Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Mar 2010

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Thema's voor de maand Mar 2010

    De laatste foto's welke voldoen aan de Challenge Rules zijn gevalideerd.

    Er zijn voorlopig nog enkele foto's in behandeling, het inzenden van foto’s voor deelname Challenge Feb 10 wordt bij deze als afgesloten verklaard.

    Het antwoord op de gestelde vragen voor de nog in behandeling zijnde foto's worden verwacht voor deze middag 21 Feb 10 om 12:00 uur.

    De 5 nieuwe onderwerpen voor de Challenge Mar 10 zijn.

    Naar aanleiding van de gestelde vraag door Planet13 in het topic “Nauwere omschrijving thema van de maand” hebben ik deze maand een uitzonderlijke en gedurfde Challenge samengesteld met 5 zorgvuldig uitgekozen thema’s.

    1. Complementaire kleuren

    Maak een foto waar de kracht van complementaire kleuren de foto maken.

    Via Google kan men een kleurencirkel vinden, met uitleg over complementaire kleuren

    Vb Link naar complementaire kleuren

    2. Foutief witbalans

    Witbalans wordt gebruikt om kleuren natuurgetrouw weer te geven bij verschillende soorten licht.

    Een verkeerd ingesteld witbalans kan soms leiden tot eigenaardige maar soms mooie en leuke foto’s.

    Om ons vertrouwd te maken met het effect op het gebruik van witbalans wordt voor deze Challenge gevraagd, een zo kunstzinnige mogelijke mooi ogende foto in te sturen waar opzettelijk het witbalans foutief werd ingesteld.

    Gevraagd wordt in de description melding te maken van het gebruikte soort licht en de gekozen en ingestelde witbalans. Als deze informatie in de description ontbreekt zal de foto geweigerd worden.


    3. Hoge ISO waarde

    ISO is de gevoeligheid = het digitale equivalent van filmsnelheid (ASA in de analoge fotografie)

    Hoe hoger de gevoeligheid, des te minder licht er nodig is om een foto te maken, zodat er snellere sluitertijden of kleinere diafragma’s kunnen worden gebruikt.

    Nadeel:

    Hoe hoger de gevoeligheid, des te groter de kans op “ruis” op de foto, in de vorm van her en der verspreide felgekleurde pixels.

    In de analoge fotografie werd de gevoeligheid van een foto uitgedrukt in ASA. Hoe hoger het ASA getal hoe hoger de gevoeligheid. Hoe hoger de gevoeligheid, dus hoe hoger de ASA hoe hoger de kans op grove korrel men kreeg.

    In de analoge fotografie kon een grove korrel tengevolge van het gebruik van een hoog gevoelige film best een aantrekkelijke effect geven. Meestal was een grove korrel storend.

    Ondanks Ruis en korrel niet echt hetzelfde is durf ik toch even dit experimenteel thema aanbieden.

    Gezien een hoge ISO waarde ruis oplevert zoals een hoge ASA korrel oplevert wordt voor deze Challenge gevraagd om “een foto af te leveren waar de ruis tengevolge van een hoge ISO waarde bijdraagt tot een betere en ongewone foto.”

    Gevraagd wordt in de description melding te maken van de gebruikte ISO waarde.

    Als deze informatie in de description ontbreekt zal de foto geweigerd worden.


    4. Pannen (meetrekken)

    Bij pannen (meetrekken) volgt men het onderwerp dat voorbijtrekt en drukt men onderwijl af. Het onderwerp wordt dan scherp weergegeven, terwijl de achtergrond tot een dynamische, onscherpe waas wordt vervormd.

    Meetrekken werkt het best bij onderwerpen die zich met constante snelheid in een vaste richting verplaatsen.

    Kies hierbij geen kortere tijden dan 1/60 sec en houd het onderwerp op een vaste plaats in beeld.


    5. Stilleven in kleur

    Een oefening op compositie, licht, schaduw en kleurreflecties

    Deze enquête wordt afgesloten op 28 Feb 10

    Tot eind Feb 10 kan men naar hartenlust zowel punten als commentaren geven op de ingezonden Challenge foto's Feb 10
    77
    Complementaire kleuren
    0%
    10
    Foutief witbalans
    0%
    22
    Hoge ISO waarden
    0%
    7
    Pannen
    0%
    16
    Stilleven in kleur
    0%
    22

    The poll is expired.

    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Thema's voor de maand Mar 2010

    als eerste gestemd!....100%
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Thema's voor de maand Mar 2010

      Spooky, dit beloofd een heel leuke maand te worden. De eerste 4 thema's lijken me allemaal enorm boeiend en ik heb een vermoeden dat hieruit heel wat prachtige experimentele foto's zullen naar boven komen. Ik hoop enkel dat de meerderheid zich deze keer durft te wagen aan één van deze iets moeilijkere thema's in plaats van te kiezen voor zekerheid. Naar mijn mening is dit de laatste tijd nogal dikwijls voorgevallen dat de meerderheid gaat voor een gemakkelijk thema. Het is ten slotte door de iets moeilijkere en gewaagde opdrachten dat men iets kan bijleren. Vaak is men zelf dan ook verrast van het geleverde resultaat.

      Ik kijk er in ieder geval al naar uit.
      Veel Succes aan alle challengers

      Grtz Tigo
      To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
      Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Thema's voor de maand Mar 2010

        Ik deel misschien niet altijd de mening van Tigo maar nu ben ik volledig gelijkgestemd.

