen macro en close-up, en is macro ook wel close-up. Als de regel van 1op1 de grens is zoals vaak gehanteerd wordt dan heb ik mijn twijfels als er al één met zo'n maatstaf tussenzit. (dus ongeveer 36mm in de lengte van de foto en slechts 22 of minder bij een crop).

          Een vlinder is al vlug 3cm groot dus moet al op een Full-frame volledig beeldvullend zijn, laat staan op een cropcamera. Een vliegje is ongeveer 1cm, een bij 1.5cm, dus moeten deze bij een cropcamera al zeer beeldvullend in beeld gebracht zijn. Toch zie ik bij de insectenfoto's zeeën van ruimte en toch worden ze als macro bestempeld.

          Ik denk dat sommigen de vergrotingsmaatstaf van 1op1 onderschatten.
          Ik oordeeel niet. Bij mijn veronderstellingen zet ik een vraagteken achter. Dat betekent dat ik het niet duidelijk vind en vraag aan de maker ervan om meer duidelijkheid over hoe hij de close-up ziet. Bij de meeste is dit duidelijk maar bij de neus was dit voor mij niet. De vlinder daarentegen is bij mij pure macro. De reden kan ik je ook geven. en deze is persoonlijk: als je een vlinder ziet, zelfs van dichtbij, dan zie je nog niet de dons op het hoofdje, enz... Wat je niet met het blote oog ziet maar op foto wel is voor mij een macro....
          Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

          Comment


          • #20
            Re: Thema's voor de maand Jun 2011

            Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
            Wat je niet met het blote oog ziet maar op foto wel is voor mij een macro....
            In die veronderstelling is alles met een telelens ook macro?
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #21
              Re: Thema's voor de maand Jun 2011

              Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
              In die veronderstelling is alles met een telelens ook macro?
              Erven, mijn goede vriend. Het is inderdaad een moeilijke kwestie. Ik weet het ook niet meer. Je zal, zoals gewoonlijk, wel gelijk hebben. Ik breek er mijn koppie niet meer over. Op de challenge zal ik daarom in alle eerlijkheid mijn scores ook herzien. Omdat ik ook een macro Nikon 105 mm bezit zal ik dan ook waarschijnlijk mjn foto wegdoen en een nieuwe posten waar ik meer tevreden over ben. Het was voor mij gewoon frusterend dat er deelnemers zijn die in mijn ogen een macro posten. De zin van 'close-up is geen macro kan in verchikkende opzichten/interpretaties bekeken worden. Jou interpretatie op een foto in de challenge is waarschijnlijk de beste, nl spooky wou andere deelnemers niet afschrikken. Het is geen gemakkelijk onderwerp omdat de grens zo moeilijk af te bakenen is.

              Met vriendelijke groeten
              Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

              Comment


              • #22
                Re: Thema's voor de maand Jun 2011


                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                  Maakt dat eigenlijk wel uit of dat macro is of niet, de mensen die punten geven beslissen toch uiteindelijk of het volgens hen in het thema past of niet?
                  De keren dat ik mee deed en me dan bijgevolg ook verplicht heb om punten te geven, deed ik dat toch.
                  Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                  Comment

                  Working...
                  X