Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beoordeling (score) van Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beoordeling (score) van Challenge

    Het is al een keer gezegd (door anderen en ook door mij), maar totnogtoe is er niets in de reglementen dat herposten verbiedt. Evenmin de reglementen jezelf punten toekennen verbieden, en nog een paar van die dingen. Dus iemand "afstraffen" omdat ie iets doet dat toegelaten is, vind ik niet echt fair.
    De werkgroep buigt zich over alle facetten van de Challenge en hopen ten langen leste met een verbeterde Challenge op de proppen te komen.
    Maar, om VerSeg te citeren:
    Nooit zal er een systeem bestaan waarbij iedereen tevreden is ... altijd en overal kan je altijd iets vinden! Ik beklaag echt de werkgroep dat zich hierover moet buigen want na de eventuele aanpassing van het systeem komen er gegarandeerd weer dergelijke discussies.
    Persoonlijk test ik momenteel verschillende types van Gauss-curves uit op "live" data. Geeft heel interessante resultaten die (verbazingwekkend!) niet echt afwijken van de cijfers die ik zonder "systeem" zou toekennen.
    Ik gebruik het volledige gamma (van 10 t.e.m. 1) wel om een rangschikking te verkrijgen, en zal daarna binnen die rangschikking de ene foto opwaarderen en de andere iets meer naar beneden halen.
    Allemaal ten experimentele titel, dat wel, maar niemand heeft van mij de punten gekregen die hij/zij niet verdient.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #17
      Re: Beoordeling (score) van Challenge

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Zijn sommigen nu zo'n controlefreaks om te zien wat anderen doen of zijn jullie kleuterjuf van beroep en is het beroepsmisvorming sommigen in de hoek te willen zetten?
      Maar maar... ik zet nooit iemand in de hoek hooguit 3 minuutjes op de time-out bank


      Ik zal waarschijnlijk nooit een foto terug herinzenden nadat ze commentaren heeft gekregen. Het is voor mij een leerproces. Maar dat is eigen keuze, iedereen is daarin vrij.
      Ik heb wel eens zo hard getwijfeld tussen twee foto's dat ik 2 minuten nadat ik de ene had ingestuurd, toch nog voor de andere heb gekozen en die dan toch heb doorgestuurd.
      Ik kan er ook inkomen dat je je foto uit de challenge neemt en opnieuw instuurt als er bv te veel exif gegevens instaan, zoals gebeurd is deze maand (ik weet begot niet meer bij wie daarentegen). Kan je toch niets op tegen hebben? Als de persoon een gegronde reden heeft en geeft, vind ik dat het moet kunnen.

      Comment


      • #18
        Re: Beoordeling (score) van Challenge

        Ik sluit me volledig aan bij LesC dat het niet fair is om een deelnemer te bestraffen voor vermeende overtredingen van de Challenge Rules zoals het vervangen van een foto door eenzelfde of een andere foto.

        Ook Sannepoes kan ik bij treden als zij zegt:

        Ik zal waarschijnlijk nooit een foto terug herinzenden nadat ze commentaren heeft gekregen. Het is voor mij een leerproces. Maar dat is eigen keuze, iedereen is daarin vrij.
        Zoals LesC reeds aanhaalde is de werkgroep stapsgewijze bezig te brainstormen over vele hier reeds aangehaalde puntjes. De voor en nadelen worden zorgvuldig afgewogen om alzo de Challenge te sturen naar algemene tevredenheid zonder daarom het basis idee van de stichters uit het oog te verliezen. Het zou niet respectvol zijn ten opzichte van Sven, Christian en Jaja (en mogelijk nog anderen die ik niet ken) om zonder doordacht denkwerk hun pionierswerk tot tegen de grond af te breken. Het digitaal medium is in zo'n korte tijd geëvolueerd dat de werkgroep in de toekomst eerder een verfrissende Challenge wil aanbieden aangepast aan de huidige tijden. Hopelijk slagen we als wergroep er in om de kleine gekende ongemakken en ontevredenheden weg te filteren.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #19
          Re: Beoordeling (score) van Challenge

          1 keer raten en daarna niks meer. is mss wel beter dan een "1'tje"
          nikon stuff

