Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teveel is teveel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teveel is teveel

    Genoeg is genoeg.

    Nu maakt men mij werkelijk boos.

    Het moet ophouden met iedere goede foto te gaan bestempelen als een bewerkte foto.

    Ik kan best begrijpen dat al eens een foto bewerkt door de validatie geraakt.

    Als men twijfelt of een foto bewerkt is dan gaat men vanaf nu tewerk als volgt. Men stuurt mij een PM – bericht met het vermoeden of de reden van twijfel waarom men denkt dat het kan gaan om een bewerkte foto. In dit geval kan ik de inzender aanschrijven en proberen uit te zoeken of het hier eventueel gaat om een bewerkte foto.

    Indien ik als moderator kan uitmaken of het gaat om een bewerkte foto dan zal ik de inzender verzoeken, om de inzending te verwijderen, in het ander geval wordt de foto niet verwijderd en zal de persoon die twijfelde van mij een korte uitleg krijgen waarom de foto niet als bewerkt wordt beschouwd. Hiermee, wordt dan ook de discussie afgesloten en dient men zich bij het besluit van de moderator neer te leggen.

    Men moet begrijpen dat de commentaren in de Challenge dienen ,om de inzender indien nodig, zowel de positieve als negatieve aspecten van een foto te bespreken zodat zowel de inzender en andere deelnemers aan het commentaar iets kunnen bijleren.


    Geïnsinueerde foto

    Ook wordt het tijd dat men leert een onderscheid te maken tussen een bewerkte foto met een bewerkingsprogramma en een al dan niet gemanipuleerde of een geïnsinueerde foto op het terrein. Of dit nu in de natuur of in de studio is, men mag de compositie, samenstelling structuur voor dat de eigenlijke foto wordt gemaakt naar eigen goeddunken uitvoeren, op voorwaarde dat dit allemaal gebeurt voordat de eigenlijke foto wordt genomen.

    Een bewerkte foto

    Hieronder wordt verstaan dat men na het afhalen van de foto van het geheugenkaartje gaat manipuleren of de foto gaat bewerken met een bewerkingsprogramma. Vooral zware bewerkingen (digitale bewerkingen) zoals het toevoegen van kaders, nicknamen, toevoegen van niet aanwezige elementen, achtergronden enz… met een bewerkingsprogramma zijn NIET toegelaten. Ook HDR en Tone mapping zijn niet toegelaten. Ook het verwijderen van elementen (hinderlijk of niet) uit een foto wordt beschouwd als een zware bewerking. Ja zelfs het verwijderen van een stofdeeltje (wegens stofdeeltje op de lens) (als men het kan waarnemen) zal beschouwd worden als zijnde een zware bewerkingen.

    Gezien thans een negatieve evolutie wordt waargenomen van de aanvallende commentaren omtrent een bewerkte of niet bewerkte evolutie zal ik vanaf nu heel streng optreden.

    Indien men een bewerkte foto meent te hebben herkend dan laat men dit weten aan de moderator. Zoals hierboven werd uitgelegd.

    Blijft men in de Challenge de inzending met dergelijke commentaren aanvallen dan trekt men niet alleen de inzender in twijfel maar ook de moderator. Daar ik dit niet meer neem zal, ik de persoon die blijft een foto aanvallen, de maand erop uitsluiten tot deelname aan de Challenge. Indien nodig zelfs voorleggen aan de raad van bestuur voor een mogelijke tijdelijke ban.

    Hetzelfde zal ik gaan doorvoeren personen die de uitslag willen gaan manipuleren door het geven van onnodig en onterechte ééntjes. Ik laat ieder beoordelaar nog toe maximum 10% op het aantal ingezonden foto’s een ééntje te geven. Dit betekent als er 100 inzendingen zijn dat een persoon die punten geeft nog max 10 eentjes zal mogen geven. Heeft hij er meer dan wordt de persoon aangeschreven met het verzoek zijn punten te herzien. Wilt hij dit niet dan stel ik deze puntengever voor om tijdelijke ban toe te kennen.

