Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

    Ik heb deze discussie met veel aandacht gelezen.Ontspanning was toch de Chalenge van deze maand.Maar of dit nu nog ontspannend kan zijn voor sommige onders ons De een vind dit de ander dat ,goed ieder mag zijn eigen mening hebben.En iedereen doet zijn best voor een mooie foto te schieten.Dus mijn raad ontspan nu toch eens even en geniet van de mooie foto's van deze maand
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

    Comment


    • #47
      Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

      Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
      Wij weten perfect wie de eentjes geeft, alle scores van alle inzendingen staan genoteerd in de database. Ik heb er al eens aan gedacht om de personen die systematisch eentjes geven aan de concurrenten eens publiekelijk te vernoemen ... maar het misbruik is zeer beperkt, dus voorlopig doen we dit nog niet. Maar laat het dus duidelijk zijn, alle info is beschikbaar mocht het nodig zijn of mocht er manipulatie in het spel zijn.

      Personen die dergelijk gedrag vertonen bedriegen enkel zichzelf, er zijn geen villa's of wagens te winnen bij de Challenge, een beetje eerlijkheid (en zelfrespect) mag dan wel verwacht worden denk ik?
      en dit helpt hoor, vele eentjes gevers weten/wisten dit niet!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #48
        Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

        Oorspronkelijk geplaatst door KoRi Bekijk bericht
        Zelfde mening en precies de reden waarom ik mijn inzending, een monochrome macro-opname, weer heb ingetrokken na een comment in de stijl van 'Het is een macro en zwart/wit dus ...'
        Nu ja, 'k ga er mij niet druk om maken.
        KoRi.
        --
        Mijn verontschuldigingen mocht ik je afgeschrikt hebben. Het is niet dat IK niet van macro's en z/w (ZONDER TOEGEVOEGDE WAARDE, laat dat duidelijk zijn) houd, dat er geen twee-drie andere leden alleen maar van dat soort dingen houden.
        Het moet duidelijk zijn dat ieder vrij is om zijn ding te doen en in te sturen, maar in deze "het moet mij van het hart" geef ik min of meer aan waar ik persoonlijk van houd, en merk ik terloops op dat een macro toch blijkbaar veel meer kans maakt op een podiumplaats. Bekijk de vorige Challenges. In 2008 gaat het om 4 v.d. 6 als ik me niet vergis.

        Maar een (perfect gefotografeerde, daar niet van) vlinder voor het thema "ontspanning"????? Zoals ik reeds heb aangegeven, had deze vlinder perfect gekund voor het thema "driehoeken", en zal het voor het (theoretisch mogelijke) thema van volgende maand (ik zeg maar "kleurenspel") weer van de partij zijn. Serieus blijven, hé! Waar zijn we dan nog mee bezig?

        Wat me in verschillende antwoorden in deze thread weer opvalt is dat het de "macro-mannen" (sorry als er ook dames tussenzitten) zijn die zeggen: da's niet zo gemakkelijk, probeer het zelf maar eens!
        Ook daarop denk ik reeds geantwoord te worden. Het zal er ooit misschien wel van komen, b.v. als ik wat slechter te been raak en moeilijker het huis verlaat. (Je ziet dat ik een onderscheid maak tussen de buiten-macro en de studio-macro). Maar tot die dag sleur ik mijn zware cameratas en statief bergop, bergaf, en worden mijn spullen af en toe nat onder een wolkbreuk, en zit het licht altijd weer verkeerd, en zijn er weer storende elektriciteitsdraden in de achtergrond, enz. enz. Tegen de steriele, studio-macro mannen zou ik dan zeggen: misschien moet je ook eens proberen om met je materiaal buiten te komen, ipv in je Ikea-box te blijven knutselen.

        Maar no hard feelings, hoop ik. We zijn hier om van gedachten te wisselen en om van elkaar te leren.

        En degenen die de concurrenten alleen maar een 1 geven, zou ik zeggen: goe bezig, gasten! (alsof er een Ferrari te winnen valt, elke maand)

        En Lut zou ik willen aanraden om zichzelf voortaan ook maar een tien te geven. Weet je dat ik mijn vorige foto's nooit meer dan een 5 gegeven heb? Ze zijn dan ook niet meer waard, maar degenen met een 10 ook niet altijd.

        Goed om weten dat er iemand is (de sys admin, de mod) die de eentjes kan tellen, en indien mogelijk kan ingrijpen hierop. Ik zou zeggen: aan de schandpaal met die snoodaards.

        (Ik heb deze maand één 1 gegeven. Je mag eens raden. Nochans een uiterst mooie foto, maar wat komt-ie hier doen?)

        Niet alle foto's zijn momenteel al van commentaar voorzien (trouwens, niet iedere inzender zou alle andere foto's mogen becommentariëren), maar ik geloof toch meer dan vorige maanden. Of overschat ik het effect van deze thread?

