Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

@FluKee
    Je moet geen zin uit de context trekken...macro en portret kan je honderden pogingen doe in de beste omstandigheden, terwijl een vogeltjte soms maar 1sec blijft zitten.
    Panasonic FZ7 + Sony Alpha 300 + kitlens 18-70 mm + beercan - 70-210/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
      @FluKee
      Je moet geen zin uit de context trekken...macro en portret kan je honderden pogingen doe in de beste omstandigheden, terwijl een vogeltjte soms maar 1sec blijft zitten.
      En libellen, juffers of vlinders, die vliegen nooit weg zeker
      PS: Ik heb héél degelijk macro materiaal, je mag het gerust eens komen gebruiken en me dan uw wereldfoto tonen
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik zou (zoals ik trouwens aan Digiluc gemeld heb) toch een onderscheid maken tussen macro's in de vrije natuur, waarbij je inderdaad de invloed hebt van vele factoren (niet in het minst het weer!) en de (mini)studio, waar je vele van die externe factoren kunt uitsluiten.
        Maar aan persoonlijke voorkeur valt niet veel te veranderen. Het heeft niet onmiddellijk te maken met gemakkelijk zijn, of niet, gewoon: is dit wat ik wil, of niet?

Toch is dit volgens mij al met al een zinnige discussie geweest. Hopelijk komt dit allemaal onze Challenge ten goede!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          maar als ik de uitslag (average rating) bekijk, valt het me op hoeveel van die foto's in de (mini)studio gemaakt zijn, dus macro's of erg dichtbije fotografie.
          Het merendeel van mijn inzendingen vallen idd in die categorie. En van mijn 8 winnende foto's zijn er maar 2 die buitenopnames zijn.
          Uit gemakzucht of grotere winstkans ? Geen van beide, het is gewoon iets dat ik graag doe, en sommige vielen qua score-resultaat zelfs dik tegen. Dus zeker geen garantie op succes.
          Bovendien valt het niet altijd mee om een goede "studio"foto te maken. De objecten staan misschien wel stil maar de juiste compositie en cadrage vinden vraagt wel wat tijd...

En bij "studio" moet je in mijn geval ook niet veel voorstellen. Net als stampers behelp ik me met gewone huis,-tuin en keukenmiddeltjes. Daglicht, bureaulamp, gekleurd papier, ...

Het valt me op dat zelfs het cameramodel, waarmee de foto gemaakt is, niet systematisch vernoemd wordt, laat staan de EXIF waarden, die slechts bij enkelen vermeld staan.
          Model vermelden vind ik een heel kleine moeite en lijkt me evident om dat te vermelden.
          EXIF vermelding is een optie bij het uploaden die je kan uitschakelen en bij mij staat die uitgeschakeld...

Betekent dit dat de inzender zijn/haar eigen foto stiekem een 10 geeft, misschien? Wellicht ben ik naief, maar ik heb dat totnogtoe niet gedaan. Misschien moet ik het vanaf de volgende keer ook maar gaan doen?
          Ik geef mezelf ook een 10 omdat ik nooit een foto instuur waar ik niet tevreden over ben. Als ik hem geen 10 waard vind, betekent dat eigenlijk dat er iets aan scheelt en dat er iets beter kan. Als dat zo is, dan is het toch logisch dat je je foto nog eens maakt waarbij je het minpunt wegwerkt ? Verbeteren dus tot je geen verbeterpunten meer ziet. (Wat niet betekent dat anderen geen verbeterpunten meer zullen zien.) Maar als je zelf verbeterpunten ziet, zou je een foto eigenlijk niet mogen insturen (en hem zeker geen 10 geven )

Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als je geen punten aan je eigen foto kan geven. In het gemiddelde zal het effect daarvan toch te verwaarlozen zijn...

