Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

    Een 4de belangrijk puntje bij mijn beoordeling is de algemene vraag: vind ik de foto mooi?
    daar hou ik eerst en vooral rekening mee: mijn eigen smaak.
    daarna de punten aangehaald door LesC:

    - beantwoordt aan opdracht
    - kwaliteit van de foto
    - originaliteit van de inzending
    @yves23: eentjes geef je aan foto's die je overgrootmoeder ook kan maken. Blijkbaar heb jij een overgrootmoeder die mooie foto's kan maken, meer moeten wij daar niet achter zoeken
    The quickest way to make money at photography is to sell your camera

    Comment


    • #17
      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

      Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
      daar hou ik eerst en vooral rekening mee: mijn eigen smaak.
      daarna de punten aangehaald door LesC:



      @yves23: eentjes geef je aan foto's die je overgrootmoeder ook kan maken. Blijkbaar heb jij een overgrootmoeder die mooie foto's kan maken, meer moeten wij daar niet achter zoeken
      Kijk eens naar de score van de foto die verleden maand laatst eindigde ,der zitten hier blijkbaar veel overgrootmoeders die mooie fotos kunnen maken.

      mvg Yves.
      What you see is what you get

      Comment


      • #18
        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

        10: 2 4%
        9: 0
        8: 0
        7: 1 2%
        6: 1 2%
        5: 12 22%
        4: 6 11%
        3: 4 7%
        2: 16 30%
        1: 12 22%
        Daar zijn het niet de eentjes die opvallen hé maar die 2 keer dat hiervoor een 10 gegeven werd ...
        The quickest way to make money at photography is to sell your camera

        Comment


        • #19
          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

          Net eventjes naar de laatste gekeken en ga ervan uit dat de maker en iemand die 10 heeft omdat het aan het onderwerp voldoet .
          Maar er zijn mooiere foto's die niet aan de challenge voldoen verdienen ze dan om boven de vermelde foto te staan .
          Ook dat vind ik niet kunnen .
          Laat me duidelijk stellen dat de foto achterin het klassement thuis hoort maar een laatste plaats lijkt me dan ook niet volledig correct .
          Als ik als klant een foto van een boom wil hoef ik geen foto van een appel, hoe schoon die ook getrokken is .

          Comment


          • #20
            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

            Even tussen ons: als jij als klant een foto van een boom wilt, dan moet je dat goed, duidelijk en ondubbelzinnig met de fotograaf communiceren.

            En nu weer au sérieus: zoals je uit de boven gemaakte posts kunt lezen, zijn er verschillende criteria waaraan een foto (voor de Challenge toch) moet voldoen. Het individueel belang van een van deze factoren (beantwoordt aan opdracht; is kwalitatief OK; is origineel; is mooi (of: ik vind 'm mooi) en trekt mij aan; ...) bepaalt iedere persoon die scoort. Ik ga hier niet vertellen welke factoren voor mij belangrijk zijn, maar het is pas de som van deze factoren die je score mag/zal bepalen.
            Bij mij is die score tussen 1 en 10, zonder rekening te houden met de fototechnische kwaliteiten van mijn (over)grootmoeder. De (Gauss?)curve zorgt ervoor dat ik eerlijk en fair, maar volledig volgens mijn persoonlijke normen, een bepaalde foto zal scoren.
            En geef toe: zelfs de laatste van vorige maand (zie de bovengegeven scores) heeft al met al een mooie verdeling van de punten gekregen.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #21
              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

              Man man man... ben nog eens een keer gaan kijken en zie dan die uitsluiting van vorige maand (god weet waarom). Nu zie ik daar een kikkerfoto en een discussie over "lager dan de kikker" Nu, ik denk dat het gros van dergelijke foto's van kikkertjes, libellen, rupsen,... vanuit lage standpunten en vaak liggend op de buik getrokken worden. Is dat dan speciaal? Ja, want je ligt op je buik. Neen, want je zou als deftig fotograaf op je buik moeten, net zoals je voor een goede kinderfoto doorgaans ook zakt tot op kinderhoogte. Voor deze challenge denk ik dan toch dat dit duidelijk niet goed is (en ik post het hier en niet binnen de challenge). Ik betreur het in elk geval niet dat ik na enkele pogingen er gewoon mee gestopt ben om mee te doen met de challenge. Ik moest me dan nog verdedigen over het al dan niet bewerken van een foto, terwijl ik net moeite had gedaan om iets origineels te proberen. Wat die regeltjes en het al dan niet voortbestaan betreft: voor mij al net zo goed geen challenge dan dit. Jammer voor de mensen die er hun tijd en energie in stoppen, want die kunnen het blijkbaar ook niet verkocht krijgen aan de BD leiding.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #22
                Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                Citaat Yves23

                Kijk eens naar de score van de foto die verleden maand laatst eindigde ,der zitten hier blijkbaar veel overgrootmoeders die mooie fotos kunnen maken.
                Als t.billy volgende bedenking maakt:

                10: 2 4%
                9: 0
                8: 0
                7: 1 2%
                6: 1 2%
                5: 12 22%
                4: 6 11%
                3: 4 7%
                2: 16 30%
                1: 12 22%

                Daar zijn het niet de eentjes die opvallen hé maar die 2 keer dat hiervoor een 10 gegeven werd ...
                Dan is deze bedebking snel weerlegt.