        Alleszins, ik heb nog altijd geen spijt dat ik dit onderwerp aangeroerd heb, en de meeste -zo niet alle- reacties dragen bij tot een beter verstaan van elkaar, tot een betere vorming van onze visie op fotografie, enz. En daarvoor kan ik alleen maar dankbaar zijn.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

        Comment


        • #49
          Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

          Hoi LesC, geef jij mij maar een 10 , ik hou het bij een 7. Dat vind ik ook al prima, en wie beter doet krijgt meer. Principes hè

          Comment


          • #50
            Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

            Daar ik niets met fotowedstrijden heb, kom ik ook nooit in Challenge-of-the-Month kijken.
            Ik beoordeel zelf al geruim 25 jaar foto’s op het technisch gebied van fotograferen. Of een foto scherp is en een juiste DOF heeft en de kleuren juist zijn dat kan iedereen leren. Bij fotograferen gaat het om meer
            Elk onderwerp kan op verschillende manieren worden gefotografeerd. De meest voor de hand liggende hoeft niet de beste te zijn.
            Een foto waarop het object alleen maar herkenbaar is (mijn bloemen fotografie) kan voor bepaalde doeleinden geschikt zijn, maar zal zelden een blijvende indruk achterlaten. Een goede foto moet ook een impressie weergeven en dat is nu juist het probleem waarover met kan discussiëren. Wat de ene aanspreek zal de ander niet aanspreken. Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal.

            Vandaar dat ik fotodiscussie (extra) een beetje mis. In die tijd plaatse ik alleen daar mijn foto’s. Dit deed ik om een bepaalde discussie opgang te brengen. Wanneer de discussie niet op gang kwam dan gaf Wim 1960 het wel een zetje.
            Als ik nu een foto in fotobeoordelen plaats dan mag ik blij zijn als ik een reactie krijg. En mocht dan een reactie komen dan is dat “Deze foto is echt Showcasewaardig”. Nu plaats ik de foto’s maar in Showcase.
            Dit doe ik overigens niet om te showen. Al mijn foto’s op het internet zijn niet om te showen, maar meer ter lering en vermaak.

            Iedere foto wordt digitaal bewerkt, daarover hoeft niemand zich te schamen.
            Zonder digitale bewerking, hetzij in de camera of anderzijds in een fotoprogramma, heb je geen foto.

            Wat mij echter niet aanspreek (persoonlijk) is de extra digitale bewerking. Ik zie hier vaak foto’s van bijvoorbeeld landschappen die zodanig bewerkt zijn (wel mooi en knap gedaan) dat de realiteit niet meer terug vinden is.
            Ik voel mij dan ook vaak in het land van de HORROR.

            Is dit mooi? Ja zeker, als je er maar een liefhebber van bent.

            Nu terug naar Challenge-of-the-Month.
            Ik vind het belachelijk dat je zelf je eigen foto kunt waarderen.
            Je kunt dan net zo goed (softwarematig) iedere foto met 10 punten laten starten. Dit geeft tenminste iedereen dezelfde startpositie.
            Het blijft bij zulke wedstrijden (neem mij niet kwalijk dat ik dit zo betitel) altijd moeilijk goede spelregels op te zetten. Ik zelf zou een ieder geval iedere deelnemer uitsluiten van het waarderen van foto’s.

            Deelnemers aan Challenge-of-the-Month kiezen ervoor dat hun foto wordt beoordeeld. Als je dit niet wilt is er maar één oplossing niet deelnemen.
            Zet je de foto alleen in Showcase, dan vindt er ook een beoordeling plaats.
            En hoe dat gebeurd, daar is al menig draadje aan besteed.

            Ik heb maar een advies geniet van je eigen fotografie dit geeft namelijk de meeste voldoening.
            En hoe kritischer je bent op je eigen werk hoe beter het wordt.
            Mvg
            Antoine

            Comment


            • #51
              Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

              Antoine,
              dank voor deze intelligente en evenwichtige post. Da's niet de eerste van jou met die kwaliteit die ik lees. Met een aantal goede ideeën ook, waarvan ik hoop dat de forumleiding ze ter harte neemt, en uitvoert waar mogelijk.
              Ik denk ook niet dat de echte professionals (en ik vermoed dat jij een echte professional bent) aan dergelijke challenges meedoen, maar geloof me vrij: voor absolute beginners zoals ikzelf is het een leerrijke ervaring. Je moet nadenken over het onderwerp, vaak een aantal verschillende toepasselijke foto's schieten en met een uiterste minimum aan bewerking (ook daar ben ik het volledig met jou eens) tenslotte posten. Dan op commentaar wachten waaruit je hopelijk wat kunt bijleren. Vaak is het mogelijk de geposte foto alsnog te verbeteren, door b.v. opnieuw te croppen, of wat dan ook.

              Jammer dan dat zo'n challenge zou ontaarden in weer zo'n "de mijne is groter dan de jouwe" macho wedstrijd. Ik geloof nooit dat dat de bedoeling van de Challenge was.

              Ik ben het ook met je eens dat er weinig echt ten gronde over foto's en fotografie gediscussieerd wordt (tenzij in een verloren hoekje van het forum dat ik niet ken), want het is precies door onze opvattingen en visies aan die van de anderen te toetsen dat we bijleren. Ik weet alleszins dat ik nog veel van jou kan leren, en ik ben je daar dankbaar voor.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

              Comment

              Working...
              X