Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Originaliteit! Zoek het op in het woordenboek!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Stef
    Sorry Christian, maar foto's afspeuren naar data in de exif-info....heb jij daar werkelijk tijd ingestoken? Woehaha, wat een verspilling zeg !!
    Och tijdverspilling, 10 minuten heb in nodig gehad; dus das waarschijnlijk evenveel tijd als jij in je post hier gestoken hebt.
    Een download van alle foto's via FTP en dan gewoon met een programma de foto's hernoemd op basis van exif info.

    Het staat er nergens in, dus mag het..punt uit! Willen jullie dat veranderd zien, mij goed : zet het in de rules, en dan zal ik jullie huidig gezeik niet meer als gezeik aanzien vanaf de volgende challenge...
    Zelfs al zetten we het in de rules we kunnen het toch niet controleren...


    Hoe is het in godsnaam mogelijk, nog liever een recente foto insturen die nergens op lijkt, dan een oudere foto die gezien mag worden...erg hoopgevend voor het niveau hier !
    Je begrijpt gewoon het doel van de challenge niet.


    k begin zelfs de indruk te krijgen dat sommigen hier problemen hebben met het maken van een goeie foto, en dat ze er dus ook geen in hun archief hebben zitten...en zodoende anderen "op gelijke voet" trachten te brengen met het deklameren van niet bestaande regeltjes...
    Niet overdrijven hé, ik klaag enkel over het voorbijgeschoten doel van de challenge, niet over het niveau van de foto's.


    Als jullie ergens naar een expo gaan, al dan niet rond een bepaald thema, zijn jullie dan echt geïnteresseerd in de datum van opname? Is dat echt een criterium voor een goeie opname? Gaan de meesten onder jullie wel eens naar een expo? Hebben jullie al eens een degelijke zwartwit-afdruk gezien?
    Nog steeds gefrustreerd omdat je foto niet gewonnen heeft? De challenge is geen EXPO dus vergelijking raakt kant nog wal...
    Smaken verschillen nu éénmaal daar is een ander topic al uitvoerig over geschreven.

    Christian D.

    Comment


    • #32
      Een ideetje, zomaar uit het blote hoofd :

      1. Verduidelijk eens wat je precies verstaat onder "challenge" en wat je bedoeling precies is. Is het een wedstrijd ? Gaat het om de eer of zijn er serieuze prijzen mee te winnen ? Of is het de bedoeling om een aantal forumleden gedurende enkele weken samen aan een project te zetten en hen toe te laten ervaringen en visie uit te wisselen en dan uiteindelijk af te sluiten met een "stemming" die open en bloot en goed gemotiveerd is ? Het weze duidelijk dat de aanpak in de verschillende gevallen ook heel anders zal zijn.

      2. Geen anonieme stemming meer, op die manier zal men 2x nadenken vooraleer een foto genadeloos de grond in te boren of tot in het belachelijke op te hemelen. Je zou zelfs extreme stemmen kunnen neutraliseren (gebeurt in de sport constant). Het kan ook zeer interessant zijn om te "leren beoordelen"; vandaar ook de suggestie om bij een quotering een korte motivatie te voegen. Ik weet wel dat het huidige systeem tracht vriendenkliekjes en verdoken vijandschap te vermijden door het allemaal anoniem te houden, maar de stemming kan toch in alle openheid gebeuren ?

      @jaja : ik ben er zeer zeker niet van overtuigd dat de creativiteit achteruit gaat als je het thema iets meer gaat verduidelijken. Toegegeven, je mag daar niet te ver in gaan... ruimte voor creativiteit moet er zijn, maar is het doel van een thema niet juist dat je binnen de challenge de "neuzen" een beetje in dezelfde richting zet ? Persoonlijk vind ik in de inzendingen voor de zwart/wit challenge bijzonder weinig samenhang en dat maakt het vergelijken en quoteren nagenoeg onmogelijk. Uiteraard elk zijn visie he...