          Comment


          • #20
            Re: Beoordeling (score) van Challenge

            Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
            Zoals LesC reeds aanhaalde is de werkgroep stapsgewijze bezig te brainstormen over vele hier reeds aangehaalde puntjes. De voor en nadelen worden zorgvuldig afgewogen om alzo de Challenge te sturen naar algemene tevredenheid zonder daarom het basis idee van de stichters uit het oog te verliezen. Het zou niet respectvol zijn ten opzichte van Sven, Christian en Jaja (en mogelijk nog anderen die ik niet ken) om zonder doordacht denkwerk hun pionierswerk tot tegen de grond af te breken. Het digitaal medium is in zo'n korte tijd geëvolueerd dat de werkgroep in de toekomst eerder een verfrissende Challenge wil aanbieden aangepast aan de huidige tijden. Hopelijk slagen we als wergroep er in om de kleine gekende ongemakken en ontevredenheden weg te filteren.
            Spooky, een vraag ivm de werkgroep. Wordt er vooral gedacht aan het veranderen van de regels of wordt er ook gewerkt aan een technische aanpassing van het hele Challenge-systeem ?
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

            Comment


            • #21
              Re: Beoordeling (score) van Challenge

              @ Photoclix

              Ik weet niet wat U bedoeld met de Technische aanpassing. Als U met Technische aanpassing het softwarematige bedoeld dan moet ik U zeggen dat we dit zullen overlaten aan de mensen die hier bekwaam in zijn, namelijk programmeurs die dan zullen gekozen worden door de RVB in zoverre onze voorstellen haalbaar zijn.


              Naast uitaard de aanpassing van de reglementering denken we ook volgende zaken onderhanden te nemen namelijk:
              • Het nazicht en indien nodig aanpassing, aanvulling of wijzigingen aan het bestaande reglement. De wijzigingen aan het reglement staan logischer wijze onder invloed van de wijzigingen die de Challenge zal ondergaan in functie van onderstaande items.
              • Het uitdokteren van een systeem hoe punten aan de Challenge inzendingen worden geven
              • Het geven van commentaren aan de inzendingen
              • Het aanbieden van de opdrachten
              • Het modereren en valideren van de inzendingen
              • De opmaak (lay-out) van de Challenge
              Voorlopig neemt het puntensysteem de meeste tijd in beslag en vraagt het ook momenteel de meeste aandacht.

              Ik denk indien we een bevredigende oplossing vinden voor het puntensysteem we denkelijk vlotter resultaten zullen halen dan wat we tot nu toe bereikt hebben. Eénmaal een puntensysteem gevonden is dient dit systeem enkele malen te worden gestest.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #22
                Re: Beoordeling (score) van Challenge

                Bedankt voor de info, Spooky
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                Comment


                • #23
                  Re: Beoordeling (score) van Challenge

                  Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                  Iets wat mij (en zonder twijfel ook vele andere) al lang op de lever ligt is de quotering die sommigen DURVEN geven op een foto.
                  Door de reacties dat jij bij de huidige challenge geeft dwing je bijna iedereen om lage scores te geven op bijna alle foto's die niet volgens "uw interpretatie" van de challenge zijn.
                  Het wordt meer de mensen kl*ten dan een opbouwende kritiek te geven.
                  En dan maar als eerste kritiek geven op het forum dat er lage scores en zo gegeven worden!
                  Echt egoïstisch ... een ander mag niks, ik mag alles (kritiek geven)!
                  Een dergelijke score is immers voor velen een deprimerend iets.
                  Uw reacties nog meer want die staan er van in het begin van de challenge, de punten zie je pas op het einde.
                  "KIEKES ZONDER KOP"
                  Volgens mij is dit in vele gevallen een kwestie van onwetendheid en moeten we deze mensen eens op het rechte pad brengen
                  Als je een spiegel in huis hebt, begin met er eens voor te staan en kijk met wat je zelf bezig bent!
                  Als je zelf niet wil dat anderen de grond ingeboord worden, begin er dan zelf niet mee!

