Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Thema's voor de maand Jul 09

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Thema's voor de maand Jul 09

Voor mij, maar ik ben Wikipedia niet, is een schaduw geen silhouet. Dus ik begrijp Peeke's bekommernis enigszins: amper de helft van de inzendingen totnogtoe zou volstaan aan mijn persoonlijke idee over het thema.
    Maar... het is niet aan de Mod om te oordelen of een foto
    , qua thematiek voldoet. De Mod zorgt dat de Challenge in goede banen verloopt, dat er niet wordt valsgespeeld, enz. Voor de beoordeling zorgen wij allemaal. Bij die beoordeling is "invulling van het thema" slechts één criterion, dat voor de ene belangrijker is dan voor de andere.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

we hebben hier te maken met fotografie, denk dat er een verschil is tussen Silhouet en een tegenlicht opname.
      laat dat ten uiting komen in je oordeel.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hoikes,

Bedankt voor jullie reacties!
        Ik ben het er uiteraard mee eens dat de mod niet moet beoordelen over de foto's, dat doen inderdaad wij met de punten.

Bouk, als voor u een silhouet in de fotografie niet noodzakelijk een tegenlicht foto is ... zou je dan een keer willen uitleggen wat een silhouet zonder tegenlicht dan is volgens u?
        Ik kan er me niet echt iets anders bij voorstellen vrees ik, dat zal dan een gebrek aan fantasie van mijn kant zijn

Bedankt!

Peeke
        ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Voor de beoordeling zorgen wij allemaal. Bij die beoordeling is "invulling van het thema" slechts één criterion, dat voor de ene belangrijker is dan voor de andere.
          Voor mij is dat zelfs heel belangrijk, ik ken de helft van de punten al toe van zodra het thema volgens mij gevolgd werd. De rest van de punten is voor mij een technische score (goede belichting, compositie, scherptediepte,...).

Ik vrees dat er deze keer meerdere bij zitten die van mij maximaal een 5 gaan krijgen wegens het (voor mij) niet invullen van het thema.
          ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            we hebben hier te maken met fotografie, denk dat er een verschil is tussen Silhouet en een tegenlicht opname.
            laat dat ten uiting komen in je oordeel.
            grt,bouk.

Ik ben nog maar een fotografisch beginnertje, maar als als je de literatuur erop naslaat ivm silhouetten, kom je automatisch bij de techniek uit. Hoe wordt een silhouet belicht? Juist, ja!
            (Daarom ook is een schaduw geen silhouet).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hoe wordt een silhouet belicht? Juist, ja!
              (Daarom ook is een schaduw geen silhouet).
              vind juist dat een silhouet niet belicht moet worden, dan vind ik het geen silhouet meer.
              voor mij heeft een silhouet geen of weinig detail, omdat de lichtbron achter het onderwerp staat.
              vind ook, dat een schaduw wel gezien mag worden als een silhouet.
              heb de waarheid en juistheid natuurlijk niet in pacht, tis slechts mijn idee/mening over een silhouet.
              zelfs de literatuur spreekt zich hier en daar tegen over de uitleg.
              grt,bouk.

Comment

Bouk, jij weet natuurlijk veel meer van fotografie dan ik, maar elk onderwerp wordt belicht; het hangt er alleen van af waar de lichtbron zich bevindt t.o.v. het onderwerp (en de camera). Bij een silhouet is dat achter het onderwerp (in feite tegenlicht, maar hier wil je niet dat het onderwerp goed gedetailleerd tot zijn recht komt). Volledig zonder detail is mogelijk (dan heb je ook alleen maar contouren), maar minieme, subtiele details in het onderwerp moeten kunnen, om vorm en structuur (3D!) aan te geven en/of te benadrukken. Da's mijn visie.
                Bij een schaduw is uiteraard de lichtbron voor het onderwerp, en de schaduw (erachter, in het verlengde daarvan) is het resultaat van beide. Maar voor mij, geen silhouet.
                Het klopt dat de literatuur niet altijd duidelijk is.

Comment

Bij een schaduw is uiteraard de lichtbron voor het onderwerp, en de schaduw (erachter, in het verlengde daarvan) is het resultaat van beide.
                  en dit dan?

Normaal gesproken zorgt een fotograaf ervoor dat het licht, de zon, aan de zijkant of achter de fotograaf is. Tegen het licht in fotograferen wordt afgeraden, maar juist door tegen het licht in te fotograferen - tegenlicht- zijn schitterende en afwisselende resultaten te boeken.

duidelijk licht van achteren en de schaduw juist er voor.
                  grt,bouk.

Comment

Zou het niet net omwille van de discussie zijn, dat we met een beetje tolerantie moeten beoordelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      en dit dan?

Normaal gesproken zorgt een fotograaf ervoor dat het licht, de zon, aan de zijkant of achter de fotograaf is. Tegen het licht in fotograferen wordt afgeraden, maar juist door tegen het licht in te fotograferen - tegenlicht- zijn schitterende en afwisselende resultaten te boeken.

duidelijk licht van achteren en de schaduw juist er voor.
                      grt,bouk.
                      Juist, ja! En een knap voorbeeld.

@Lut. Inderdaad, en sorry als er nu al commentaren van mij erover zouden zijn, maar het lijkt me inderdaad beter de discussie hier op het BD-forum te voeren, en de commentaren bij de foto's te beperken tot mogelijke verbeteringsuggesties, of gewoon aanmoedigingen.

