Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

    @ Planet13,

    De punten zijn uitgedeeld.
    Ik heb dan toch maar gestemd als voordien al was het deze keer wat strenger voor de foto's die -mijns inziens- niet voldeden aan het thema. Deze die dit wel deden, werden extra beloond.


    Bedankt Planet13 dat U afzag om zomaar aan ieder deelnemer een 10 te geven waardoor op die manier U punten geen effect zou hebben voor de rangschikking.

    Het klopt dat ik Uw inzending van september weigerde omdat in de EXIF het serial number voorkomt.

    Het is best mogelijk dat er soms een serial number toch nog in de EXIF voorkomt omdat ik ze niet opmerk. Naar aanleiding van dit Forum blijkt, dat ik een minder goed programma gebruik, die niet in staat is om altijd de volledig EXIF weer te geven. Hiervoor wens ik mijn verontschuldiging aan te bieden en zal ik voor de volgende Challenge’s op zoek gaan naar een programma die duidelijker en correcter de EXIF inleest. Hiervoor nogmaals mijn verontschuldigen indien er foto's met een Serial number de validatie zijn doorgestroomd
    .
    Helaas bent U Planet13 wat betreft de weigering, van Uw inzending niet volledig. Uw inzending werd voorlopig geweigerd. Ik stuurde U een mail en gelijktijdig een PM - bericht waarin Ik U verzoek om opnieuw Uw foto te uploaden, maar dan zonder de EXIF.

    Zie hieronder het verloop van Uw deelname.
    1. Uw inzending voor deelname mocht ik ontvangen op 19 Sep 10 om 23:17 uur.
    2. Uw foto werd geweigerd. Onderstaande mail werd U gestuurd op 20 Sep 10 om 00:37 uur.
    3. Een PM – bericht met zelfde tekst in de mail werd U toegestuurd op 20 Sep 10 om 00:38 uur.
    4. Het PM bericht staat bij mij hier nog steeds gemeld als niet gelezen. Normaal zou U dit PM - bericht moeten terug vinden tussen de nog niet gelezen PM – berichten.
    Hier een afschrift van de mail en het PM – bericht welke U werd overgemaakt volgens punt 2 en 3 hierboven:

    Van:Jacky Gisquiere
    Datum: 20/09/2010 0:37:44
    Aan:de-fille@telenet.be
    Onderwerp: Weigering Challenge Foto Sep - EXIF niet anoniem

    Hallo Planet13,

    Ik laat weten dat Uw Challenge inzending Sep goed werd ontvangen.

    Ik moet de foto voorlopig weigeren om volgende reden:

    EXIF niet anoniem

    In de EXIF komt het Serial number : 5246-05184 van Uw fototoestel voor.

    Gezien een Serial number een uniek gegeven is, kan dit Uw identiteit verraden waardoor de inzending voorlopig niet voldoet aan Art 9 dat zegt:

    De foto moet anoniem zijn. Dit wil o.a. zeggen dat er geen signatuur in de foto mag voorkomen en dat de foto niet elders op het forum of op andere forums mag getoond worden voor het bekendmaken van de resultaten.

    Ondanks ik de foto moet weigeren, kan U wel nog aan de Challenge Sep met deze foto deelnemen. Gezien ik beschik, over de EXIF is het beter Uw foto terug te Uploaden liefst zonder de bijhorende EXIF.

    Indien U toch de foto wil laten vergezellen, van de EXIF gelieve dan het Serial number uit de EXIF te verwijderen.

    Aandacht, de inzendingen voor Sep worden op 22 Sep 10 om 23u59afgesloten.

    Laat U door deze weigering niet ontmoedigen.

    Met vriendelijke groeten,

    Spooky
    Mod Challenge BD
    Last edited by spooky; 25 september 2010, 19:27.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

    Comment


    • #32
      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

      hallo iedereen

      ik kijk zelden op het forum; maar ik heb toch het gevoel dat deze discussie naar aanleiding van mijn opmerking op gang is getrokken...

