Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Jun 2011

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thema's voor de maand Jun 2011

    Thema's voor de maand Jun 2011

    De inzendingen voor deelname aan de Mei – Challenge is momenteel afgesloten.

    De 3 nieuwe aangeboden onderwerpen voor de Jun - Challenge zijn.

    1. Close-Up
    2. Drukke tijden
    3. Tijd voor een bloemetje

    Tot eind Mei kan men nog, zowel punten als commentaren geven op de ingezonden Mei - Challenge foto's.
    42
    Close-Up
    0%
    26
    Drukke tijden
    0%
    12
    Tijd voor een bloemetje
    0%
    4

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Thema's voor de maand Jun 2011

    geen moeilijke keuze voor mij deze maand
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

    Comment


    • #3
      Re: Thema's voor de maand Jun 2011

      Oorspronkelijk geplaatst door lilybie Bekijk bericht
      geen moeilijke keuze voor mij deze maand
      Ook voor rmij niet.
      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

      Comment


      • #4
        Re: Thema's voor de maand Jun 2011

        Hi,

        Aangezien Close-Up vermoedelijk het thema gaat worden, ter verduidelijking zodat iedereen op dezelfde lijn zit:
        Close-Up-Fotografie is niet hetzelfde als Macro-Fotografie.

        Veel plezier/succes toegewenst met de opdracht.


        mvg
        Marc
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

        Comment


        • #5
          Re: Thema's voor de maand Jun 2011

          Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
          Hi,

          Close-Up-Fotografie is niet hetzelfde als Macro-Fotografie.

          mvg
          Marc
          Waar eindigt close-up en waar begint Macro ?
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment


          • #6
            Re: Thema's voor de maand Jun 2011

            Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
            Waar eindigt close-up en waar begint Macro ?
            Goede vraag, die had ik mij namelijk ook gesteld en daardoor mijn oude fotografieboeken nog eens opengeslagen. Voor diegene die geen boeken hebben , dezelfde uitleg over het verschil tussen beide is ook te vinden op het internet.

            mvg
            Marc
            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
            M.v.g. Marc

            Comment


            • #7
              Re: Thema's voor de maand Jun 2011

              Als redelijke leek (zonder uitgebreide fotografische bibliotheek), zou ik zeggen close up is zonder vergroting , dus 1:1 of ware grootte of bij 35 mm (fullframe) en macrofotografie is met een vergroting of > 35mm... Verbeter mij als ik het verkeerd voor heb.
              Ik denk echter dat deze technische kant van de zaak, ondergeschikt zal zijn aan de onderwerpen... wie zal het trouwens zeggen of er vergroting opzit of niet...
              Ik wens in ieder geval iedereen succes bij deze weeral boeiende opdracht!

              luc
              verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

              Comment


              • #8
                Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                Zie ook eens onderstaande link:

                Wat is in feite het verschil tussen macro en close up ? Is dit niet allebei hetzelfde : een foto nemen waarop een persoon bvb enkel met zijn gezicht opstaat of een babyvoetje of zoiets ?


                De uitleg van Rupselkopke vind ik heel goed.

                Maar het zal inderdaad voor mij als moderator heel moeilijk zijn om altijd de juiste grens te trekken tussen Close-Up en Macro.
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #9
                  Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                  kunnen we niet stellen dat een macro foto een close up is terwijl een close-up niet noodzakelijk een macro foto is?
                  http://www.pixel7.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                    Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                    Zie ook eens onderstaande link:

                    Wat is in feite het verschil tussen macro en close up ? Is dit niet allebei hetzelfde : een foto nemen waarop een persoon bvb enkel met zijn gezicht opstaat of een babyvoetje of zoiets ?


                    De uitleg van Rupselkopke vind ik heel goed.

                    Maar het zal inderdaad voor mij als moderator heel moeilijk zijn om altijd de juiste grens te trekken tussen Close-Up en Macro.

