Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Originaliteit! Zoek het op in het woordenboek!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Jochen
    Er zijn mensen die het zich niet aantrekken, anderen die het opkroppen, en nog anderen die hun frusraties van zich afschrijven.

    Ik zit in groep 3...
    En ik ben blij dat er zo mensen zijn, ik heb me tot hiertoe een beetje op de achtergrond hegouden maar kon het nu niet meer laten...
    Ik zie de challenge nog altijd voor een stukje als mijn geesteskind en kan de verloedering ervan niet meer aanzien.
    In een poging om van de vorige challenge te weten te komen hoeveel er effectief speciaal gemaakt werden voor de challenge heb ik jammer genoeg te weinig EXIF informatie gevonden maar ik denk, afhankelijk van de challenge dat er tss. de 30 tot 50% archief foto's in zitten.

    Dat is dus niet de bedoeling van de challenge!!!
    (sorry voor het schreeuwen maar het moest eruit)

    Ook bij de nieuwe challenge zijn er al een aantal die blijkbaar de bedoeling niet snappen, wel vanaf nu krijgt elke foto waarvan ik vermoed of zie dat hij uit een archief komt gewoon 0 en ik geef er de reden bij. Als anderen volgen zullen deze mensen de werkelijke doelstelling wel snappen.

    Misschien moeten we dit toch nog eens duidelijk op de upload pagina plaatsen .

    Christian D.

    Comment


    • #17
      Amai zeg, moest er nu nog €1000 aan vast hangen aan de challenge, ja.
      Maar de meeste doen dit hier toch voor de fun, waarom al die drukte??? Ik heb geprobeerd mijn foto te wissen uit de contest maar dat gaat spijtig genoeg niet meer.

      Het was al 3 maanden geleden, dat ik eens meegedaan had aan de challenge en komt er daar dan ene uwe foto "afbreken" (uw foto is al zo oud). Frustraties op het werk, ... ???

      Allé, wie kan me hier vertellen hoe ik mijn foto verwijder uit de contest?

      Kom het is toch weer spijtig dat zoiets moet gebeuren, dit topic zal binnenkort geclosed worden, en iedereen zal dan weer spijt hebben, van zijn comment hier...
      http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

      Comment


      • #18
        Originally posted by Creator
        Amai zeg, moest er nu nog €1000 aan vast hangen aan de challenge, ja.
        Maar de meeste doen dit hier toch voor de fun, waarom al die drukte??? Ik heb geprobeerd mijn foto te wissen uit de contest maar dat gaat spijtig genoeg niet meer.
        Deze topic moet helemaal niet gelocked worden, ik wil hier niemand persoonlijk aanvallen enkel het verkeerde gebruik van de challenge aanklagen...

        De challenge is enorm populair maar daar schuilt hem het grote gevaar, elke nieuweling (en vaste bezoeker) moet begrijpen wat de bedoeling is van de challenge: een uitdaging geven aan de digitale enthousiastelling die iets wil bijleren.
        Nu moet je mij eens vertellen wat je bijleert met het posten van een archief foto? Als je wil weten wat de mensen van je foto vinden post hem dan in foto archief en demo's of beoordeeel mijn foto.

        De challenges tellen tegenwoordig bijna 100 foto's, als ik die allemaal een rating geef (wat ik meestal doe), dan spreek in nog niet over commentaar, ben ik langer bezig dan iemand die zijn foto eens wil 'meten' komaan dat kan niet de bedoeling zijn hé.

        Hopelijk zie je een beetje mijn standpunt.


        Christian D.

        Comment


        • #19
          Ik heb nog nooit gestemd in de challenge, noch een foto geplaatst maar ik vind dat christian 101% gelijk heeft.
          Volgens mij is challenge toch een uitdaging. Wel neem je camera en zoek iets voor de challenge.
          Aan de andere kant is het voor anderen ook een "challenge" om uit 1000den foto's in het archief die "éne" foto te halen ...

          Just my 2 cents
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #20
            Originally posted by Jochen
            Mijn enige troost is dat de winnaar gelukkig nog tot de meest originele uitwerkingen behoort.
            Oef ! En als het bijkomende een troost mag zijn, mijn inzending was (zoals al mijn vorige uitzendingen) speciaal gemaakt voor de challenge. Oef !