      Ziezo, ik hou ermee op en kijk het nog een tijdje aan... Boeiende discussie wel... Alweer veel geleerd.
      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

      Comment


      • #33
        Hallo,

        In het kader van de komende "reorganisatie" van het forum - o.a. met de nieuwe extra moderators - wordt er al een tijdje gewerkt aan de omschrijving voor de inhoud van elk forum.
        Uiteraard hoort het challenge-forum daar ook bij (en dus de omschrijving van de challenge zelf - en de voorwaarden).
        Voor de challenge van augustus verandert er alvast niets.
        Maar van zodra we klaar zijn met de "reorganisatie" zullen we de challenge ook in de nodige mate aanpassen zodat het duidelijker wordt voor iedereen.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #34
          Och tijdverspilling, 10 minuten heb in nodig gehad; dus das waarschijnlijk evenveel tijd als jij in je post hier gestoken hebt.
          Een download van alle foto's via FTP en dan gewoon met een programma de foto's hernoemd op basis van exif info.
          wel ja, je ziet maar hoe ver je wil gaan in het uitpluizen van je challenge...mij niet gelaten hoor....maar naar mijn bescheiden mening werk je dan zelf wel mee aan wat jij de verloedering van jouw geesteskind noemt...


          Zelfs al zetten we het in de rules we kunnen het toch niet controleren...
          Inderdaad ! en dat zal je ook nooit kunnen...nu lijkt het wel of jullie het belangrijker vinden dat een foto recentelijk gemaakt werd, dan wel of het een mooie foto is...


          Je begrijpt gewoon het doel van de challenge niet.
          denk je echt dat ik de challenge nodig heb om mij aan te sporen te fotograferen? Ik neem IEDERE DAG foto's....de ene dag al wat mooier dan de andere...Nogmaals : voor mij is deelnemen aan de challenge bijdragen tot het samenstellen van een mooi album rond één bepaald onderwerp...


          Niet overdrijven hé, ik klaag enkel over het voorbijgeschoten doel van de challenge, niet over het niveau van de foto's.
          Die opmerking was helemaal niet aan jouw adres bedoeld Christian..het was eerder als algemene opmerking gegeven..als jij je daar persoonlijk door aangesproken voelde : mijn excuses daarvoor...


          Nog steeds gefrustreerd omdat je foto niet gewonnen heeft? De challenge is geen EXPO dus vergelijking raakt kant nog wal...
          Smaken verschillen nu éénmaal daar is een ander topic al uitvoerig over geschreven.
          Wel mijn beste, jij bent toch zo goed in het opzoeken van gegevens...dan moet je maar eens op mijn naam gaan lezen welke commentaren ik in het Challenge-forum al heb gegeven ! Ik ben één van de weinigen hier die TEGEN het wedstrijdgehalte van de challenge is...ik heb al geruime tijd geleden eens geopperd dat de challenge goed is zoals hij is, maar dat hij veel beter zou zijn ZONDER puntentoekenning en wedstrijd-gedoe...ik heb echt geen motivatie onder de vorm van een boek of print nodig om foto's te maken hoor...al is dat natuurlijk altijd fijn ook eens iets te winnen...


          En nu ik toch tegen de Geestelijke vader van de challenge bezig ben : zou het niet eens stilaan tijd worden de mensen te bestraffen die anderen koeioneren vanwege de auteur van de foto, en niet om de foto zelf?? Tinne heeft dit een tijdje terug ook meegemaakt en ze heeft dat probleem ook aangekaart.... Was Tinne daarom een gefrustreerd persoon? Komaan zeg !
          Sven heeft er ook eens mee gedreigd dergelijke individuen met naam en bewijsstukken op het forum te zetten...wel waar wachten jullie op? Zijn het misschien vriendjes van jullie? Of zijn jullie het zelf? Who knows?? Laat eens zien dat jullie ballen aan je lijf hebben ! Ik hoef alvast geen schrik te hebben...

          De dag dat ik de Challenge eventueel eens zou winnen, schenk ik mijn prijs weg aan de laatst geklasseerde...schrijf het op en hang het boven jullie bed !

          Stef
          [/quote]

          Comment


          • #35
            Originally posted by Stef
            Sven heeft er ook eens mee gedreigd dergelijke individuen met naam en bewijsstukken op het forum te zetten...wel waar wachten jullie op? Zijn het misschien vriendjes van jullie? Of zijn jullie het zelf? Who knows??
            Stef
            Stef,

            Dit is laag bij de grond en dat zal je zelf wel weten, ik/wij hoeven dit niet te pikken van niemand, ook niet van jou!