      Bij elke challenge zitten er foto's bij waarvan men kan zeggen; "ik vind dat dit niet voldoet". Bij elke foto zie je ook een héél brede range van punten, soms hebben winnende foto's een 1 gekregen (redelijk bedenkelijk toch?). Door de band genomen vind ik het ook niet erg dat er foto's bijzitten die niet in het thema thuishoren, die blijken nooit te winnen, dus da's al goed op zich.

      De feiten in acht genomen dat de range van punten breed is, en dat "het voldoen aan het thema" een enorm subjectief gegeven is, is de winnende foto degene die de meeste mensen overtuigt. Zowel qua uitvoering, thema, schoonheid, ...

      En als iemand een foto voor een challenge durft in te sturen, dan zal die persoon er wel van overtuigd zijn dat hij voldoet aan het thema, nee?

      Deze maand had ik er echter een heel slecht gevoel bij. Voldoen aan het thema was nog NOOIT zo gemakkelijk geweest. Je kon bij manier van spreken gewoon met de camera in de lucht zwaaien en ondertussen eens op het knopje duwen, en de foto voldeed. En net bij dit extreem makkelijk in te vullen thema komt er een hééél mooie kikkerfoto die maar zo dead on is als kan zijn. Recht uit de boekskes, laat de foto aan 100 mensen zien en 95 vinden het een van de mooiste foto's die ze ooit gezien hebben (figure of speech) en ik kreeg een beetje schrik. Het is niet de eerste keer dat, bij het overlopen van welke punten de mensen zoal geven aan foto's (na afloop van de challenge), ik zie dat bepaalde foto's die "minder estetisch" zijn "doch duidelijk aan het thema" voldoen minder punten scoren dan de "mooie foto's ver weg van eender welk thema".

      Ik kan er niet aan doen, maar ik vind het jammer voor die mensen die origineel aan het thema voldeden. Het is namelijk moeilijker een perfecte thema foto te nemen (los van estethiek) dan een mooie foto te nemen (van eender wat).

      Deze maand had ik dus schrik dat de kikkerfoto ergens op de eerste pagina zou eindigen, hetgeen waarschijnlijk zal gebeuren en dan vraag ik me na tussenkomst van spooky op de post wel af hoe zijn validatieproces precies verloopt. Ik wil me gerust neerleggen bij eender welke beslissing het BD team neemt, maar een beetje transparantie zou wel leuk zijn. Zo zou het tof zijn om effectief te zien welke foto's er niet werden toegelaten omwille van het buiten thema-vallen. Al was het maar door ze na afloop van de challenge anoniem en puntenloos te tonen. Ook de reden waarom de winnaar van vorige maand werd geschrapt, vind ik dat moet worden meegedeeld in het kader van de openheid en transparantie. In eender welk rechtssysteem wordt een straf openlijk beslecht, hier zou het in principe mogelijk zijn om een winnaar te diskwalificeren omwille van "ik moet nie van die persoon weten". Natuurlijk is zoiets niet het geval en zal er wel een gegronde reden zijn om de persoon zijn winnende foto te schrappen, maar het is abnormaal dat in een wedstrijd waarin het bd-team als een soort opperjury fungeert een foto uit wedstrijd haalt zonder verdere uitleg.

      Bon, ik besef ook dat ik mezelf hier tegenspreek door de ijveren naar het tegenhouden van foto's die niet voldoen aan het thema en het recht ontzeggen van foto's te elimineren omwille van gegronde redenen. Het is een voorstel, los van de technische haalbaarheid en het draagvlak binnenin het team; maar waarom geen knoppen toevoegen naast de score die zegt: "voldoet aan thema: ja - nee". Indien meer dan 50% vd voters vinden dat de foto voldoet, dan doe je mee aan de wedstrijd, anders krijg je punten maar buiten thema...

      Het is natuurlijk een extra beïnvloedbaar element, maar ja, da's de score nu ook dus ja.... het is een vrijwillige fotowedstrijd die draait op een jury die zo amateur/beroeps is als de deelnemers zelf, ik ben blij dat ik er af en toe in slaag om een foto in te sturen en er positieve commentaar op te krijgen en zelf ben ik nooit te beroerd geweest om de negatieve commentaar te aanvaarden, dikwijls wist ik die ook al maar ja, een mens moet beter kunnen hé.