    Ik zal kijken of ik in samenspraak met het bestuur het reglement van de Challenge in die zin kan aanpassen zodat het duidelijk wordt hoe men een foto kan en mag gaan commentariëren.
    Last edited by spooky; 19 mei 2008, 12:50.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Teveel is teveel

    heel en dan ook heel duidelijke taal, daarom vind ik, dat jij en alleen jij(als moderator) het uitmaakt, anders blijven we aan de gang.
    misschien ten overvloede: ik ga hier over niet in discussie.
    sterkte Spooky.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Teveel is teveel

      Een dergelijke reactie van een moderator vind ik op zijn zachtst gezegd niet gepast, maar ik zal U steunen en helpen, door mijn afwezigheid van commentaar, punten en deelname aan de chanllenge.

      Zeker het onderdeel van de punten geven vind ik er zwaar over, waar blijf je met de individuele vrijheid om punten toe te kennen ?

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Teveel is teveel

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Een dergelijke reactie van een moderator vind ik op zijn zachtst gezegd niet gepast, maar ik zal U steunen en helpen, door mijn afwezigheid van commentaar, punten en deelname aan de chanllenge.

        Zeker het onderdeel van de punten geven vind ik er zwaar over, waar blijf je met de individuele vrijheid om punten toe te kennen ?

        MVG, Jeff
        @ Digipics,

        wie anders is er geplaatst om in zulke situaties in te grijpen? in elke wedstrijd is er toch een sheidsrechter en in dit geval is dit de moderator. Zo niet gaan de dingen helemaal uit de hand lopen.

        ik ben volledig met beide aspecten akkoord
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Teveel is teveel

          U bedoelt zeker een geënsceneerde foto?

          Comment


          • #6
            Re: Teveel is teveel

            Ik doe graag mee aan de Challenge en probeer alle goedbedoelde commentaar naar waarde te schatten en zo mijn inzending te verbeteren...
            Maar mensen toch, mis ik ergens iets
            Waar staat hier ergens geschreven wat de hoofdprijzen zijn elke maand, ik heb de indruk dat hier gegooid wordt met dure toestellen en verre reizen tussen de podiumplaatsen en ik weet van niets...

            Of is het hier toch nog altijd te doen om de eer en die ene vergroting. Het is blijkbaar moeilijk te slikken voor sommigen dat soms originele en goed uitgewerkte foto's niet door hen zijn bedacht.

            Ik ga me niet uitspreken over de regels, die moeten opgevolgd worden. Geef commentaar op de foto's en meld onregelmatigheden aan de moderator...maar laat a.u.b. het laatste woord aan deze persoon en trekt zijn oordeel niet in twijfel. Een moderator zet zich heel veel in en zal altijd proberen zo eerlijk mogelijk te zijn, of andere collega's om raad vragen.
            Een mis ingeschat oordeel van een scheidsrechter blijft ook gelden, het zijn toch geen robotten.....leg je dus neer bij de beslissing of stel je kandidatuur voor de job...
            Ik denk dat de vacature nog steeds vacant is als ik me goed herinner.

            Hij die onschuldig is, werpe de eerste steen. Vertaling:hij die nog nooit iets heeft weggewerkt mag nu reageren
            Spooky, wat je beslissingen ook zijn in de toekomst, mijn steun heb je

            P.S. misschien was onze moderator boos toen hij dit schreef, maar een emmer kan soms eens overlopen hoor
            P.S. Sorry, maar ik wou even mijn steun betuigen.
            Vriendelijke groeten van Pyper
            (Ik maak elke dag de mooiste foto, ik krijg ze echter nooit uit mijn toestel)

            Comment


            • #7
              Re: Teveel is teveel

              Ook mijn steun krijg je Spooky !!
              Groetjes,Anita
              Met mijn Canon Eos 450D blijf ik fotograferen,
              tot ik eens DE perfecte foto kan presenteren!