            Sven
            --
            Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

            Comment


            • #36
              Goh, ik had de foto wel in de periode van de challenge genomen, foto in zwart-wit; een blank/bruin liefdeskoppel op het Sint-Amorplein (tsja die naam), waarschijnlijk voldoende origineel en toch zo goed als laatste geeindigd.

              Waarom? Het was gewoon een slechte foto (technisch gezien), weinig gevoel, geen dynamiek e.d. - lig er dus niet wakker van.
              http://www.razziphoto.com/

              Comment


              • #37
                Originally posted by Sven
                Originally posted by Stef
                Sven heeft er ook eens mee gedreigd dergelijke individuen met naam en bewijsstukken op het forum te zetten...wel waar wachten jullie op? Zijn het misschien vriendjes van jullie? Of zijn jullie het zelf? Who knows??
                Stef
                Stef,

                Dit is laag bij de grond en dat zal je zelf wel weten, ik/wij hoeven dit niet te pikken van niemand, ook niet van jou!

                Sven
                Dan heb je me verkeerd begrepen Sven ! Ik wou je uit je tent lokken, da's waar...maar ik wou je zeker niet kwetsen....my excuses !

                Ik apprecieerde toendertijd die woorden erg, en het betekende voor mij dat je wel degelijk ballen aan je lijf hebt....je weet ook wel dat er toen heel erg misbruik gemaakt werd van het systeem, en dat er mensen geviseerd werden..dat werkte zodanig op je heupen dat je ermee dreigde "namen te noemen". Sindsdien wordt Tinne niet meer zo geviseerd....wel ik wil gewoon hetzelfde, niet meer niet minder...

                Stef

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Stef
                  Dan heb je me verkeerd begrepen Sven ! Ik wou je uit je tent lokken, da's waar...maar ik wou je zeker niet kwetsen....my excuses !

                  Ik apprecieerde toendertijd die woorden erg, en het betekende voor mij dat je wel degelijk ballen aan je lijf hebt....je weet ook wel dat er toen heel erg misbruik gemaakt werd van het systeem, en dat er mensen geviseerd werden..dat werkte zodanig op je heupen dat je ermee dreigde "namen te noemen". Sindsdien wordt Tinne niet meer zo geviseerd....wel ik wil gewoon hetzelfde, niet meer niet minder...

                  Stef
                  OK, we zien wel hoe we het in de toekomst oplossen. 't Probleem met al die zaken is niet het al dan niet kunnen/willen, maar er kruipt dar altijd zeer veel tijd in. Enfin, zoals gezegd zien we wel naar de toekomst toe ...
                  Sven
                  --
                  Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                  Comment


                  • #39

                    Weet je wat me in heel die discussie enorm verbaast ? Dat uitgerekend sommige anciens en BD crewleden er precies van uitgaan dat al die Challenge deelnemers met hun oude foto's, lui zijn, op de prijs uit zijn, profiteurs zijn, etc...
                    Dit staat voor mij in schril contrast met het forum dat precies 'one happy family' MOET zijn en eenieder die ook maar de minste kritische noot tegen iemand wil uiten, direct neergesabeld wordt (heb ik zelf mogen ondervinden).
                    Daar waar in het forum iedereen het voordeel van de twijfel krijgt , lijkt het met de Challenge net andersom.

                    Henk

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Stef
                      Jochen,

                      -ten eerste is een "expo" geen wedstrijd zoals jij denkt...het is een exhibitie van foto's, waar mensen kunnen komen naar kijken..punt aan de lijn......en dat is de Challenge wat mij betreft ook een stukje : steeds weer een andere visie over hetzelfde onderwerp..

                      Een expo KAN weldegelijk een wedstrijd bevatten. Onlangs hadden we hier bij ons (Agfa) nog een expo, met oa. foto's uit een wedstrijd.

                      Maar daar gaat het niet om. Je zegt hier eigenlijk wat ik probeer te zeggen: deze challenge vergelijken met een expo heeft geen zin.



                      -ten tweede heb ik nooit gezecht dat JIJ slechte foto's maakt, ik heb alleen bedoeld dat er wel goeie ideeen tussen zitten, maar dat ze ronduit slecht in beeld zijn gebracht....niets persoonlijks dus...

                      Dat weet ik wel, maar ik probeer gewoon te weerleggen, voor mij en voor de anderen die mijn mening delen, dat onze frustratie zou gebaseerd zijn op het halen van slechte forum-resultaten.