      In mijn optiek, het is voor de fun, en de beste foto wint toch !

      grtz en no hard feelings voor degene die mijn commentaar niet zo leuk vonden;
      D.

      ps, ik heb hier trouwens ooit een beoordelingsmethode gevonden die iemand gebruikte die ik wel goed vind:
      zit de foto binnen de opdracht: ja + 4 punten
      Is de foto technisch goed(of knap): ja + 1 punt
      Is de foto orgineel: ja + 2 punten
      Is de foto mooi volgens persoonlijke smaak: ja + 3 punten
      Last edited by dmiddern; 25 september 2010, 21:41.
      http://www.pixel7.be

      Comment


      • #33
        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

        Ik zou eens graag weten, op welke basis U dmiddern de Challenge zou gaan valideren.

        Om te beginnen kan ik melden, dat ik weinig foto’s weiger op basis van het niet volgen van het thema. Omdat een thema soms heel ruim interpreteerbaar is. Ook ik heb vaak het gevoel, bij het binnenlopen van een foto dat een foto minder goed aansluit aan het opgelegde thema. Is dit dan een reden om deze foto te weigeren ? Neen, niet altijd. Daarom blijft het belangrijk, bij het modereren en valideren, de Challenge doelstellingen niet uit het oog te verliezen.

        Ik citeer één element uit de Challenge doelstelling
        De termen challenge, opdracht, uitdaging, winnaar, winnares, gemiddelde rapportcijfer en het feit dat er zelfs een prijs aan is verbonden, betekenen niet dat we deze Challenge-of-the-Month als een échte competitie zien. De challenge is een leuke manier om bij te leren in digitale fotografie.


        Met bovenstaande doelstelling in het achterhoofd, valideer ik dan ook de foto’s. Zodra ik merk dat de inzender een poging doet om zo kwaad en goed mogelijk het thema te volgen valideer ik de foto. Het zou als Challenge moderator in dit geval ongeoorloofd onfair zijn, de foto op basis van de therm "NIET Thema" te weigeren.

        U zal begrijpen dat niet alle thema’s haar scherp kunnen worden afgelijnd.

        Deze maand kan het onderwerp heel ruim worden geïnterpreteerd. Er zitten inderdaad foto’s tussen waarvan bvb het kikkerperspectief niet altijd duidelijk in het oog springt.

        Al te vaak wordt de Challenge beoordeeld en bekeken met paarde – kleppen .

        Het thema buitengewoon camerastandpunt houd meer in dan een vogel- of kikkerperspectief.


        De foto van de kikker waar U naar verwijst dmiddern beantwoord het thema tweeledig, namelijk het kikkerperspectief gehalte (hoe miniem het kikkerperspectief ook is) en de dichtbij fotografie.

        Van het ogenblik dat men de lens niet meer op ooghoogte houd, kan men al spreken van een ongewoon of buitengewoon camera standpunt.
        De camera schuin houden, de omkadering, de uitsnede en het niet centraal plaatsen van het hoofdthema enz… zijn allemaal buitengewone camerastandpunten.

        Uiteraard zal de ene fotograaf er beter in lukken, zijn buitengewoon camerastandpunt naar voor te brengen, dan de andere. Dit maakt dan weer het grote onderscheid tussen een minder geslaagde en een mooie in het oogspringende foto. Tenslotte haalt U in Uw betoog perfect aan, dat door het puntensysteem de betere foto’s automatisch op hun juiste waarde worden beoordeeld.

        Wees maar zeker, deze maand heb ik zover ik me kan herinneren 2 inzenders aangeschreven. Aangeschreven met de vraag hun foto nadere toe te lichten betrefffende de link naar het thema, omwille van het feit dat ik niet meteen het buitengewoon camera standpunt kon herkennen. Na een gemotiveerd verklarend antwoord, van de inzender moet men als moderator dan ook zo fair zijn die inzender een kans te geven tot deelname.

        Tenslotte zal een foto waar het opgelegd thema niet duidelijk naar voren komt en toch gevalideerd wordt, ook door de andere Challengers minder goed beoordeeld worden en zal de foto minder goede punten krijgen.