            MAAR het moet gezegd worden, in de "rules" wordt NERGENS gespecifieerd dat de foto in de lopende maand moet gemaakt worden, dus kan je het de honderden nieuwe leden die er de laatste maanden zijn bijgekomen niet kwalijk nemen dat ze dezelfde redenering gebruiken als voor andere fotochallenges op internet en dus in hun archieven kijken. Ze kunnen toch niet weten wat er niet staat ??

            Originally posted by Jochen
            Vorige challenge is - samen met de macro challenge vorige winter - een dieptepunt in de challenge-geschiedenis van BD.
            Lap, dan win ik eens een challenge, blijkt het een dieptepunt uit de historie te zijn ! Kan er mij iemand troosten ?
            Maar laat je gerust gaan, effe afreageren kan deugd doen ... en de creativiteit kan idd soms heel wat beter in de inzendingen. Maar het is niet altijd evident en je moet soms de middelen hebben.
            Maar onder ons : als je zelf iets instuurt waarvan je zelf zegt : het stelt niet veel voor, het is niet goed uitgewerkt, geef je wel niet echt het goede voorbeeld ... bij sommige anderen was het misschien ook zo ?
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #21
              Volledig mee eens Christian ! Voor de macro-opgave had ik ook kunnen putten uit mijn dia-archief zelfs een ooit gewonnen foto kunnen nemen (fotoprijskamp binnen cactusverenigingen, wat niet zoveel voorstelt als hier . Natuurlijk deed ik dat niet, dat is niet de uitdaging.
              Ik vind de challenge iedere keer weer een nieuwe uitdaging, en een plezierige uitdaging, en ik maak daar tijd voor vrij, het stimuleert mij om te gaan fotograferen binnen een opdracht. Het meeste plezier dat ik tot hier toe had was aan "koude", tot wanhoop van mijn vrouw lagen hier brokken ijs uit de diepvries in de living te smelten.
              Sedert een paar maanden geef ik er ook steeds bij wanneer de foto is gemaakt. Zo dit eens iedereen deed !
              Natuurlijk gaat het niet voor de prijs of de plaats -is natuurlijk meegenomen- maar toch wel een beetje om samen aan de startlijn te vertrekken en dat is de 1ste van iedere maand : go !
              Eigenlijk zou dit voor iedereen duidelijk moeten zijn.



              Comment


              • #22
                Och, ik denk dat de meesten er inderdaad heel veel plezier aan beleven.
                Gewoon afwachten tot de laatste dag van de maand, 24u01 en dan gaan kijken, wie heeft er gewonnen, wat is de volgende uitdaging.
                Het is iets leuks.
                Ikzelf heb ook gereageerd omdat er archieffoto's opstonden.
                Maar.. het is al verschillende keren gezegd geweest. Het staat er niet duidelijk op.Misschien de regels aanpassen,en misschien toch de exif verplichten en als je die niet opstuurt mag de foto niet meedoen.
                Maar dan... wordt het dan nog leuk? ik weet het niet.
                Want ik bv ik zou niet weten hoe ik de exif erbij moet doen.
                Ik kan die wel kopieren en plakken, maar kan je dan niet "foefelen"?
                bv de exif van een andere foto erbij plakken?
                Allé ik ken daar niets van, maar kan mij best voorstellen dat er zou kunnen gefoefeld worden.
                Dus aub verplicht niet om de exif mee te voegen, want ik weet gewoon niet hoe je dat doet
                maar ik zeg op mijn communiezieltje dat al mijn foto's echte uitdagingen zijn.
                echt waar.
                Och het is gewoon voor de sport.
                Maar ik moet wel toegeven dat het leuk is als je bij de eersten bent.
                Het geeft een enorm goed gevoel.
                Laat ons gewoon allemaal de uitdaging aangaan, en Christian, trek het jou niet teveel aan, we zijn blij dat de challenge, jouw troetelkind, er is, en wij genieten ervan.
                dus... we gaan de uitdaging aan... maar ik heb nog geen foto

                Comment


                • #23
                  Jongens, jongens....wat een GEZEIK!

                  Sorry Christian, maar foto's afspeuren naar data in de exif-info....heb jij daar werkelijk tijd ingestoken? Woehaha, wat een verspilling zeg !!

                  Het staat er nergens in, dus mag het..punt uit! Willen jullie dat veranderd zien, mij goed : zet het in de rules, en dan zal ik jullie huidig gezeik niet meer als gezeik aanzien vanaf de volgende challenge...