        @Bouk, toen ik deze morgen om 05u15 de thema's bekeek was de stemming nog blanco, maar heb de eer voor jou gelaten.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment


        • #5
          Re: Thema's voor de maand Mar 2010

          Inderdaad dit keer bij uitzondering eens wat moeilijkere thema’s waarvan ik hoop, mooie verrassende originele foto’s te mogen valideren.
          Stel je eens voor de fotograag die het aandurft om een gecombineerde foto in te sturen van de thema’s complementaire kleuren met een foutief ingesteld witbalans en een hoge ISO waarde. Moet volgens mij een waanzinnige foto worden.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #6
            Re: Thema's voor de maand Mar 2010

            Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
            Inderdaad dit keer bij uitzondering eens wat moeilijkere thema’s waarvan ik hoop, mooie verrassende originele foto’s te mogen valideren.
            Stel je eens voor de fotograag die het aandurft om een gecombineerde foto in te sturen van de thema’s complementaire kleuren met een foutief ingesteld witbalans en een hoge ISO waarde. Moet volgens mij een waanzinnige foto worden.

            Maar een stilleven "pannen" lijkt mij ook een leuke combinatie.
            'T is eigenlijk jammer dat er 4 van de 5 moeten afvallen.
            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

            Comment


            • #7
              Re: Thema's voor de maand Mar 2010

              Al gezien ???

              De stemming loopt redelijk gelijkmatig op.

              14 stemmenden op 21 Feb 10 om 20:42 als volgt:

              Complementaire kleuren = 3 stemmen
              Foutief witbalans = 3 stemmen
              Hoge ISO waarden = 3 stemmen
              Pannen = 3 stemmen
              Stilleven in kleur = 2 stemmen

              Straks wordt de enquête spannender dan de Challenge.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #8
                Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                Gestemd
                sssPannend
                Grts Maddy!
                zero

                Comment


                • #9
                  Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                  Leuk roman nu weet ik voor wat je gestemd hebt
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                    Ha ja, ik heb dringend dakpannen nodig
                    Laat de Maartse buitjes maar komen
                    zero

                    Comment


                    • #11
                      Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                      Ik ga kiezen voor het onderwerp waarbij mensen met een compactcamera ook kunnen meedoen.
                      Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dimiella Bekijk bericht
                        Ik ga kiezen voor het onderwerp waarbij mensen met een compactcamera ook kunnen meedoen.
                        Ik denk dat Spooky hierover wel heeft nagedacht. Naar mijn inzien zijn alle thema's in meer of mindere mate even haalbaar met een compact camera.

                        'Complementaire kleuren' en 'Stilleven in kleur' hebben niets met de camera-instellingen per sé te maken en kunnen dus met elk type camera gemaakt worden.

                        De meeste compact camera's hebben toch ook (zij het misschien iets beperktere) instellingen voor de witbalans en de ISO-waarde. Zelfs de camera op mijn GSM heeft deze instelllingen. Ik zie dus ook niet meteen een probleem voor de thema's 'Hoge ISO-waarde' en 'Foutief witbalans'.

                        Alleen bij het thema 'Pannen' is een compact camera iets meer benadeeld, vanwege de lichte vertraging door de omzetting naar een digitaal beeld. Maar ook hier denk ik dat een beetje creativiteit al een heel eind gaat.

                        Ik zie dus niet meteen een probleem voor deelnemers die een compact camera gebruiken.
                        Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                          Oorspronkelijk geplaatst door Trypho Bekijk bericht
                          Ik denk dat Spooky hierover wel heeft nagedacht. Naar mijn inzien zijn alle thema's in meer of mindere mate even haalbaar met een compact camera.

                          'Complementaire kleuren' en 'Stilleven in kleur' hebben niets met de camera-instellingen per sé te maken en kunnen dus met elk type camera gemaakt worden.

                          De meeste compact camera's hebben toch ook (zij het misschien iets beperktere) instellingen voor de witbalans en de ISO-waarde. Zelfs de camera op mijn GSM heeft deze instelllingen. Ik zie dus ook niet meteen een probleem voor de thema's 'Hoge ISO-waarde' en 'Foutief witbalans'.

                          Alleen bij het thema 'Pannen' is een compact camera iets meer benadeeld, vanwege de lichte vertraging door de omzetting naar een digitaal beeld. Maar ook hier denk ik dat een beetje creativiteit al een heel eind gaat.

                          Ik zie dus niet meteen een probleem voor deelnemers die een compact camera gebruiken.
                          Ik denk , dat tegenwoordig , élke compactcamera zijn mogelijkheden heeft om mee te doen, ook met " Pannen" ! Er is toch een " sport " of "snellere " sluiterstijd mogelijk ?
                          En dan maar meedraaien hé !
                          zero

                          Comment


                          • #14
                            Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                            denk toch dat Foutief witbalans gaat winnen hoor.
                            hoeven de meeste nl hun camerainstelling niet te veranderen!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Thema's voor de maand Mar 2010

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dimiella Bekijk bericht
                              Ik ga kiezen voor het onderwerp waarbij mensen met een compactcamera ook kunnen meedoen.
                              Al de te kiezen onderwerpen zijn eigenlijk best mogelijk met een compact camera. Je moet er enkel wat meer moeite mee doen. Neem eens een voorbeeld aan Filipo. Er zijn bij mijn weten nog geen onderwerpen geweest dat hem heeft weerhouden om toch prachtige en zelfs winnende exemplaren te brengen. Trouwens, jij trekt toch met een Nikon D80 ??????

                              ik daag je uit om eens niet op zekerheid te spelen

                              grtz Tigo
                              To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                              Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X