              Comment


              • #8
                Re: Teveel is teveel

                Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                @ Digipics,

                wie anders is er geplaatst om in zulke situaties in te grijpen? in elke wedstrijd is er toch een sheidsrechter en in dit geval is dit de moderator. Zo niet gaan de dingen helemaal uit de hand lopen.

                ik ben volledig met beide aspecten akkoord

                In (echte) wedstrijden is er een Jury, geen scheidsrechter, in echte wedstrijden is er ook geen commentaar door deelnemers over ingezonden werken van andere deelnemers. De jury geeft punten van 1 tot 10 en hoeft daar geen uitleg over te geven, een andere persoon schrijft de punten op en dat is het.

                Dan komt de aanvaardingsgrens normaal mag slechts 10 tot 15 % van de ingezonden werken aanvaard worden. In de praktijk is het aantal beschikbare kaders dat het aantal aanvaarde werken uitmaakt. Over een beslissing van de jury wordt geen uitleg gegeven. Vanaf X aantal punten ben je aanvaard, deze werken worden gepubliceerd of hangen op het salon aan de muur, Vanaf X+ aantal punten komen de bekroningen.
                In echte wedstrijden is het ook niet verboden om je beelden te bewerken zowel digitaal als analoog zijn bewerkte beelden gelijk aan (zogezegd) onbewerkte beelden, in echte wedstrijden is het gelijk of de foto nu genomen is of in het verleden, ook op Thema wedstrijden, zolang het beeld klopt met het opgegeven Thema.


                Ik kan een reactie van de moderator begrijpen hoor !

                Maar in mijn bescheiden mening denk ik dat het beter zou zijn om voor de beelden van de challenge :

                - Totaal geen commentaar bij de beelden: niet van de auteur, niet van derden, niet van een Jury, niet voor de uitslag , niet na de uitslag, gewoon geen commentaar!
                - Bewerkte beelden of onbewerkte beelden zijn gelijk voor deelname.
                - Je kiest een Thema uit drie mogelijke keuze's, hoogste score bepaald het thema
                - Wanneer je beeld gemaakt is heeft geen belang voor deelname, zolang het in het thema past kan het deelnemen.
                - Geen technische informatie bij het beeld (No Exif)
                - Zij die wensen punten te geven aan één of meerdere kunnen dit doen naar eigen gedacht en zonder zich hoeven kenbaar te maken en zonder vrees voor een al of niet tijdelijke ban.

                MVG, Jeff
                Last edited by Digipics357; 20 mei 2008, 10:19.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Teveel is teveel

                  We hebben onze BD-regels en die verschillen van off. wedstrijdregels.
                  We hebben ook de beperkingen van de forumsoftware en voorzien om dit in de toekomst aan te passen.
                  Dus voorlopig blijft het bij het oude !
                  Als het moment van aanpassing komt, dan zullen we zo goed als mogelijk met de opmerkingen rekening houden.
                  Bedenk wel dat opmerkingen als opmerking aan de moderator mogen gestuurd worden, maar dat je niet kan verwachten dat het telkens op een discussie uitdraait.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teveel is teveel

                    zie #13
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 20 mei 2008, 12:28. Reden: Gezien ik toch zever
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Teveel is teveel

                      En hier begint dan het big-brother-verhaal...
                      Elementaar respect (hier aan de forumregels) en vertrouwen (van de andere forumgangers)... als iedereen dit aan de dag legt, is er toch geen probleem?