        Dat ik weinig foto’s weiger omwille van het niet volgen van het thema is gelukkig een feit. Denk nu niet dat ik nooit een foto weiger op basis van het niet volgen van een thema. Stel het thema is Sinterklaas en iemand stuurt mij een boomkikker dan is het natuurlijk heel duidelijk dat de foto van de kikker wordt geweigerd.

        De dag dat ik mij in het openbaar moet gaan verantwoorden, over de wijze hoe ik een foto valideer, een foto weiger en hoe ik modereer dan zeg ik meteen dank en tot ziens.

        Vergeet niet:
        1. dat valideren voor mij een dagelijkse beslommering is, die heel wat uren van mijn vrije tijd vergen.
        2. Ieder inzender waarvan ik een foto weiger, door mij per gewone mail en per Pm - bericht met reden van weigering wordt verwittigd. Op die manier kan de inzender bij niet akkoord, zich steeds tot mij wenden.

        Meent een inzender dat hij onheus en onterecht door mij wordt behandelt, dan kan hij/zij dit steeds melden aan de Help desk.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #34
          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

          Beste Spooky,

          Respect voor de uren die u vrijwillig in BD steekt, het is een site waar iemand idd veel van bijleert, niet alleen door de commentaar op eigen foto's ook van die op andere foto's. Ik snap ook dat tegenhouden van foto's (terwijl de inzender ervan uitgaat dat die voldoet aan het thema) voor grote onvrede kan zorgen en dat de persoon daardoor mss al niet meer wil gaan deelnemen aan de challenge, dus ja.... da's ook niet de bedoeling hé; hoe meer zielen hoe meer vreugd.

          Anderzijds vind ik de optie waarbij jij alles toelaat en dat iedereen beslist of hij al dan niet tot het thema behoort misschien geen slechte oplossing. Het kan indicatief opgestart worden om te zien hoe zoiets gestemd wordt. Er werd ergens aangehaald dat één slechte commentaar met slechte punten gevolgd wordt als een kudde schapen, dwz dat mensen er niet in slagen een foto objectief te beoordelen. Hetzelfde is merkbaar voor foto's die niet aan het thema voldoen maar wel heel mooi zijn; mensen geven punten voor de schoonheid van de foto en dat is in een challenge toch ook niet de bedoeling.

          Soms is het moeilijk om haarfijn in het thema te passen, soms denk je van op voorhand, het is onmogelijk om er niet aan te voldoen en dan ontstaan er toch opnieuw discussies... ik kan me echt inbeelden dat het helemaal niet leuk is voor u aangezien jij ze valideert en blijkbaar uw validatieproces eveneens bekritiseert voelt (wat volgens mij zelden de bedoeling is van de commentator, commentaren zijn eerder gericht aan de maker in de betekenis van: "waar haal je het in je hoofd om dit te durven inzenden").

          Door een systeem te ontwikkelen waarbij de mensen beslissen of een foto al dan niet aan het thema voldoet, ontlast je jezelf mss een beetje en valt er veel kritiek weg. Risicio is natuurlijk dat ze d'office een lelijke foto uit thema stemmen en omgekeerd.

          Tja, moeilijke materie hé, maar ik vind dat BD de deelnemers ook het recht niet mag ontnemen om commentaar te geven op een foto en te zeggen dat hij niet voldoet aan het thema. Neem dit niet als kritiek op u op, maar zie het als kritiek richting de deelnemer die wel degelijk over de foto gaat.

          en verder blijf ik deelnemen, en ben ik tevreden over hoe een challenge verloopt dus, alle respect en dankbaarheid aan iedereen die er moeite in steekt.

          grtz
          D.
          http://www.pixel7.be

          Comment


          • #35
            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

            @ Spooky:
            het niet valideren van mijn foto omwille van de serienummer vond ik terecht. De enige reden dat ik hem niet terug inzond, was omdat ik niet wist hoe ik die serienummer kon verwijderen.
            Ook al staat dit duidelijk te lezen in mijn vorige post,
            Bij nazicht bleek dit te kloppen, maar ik snap er nikske van: zelfde toestel als anders, zelfde software op de pc ? Weet ook niet hoe ik dat moet oplossens
            voel jij je toch genoodzaakt je te verdedigen door onze communicatie publiek te maken.
            Ik begrijp niet waarom je je steeds zo aangevallen voelt

