Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Aug 09

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Thema's voor de maand Aug 09

Ben het helemaal met Filipo eens. Mocht "nooit gezien" winnen, wat ik niet hoop, dan zou het met de verduidelijking moeten zijn dat het om een vrij onderwerp gaat. Da's heel wat anders dan een opgezette foto (waar ik sowieso een bloedhekel aan heb, hoewel sommigen dit pas "creatief" noemen!).
    Zoals spooky ook aanhaalt, wij denken wel helemaal anders. Niet elke foto is "nooit gezien", hoor. Als ik in Parijs de Eiffeltoren vastleg en dat inzend, is dat geen nooit geziene foto, enfin, volgens mij toch niet.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

je kan natuurlijk altijd werken met andere "nooit geziene" belichting om maar iets te zeggen
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Mocht "nooit gezien" winnen, wat ik niet hoop, ...
        ijdele hoop... Stemming is al gesloten
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht

Da's just! Dat was ik even vergeten!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
            waarom?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Intussen viel de keuze voor het thema augustus op het onderwerp “nooit gezien”.

Uit de gestelde vraag door MP61 ik citeer:

Alvorens te stemmen op een thema zou ik graag een verduidelijking krijgen over het thema "nooit gezien". Wat moet ik daar onder verstaan op fotografie vlak?
              En uit het antwoord van LesC ik citeer:

Zolang het nooit gezien is, is het ook nooit gefotografeerd, dus het lijkt me een beestig moeilijk onderwerp. Je vraag lijkt me dan ook zeer terecht.

Kon ik opmaken dat dit thema te eng werd geïnterpreteerd en het door de te enge interpretatie wel eens een te moeilijk onderwerp zou kunnen worden. Daarom gaf ik in het forum een aanvullende toelichting dat het thema “nooit gezien” kan en mag geïnterpreteerd worden als een vrije opdracht.

Dit belet niet dat zij die reeds een bepaald idee in het hoofd hadden om een nooit geziene foto op fotografisch vlak uit te werken dit niet zouden mogen doen op voorwaarde dat het dan wel gaat om een niet bewerkte foto.

En filipo niets belet om een foto te maken waar jij reeds naar op zoek waard ik citeer filipo:

ik zat ook al meer in de Science-Fiction te zoeken...

Besluit:

Maak voor de Challenge augustus een foto welke genomen is in de maand augustus. Het thema nooit gezien” mag geïnterpreteerd worden als een vrij onderwerp.
              Last edited by spooky; 31 juli 2009, 13:55.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Eerst en vooral ben ik blij dat dit uiteindelijk het thema van de maand is geworden: ik had namelijk ook al een paar ideetjes

Toch even dit.
                Ik ben in de eerste plaats lid geworden om mijn nieuwe hobby te delen met anderen en -vooral- bij te leren uit de commentaren van meer ervaren fotograven.
                Nu hier een discussie bezig is over het invullen van het huidige thema, valt het me op dat zo'n opdracht blijkbaar hoofdzakelijk wordt benaderd langs de technische kant van de zaak: de haalbaarheid, een technisch goed (perfect) resultaat, geen bewerkingen ...

Persoonlijk vind ik dat een foto in je hoofd ontstaat, een beeld dat je later gaat proberen vast te leggen of film of sd-kaart. Dat deze technisch in orde moet zijn, staat buiten discussie. Maar gewoon alle denkwerk elimineren door dit als "vrij onderwerp" te beschouwen, vind ik een spijtige zaak.

Maar ... dit is gewoon maar mijn mening

Bij deze wens ik dan ook iedereen het beste met het maken van dé nooit-geziene foto

Greetz
                Fille
                -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                -= We are the vandals =-

Comment

Onder het thema "nooit gezien" kan men zeker aen vast een foto brengen waar heel wat creativiteit, originaliteit en fototechnische vaardigheden kan ingelegd worden, waardoor men tot een foto kan komen waarvan zegt hehe dat heb ik nog nooit gezien.