                      -ten derde : ik roep wanneer ik dat wil..jij klaagt ook wanneer het jou het beste schikt....

                      Iedereen doet inderdaad wat hij wil. Maar wat jij klagen noemt, noem ik een mening uitten. Maar in grote fonts schrijven is en blijft roepen. En aangezien "iedereen vrij is te doen wat hij wil", ben ik ook zo vrij om er je op te wijzen dat roepen een averechts effect heeft.


                      -ten vierde : is een foto die afgelopen maand getrokken werd nu ineens niet meer creatief? Creativiteit, mijn beste, zit in het hoofdje, niet op de kalender ! Ik kan bijna elk portret eenderd wanneer, met dezelfde persoon en belichting onmiddellijk opnieuw uitvoeren...ben ik dan zoveel creatiever geweest??? Ik zit met zoveel ideeen, die ik eenderd wanneer kan realiseren...moet ik soms wachten "omdat het ooit wel eens een challenge-onderwerp zou kunnen worden"?

                      Heel rare manier van denken... Een foto is en blijft een uitting van creativiteit. Dat weet het kleinste kind. Dat je niet moet wachten om een foto te trekken tot de juiste challenge langskomt (heb ik dat dan beweerd?!), dat weet ook het kleinste kind.

                      Maar waar het om gaat is: Voor mij, voor vele anderen én voor de geestelijke vader van de challenge is de opzet van deze challenge een bron te zijn van nieuwe creativiteit.


                      -ten vijfde : jij hebt een betoog gehouden, niet ik..ik reageer er alleen maar op met wat ik erover denk; zonder mijn respect voor andermans mening te verliezen...

                      -ten zesde : zweten gulder ook zo nijg daarginds?

                      Ge moogt gerust zijn! Het is zelfs te warm om te seksen. Nooit gedacht dat ik dát nog zou zeggen!

                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by henkvw

                        Originally posted by Jochen
                        Trouwens; moet het in de rules staan? Het lijkt mij vanzelfsprekend... Er staat ook niet in de rules dat ik andere deelnemers niet mag uitmoorden. Maar dat lijkt me ook nogal logisch.
                        Wel een beetje een belachelijk vergelijking, vind je nu zelf niet ?
                        Dat was de bedoeling hee slimmeke!



                        Originally posted by Jochen
                        Vorige challenge toont aan dat ik gelijk heb: creativiteit was ver te zoeken. Luiheid troef. Ik heb hierboven voorbeelden genoeg aangehaald van wat ik verwachte te zien. Nogmaals...
                        -Waar zit de foto van de koffie en de melk?
                        -Waar zit de foto van de zwarte en witte peper?
                        -Waar zit de foto van de witte hand op de zwarte huid?
                        -Waar zit de foto van de chocoladesaus op het witte ijs?
                        enz... ik kan nog tientallen andere voorbeelden bedenken op minder dan een half uur.
                        Zoals ik in een andere thread al zei is er een groot onderscheid tussen creativiteit in het bedenken van een onderwerp bij de opgave van de challenge, en creativiteit bij het fotografisch vastleggen van dat onderwerp. Het eerste heeft alles met taal te maken, het tweede met fotografie. De fotografische creativiteit moet aangemoedigd worden, niet het taal-aspect. Al je voorbeelden horen eigenlijk bij het taal-aspect. Ik kan me perfect inbeelden dat een fotografisch genie bij al je onderwerpen die je opsomt heel knappe foto's kan maken, maar er eigenlijk zijn kop niet wil over breken hoe je allemaal 'zwart-wit' kunt gaan interpreteren.
                        Ik vind het best wel amusant hoeveel inspiratie hebben om iets origineel bij een bepaald onderwerp te verzinnen, maar dat heeft voor mij weinig met fotografie te maken. En helaas stel ik vast dat velen hierin veel meer tijd steken dan in de uiteindelijk foto-sessie die hieruit dan zou moeten volgen, of simpelweg dat hetgeen ze bedachten zich helemaal niet leent tot interessante foto's. De fameuze pensen zijn het beste voorbeeld.
                        In die zin interesseert meedoen aan de Challenge me niet echt. Ik heb geen goesting om eerst 3 weken mijn kop te moeten breken over hoe ik 'Doors' origineel moet interpreteren om er dan een interessante foto van te maken.
                        Hier deel ik je mening niet, Henk. Je verdeling taal-creatief vs. foto-creatief is een non-issue. Waar het om gaat is; het stoort mij niet dat er BW shots bij zijn, het stoort mij wel dat er bijna geen andere shots bij zijn. Akkoord, in mijn voorbeelden interpreteer ik het BW gegeven iets origineler dan de doorsnee mens. Maar wij zijn geen doorsnee mens hee Henk, wij zijn amateurfotografen. Daarom dat het mij verwondert dat de inzendingen zo mak zijn, zo inspiratieloos. Maar dit is slecht ten dele mijn frustratie. Het andere deel (bovenop het feit men de originaliteit mijdt) zit hem in de vaststelling dat men dan nog eens gaat putten uit zijn archief.


