De eerste foto's zijn nog maar net verschenen en de verdachtmakingen beginnen weer....
Zie de foto van een strijkplank op een lange weg.
Ok, technische commentaren zijn even waardevol als commentaren over de beeldopbouw, het idee dat uitgewerkt wordt. Maar waarom altijd die beschuldigende vingertjes: dit is gephotoshopt, dit kan niet, dit is geënsceneerd,.........????
Moeten de deelnemers aan de challenge een deurwaarder inhuren om toe te zien op de hele procedure vanaf het maken van de foto tot het versturen naar de moderator van de challenge, om iedereen er van te overtuigen dat de foto geheel reglementair gemaakt is.
Of veranderen we de regels en stellen we dat iedereen zijn foto in raw maakt (en sluiten dan dadelijk een aantal deelnemers uit) en vervolgens de onbewerkte rawfile instuurt. Het worden dan waarschijnlijk heel vlakke en oninteressante plaatjes, maar manipulaties worden hierdoor beperkt. Hoewel, hoe sluit je uit dat iemand toch aan de schuivertjes van lightroom of andere bewerkingsprogramma's gezeten heeft ,vooraleer de rawfile te verzenden?
Ik begin dit eeuwig gekissebis kotsbeu te worden ! Onbewerkte digitale beelden bestaan niet, tenzij je de onbewerkte rawfile bedoelt, en dan nog. In het fotoapparaat gebeuren een aantal bewerkingen of in het ontwikkelprogramma. Ofwel laat je het aan de technologie van jouw fotoapparaat over (waar je natuurlijk ook in meerdere of mindere mate de instellingen kan aanpassen) ofwel ga je zelf met schuivers aan de gang in een fotobewerkingsprogramma.
En kunnen we verdachtmakingen nu achterwege laten en naar de foto kijken en die becommentariëren?
I rest my case,
Chris
PS: de foto met de strijkplank is niet van mij (ik wou dat ik zo'n origineel idee had) en ik weet absoluut niet wie de maker is.
Zie de foto van een strijkplank op een lange weg.
Ok, technische commentaren zijn even waardevol als commentaren over de beeldopbouw, het idee dat uitgewerkt wordt. Maar waarom altijd die beschuldigende vingertjes: dit is gephotoshopt, dit kan niet, dit is geënsceneerd,.........????
Moeten de deelnemers aan de challenge een deurwaarder inhuren om toe te zien op de hele procedure vanaf het maken van de foto tot het versturen naar de moderator van de challenge, om iedereen er van te overtuigen dat de foto geheel reglementair gemaakt is.
Of veranderen we de regels en stellen we dat iedereen zijn foto in raw maakt (en sluiten dan dadelijk een aantal deelnemers uit) en vervolgens de onbewerkte rawfile instuurt. Het worden dan waarschijnlijk heel vlakke en oninteressante plaatjes, maar manipulaties worden hierdoor beperkt. Hoewel, hoe sluit je uit dat iemand toch aan de schuivertjes van lightroom of andere bewerkingsprogramma's gezeten heeft ,vooraleer de rawfile te verzenden?
Ik begin dit eeuwig gekissebis kotsbeu te worden ! Onbewerkte digitale beelden bestaan niet, tenzij je de onbewerkte rawfile bedoelt, en dan nog. In het fotoapparaat gebeuren een aantal bewerkingen of in het ontwikkelprogramma. Ofwel laat je het aan de technologie van jouw fotoapparaat over (waar je natuurlijk ook in meerdere of mindere mate de instellingen kan aanpassen) ofwel ga je zelf met schuivers aan de gang in een fotobewerkingsprogramma.
En kunnen we verdachtmakingen nu achterwege laten en naar de foto kijken en die becommentariëren?
I rest my case,
Chris
PS: de foto met de strijkplank is niet van mij (ik wou dat ik zo'n origineel idee had) en ik weet absoluut niet wie de maker is.
Comment