            Voor de rest ...
            Behalve de foto van de kikker, storen mij vooral het jongetje op het perron en het 3-voudige beeld van de speciale lens.
            Allemaal schitterende foto's maar volgens mij moet je toch al heel verbaal zijn om daar een ongewoon camera-standpunt te kunnen verklaren !? Akkoord, het is een speciale lens ... maar dat was niet de opdracht.

            terug @ Spooky:
            door in je laatste post de foto van de kikker op die manier te verdedigen, zet je de deur wagenwijd open voor inzendingen die meerdere mensen al meerdere maanden storen: niet de foto voldoet, maar wel de uitleg...
            Geen nood, dat kan ik ook

            Greetz
            Fille
            -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
            -= We are the vandals =-

            Comment


            • #36
              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

              Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
              @ Spooky:
              het niet valideren van mijn foto omwille van de serienummer vond ik terecht. De enige reden dat ik hem niet terug inzond, was omdat ik niet wist hoe ik die serienummer kon verwijderen. ...
              Even een technisch antwoord. Je kunt ALLE exif-data uit een foto halen door, op het moment dat je foto klaar is, te plaatsen op een nieuw blank document en dat opnieuw als jpg te gaan bewaren.
              Dat gezegd zijnde: Spooky heeft natuurlijk bepaalde EXIF data nodig om te kunnen valideren. Zo zijn datum van creatie, en een paar andere data essentieel voor toelating in de Challenge of niet. Daarom stuur ik 'm (als ik meedoe aan de Challenge) een foto met exif data via de mail, terwijl ik een exifloze foto zal opladen via de site software.
              Ik ben Mac-gebruiker en gebruik SmallImage om alle EXIF data uit een foto te halen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #37
                Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                ...
                Ook al staat dit duidelijk te lezen in mijn vorige post, voel jij je toch genoodzaakt je te verdedigen door onze communicatie publiek te maken.
                Ik begrijp niet waarom je je steeds zo aangevallen voelt
                Het is niet aan mij om op te treden als Spooky's advocaat. De man kan zichzelf uitstekend verdedigen, mocht dat nodig zijn. De reden waarom hij hier "uit de biecht moet klappen" is dat jij maar de halve waarheid gesproken had in je vorige post: je zegt WEL dat je foto geweerd werd omwille van een aanwezig serienummer, maar je zegt NIET dat je de kans tot herinzending kreeg.

                EXIFs blijven een punt van discussie, maar als er een ding "heilig" is aan onze Challenge is het bewaren van de anonimiteit. Als dat hoedanook in het gedrang komt, dan worden er maatregelen getroffen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #38
                  Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                  @ LesC:
                  Ik heb dat idd niet vermeld omdat iedereen dat hier wel weet, denk ik.
                  Ook had ik me erbij neergelegd omdat het (nogmaals) terecht was en ik het niet direct kon oplossen. Jouw manier van inzenden is trouwens daar een zeer goede oplossing op.
                  Bedankt voor die tip

                  Maar dat dit nu wordt bestempeld als een "halve waarheid", dat vind ik er eigenlijk wel over

                  Wanneer ik een probleem aanhaal en een oproep doe naar een beetje meer zelfkritiek zodat de Spooky wordt ontlast, krijg ik de wind van voor (en daar kan ik desnoods óók persoonlijke communicatie over publiceren) ...
                  Wanneer ik vermeld dat Spooky een terechte beslissing neemt, word ik beschuldigd van halve waarheden ...

                  Dit lijkt enorm hard op :
                  We hebben geen concreet antwoord op het aangehaalde probleem, dus spelen we de man maar ...

                  Goe bezig
                  Fille

                  PS: Kan deze discussie AUB terug "on topic" gaan ?
                  -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                  -= We are the vandals =-

                  Comment


                  • #39
                    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                    Fille,

                    ik denk dat je ebst zoals velen die je voor gegaan zijn, stopt met inzenden...