                        Originally posted by Jochen
                        Het gaat niet om mijn foto, maar om het feit dat onze wedstrijd verloedert, en dat haar waarde voor de deelnemende fotograaf zienderogen slinkt!
                        Dan zou je er moeten voor openstaan dat er één en ander kan verbeterd worden aan de challenge, te beginnen met meer expliciet de bedoeling ervan in de regels weer te geven.

                        Ik las ook al van de 'oprichter' van de challenge dat hij ook ziet hoe zijn geesteskind aan het verloederen is. Waarom dan niet simpelweg beginnen met het uitbreiden/verduidelijken van de regels ? Het is al bij al 5 minuten werk, en het zal de situatie er alleen maar op verbeteren.

                        Henk

                        Akoord. Ik hoop dat de crew er werk van maakt. Een goed voorbeeld zou www.dpchallenge.com kunnen zijn. Hier zit het in hun rules, en wordt de exif van de winnendefoto's opgevraagd. Er zijn ook uitzonderingen op rules mogelijk: bvb. "je beste vakantieshot" hoeft natuurlijk niet te zijn gemaakt in een bep. week, dat spreekt vanzelf.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Jochen
                          Originally posted by henkvw

                          Originally posted by Jochen
                          Trouwens; moet het in de rules staan? Het lijkt mij vanzelfsprekend... Er staat ook niet in de rules dat ik andere deelnemers niet mag uitmoorden. Maar dat lijkt me ook nogal logisch.
                          Wel een beetje een belachelijk vergelijking, vind je nu zelf niet ?
                          Dat was de bedoeling hee slimmeke!



                          Originally posted by Jochen
                          Vorige challenge toont aan dat ik gelijk heb: creativiteit was ver te zoeken. Luiheid troef. Ik heb hierboven voorbeelden genoeg aangehaald van wat ik verwachte te zien. Nogmaals...
                          -Waar zit de foto van de koffie en de melk?
                          -Waar zit de foto van de zwarte en witte peper?
                          -Waar zit de foto van de witte hand op de zwarte huid?
                          -Waar zit de foto van de chocoladesaus op het witte ijs?
                          enz... ik kan nog tientallen andere voorbeelden bedenken op minder dan een half uur.
                          Zoals ik in een andere thread al zei is er een groot onderscheid tussen creativiteit in het bedenken van een onderwerp bij de opgave van de challenge, en creativiteit bij het fotografisch vastleggen van dat onderwerp. Het eerste heeft alles met taal te maken, het tweede met fotografie. De fotografische creativiteit moet aangemoedigd worden, niet het taal-aspect. Al je voorbeelden horen eigenlijk bij het taal-aspect. Ik kan me perfect inbeelden dat een fotografisch genie bij al je onderwerpen die je opsomt heel knappe foto's kan maken, maar er eigenlijk zijn kop niet wil over breken hoe je allemaal 'zwart-wit' kunt gaan interpreteren.
                          Ik vind het best wel amusant hoeveel inspiratie hebben om iets origineel bij een bepaald onderwerp te verzinnen, maar dat heeft voor mij weinig met fotografie te maken. En helaas stel ik vast dat velen hierin veel meer tijd steken dan in de uiteindelijk foto-sessie die hieruit dan zou moeten volgen, of simpelweg dat hetgeen ze bedachten zich helemaal niet leent tot interessante foto's. De fameuze pensen zijn het beste voorbeeld.
                          In die zin interesseert meedoen aan de Challenge me niet echt. Ik heb geen goesting om eerst 3 weken mijn kop te moeten breken over hoe ik 'Doors' origineel moet interpreteren om er dan een interessante foto van te maken.
                          Hier deel ik je mening niet, Henk. Je verdeling taal-creatief vs. foto-creatief is een non-issue. Waar het om gaat is; het stoort mij niet dat er BW shots bij zijn, het stoort mij wel dat er bijna geen andere shots bij zijn. Akkoord, in mijn voorbeelden interpreteer ik het BW gegeven iets origineler dan de doorsnee mens. Maar wij zijn geen doorsnee mens hee Henk, wij zijn amateurfotografen. Daarom dat het mij verwondert dat de inzendingen zo mak zijn, zo inspiratieloos. Maar dit is slecht ten dele mijn frustratie. Het andere deel (bovenop het feit men de originaliteit mijdt) zit hem in de vaststelling dat men dan nog eens gaat putten uit zijn archief.