Het is duidelijk dat er over silhouetten en schaduwen en details ja of nee het laatste nog niet is gezegd. Maar hopelijk worden wij daar allemaal beter van.

Comment

Inderdaad ik kan Peeke begrijpen en een beetje bijtreden. Niet alle ingezonden foto’s zijn uitgesproken silhouetfoto’s. Maar dat is nu eenmaal een beetje het doel van de Challenge. Men moet mensen die een begrip niet echt of helemaal beheersen te kans geven om zich daar in te vervolmaken. Hiermee bedoel ik als moderator mag ik niet gaan eisen dat de ingezonden foto’s niet foutief mogen zijn. Van zodra ik merk dat de inzender een poging waagt om een foto af te leveren die probeert te beantwoorden aan de opdracht moet ik deze deelnemer zijn kans geven. Het is dan aan de hand van de commentaren en uiteindelijk aan de eindscore dat de inzender zal ervaren of hij/zij dit begrip begrijpt in de juiste mate beheerst.

Ik ben dan weer blij dat Peeke durfde dit hier in het forum aan te snijden. Op die manier wordt gediscuteerd over het onderwerp en kan er bijgeleerd worden.

Het antwoord van t.billy en anderen is dan inderdaad juist het is niet aan mij als moderator de inzendingen die duidelijk proberen te voldoen aan de opdracht maar mogelijk niet 100% als geslaagd zijn te weigeren. Daarom kan men dergelijke foutieve foto’s aan de hand van de commentaren door positieve kritiek gaan bijsturen. Op die manier leert niet alleen de inzender maar ook andere Challengers bij.

Om uiteindelijk de vraag van Peeke
                        Maar kan iemand me een duidelijke omschrijving geven van wat een silhouet in deze challenge moet/mag zijn? ”
                        te beantwoorden hieronder wat ik versta onder een silhouet.

Een eerste vereiste voor een goed silhouet is contrastrijk licht.

Krijgt het onderwerp uit de richting van de camera weinig of geen licht en steekt het donker af tegen een lichte achtergrond dan bestaat de mogelijkheid een silhouetfoto te maken. Een eenvoudige manier om dit soort verschillen in helderheid te krijgen, is het onderwerp te plaatsen tegen een heldere lucht en direct tegen het licht in te fotograferen. Het gedeelte van het onderwerp dat naar de camera gericht is, valt dan in de schaduw en tekent zich duidelijk af tegen het heldere licht.

Fijne detaillering is in een silhouetfoto lang niet altijd nodig. Soms zal een minimum een detail al voldoende antwoord geven op de vragen die een silhouet kan oproepen.

Een ander vereiste voor een goed silhouetfoto is een grafisch beeld. Dat wil zeggen , dat een interessante vorm zodanig in het vlak geplaatst dient te worden, dat hij de aandacht trekt. De vorm moet dus zo gunstig mogelijk uitkomen tegen de achtergrond.

Onder silhouetten wordt meestal verstaan foto’s waar bijna geen details meet waar te nemen is. Meestal is bij dergelijke foto’s het de bedoeling om een stemming die een foto uitstraalt weer te geven.

Ook tegenlicht foto’s kunnen mooie silhouet foto’s opleveren.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

Comment

Hoi Peepz,

ik ben nieuw op deze site en forum en ben ook absolute beginner in de fotografie, dus ik ga me hier niet uitlaten over de technische kant van de zaak

Echter ...

toen het onderwerp van de huidige challenge vast stond, heb ik me bijna onmiddellijk dezelfde bedenking gemaakt als Peeke: is er een verschil tussen schaduw en silhouet?

Voor mezelf heb ik de volgende definitie opgesteld (dus zeker geen universele waarheid ) en die ga ik proberen te hanteren in deze challenge:
                          Een silhouet is een duistere aftekening van het onderwerp waarbij ik "in real life" het onderwerp zou kunnen aanraken.
                          Een schaduw is sowieso duister, maar is een projectie van de vorm van het onderwerp. "In real life" kan ik dit niet aanraken (wel de ondergrond waar de schaduw op geprojecteerd werd).

Wat het effectieve beoordelen op het einde van de rit betreft: er staan momenteel foto's online die niet helemaal aan "mijn" definitie voldoen maar die waarschijnlijk toch voldoende hoge punten zullen scoren omdat ze gewoon prachtige composities zijn.
                          Dus ... aan ieder om zijn eigen buikgevoel te laten spreken

Greetz
                          Fille
                          -= Functionless art is simply tolerated vandalism =-
                          -= We are the vandals =-

Comment

Wijze woorden, Planet13 (en zeker voor een "absolute beginner"). Mijn idee over silhouet en schaduw is helemaal hetzelfde als het jouwe. Echter -en dat heb ik boven ook gezegd- er zijn meer criteria om een foto te beoordelen dan louter "invulling van het thema".

Comment

maar het lijkt me inderdaad beter de discussie hier op het BD-forum te voeren, en de commentaren bij de foto's te beperken tot mogelijke verbeteringsuggesties, of gewoon aanmoedigingen.
                              ben daar ook een grote voorstander van: geen dergelijke discussies bij Challenge-foto's zelf maar wel hier op dit subforum
                              The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Working...
                              X