                1. vermoedelijk werd hier de eerste 10 gegeven door de inzender zelf (wat volgens de huidige reglementering toegelaten is).
                2. Als Yves23 in zijn betoog het volgende zegt ik citeer Yves23

                Ik heb dan maar alles herzien en iedereen een 10 gegeven.
                Rara van wie komt die tweede 10 dan denk je ?
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #23
                  Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                  maar wel het bewijs dat zelf 2x "10" het eindresultaat niet echt beïnvloed

                  Ik heb maar 1 zekerheid ivm Challenge: Spooky, je levert prachtig werk ... en ondanks alle weerkerende polemieken blijf je, zo objectief of neutraal als mogelijk, deze Challenge in goeie banen leiden ... chapeau voor je werk en je geduld

                  + sowieso eindigt de maand telkens met een verdiende winnaar, imho toch
                  The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                    Bedankt t.billy voor de aanmoediging om me verder te blijven inspannen voor de Challenge.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                      Zelf nog niet meegedaan met de challenge (wel volg ik hem en al enkele keren te laat mijn foto doorgestuurd of er was iets mis mee), maar ik kan mij het meeste vinden in het standpunt van LesC. Ik zie die challenge als een challenge om iets te doen rond een bepaald thema, eerder dan een wedstrijd waar ik mijn eigen foto superieur vind en de rest niets (10 voor mijn foto en 1 voor de andere...).

                      Persoonlijk vind ik de beoordelingen van de beste foto's vaak heel streng: vaak zijn foto's die ik zeker met een 9 beoordeel, gemiddeld beoordeeld met een 6,iets.

                      Ivm "al dan niet aan opdracht voldoen", is dat niet een van de dingen die Spooky al doet? Ik hou daar zelf ook rekening mee, vooral omdat ik dit als een challenge zie om het thema origineel in te vullen...

                      Nu goed, hopelijk ligt het thema van volgende maand me wat, kan ik opnieuw een poging wagen om mee te doen (deze maand wel foto's getrokken die mss passen, maar niet de tijd gehad om door te sturen...).

                      Ook van mij chapeau voor Spooky! De tijd die hier in kruipt wordt waarschijnlijk vaak onderschat...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                        Klaar !

                        De punten zijn uitgedeeld.
                        Ik heb dan toch maar gestemd als voordien al was het deze keer wat strenger voor de foto's die -mijns inziens- niet voldeden aan het thema. Deze die dit wel deden, werden extra beloond.

                        Spijtig genoeg werd mijn inzending geweigerd omdat er blijkbaar een serienummer van de camera in de exif stond ???
                        Bij nazicht bleek dit te kloppen, maar ik snap er nikske van: zelfde toestel als anders, zelfde software op de pc ? Weet ook niet hoe ik dat moet oplossens

                        Terug "on topic" ...
                        Ik vind al die theorieën over hoe men stemt uiterst interessant. Echt waar. Ikzelf zou niet zover gaan om een excel-file te gebruiken om een gemiddelde uit te rekenen , maar het is desalniettemin een goede methode.

                        Helaas blijft mijn eerdere bedenking bestaan. Punten geven kan maar eerst als een foto wordt toegelaten. Een collega BD'er zag een paar maanden geleden een inzending geweigerd wegens niet te passen binnen het thema.
                        Wel, ik heb die foto gezien en zag meteen waarom die wél binnen het thema paste. In de huidige challenge zitten veel "ergere" onvoldoendes ...

                        Iemand opperde dat dit allemaal een beetje ver ging; het is tenslotte maar een simpel wedstrijdje zonder echt veel belang en het draait tenslotte niet om grote sommen geld ...
                        Misschien is dat allemaal wel waar, maar ik vind toch dat je de regels van de wedstrijd moet respecteren uit respect voor andere deelnemers en de organisator van het gegeven.
                        De job, de kinderen, het huishouden, etc, zorgen ervoor dat de week doorgaans goed gevuld is. De mensen die dan tijd vrijmaken om hun hobby uit te oefenen en extra tijd investeren om binnen het thema te vallen, verdienen op zijn minst eerlijke concurrentie.
                        Maar ja ...

                        Ik wacht de inzendingen van de volgende maand af en zal daar mijn conclusies uit trekken.
                        De kans is echter reëel dat jullie van een zagevent vanaf zullen zijn ...

                        Greetz
                        Fille
                        -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                        -= We are the vandals =-

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                          Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                          Spijtig genoeg werd mijn inzending geweigerd omdat er blijkbaar een serienummer van de camera in de exif stond ???
                          Bij nazicht bleek dit te kloppen, maar ik snap er nikske van: zelfde toestel als anders, zelfde software op de pc ? Weet ook niet hoe ik dat moet oplossens
                          Geen idee wat de oorzaak is. Bij mij wordt het serienummer blijkbaar niet mee opgeslagen, maar ... ik heb het ook nergens ingevuld (in camera, software).