                    De 1:1 regel is hetgeen hedendaags algemeen wordt aangenomen, dus hangt alles af van de groote van de sensor om te oordelen of het nu macro is of niet. Een full-frame zou dan een groter voorwerp in beeld moeten brengen dan een crop-camera. Dus als je de camera niet weet zal het als buitenstaander moelijk zijn daarover te oordelen. Maar persoonlijk denk ik er anders over, want als je deze 1:1 regel in dachte zou zijn dan is een macrolens egenlijk maar een macrolens op zijn uiterste bereik? Nochtans bestaan er "macrolenzen" die slechts tot 1:2 gaan.

                    Ik lees hier in een van mijn Macroboeken:
                    Macrofotografie begint waar een 50mm standaardlens in zijn kortste bereik ophoud, dit is ongeveer bij een afbeeldingsmaatstaf van 1:6. Dus zou close-up eigenlijk inhouden dat men werkt zonder hulpmiddelen.

                    De grenzen die men trekt zijn volgens mij louter theorie en hebben volgens mij hedendaags geen enkel nut. Dit was enkel bedoeld om de fotograaf als hulpmiddel te zijn. Zeker in vroegere tijden toen voor macrofotografie allerhande berekeningen moesten gemaakt worden om de belichtingstijden uit te rekenen. Toen speelde de afbeeldingsmaatstaf wel een grote rol.

                    Ik denk niet dat voor de challenge alle aandacht moet gaan naar waar de scheidingslijn getrokken moet worden. Want de scheidingslijn is volgens mij heel vaag en afhankelijk van persoonlijke interpretatie. Er bestaat geen duidelijke "wet" daarvoor. De link die Spooky aangeeft bevestigd dit alleen maar.

                    Maar laten we ons vooral concentreren op het maken van onze eigen foto en genieten van andermans inzending (zonder onze eigen interpretatie van close-up of macro te willen opdringen.)
                    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                      Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
                      kunnen we niet stellen dat een macro foto een close up is terwijl een close-up niet noodzakelijk een macro foto is?
                      Ik denk dat dit nog de best hanteerbare regel is, die alle discutie uitsluit.
                      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                        Tja idd, want uiteindelijk kan een macrofoto van een mier, waar ze helemaal opstaat, helemaal NIET het gevoel geven dat het een close-up foto is. Terwijl een foto van een mens héél close up kan zijn terwijl het verre van een macro foto is....
                        damn, moeilijke discussies
                        http://www.pixel7.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                          Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
                          Tja idd, want uiteindelijk kan een macrofoto van een mier, waar ze helemaal opstaat, helemaal NIET het gevoel geven dat het een close-up foto is. Terwijl een foto van een mens héél close up kan zijn terwijl het verre van een macro foto is....
                          damn, moeilijke discussies

                          Dan zou een close-up een foto zijn van een deel van een geheel. Dus een mier van alleen het hoofdeje zou dan een close-up zijn. Een volledige mier is dan geen close-up maar enkel macro
                          Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                            Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
                            Dan zou een close-up een foto zijn van een deel van een geheel. Dus een mier van alleen het hoofdeje zou dan een close-up zijn. Een volledige mier is dan geen close-up maar enkel macro
                            Oei, 't wordt van langsom moeilijker. Want dan is elke landschapsfoto een "close up" van de wereldbol ?
                            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Thema's voor de maand Jun 2011

                              Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
                              Dan zou een close-up een foto zijn van een deel van een geheel. Dus een mier van alleen het hoofdeje zou dan een close-up zijn. Een volledige mier is dan geen close-up maar enkel macro
                              gevoelsmatig zou ik zeggen: inderdaad. Een volledige olifant geeft toch ook niet het gevoel om close up te zijn, terwijl enkel het oog van een olifant dit wel is. Dus als we de lijn doortrekken.....

                              Anderzijds weten we dat we héél dicht bij moeten gaan staan om een mier zo in beeld te krijgen, wat niet het geval is voor een olifant...

                              Laten we foto's afwachten en zien wat het geeft hé
                              Last edited by dmiddern; 1 juni 2011, 12:40.
                              http://www.pixel7.be

                              Comment

                              Working...
                              X