                    Een andere oplossing is beter definiëren van de opdracht. door ofwel een nauwer kader, of anders door beter af te bakenen. Zo kan je bij 'speciaal standpunt' discussie verwachten. Waarom zeg je dan niet dat een foto op ooghoogte (kinderen) of in kikkerperspectief (...) voor gevallen waar dat gebruikelijk is, zal worden geweerd. Maar ja, dan krijg je idd. "de uitleg". En als je dan kijkt wat er allemaal in de inzendingen ztit...??? Gaat trouwens ook op voor de Shoot Challenge, dus het probleem komt ook voor een groot deel van de inzenders.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                      @planet13, lesC en spooky : ik vermoed dat hier gewoon een misverstand is en geschreven woorden verkeerd geïnterpreteerd werden ?


                      EDIT :
                      Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                      Misschien is het inderdaad interessant (zoals in de comments gesuggereerd) om de "niet-goedgekeurde" een plaats te geven op deze site. Zo wordt alles misschien duidelijk zonder discussie
                      Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                      Helaas blijft mijn eerdere bedenking bestaan. Punten geven kan maar eerst als een foto wordt toegelaten. Een collega BD'er zag een paar maanden geleden een inzending geweigerd wegens niet te passen binnen het thema.
                      Wel, ik heb die foto gezien en zag meteen waarom die wél binnen het thema paste. In de huidige challenge zitten veel "ergere" onvoldoendes ...
                      Ik heb je commentaren een aantal maal herlezen en ik kan begrijpen dat je niet goed begrepen werd. Zonder partij te kiezen kan je misschien het volgende wat verduidelijken, zodat er geen misverstanden zijn?

                      De tweede quote bvb is imho een reden om het eerste juist niet te doen want dan wordt spooky nog meer aangevallen voor die enkele inzendingen die omwille van het thema werden geweigerd en volgens sommigen wel voldeden.
                      Zoals hij zelf al aangaf is dat aantal bovendien miniem.

                      Je eigen afgekeurde foto kan je begrijpen maar in je 2e quote heb je wel bedenkingen bij het afkeuren van sommige foto's.

                      Wil je nu dat de validator strenger of soepeler wordt bij het valideren (van het invullen van het thema) ?
                      Last edited by filipo; 26 september 2010, 13:58. Reden: aanvulling na herlezen
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                        Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                        Als je foto klaar is om in te zenden, bekijk dan eerst nog eens even de opdracht en stel jezelf de vraag of hij hieraan voldoet.
                        Als een inzender daar zelf al moeite mee heeft, hoe moeilijk is het dan niet voor de validator
                        Begrijpelijk dus dat slechts een miniem gedeelte om die reden door hem wordt geweigerd.
                        Het is dan aan de stemmers om (naast de technische kwaliteit) de herkenbaarheid van het thema in de foto te belonen met punten.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #42
                          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                          @Filipo:

                          Je eigen afgekeurde foto kan je begrijpen maar in je 2e quote heb je wel bedenkingen bij het afkeuren van sommige foto's.

                          Ik val hier steil achterover !!!

                          Mijn foto werd afgekeurd om technische redenen. En eigenlijk doet dit in deze topic helemaal niet ter zake.
                          Die van de collega BD'er werd afgekeurd omdat hij niet voldeed aan het thema. On Topic dus.
                          Dit zijn 2 verschillende zaken en dus spreek ik mezelf niet tegen !!!

                          Ik begin ondertussen wel te begrijpen waarom het thema van de maand zo slecht wordt uitgevoerd: het wordt gewoonweg niet goed gelezen (net als sommige posts hier)

                          @Yourt:

                          Fille,

                          ik denk dat je ebst zoals velen die je voor gegaan zijn, stopt met inzenden...

                          Een andere oplossing is beter definiëren van de opdracht. door ofwel een nauwer kader, of anders door beter af te bakenen. Zo kan je bij 'speciaal standpunt' discussie verwachten. Waarom zeg je dan niet dat een foto op ooghoogte (kinderen) of in kikkerperspectief (...) voor gevallen waar dat gebruikelijk is, zal worden geweerd. Maar ja, dan krijg je idd. "de uitleg". En als je dan kijkt wat er allemaal in de inzendingen ztit...??? Gaat trouwens ook op voor de Shoot Challenge, dus het probleem komt ook voor een groot deel van de inzenders.
                          Ik ben blij dat je mijn betoog steunt door deze korte maar zeer duidelijke omschrijving van het eigenlijke probleem

                          Zoals je (in eerdere posts) ziet, wordt er blijkbaar algemeen graag met de vorm gespeeld en is de inhoud niet belangrijk.