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      , je kan het zelfs met een bepaalde tekstverwerkers waar je bestanden hexadecimaal kan openen ... (bv ultraedit, ...)
                      Naam van het programma, versie, datum en tijd en nog zoveel meer staan her en der verscholen. Komt erop neer dat je de juiste insteek vindt.
                      Ik heb een klein progje (ook in php beschikbaar) die dit heel eenvoudig na checkt en de boodschap geeft welk softwarepakket is tussengekomen.
                      We zouden dit kunnen gebruiken indien er twijfel is. Mits effen bekijken en samenkijken zou er een soort drag-dropje kunnen geschreven worden dat zelfs online werkt... De twijfelaar sleept dan gewoon de betwijfelde foto in de testmand en hij krijgt een antwoord.
                      BD0910BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Teveel is teveel

                        zie #13
                        Last edited by Wim.Vanmaele; 20 mei 2008, 12:28. Reden: Ik zever
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Teveel is teveel

                          Laat gewoon de moderator z'n werk naar eigen goeddunken doen.
                          Moderator beslist! Punt! Uit! Basta!

                          En vergeet alle andere zever!

                          Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                          Sorry, ik wou alleen maar helpen indien er mensen het leuk vinden om vals te spelen en/of anderen verdacht te maken en discussies en/of verwijten aan het adres van spooky te stoppen.

                          Jezus, wat je doet of voorstelt, er is er altijd ene die zich op zijn te lange tenen getrapt voelt ...
                          Trouwens dit heeft met big-brother helemaal geen uitstaans. Dit zo enkel gebruikt worden in geval van twijfel en niet altijd ...
                          En niet iedereen is nu eenmaal eerlijk, spijtig genoeg niet.
                          BD0910BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Teveel is teveel

                            Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                            Genoeg is genoeg.


                            Het moet ophouden met iedere goede foto te gaan bestempelen als een bewerkte foto.

                            Ik kan best begrijpen dat al eens een foto bewerkt door de validatie geraakt.

                            Als men twijfelt of een foto bewerkt is dan gaat men vanaf nu tewerk als volgt. Men stuurt mij een PM – bericht met het vermoeden of de reden van twijfel waarom men denkt dat het kan gaan om een bewerkte foto. In dit geval kan ik de inzender aanschrijven en proberen uit te zoeken of het hier eventueel gaat om een bewerkte foto.

                            Indien ik als moderator kan uitmaken of het gaat om een bewerkte foto dan zal ik de inzender verzoeken, om de inzending te verwijderen, in het ander geval wordt de foto niet verwijderd en zal de persoon die twijfelde van mij een korte uitleg krijgen waarom de foto niet als bewerkt wordt beschouwd. Hiermee, wordt dan ook de discussie afgesloten en dient men zich bij het besluit van de moderator neer te leggen.

                            [COLOR=#000000]Men moet begrijpen dat de commentaren in de Challenge dienen ,om de inzender indien nodig, zowel de positieve als negatieve aspecten van een foto te bespreken zodat zowel de inzender en andere deelnemers aan het commentaar iets kunnen bijleren.[/COLOR]

                            Ik vind dit een goed voorstel van spooky!
                            Ik stuurde ten tijde van Nestor ook wel eens een pm als ik vragen had bij een foto. Hierdoor breek je de foto niet openbaar af en beïnvloed je het stemgedrag van anderen niet.
                            Juist dit laatste lijkt wel een hobby te worden van velen!

                            Waar is het respect gebleven voor de maker, die in velen gevallen er tijd en energie heeft ingestoken!
                            Een foto afbreken is heel makkelijk, een foto bekritiseren met opbouwende kritiek en met respect voor de maker das pas een kunst en zet de maker er ook meer toe aan om te verbeteren.

                            Zoals Doedelzakje al zei : "Het lijkt wel of er een grote prijzenpot aan vast hangt."

                            "Respect " dat moeten we terug leren, voor zowel de makers als de moderator of de challenge zou wel is rap kunnen begraven zijn.


                            grtz


                            Jotto
                            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Teveel is teveel

                              Oei spooky, zo heb ik je hier nog nooit bezig gehoord.
                              Ik kan je frustratie zeker begrijpen en gezien alle strubbelingen de laatste maanden (met alle moderator-gevolgen vandien) heb ik er alle begrip voor dat je er deze keer korte metten wil mee maken. En ik heb zo'n stil vermoeden dat er deze maand al heel wat onprettige berichtjes in je mailbox zijn toegekomen...