Om dit te bewijzen plaats ik even een voor dit topic speciaal gemaakte foto (tussen de boodschappen doen). De foto is wel geen hoogstaand technische foto maar dat was nu ook nu niet meteen mijn bedoeling. Ik wel alleen maar aantonen dat we eens moeten durven afwijken te wijklen van het gewone, zonder daarom te zondigen tegen art 5 dat zegt:

De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd (dus ook geen kaders, noch HDR foto's). Standaardcorrecties (zoals kleine aanpassingen van belichting, kleur etc) worden niet als sterke bewerkingen beschouwd en zijn dus toegestaan. Het oordeel over al dan niet bewerkt zijn berust echter te allen tijde bij de validator. De BD Challenge is een fotografische challenge, geen bewerkingswedstrijd.

Spookys Fotoweb

Comment

@ to Planet13 niets belet uiteraard om je idee aangande dit thema uit te werken. Zoalng de foto maar niet bewerkt is kan je alleen maar een foto te brengen onder de noemer "nooit gezien" die hoge scores kan halen. Dus uitwerken Uw idee zou ik zeggen.
                    Last edited by spooky; 31 juli 2009, 19:04.
                    Spookys Fotoweb

Comment

Da's knap, spooky, en vraag ik me af hoe je dat doet. De boel platleggen misschien (al valt het niet mee een glas op een pen te leggen) en van bovenaf de foto nemen, maar hoe zorg je ervoor dat de pen niet vervormd wordt achter het glas?
                      Straffe toeren, zeg ik!

(probleem, en ik blijf erbij is dat als dit als "nooit gezien" gepresenteerd wordt, en in competitie komt met "vrij onderwerp" -of, met andere woorden: mijn beste foto van de maand- dan weet ik niet hoe ik die twee zou kunnen vergelijken)

Comment

Ja LesC stel je maar eens voor als moderator zo een dergelijke foto binnen krijgen om te valideren, is meteen in de pen kruipen om een opvraging te doen hoe de foto tot stand is gekomen.

Maar ik wilde gewoon even aantonen hoe men toch een foto kan maken welke nog "nooit gezien" is.

Het geheim bewaar ik nog maar even voor mezelf. Maar na de Challenge zal ik het wel verklappen hoe de foto tot stand is gekomen.

Nu mogen jullie even als moderator spelen en me verklappen hoe ik kan na gaan of deze foto al dan niet is bewerkt.

Een foto beoordelen is ook leren je te bekwamen in de fotografie.

De vraag is : Is dit nu een bewerkte of een onbewerkte foto ?
                        Spookys Fotoweb

Comment

bewerkt is em niet!
                          lijkt zoiets alla langer sluitertijd en de pen wegnemen!
                          nikon stuff

Comment

Dus in feite is het onderwerp "nooit gezien" heel erg ruim te interpreteren
                            Als ik hier bv een foto post van mijn blote kont dan is dat ook goed want die is ook nog nooit gezien. Alez ,toch nog niet op een forum.
                            Zal ik niet doen hoor. Want het wit waar mijn bikinibroekje aftekend zou verklaard worden als zijnde "het wit is uitgebrand"

Comment

Neen david_ve de foto werd niet op de door voorgesteld manier genomen. Al had het gebruik van een lange sluitertijd en pen wegnemen een min of meer gelijkaardige foto afgeleverd.

Klopt Knuffie het thema "nooit gezien" mag ruim worden geinterpreteerd zoalang men niet vergeet Art 7 van de Challenge te eerbiedigen .
                              Spookys Fotoweb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                                Ja LesC stel je maar eens voor als moderator zo een dergelijke foto binnen krijgen om te valideren, is meteen in de pen kruipen om een opvraging te doen hoe de foto tot stand is gekomen.

Maar ik wilde gewoon even aantonen hoe men toch een foto kan maken welke nog "nooit gezien" is.

Het geheim bewaar ik nog maar even voor mezelf. Maar na de Challenge zal ik het wel verklappen hoe de foto tot stand is gekomen.

Nu mogen jullie even als moderator spelen en me verklappen hoe ik kan na gaan of deze foto al dan niet is bewerkt.

Een foto beoordelen is ook leren je te bekwamen in de fotografie.

De vraag is : Is dit nu een bewerkte of een onbewerkte foto ?
                                Naar mijn mening is deze niet bewerkt. Het gaat hier om een foto die twee keer belicht is denk ik.

Groetjes, Frutsel

Comment

Working...
                                X