                          Wat het inzenden betreft: ik had nog steeds de motivatie om deel te nemen en telkens de hoop dat er de volgende challenge met beelden ipv woorden werd gespeeld. Helaas.
                          Ik heb me het laatste anderhalf jaar best wel goed geamuseerd met te zoeken naar, en het inzenden van creatieve interpretaties van het thema van de desbetreffende maand. Over het algemeen haalde ik niet al te veel punten, maar heb veel geleerd uit de commentaren
                          Tot mijn spijt moet ik vaststellen dat er soms met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt. Niet alleen in kwestie het voldoen aan het thema, maar ook naar commentaren toe: als ik een opmerking maak, krijg ik een vrij harde mail als antwoord. Terwijl anderen gewoon hun gangen kunnen gaan, ondanks het feit dat hun commentaren veel harder en eveneens terecht waren (en dat kan ik bewijzen!)

                          Kortom ...
                          Een hobby hoort ontspannend te zijn en hoeft geen ergernis op te wekken.
                          Vandaar dat dit de laatste keer is dat ik mijn tijd spendeer aan BD.

                          Tot slot @alle_deelnemers_van_de_challenge:
                          Ik wens jullie allen veel succes met jullie komende inzendingen.
                          Het ziet ernaar uit dat het thema van volgende maand "het boek" zal worden.
                          Tracht inzendingen van een lege kast met als titel "Wat ontbreekt hier?" te vermijden.

                          Bij deze onthoud ik mij van verdere replies op dit forum, alsook van commentaren op inzendingen en eveneens van deelnames aan de komende challenges.
                          Indien nodig, ben ik nog bereikbaar via email of pm (zolang het duurt)

                          Het beste aan iedereen,
                          Fille
                          -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                          -= We are the vandals =-

                          Comment


                          • #43
                            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                            Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                            @Filipo:
                            Mijn foto werd afgekeurd om technische redenen. En eigenlijk doet dit in deze topic helemaal niet ter zake.
                            Die van de collega BD'er werd afgekeurd omdat hij niet voldeed aan het thema. On Topic dus.
                            Dit zijn 2 verschillende zaken en dus spreek ik mezelf niet tegen !!!
                            Ok, sorry, ik had jouw foto niet moeten vermelden.
                            Je hebt enkel bedenkingen bij het afkeuren omwille van het ontbreken van het thema in de ingezonden foto. Je kent zowel voorbeelden van foto's die niet hadden mogen afgekeurd worden, als foto's die wel hadden moeten afgekeurd worden, omwille van het niet voloen aan het thema (voor alle duidelijkheid).
                            En je oplossing zou er in bestaan om de wel afgekeurde foto's in een speciale topic te plaatsen. Omdat je daarmee hoopt deelnemers te doen inzien dat het geen zin heeft van zo'n foto's in te sturen en niet om een discussie te beginnen dat een foto niet had mogen uitgesloten worden want dat er wél een link met het thema is. Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
                            Ik blijf wel met de vraag zitten wat je dan van de validator verwacht : soepeler of niet ?

                            De challenge moet idd ontspanning zijn en ik heb ook al periodes gehad dat door allerlei gebeurtenissen binnen de challenge ik er ook geen zin meer in had. Maar na wat bezinning komt de zin vanzelf wel weer terug.... so don't go away...
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                              Kortom ...
                              Een hobby hoort ontspannend te zijn en hoeft geen ergernis op te wekken.
                              Af en toe worden de meesten onder ons geconfronteerd met zo'n "ergernis". Afkoelen en even afstand nemen is meestal voldoende ... stoppen hoeft echt niet. Je verliest er enkel zelf bij
                              The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                              Comment


                              • #45
                                Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                                mocht een mens stoppen ingeval van ergernis, dan zouden er nog meer zelfmoord plegen
                                http://www.pixel7.be

                                Comment

                                Working...
                                X