Zou het geen goed voornemen voor elke inzender zijn om alle foto's te raten?
          Dat probeer ik steeds maar de laatste keren ben ik er niet meer toe gekomen om alle foto's te quoteren

Sommige foto's krijgen veel commentaar, andere helemaal geen.
          Ik heb vroeger al eens gesuggereerd om op de thumbnailpagina's bij elke foto ook het aantal commentaren te plaatsen. Zo kan je o.a. foto's zonder commentaar makkelijk detecteren (en van commentaar voorzien). Misschien op te nemen in het lijstje van verlangpunten voor de nieuwe software

Succes bij de nieuwe challenge
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            En libellen, juffers of vlinders, die vliegen nooit weg zeker
            PS: Ik heb héél degelijk macro materiaal, je mag het gerust eens komen gebruiken en me dan uw wereldfoto tonen
            Ik denk dat 't Web iets anders bedoelt dan Macro
            Mvg Tim

Comment

Challenge v/d maand: wat me van het hart moet...

- punten geven is altijd moeilijk (persoonlijke smaak speelt hier natuurlijk een grote rol), en de rules vermelden dat het niet de bedoeling is met je punten een soort van ranking aan te geven... Toch vind ik dit (ranken) op zich een goed systeem. Er kunnen eventueel meer foto's een "10" krijgen, maar in mijn ogen is die 10 voorbehouden voor de beste foto. Het valt mij op hoeveel tienen er gegeven worden, bijna voor elke foto minstens één... Betekent dit dat de inzender zijn/haar eigen foto stiekem een 10 geeft, misschien? Wellicht ben ik naief, maar ik heb dat totnogtoe niet gedaan. Misschien moet ik het vanaf de volgende keer ook maar gaan doen?

Les
              Ik zou het ook beter vinden indien men NIET voor zich zelf zou mogen stemmen, maar zolang geef ik mijzelf nu altijd een 10 , waarom ? .......
              om die stomme onterechte één die hier sommigen durven te geven goed te maken.
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

Comment

Wijze woorden, Swa: voortaan staan we allemaal gelijk aan de vertrekstreep, met een eerste 10tje achter onze naam. En inderdaad: ik zie ook nog teveel "enen", terwijl ik nog geen enkele foto op de Challenge gezien heb die ons grootmoe beter had kunnen doen!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                  Ik zou het ook beter vinden indien men NIET voor zich zelf zou mogen stemmen, maar zolang geef ik mijzelf nu altijd een 10 , waarom ? .......
                  om die stomme onterechte één die hier sommigen durven te geven goed te maken.
                  Tien.. tja .. je moet gek zijn om jezelf geen 10 te geven.
                  Als jij je eigen foto geen 10 waard vind, dan plaats je hem toch niet?

Die één wordt vermoedelijk gegeven door anderen die vrezen dat jou foto beter is dan die van hen. Hierdoor trekken ze jou gemiddelde immers naar beneden (ook al is het onterecht) om zelf met een hogere score te eindigen.

Het is uiteraard een feit dat het enkel de steenezels zijn die alleen maar willen winnen, die dergelijke technieken toepassen.

Misschien iets voor de moderators om achter de schermen dergelijke praktijken op te sporen (moet toch mogelijk zijn ) en de betrokken personen eens met een PM op de vingers te tikken
                  .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                  ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht

Die één wordt vermoedelijk gegeven door anderen die vrezen dat jou foto beter is dan die van hen. Hierdoor trekken ze jou gemiddelde immers naar beneden (ook al is het onterecht) om zelf met een hogere score te eindigen.

Het is uiteraard een feit dat het enkel de steenezels zijn die alleen maar willen winnen, die dergelijke technieken toepassen.

Misschien iets voor de moderators om achter de schermen dergelijke praktijken op te sporen (moet toch mogelijk zijn ) en de betrokken personen eens met een PM op de vingers te tikken
                    "Als jij je eigen foto geen 10 waard vind, dan plaats je hem toch niet?"

Toch wel hé , deelnemen doe je niet altijd om te winnen , ik probeer een foto in te sturen die zo goed mogelijk het onderwerp van de challenge weergeeft,wetende dat er beter zullen zijn , de laagste score die ik geef wanneer de foto in mijn ogen niets waard is een drie.
                    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                    Web-Albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                      "Als jij je eigen foto geen 10 waard vind, dan plaats je hem toch niet?"