                  Hoe is het in godsnaam mogelijk, nog liever een recente foto insturen die nergens op lijkt, dan een oudere foto die gezien mag worden...erg hoopgevend voor het niveau hier ! Ik begin zelfs de indruk te krijgen dat sommigen hier problemen hebben met het maken van een goeie foto, en dat ze er dus ook geen in hun archief hebben zitten...en zodoende anderen "op gelijke voet" trachten te brengen met het deklameren van niet bestaande regeltjes...

                  Als jullie ergens naar een expo gaan, al dan niet rond een bepaald thema, zijn jullie dan echt geïnteresseerd in de datum van opname? Is dat echt een criterium voor een goeie opname? Gaan de meesten onder jullie wel eens naar een expo? Hebben jullie al eens een degelijke zwartwit-afdruk gezien?


                  Man man man.....pure zever is dat !

                  Voor mij persoonlijk hoeft er zelfs geen prijs, buiten de eer, aan de challenge verbonden te zijn...Voor mij is een challenge rond een bepaald onderwerp, een hele goeie manier om hetzelfde onderwerp door de ogen van verschillende mensen te zien...wat werkelijk mooie perspectieven opent....heb je geen foto, maak er dan eentje; heb je er wel eentje, dan kan je nog zien wat je beslist

                  Stef

                  Comment


                  • #24
                    Sorry Stef, maar ik begrijp je betoog niet... en nog minder waarom je moet gaan roepen...

                    Ik heb hier al een paar maal horen aanhalen; "het staat niet in de rules, dus mag het". Neen, in de rules staat het inderdaad niet. Maar het staat wel in de naam: CHALLENGE. Waar zit hem de challenge als je voor de wedstrijd een foto uit je archief plukt? Wat leer je bij? Waar zit hem de creativiteit? Is dat een toonbeeld van gepassioneerd bezig zijn met je hobby? Waar zit hem dan de eer van het winnen?

                    Trouwens; moet het in de rules staan? Het lijkt mij vanzelfsprekend... Er staat ook niet in de rules dat ik andere deelnemers niet mag uitmoorden. Maar dat lijkt me ook nogal logisch.

                    Als iedereen per wedstrijd gewoon een foto uit het archief gaat plukken...
                    -dan heeft diegene die het langst met zijn hobby bezig is en die het meeste mooie plaatjes al heeft geschoten de grootste kans op winnen.
                    -dan heeft een beginneling geen schijn van kans, want de kans dat hij in de kortere periode waarin hij bezig is geweest met de nieuwe opdracht een beter shot verkrijgt dan de doorwinterde BD'ers is quasi nihil.
                    -Dan zitten we foto's te quoteren die voor het merendeel al zijn gepasseerd op het demo-forum.
                    -Dan leert niemand nog iets bij met deze wedstrijd.
                    -Dan is de fun van het deelnemen verdwenen; het is immers veel toffer om actief een idee uit te werken en te gaan fotograferen, dan een foto uit je archief te plukken.
                    enz...

                    Je vergelijking met een expo houdt geen steek. De opzet van zo'n wedstrijd is zéér verschillend dan de opzet van de BD wedstrijd.

                    Kijk, mijn probleem zit hem niet enkel in het "zwart op wit" ontbreken van deze "foto dient geschoten tijdens de challenge"-regel, maar ook in het feit dat door het ontbreken van deze regel afbreuk wordt gedaan aan de creativiteit. Een begrip dat elke fotograaf nochtans hoog in het vaandel zou moeten voeren.

                    Vorige challenge toont aan dat ik gelijk heb: creativiteit was ver te zoeken. Luiheid troef. Ik heb hierboven voorbeelden genoeg aangehaald van wat ik verwachte te zien. Nogmaals...

                    -Waar zit de foto van de koffie en de melk?
                    -Waar zit de foto van de zwarte en witte peper?
                    -Waar zit de foto van de witte hand op de zwarte huid?
                    -Waar zit de foto van de chocoladesaus op het witte ijs?
                    enz... ik kan nog tientallen andere voorbeelden bedenken op minder dan een half uur.

                    Trouwens, waarom moet het niveau van de challenge omhoog? Voor het oog van de occasionele BD bezoeker?

                    En aangezien je denkt dat mijn frustraties voortvloeien uit mijn "slechte" foto's, nogmaals:
                    -Wat mijn foto doet interesseert me niet veel, deelnemen is belangrijker dan winnen.
                    -Ik ben helemaal niet jaloers op foto's die beter zijn dan de mijne, zeker niet als ze duidelijk beter uigewerkte en originelere ideëen zijn, en nog minder als die foto een beter score krijgt door de "luie" manier van werken (zoeken in je archief dus).