                              Ik respecteer je beslissingen maar wil toch wel enkele kanttekeningen maken, je zal zo dadelijk zien waarom :

                              - wat de beperking van het aantal eentjes tot 10% betreft, vrees ik bvb wel een beetje dat die goedbedoelde regel heel snel gaat omzeild worden : vb. op 100 foto's, negen maal een 1 geven, 90 maal een 2 en één 10 en de regel is al omzeild maar het fundamentele probleem is gebleven : zichzelf willen bevoordelen en geen rekening houden met kwaliteiten van andere inzendingen.

                              Een betere indicator lijkt me de gemiddeld gegeven score per deelnemer. In het gegeven vb zou dat voor die stemmer 1.99 zijn ( [9x1 + 90x2 +1x10]/100 ) , en dat getal ligt te ver van een "normaal" challenge-gemiddelde (meestal rond de 5) en is dus zeer betwistbaar, detecteerbaar en eventueel strafbaar. Ik vermoed en vrees echter dat dat met de middelen waarover je nu beschikt moeilijk te controleren is ? Deze indicator belet dus niet dat er nog 1'tjes gegeven worden maar wel dat er een bewust (!) negatief stemgedrag is.

                              - wat de commentaren betreft, heb je het idd bij het rechte eind dat er een duidelijk verschil is tussen bewerkte en geënsceneerde opnames. In de huidige challenge zorgt dit voor nogal wat kritische commentaren. Naar mijn idee ligt dat voor een stuk aan het onderwerp : natuurfotografie. In echte natuurfotografie wordt nauwelijks iets in scene gezet. Natuurfotografen zoals bvb Frans Lanting kunnen zich niet permitteren om opnames uit te lokken. Ik kan me dus inbeelden dat sommigen het er dus zeer moeilijk mee hebben als natuurfoto's (duidelijk of schijnbaar) in scene gezet zijn of gemanipuleerd zijn, iets wat minder gevoelig ligt bij andere onderwerpen zoals bvb de challenge "parfums". Of de commentaren altijd terecht zijn, dat is een ander paar mouwen...

                              - wat de mogelijks bewerkte foto's betreft, vind ik het een heel goed idee om dat vooraf aan de moderator voor te leggen.

                              Trouwens, sommige foto's lijken bewerkt, hoewel ze het absoluut niet zijn ! Ik heb vroeger ook al eens onterechte opmerkingen gehad van commentaargevers over een bewerking die er niet was. Soms is men redelijk begripvol maar soms mag je op je kop staan maar wil men je toch niet geloven met de nodige frustraties als gevolg.

                              En dat je er al eens eentje door de mazen laat glippen, vind ik volkomen normaal, je bent geen robot maar een mens. Een mens die zich trouwens met hart en ziel om de challenge bekommert. En blijkbaar heeft nog niet iedereen door dat validaties van sommige twijfelgevallen er dus pas gekomen zijn na wat over-en-weer mailen en niet na gewoon ondoordacht op een knopje "gevalideerd" te drukken.

                              - wie met dode pixels in zijn camera zit, mag ze dus niet meer wegwerken ? Persoonlijk vind ik dat iets te sterk en zou ik kleine retoucheringen toelaten, maar jij beslist...



                              O ja, wie denkt het beter te doen als challenge-moderator, had zich maar enkele maanden geleden kandidaat moeten stellen maar toen was er geen kat geïnteresseerd. En had spooky "nee dankuwel" gezegd na het vaarwel van nestor dan had er al een serieus probleem geweest en dat beseffen diverse deelnemers (en bestuursleden) maar al te goed.

                              Dus wat je dus ook beslist, spooky, mijn volledige steun heb je
                              Voor de rest zou ik zeggen : laat het niet aan je hart komen, er zijn belangrijker zaken.


                              En hoed af voor wie dit allemaal van begin tot einde gelezen heeft
                              Last edited by filipo; 20 mei 2008, 16:48. Reden: foutje in berekening
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X