Toch wel hé , deelnemen doe je niet altijd om te winnen , ik probeer een foto in te sturen die zo goed mogelijk het onderwerp van de challenge weergeeft,wetende dat er beter zullen zijn , de laagste score die ik geef wanneer de foto in mijn ogen niets waard is een drie.

Swa, ik denk dat jij en ik het snel met elkaar eens zouden raken:
                      1. Deelnemen is belangrijker dan winnen. Ik leer heel wat van de echt betere foto's, en (bijna van alle) commentaren.
                      2. Een score is inderdaad jouw persoonlijk oordeel. Een hoger cijfer is dus een betere foto, niet eentje dat jouw positie in de Challenge zou kunnen bedreigen.
                      3. Zolang de huidige Challenge-regels het toelaten, zal ik (en ik hoop jij ook) mezelf een 10 toekennen. De rest is voor de anderen, de beteren (en niet de beteren dan mij, want in dat geval zou ik bijna iedereen beter moeten scoren) krijgen van mij meer dan de minderen (degenen waarvan ik vind dat zij ofwel het onderwerp van de Challenge niet respecteren, of degenen waarvan ik vind dat zij nog meer fouten tegen alle fotografische regels maken dan ikzelf).

(ik behoud mezelf het recht voor om, zolang er geen verschillende categoriën zijn, een macro slechter te scoren, of een Z/W zonder -voor mijns inziens- toegevoegde waarde, de laagste punten te geven. Maar degenen die beter zijn dan ik, en dat zijn echt de meesten, krijgen echt de hoogste punten, zij het dat de enige 10 voor mezelf is. Want dat geven jullie jezelf toch.]

Mocht een systeem zoals Decapix kunnen, dan kan dat voor mij direct.

Comment

Ik ben dus zo een gek, die zichzelf nog nooit een 10 gegeven heeft, maar steeds een 7. Foto's die ik mooier vind dan de mijne krijgen meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                          Ik ben dus zo een gek, die zichzelf nog nooit een 10 gegeven heeft, maar steeds een 7. Foto's die ik mooier vind dan de mijne krijgen meer.
                          Ik vind dit een prachtige visie enne ... Respect hiervoor.
                          Zoals aangegeven zijn er echter genoeg die een 1 zouden geven om de concurrentie weg te werken.
                          Ideaal blijft uiteraard dat je jezelf niet kan quoteren...
                          en nog beter zou zijn dat iedereen die minder dan 3 geeft, verplicht wordt om een argumentatie in te voeren. Er zouden er verschillende lachen
                          .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                          ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Swa, ik denk dat jij en ik het snel met elkaar eens zouden raken:
                            1. Deelnemen is belangrijker dan winnen. Ik leer heel wat van de echt betere foto's, en (bijna van alle) commentaren.
                            2. Een score is inderdaad jouw persoonlijk oordeel. Een hoger cijfer is dus een betere foto, niet eentje dat jouw positie in de Challenge zou kunnen bedreigen.
                            3. Zolang de huidige Challenge-regels het toelaten, zal ik (en ik hoop jij ook) mezelf een 10 toekennen. De rest is voor de anderen, de beteren (en niet de beteren dan mij, want in dat geval zou ik bijna iedereen beter moeten scoren) krijgen van mij meer dan de minderen (degenen waarvan ik vind dat zij ofwel het onderwerp van de Challenge niet respecteren, of degenen waarvan ik vind dat zij nog meer fouten tegen alle fotografische regels maken dan ikzelf).

(ik behoud mezelf het recht voor om, zolang er geen verschillende categoriën zijn, een macro slechter te scoren, of een Z/W zonder -voor mijns inziens- toegevoegde waarde, de laagste punten te geven. Maar degenen die beter zijn dan ik, en dat zijn echt de meesten, krijgen echt de hoogste punten, zij het dat de enige 10 voor mezelf is. Want dat geven jullie jezelf toch.]