                    Het gaat niet om mijn foto, maar om het feit dat onze wedstrijd verloedert, en dat haar waarde voor de deelnemende fotograaf zienderogen slinkt!
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #25
                      Jochen,

                      -ten eerste is een "expo" geen wedstrijd zoals jij denkt...het is een exhibitie van foto's, waar mensen kunnen komen naar kijken..punt aan de lijn......en dat is de Challenge wat mij betreft ook een stukje : steeds weer een andere visie over hetzelfde onderwerp..

                      -ten tweede heb ik nooit gezecht dat JIJ slechte foto's maakt, ik heb alleen bedoeld dat er wel goeie ideeen tussen zitten, maar dat ze ronduit slecht in beeld zijn gebracht....niets persoonlijks dus...

                      -ten derde : ik roep wanneer ik dat wil..jij klaagt ook wanneer het jou het beste schikt....

                      -ten vierde : is een foto die afgelopen maand getrokken werd nu ineens niet meer creatief? Creativiteit, mijn beste, zit in het hoofdje, niet op de kalender ! Ik kan bijna elk portret eenderd wanneer, met dezelfde persoon en belichting onmiddellijk opnieuw uitvoeren...ben ik dan zoveel creatiever geweest??? Ik zit met zoveel ideeen, die ik eenderd wanneer kan realiseren...moet ik soms wachten "omdat het ooit wel eens een challenge-onderwerp zou kunnen worden"?

                      -ten vijfde : jij hebt een betoog gehouden, niet ik..ik reageer er alleen maar op met wat ik erover denk; zonder mijn respect voor andermans mening te verliezen...

                      -ten zesde : zweten gulder ook zo nijg daarginds?

                      Stef

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Jochen
                        Sorry Stef, maar ik begrijp je betoog niet... en nog minder waarom je moet gaan roepen...
                        Gelijk heb je. Ik denk dat Stef nog altijd wat gefrustreerd is dat zijn toch wel mooie portretfoto veel extreem lage scores kreeg, wellicht puur vanuit het standpunt dat sommigen het niet origineel genoeg vonden.

                        Originally posted by Jochen
                        Ik heb hier al een paar maal horen aanhalen; "het staat niet in de rules, dus mag het". Neen, in de rules staat het inderdaad niet. Maar het staat wel in de naam: CHALLENGE. Waar zit hem de challenge als je voor de wedstrijd een foto uit je archief plukt? Wat leer je bij? Waar zit hem de creativiteit? Is dat een toonbeeld van gepassioneerd bezig zijn met je hobby? Waar zit hem dan de eer van het winnen?
                        De naam 'Challenge' is m.i. het ENIGE dat erop wijst dat je een specifiek voor de opgave gemaakte foto moet insturen. Jij blijft dat evident vinden. Ik vind dat helemaal niet evident.
                        Ik heb welgeteld al 1 keer meegedaan met de challenge, nl. de silhouet challenge (dus toen heel die zever nog niet begonnen was). Ik heb toen een foto ingestuurd die ik 3 jaar geleden genomen had. Ik was me toen helemaal van geen kwaad bewust. Ik kan me dus goed inbeelden dat nog heel veel mensen zondigen tegen de geest van de challenge.

                        Originally posted by Jochen
                        Trouwens; moet het in de rules staan? Het lijkt mij vanzelfsprekend... Er staat ook niet in de rules dat ik andere deelnemers niet mag uitmoorden. Maar dat lijkt me ook nogal logisch.
                        Wel een beetje een belachelijk vergelijking, vind je nu zelf niet ?

                        Originally posted by Jochen
                        Je vergelijking met een expo houdt geen steek. De opzet van zo'n wedstrijd is zéér verschillend dan de opzet van de BD wedstrijd.
                        Het probleem is dat de opzet van de Challenge helemaal niet duidelijk is voor een groot stuk van de deelnemers. Door erover te discussieren en na te denken wordt het wel snel duidelijk dat de bedoeling toch wel degelijk is van een opgave uit te voeren.