                          Heb je al eens geprobeerd via Windows Explorer > (rechtermuisknop) Eigenschappen van de file en dan in de "Details" het veld Serienummer van de camera leegmaken en dan "ok" ?
                          Neem wel best vooraf een kopie van je foto want de originele file wordt overschreven !
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                            Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
                            Zelf nog niet meegedaan met de challenge (wel volg ik hem en al enkele keren te laat mijn foto doorgestuurd of er was iets mis mee), maar ik kan mij het meeste vinden in het standpunt van LesC. Ik zie die challenge als een challenge om iets te doen rond een bepaald thema, eerder dan een wedstrijd waar ik mijn eigen foto superieur vind en de rest niets (10 voor mijn foto en 1 voor de andere...).

                            Persoonlijk vind ik de beoordelingen van de beste foto's vaak heel streng: vaak zijn foto's die ik zeker met een 9 beoordeel, gemiddeld beoordeeld met een 6,iets.

                            Ivm "al dan niet aan opdracht voldoen", is dat niet een van de dingen die Spooky al doet? Ik hou daar zelf ook rekening mee, vooral omdat ik dit als een challenge zie om het thema origineel in te vullen...

                            Nu goed, hopelijk ligt het thema van volgende maand me wat, kan ik opnieuw een poging wagen om mee te doen (deze maand wel foto's getrokken die mss passen, maar niet de tijd gehad om door te sturen...).

                            Ook van mij chapeau voor Spooky! De tijd die hier in kruipt wordt waarschijnlijk vaak onderschat...
                            Zeker eens meedoen, en ook als het thema je niet ligt. Dan leer je ook eens iets "anders" fotograferen. Zo heb ik ook leren aan (mini)studiografie doen. Iets waar ik zonder de challege willicht niet zo vlug aan toe gekomen was. En geen tijd om door te sturen? Duurt toch maar 10 seconden. (aléé 1 minuut).

                            Over de beoordeling: Bij mijn eerste deelname was ik de 25ste, vond mijn uitslag fantastisch en mijn foto heel goed (anders had ik hem niet durven inzenden). Er zaten heel wat foto's bij die ik super hoog aanschreef. Willicht (niet gecontroleerd) heb ik de meeste foto's toen een veel hogere score gegeven dan dat ik nu zou doen. Met de tijd wordt men (ik toch) strenger...ook naar invulling en originaliteit toe. Er zijn willicht ook goeie (beroeps)fotografen die enkel punten komen geven maar niet meedoen. Ik denk dat zo iemand strenger zal zijn dan iemand die pas zijn toestel heeft en voor de eerste keer meedoet.

                            Bij deze ook nog een pluim voor Spooky. Ik kan goed verstaan dat het al dan niet goedkeuren van een foto betreffende het thema een heel moeilijke zaak is. Vooral bij themas waar de scheidingslijn tussen wel en niet erg vaag is en dus veel afhangt van persoonlijk aanvoelen. En dan de ene foto weigeren in een ander niet zou ook ganse discuties teweegbrengen. Het is dan nog altijd aan anderen om de foto daarop te beoordelen en scores te geven.
                            Ja, ik denk ook dat de tijd die Spooky er moet insteken vaak onderschat wordt. Hij moet er waarschijnlijk bijna alle dagen voor klaar staan.
                            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                              Oorspronkelijk geplaatst door Planet13 Bekijk bericht
                              Klaar !


                              Spijtig genoeg werd mijn inzending geweigerd omdat er blijkbaar een serienummer van de camera in de exif stond ???
                              Bij nazicht bleek dit te kloppen, maar ik snap er nikske van: zelfde toestel als anders, zelfde software op de pc ? Weet ook niet hoe ik dat moet oplossens
                              Als je de foto verkleind naar 800pix met BD vieuwer kan je gemakkelijk de exifgegevens eruithalen. (dan wel alles en niet alleen het serienummer).
                              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bedenkingen bij inzendingen Sep-Challenge

                                Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                                Zeker eens meedoen, en ook als het thema je niet ligt. Dan leer je ook eens iets "anders" fotograferen. Zo heb ik ook leren aan (mini)studiografie doen. Iets waar ik zonder de challege willicht niet zo vlug aan toe gekomen was. En geen tijd om door te sturen? Duurt toch maar 10 seconden. (aléé 1 minuut).
                                Weljah, op reis heb ik geprobeerd speciale camerastandpunten te kiezen, maar was pas thuis de 24e, wat net te laat was...
                                Zoals ik ook al zei: ik zie het als een uitdaging om eens iets nieuws te proberen, maar heb al maanden gehad dat ik wel ideeen had, maar niet tot uitvoering heb gebracht omdat ik het steeds uitstelde tot het te laat was..
                                Soit, volgende maand al 3 leuke onderwerpen, dus ik zal zeker proberen iets in te sturen!

                                Comment

                                Working...
                                X