                          Originally posted by Jochen
                          Het gaat niet om mijn foto, maar om het feit dat onze wedstrijd verloedert, en dat haar waarde voor de deelnemende fotograaf zienderogen slinkt!
                          Dan zou je er moeten voor openstaan dat er één en ander kan verbeterd worden aan de challenge, te beginnen met meer expliciet de bedoeling ervan in de regels weer te geven.

                          Ik las ook al van de 'oprichter' van de challenge dat hij ook ziet hoe zijn geesteskind aan het verloederen is. Waarom dan niet simpelweg beginnen met het uitbreiden/verduidelijken van de regels ? Het is al bij al 5 minuten werk, en het zal de situatie er alleen maar op verbeteren.

                          Henk

                          Akoord. Ik hoop dat de crew er werk van maakt. Een goed voorbeeld zou www.dpchallenge.com kunnen zijn. Hier zit het in hun rules, en wordt de exif van de winnende foto's opgevraagd. Er zijn ook uitzonderingen op rules mogelijk: bvb. "je beste vakantieshot" hoeft natuurlijk niet te zijn gemaakt in een bep. week, dat spreekt vanzelf.

                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #43
                            Wie zegt er trouwens dat de foto voor de challenge van de maand in die maand moet genomen zijn?
                            Het is gewoon de bedoeling om elke maand een ander thema als foto te kiezen en als je dan eentje in je archief zitten hebt kan je die er dan toch op plaatsen?
                            Neem nu deze uitdaging: deuren. Ik heb vroeger eens een foto genomen van een deur, het was beetje abstract en ik vond hem wel iets hebben. Ik heb hem dan maar bewaard en nu komt hij eigenlijk wel van pas. Als je hem ziet zou je denken dat hij speciaal voor de challenge genomen is want je ziet niets anders dan een deur. Wat is dan het probleem hiervan?
                            http://www.yonaweb.be/passero
                            Flickr Photostream

                            Comment


                            • #44
                              Challenge wil niets anders zeggen dan uitdaging.

                              De voorwaarden, waar je aan moet voldoen om een geldige 'oplossing' aan te brengen, dienen nog nader te worden vastgelegd.

                              En voor de challenge of the month op BD, wel daar zijn niet echt veel voorwaarden aan verbonden, de enige echte beperking is, dat het geen PS-maakwerk mag zijn, met andere woorden het moet een binnen 'redelijke' grenzen bijgewerkte foto zijn.

                              Origineel in de beperkte betekenis van wat hier aan 'originaliteit' wordt vetstaan is niet vereist. En ik heb zelfs zo mijn twijfels of dat wel tot een hogere score leidt.

                              Moet gemaakt zijn nadat de challenge is aangekondigd ? Wel staat niet in de regels, maar natuurlijk heeft een ieder de vrijheid om pas na het bekend worden van de challenge aan de slag te gaan. Maar is dat dan originaliteit, pas iets gaan verzinnen als iemand je dat opdraagt ?