                  Spijtig dat het zo verloopt want heel de challenge zou net "voor iedereen" opbouwend moeten zijn!
                  Last edited by VerSeg; 7 maart 2009, 12:09.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beoordeling (score) van Challenge

                    Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
                    Dit

                    IMAGE RATING

                    Number of ratings: 105
                    Average Rating: 8,59
                    Your rating: 9

                    Rating Details:

                    10: 41 39%
                    9: 25 24%
                    8: 15 14%
                    7: 15 14%
                    6: 3 3%
                    5: 3 3%
                    4: 0
                    3: 3 3%
                    2: 0
                    1: 0

                    Lijkt mij een perfecte Gauss curve voor een verdiende winnaar.

                    Als er op 105 ratings er 9 onder de 7 zitten dan moogt ge nie klagen
                    Al kan ik je perfect volgen als je zegt dat het een perfecte curve voor een winnaar is, het is helemaal geen Gauss-curve (die zou om te beginnen al symmetrisch moeten zijn).

                    Het is trouwens niet echt zinnig om een bepaalde statistische verdeling (bvb normale verdeling) voor één inzending te willen hebben want wie kan je aanspreken als die verdeling niet klopt !? Wél kan men stellen dat het normaal is dat elke puntengever in de punten die hij/zij geeft een soort normale verdeling (Gauss) zou moeten hebben, wat betekent dat hij/zij veel foto's gemiddelde punten geeft en hoe verder van het gemiddelde hoe kleiner het aantal met zo'n score. Er bestaan testen om na te gaan of de punten door één persoon gegeven voldoen aan een bepaalde verdeling (Kolmogorov Smirnov), maar dat zou BD waarschijnlijk te ver leiden.
                    Wel sta ik nog steeds achter mijn vroeger gedane voorstel om alle punten van éénzelfde puntengever te normaliseren, inclusief beperking van de uiterste waarden om één-tien-plus-vele-ééntjes-gevers een pad in de korf te zetten.

                    mvg

                    Luc
                    Als er wind is, droogt de was.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beoordeling (score) van Challenge

                      Hallo Lucas Bols,

                      De werkgroep heeft voorlopig al een systeem die sterk lijkt op Uw voorstel waar éénzelfde puntengever wordt genormaliseert, inclusief beperking van de uiterste waarden om één-tien-plus-vele-ééntjes-gevers een pad in de korf te zetten.

                      Maar geef ons de tijd de voor en nadelen na te gaan en het systeem in de werkgroep te onderwerpen aan testen op werkzaamheid enz...

                      Je ziet we zijn vollop bezig.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beoordeling (score) van Challenge

                        [QUOTE=spooky;2174061Uw voorstel waar éénzelfde puntengever wordt genormaliseert, inclusief beperking van de uiterste waarden om één-tien-plus-vele-ééntjes-gevers een pad in de korf te zetten.[/QUOTE]

                        hulde voor al het werk wat jullie doen hoor, maar moest toch even deze zin eruit halen.
                        prachtig toch!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beoordeling (score) van Challenge

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          hulde voor al het werk wat jullie doen hoor, maar moest toch even deze zin eruit halen.
                          prachtig toch!
                          Als je nu eens goed quote dan zou het nog mooier zijn.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beoordeling (score) van Challenge

                            Oorspronkelijk geplaatst door LucasBols Bekijk bericht
                            aan een bepaalde verdeling (Kolmogorov Smirnov)
                            Hahaha, Lucas Bols komt met Smirnov, hoe kom je erop. Jammer dat het niet met ff is, dan zou het perfect geweest zijn.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beoordeling (score) van Challenge

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Hahaha, Lucas Bols komt met Smirnov, hoe kom je erop. Jammer dat het niet met ff is, dan zou het perfect geweest zijn.
                              Was me niet bewust van een andere Smirnov dan deze die iets met de statistische test te maken heeft. Na enig zoekwerk meen ik te mogen veronderstellen dat jij de fotograaf Andrey Smirnov bedoelt, bekend voor een bepaalde soort erotische fotografie ... al snap ik dan nog niet wat dit met ff (Fast Forward, Full Frame, ... ?) vandoen heeft.
                              Als er wind is, droogt de was.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beoordeling (score) van Challenge

                                Bij een naam als Smirnov denken wij eer aan wodka! (Smirnoff)

                                En jouw achternaam brengt ons ook op andere ideeën!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                                Comment

                                Working...
                                X