                        Originally posted by Jochen
                        Vorige challenge toont aan dat ik gelijk heb: creativiteit was ver te zoeken. Luiheid troef. Ik heb hierboven voorbeelden genoeg aangehaald van wat ik verwachte te zien. Nogmaals...
                        -Waar zit de foto van de koffie en de melk?
                        -Waar zit de foto van de zwarte en witte peper?
                        -Waar zit de foto van de witte hand op de zwarte huid?
                        -Waar zit de foto van de chocoladesaus op het witte ijs?
                        enz... ik kan nog tientallen andere voorbeelden bedenken op minder dan een half uur.
                        Zoals ik in een andere thread al zei is er een groot onderscheid tussen creativiteit in het bedenken van een onderwerp bij de opgave van de challenge, en creativiteit bij het fotografisch vastleggen van dat onderwerp. Het eerste heeft alles met taal te maken, het tweede met fotografie. De fotografische creativiteit moet aangemoedigd worden, niet het taal-aspect. Al je voorbeelden horen eigenlijk bij het taal-aspect. Ik kan me perfect inbeelden dat een fotografisch genie bij al je onderwerpen die je opsomt heel knappe foto's kan maken, maar er eigenlijk zijn kop niet wil over breken hoe je allemaal 'zwart-wit' kunt gaan interpreteren.
                        Ik vind het best wel amusant hoeveel inspiratie hebben om iets origineel bij een bepaald onderwerp te verzinnen, maar dat heeft voor mij weinig met fotografie te maken. En helaas stel ik vast dat velen hierin veel meer tijd steken dan in de uiteindelijk foto-sessie die hieruit dan zou moeten volgen, of simpelweg dat hetgeen ze bedachten zich helemaal niet leent tot interessante foto's. De fameuze pensen zijn het beste voorbeeld.
                        In die zin interesseert meedoen aan de Challenge me niet echt. Ik heb geen goesting om eerst 3 weken mijn kop te moeten breken over hoe ik 'Doors' origineel moet interpreteren om er dan een interessante foto van te maken.

                        Originally posted by Jochen
                        Het gaat niet om mijn foto, maar om het feit dat onze wedstrijd verloedert, en dat haar waarde voor de deelnemende fotograaf zienderogen slinkt!
                        Dan zou je er moeten voor openstaan dat er één en ander kan verbeterd worden aan de challenge, te beginnen met meer expliciet de bedoeling ervan in de regels weer te geven.

                        Ik las ook al van de 'oprichter' van de challenge dat hij ook ziet hoe zijn geesteskind aan het verloederen is. Waarom dan niet simpelweg beginnen met het uitbreiden/verduidelijken van de regels ? Het is al bij al 5 minuten werk, en het zal de situatie er alleen maar op verbeteren.

                        Henk

                        Comment


                        • #27
                          Hmmm, bij de term Zwart/Wit op een fotoforum denk ik nu niet direct aan een kleurenfoto maar aan een ZW foto. Ook niet aan een vla flip hoewel dat wellicht meer in de 'gedachte' van de challenge zou zijn. Bij het onderwerp mini stond erbij: dus geen macro. Zou dat er niet bij hebben gestaan en mensen zouden macros insturen heb je dan het recht om ze te betichten van luiheid en onorigineelheid?

                          Bovendien, een challenge waar je drie weken de tijd voor hebt, dat is wel erg lang. Ik zit bij challenge meer te denken aan: 'Maak binnen nu en vijf minuten een foto' oid. Soort spel zonder grenzen voor fotografen
                          Groeten,
                          Ronald
                          http://fotografie.jouwweb.nl/

                          Comment


                          • #28
                            Tja, en zo hebben we allemaal onze eigen stijl en visie op fotografie... Challenges zijn niet meteen mijn "cup of tea"; er zijn zaken waarin ik competitief wil zijn, maar fotografie is er voorlopig niet één van. Ik vind het ook beestig lastig om foto's te gaan vergelijken en dan een score te gaan geven (zo anoniem en zonder uitleg). Maar, er zijn hier wel een aantal zaken de revue gepasseerd die ons aan het denken (zouden) moeten zetten.

                            Onderwerpen : een onderwerp zoals "zwart-wit" of "deuren" vind ik veel te algemeen; tracht dit voor een challenge eens iets meer specifiek te omschrijven. Voordeel : het wordt al veel moeilijker om snelsnel een fotootje uit het archief te plukken en dat dan te gebruiken. Bijkomend voordeel : het wordt al iets gemakkelijker om te vergelijken tussen de inzendingen.

                            Techniek v. inhoud : voor sommigen is het "nadenken" over een thema al een bron van hoofdpijn, en is het invullen van een challenge een kwestie van snel een kiekje te maken dat min of meer binnen de lijn van het thema valt. OK, dat kan je uitgangspunt zijn, we zullen zien hoe hoog het scoort... Voor anderen is het bedenken van het concept dan weer zo belangrijk dat het "fotografische" aspect eronder gaat lijden. Idem ditto... De waarheid ligt IMO ergens in het midden (zoals meestal).