Mocht een systeem zoals Decapix kunnen, dan kan dat voor mij direct.
                            Heel dit gedoe rond punten (en je bent niet de eerste om er een discussie over op te zetten), zou mij nog doen denken dat er aan deze challenge superprijzen verbonden zijn. Maar nee, da's niet het geval, dus..... het zal wel aan de competitiedrang van de meesten onder ons liggen dat er eindeloos over doorgedramd wordt.

Wat mij wel ergert, is dat er zo stilletjes aan een elitair denken in sommige redeneringen sluipt: sommige takken van de fotografie zijn beter dan andere (wat de betrokkene dan in zijn gedachtengang een "legitieme" reden geeft om een slechte quotering aan het "minderwaardige soort" van foto's te geven). Ik vind ook dat sommige foto's een minder goede invulling van het thema zijn, maar om te stellen dat elke macrofoto per definitie niet voldoet aan de opdracht, da's een stap te ver.
                            Diegenen die macrofotografie makkelijker en dus minderwaardig vinden: probeer het eens. Ik ben nu al enkele maanden bezig om mij de techniek van macrofotografie eigen te maken (en ja, ik heb mij een goed macro-objectief gekocht, dus daar ligt het niet aan), en ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet ver sta (daarmee bedoel ik in vergelijking met de landschapsfoto's die ik tot nu toe hoofdzalijk maakte). Het bepalen van de juiste compositie, scherptediepte (onderwerp los van de achtergrond maar toch volledig scherp), het juiste licht vangen (zelfs in een gecontroleerde situatie)..... het lijkt makkelijker dan het is. En zelfs door duizenden foto's van hetzelfde onderwerp te schieten, kom je gegarandeerd nog niet tot resultaten zoals pendragon,antoine200, macroshopper of willimpieke (om deze maar te noemen en met mijn excuses aan de andere top-macrofotografen van dit forum die ik niet vernoem), tenzij je een miljoenste keer heel veel geluk hebt.
                            Eenzelfde redenering gaat op voor zwart-wit foto's: van een minder goede kleurenfoto maak je geen goede zwart-wit. Contrast, schakering, belichting, comp, etc... het moet in je originele foto goed zitten om er een goede zwart-wit foto van te maken.

Tot slot: welke redenering die je gebruikt om punten te geven, is een persoonlijke beslissing. Tenzij het reglement zou veranderen. Maar elke soort van fotografie heeft zijn eigen specifieke moeilijke technische punten, dus mij geeft het een onaangenaam gevoel als iemand louter op basis van het soort van fotografie een waardeoordeel velt. Dat moest mij van het hart. Voor de rest: no hard feelings
                            Mvg,

Chris
                            Last edited by chris; 17 juli 2008, 15:30.
                            Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                              ... mij geeft het een onaangenaam gevoel als iemand louter op basis van het soort van fotografie een waardeoordeel velt.
                              Zelfde mening en precies de reden waarom ik mijn inzending, een monochrome macro-opname, weer heb ingetrokken na een comment in de stijl van 'Het is een macro en zwart/wit dus ...'
                              Nu ja, 'k ga er mij niet druk om maken.
                              KoRi.
                              --

Comment

Tien
                                Wij weten perfect wie de eentjes geeft, alle scores van alle inzendingen staan genoteerd in de database. Ik heb er al eens aan gedacht om de personen die systematisch eentjes geven aan de concurrenten eens publiekelijk te vernoemen ... maar het misbruik is zeer beperkt, dus voorlopig doen we dit nog niet. Maar laat het dus duidelijk zijn, alle info is beschikbaar mocht het nodig zijn of mocht er manipulatie in het spel zijn.

Personen die dergelijk gedrag vertonen bedriegen enkel zichzelf, er zijn geen villa's of wagens te winnen bij de Challenge, een beetje eerlijkheid (en zelfrespect) mag dan wel verwacht worden denk ik?
                                --
                                Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Working...
                                X