                              Zwart/Wit en dat gecombineerd met fotografie, waarom zou je dan niet een z/w foto inzenden ? Waarom zou het alleen maar van originaliteit getuigen als je de vrijheid neemt een kleurenfoto met dat thema in te sturen ? Persoonlijk houd ik heel erg veel van kleurenfoto's die bijna zwartwit lijken te zijn. Was vroeger een verwoed gebruiker van AGFA CT18 diafilm, waar je indien je er tegenlicht opnames mee maakte prachtige bijne zwart/wit-dia's kreeg. Was dat originaliteit of gewoon een van mijn afwijkingen ? ;-)


                              Vind persoonlijk partieel in PS of een ander programma deels gedesatureerde foto's echt om van te kotsen. ;-) Ja, dat gevoel krijg ik daar nou een keer van, is puur persoonlijk en een ander mag het van mij de hoogste vorm van kunstfotografie vinden, een ieder staat het vrij om dat te bewonderen, wat hem of haar goeddunkt.

                              Mar nu even terug naar, moet gemaakt worden nadat de challenge-opdracht bekend is gemaakt.

                              Persoonlijk denk ik dan niet vaak meer een foto in te sturen.

                              Ik fotografeer als hobby, gewoon omadt ik het fijn vind om beelden op mijn manier vast te leggen. Beelden, die ik niet van te voren heb bedacht, maar beelden die ik ineens zie als ik aan het fotograferen ben, beelden die in een fragment van tijd mijn aandacht vragen en ook krijgen, beelden waar ik blij mee kan zijn. Waarom, ja dat is misschien zelfs voor mij nog een onbeantwoorde vraag. Ik maak mijn foto's heel impulsief, krijg een benauwend gevoel als ik probeer iets te forceren, vind regenschermen heel imposant, maar ga er niet op uit om regenschermen te fotograferen, kan ze in bepaalde situaties niet eens uitstaan, dat beeld van al dan niet door felle kleuren opgeklopte regenschermen.

                              Nu is de challenge 'deuren', jullie zouden eens moeten weten hoeveel deuren ik in mijn leven heb gefotografeerd, zowel op film als digitaal. Maar je moet echt niet denken, dat ik als ik lees dat de challenge van de maand 'deuren' is, ik dan ineens denk he typisch iets voor mij, ik ga er nu eens echt op uittrekken om nog wat deuren te fotograferen.

                              Denk, dat nog wel een aantal mijn posting 'de deur' kunnen herinneren ;-). Wel ik ga die niet boven water halen, voorsommigen misschien alweer een hele geruststelling.

                              Persoonlijk houd ik niet zo van mensen die regels beperkter uitleggen, dan ze zijn en ook niet van die, die de frenzen altiijd proberen op te rekken. Vaak is toch wel duidelijk wat wel en wat niet de bedoeling is.

                              Geloof zelf overigens totaal niet in een soort van waarde, die wordt bepaald door een gemiddelde score uit te rekenen. Geef gewoon iedereen de mogelijkgheid om 1 tot 10 punten per inzending toe te kennen, en het totaal per inzending dan niet gaan delen door het aantal malen, dat de foto punten heeft gekregen, maar waardren naar het totaal aantal verkregen punten.

                              Volgens Jaja komt er dan hetzelfde uit, maar ik ben er van overtuigd, dat dat zeker niet het geval is.

                              Punten sommeren en niet delen door het aantal maal dat een beoordeling is gegeven, maakt ieder gegeven punt een positief punt en dat is nu zeker niet het geval.

                              jacques.

                              En Jochen, kon het niet laten, heb nog even naarje iinzendingen voor de laatste paar challenges gekeken, gaf geen commentaar en geef geen commentaar.

                              Comment


                              • #45
                                Geloof zelf overigens totaal niet in een soort van waarde, die wordt bepaald door een gemiddelde score uit te rekenen. Geef gewoon iedereen de mogelijkgheid om 1 tot 10 punten per inzending toe te kennen, en het totaal per inzending dan niet gaan delen door het aantal malen, dat de foto punten heeft gekregen, maar waardren naar het totaal aantal verkregen punten.

                                Volgens Jaja komt er dan hetzelfde uit, maar ik ben er van overtuigd, dat dat zeker niet het geval is.
                                Hoe kan dat nu hetzelfde uitkomen? Als je kijkt naar de eerste foto die is ingezonden, en de laatste foto dan gaat de som van de eerste foto veel hoger zijn dan de laatste dus gaat die veeeeeel meer kans hebben op winnen. HEt is dan toch logisch dat men dat gaat delen? Of mis ik iets in die beredenering?
                                http://www.yonaweb.be/passero
                                Flickr Photostream

                                Comment

                                Working...
                                X