                            Maar het allerbelangrijkste van al is de "fun-factor"... En die is stilletjes aan het verwateren doordat de regels van het spel niet duidelijk genoeg zijn en doordat ook het score-systeem niet echt verfijnd is. We willen hier toch ook iets leren, of niet ? Dit alles bevestigt me alleen maar in mijn tegenzin om ook eens aan zo'n challenge mee te doen, wat ik eigenlijk wel jammer vind.
                            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                            Comment


                            • #29
                              Hallo peterke,

                              Als we het onderwerp van de challenge nog meer zouden specifiëren, dan is de creativiteit nog verder te zoeken. De bedoeling is dat iedereen op zijn/haar manier het onderwerp weergeeft.
                              De "regels van het spel" zijn overduidelijk - het is enkel erg moeilijk te controleren of iedereen er zich aan houdt ...
                              En challenge is niet door BD in het leven geroepen, maar op vraag van de forumleden zelf ...

                              Jaja


                              Originally posted by peterke
                              Tja, en zo hebben we allemaal onze eigen stijl en visie op fotografie... Challenges zijn niet meteen mijn "cup of tea"; er zijn zaken waarin ik competitief wil zijn, maar fotografie is er voorlopig niet één van. Ik vind het ook beestig lastig om foto's te gaan vergelijken en dan een score te gaan geven (zo anoniem en zonder uitleg). Maar, er zijn hier wel een aantal zaken de revue gepasseerd die ons aan het denken (zouden) moeten zetten.

                              Onderwerpen : een onderwerp zoals "zwart-wit" of "deuren" vind ik veel te algemeen; tracht dit voor een challenge eens iets meer specifiek te omschrijven. Voordeel : het wordt al veel moeilijker om snelsnel een fotootje uit het archief te plukken en dat dan te gebruiken. Bijkomend voordeel : het wordt al iets gemakkelijker om te vergelijken tussen de inzendingen.

                              Techniek v. inhoud : voor sommigen is het "nadenken" over een thema al een bron van hoofdpijn, en is het invullen van een challenge een kwestie van snel een kiekje te maken dat min of meer binnen de lijn van het thema valt. OK, dat kan je uitgangspunt zijn, we zullen zien hoe hoog het scoort... Voor anderen is het bedenken van het concept dan weer zo belangrijk dat het "fotografische" aspect eronder gaat lijden. Idem ditto... De waarheid ligt IMO ergens in het midden (zoals meestal).

                              Maar het allerbelangrijkste van al is de "fun-factor"... En die is stilletjes aan het verwateren doordat de regels van het spel niet duidelijk genoeg zijn en doordat ook het score-systeem niet echt verfijnd is. We willen hier toch ook iets leren, of niet ? Dit alles bevestigt me alleen maar in mijn tegenzin om ook eens aan zo'n challenge mee te doen, wat ik eigenlijk wel jammer vind.
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by jaja
                                De "regels van het spel" zijn overduidelijk - het is enkel erg moeilijk te controleren of iedereen er zich aan houdt ...
                                Jaja, de voorbije challenges en al het gemor hier, bewijzen dat de regels van het spel helemaal NIET duidelijk zijn.

                                Er moet duidelijk in de regels komen dat :
                                a) het de bedoeling is van het onderwerp zo origineel mogelijk te interpreteren (dus bvb geen loutere zw-conversies bij een onderwerp als zwart-wit).
                                b) het de bedoeling is dat je speciaal een foto gaat maken voor deze Challenge en niet in je archief gaat duiken.

                                En niettegenstaande b) inderdaad heel moeilijk te controleren is, zou het in elk geval een goede start zijn, want m.i. doet het merendeel van de 'zondaars' dit ter goeder trouw.

                                Daarnaast moeten die regels bovendien goed gekend zijn bij de mensen die zelf punten geven. Dat zal vermijden dat een foto van de ene persoon een 10 krijgt en van een andere 1 omdat ze gewoon volgens verschillende criteria oordelen.
                                Dit zou overigens een leuke aanpassing van het quoteer-systeem kunnen zijn : laat mensen quoteren volgens 3 criteria : originaliteit, technische uitvoering, artistieke waarde. Ik zeg wel kunnen, gezien het ook betekent dat de puntengevers nu 3 keer zoveel werk zouden hebben.


                                Henk

                                Comment

                                Working...
                                X